K
Kello tikittää
Vieras
Minkäikäiselle olette asentaneet snapchatin?
Entäpä tik tokin?
Entäpä tik tokin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ei oo tulossa älypuhelinta minunkaan kasvavalle taaperolle. Lasten älykello tulee saamaan. Sen avulla saa muksun paikannettua ja käsittääkseni ennakkoon ohjelmoituihin numeroihin miksi voi sillä soittaa/ vastata....Itse en kyllä ostaisi lapselle edes älypuhelinta. Tosin lapsi vasta 2 v nyt, joten katsotaan miten mieli muuttuu.
Minusta olisi hienoa, jos pystyisin tarjoamaan lapselleni elämän jossa hän ei olisi kokenut älypuhelimesta aiheutuvaa riippuvuutta. Ei tiedä mitä kaikkea mielenhallintakeinoja on sovelluksissa (Tiktok on tosi vaarallinen oikeasti, aiheuttaa vakavaa riippuvuutta ihan tutkitusti ja käyttää sen luomiseen AI-teknologiaa, jota meidän on vaikea ymmärtää).
Lisäksi puhelimen näyttö voi olla jollain tavalla koukuttava, sillä en muista samaa koukuttumisen tunnetta esim. kun aiemmin selasin instagramia tietokoneella ja vanhalla Nokian älyluurilla. Ties mitä riippuvuutta aiheuttavaa kiinalaisissa Huawein ym älypuhelimien näytöissä on.
Itse ainakin olen koukussa tähän puhelimeen, vaikka käytänkin vain pari tuntia päivässä, mutta en usko että pystyisin olemaan päivääkään ilman. Todella surullista! Kaipaan aikaa, jolloin älypuhelimia ei ollut. Pitäisi pystyä taistelemaan ryhmäpainetta vastaan ja kasvattaa lapsia, joille ei tätä riippuvuutta syntyisi. Se on meidän vastuulla. Hesarissa oli artikkelikin, jossa oli siitä, että se ei ole monella enää valinta käyttääkö puhelinta, vaan se on oikea riippuvuus.
Itse ainakin pitäisin tuota maltillisena puhelimen käyttönä. Yllättävän monella ruutuaika saattaa vain olla useita tunteja päivästä. Silloin se on mielestäni jo ongelma. Itselläkin välillä lipsuu ja jään selailemaan puhelinta, vaikka olisi fiksumpiakin ajanviettotapoja.Joskus aikoinaan ennen älypuhelimia, mun oli pakko tilata joku sanomalehti, koska mun aamupala kestää helposti 30 minuuttia ja tarvitsin sille ajalle jotain tekemistä. Tilasin siis sanomalehteä ja luin sitä samalla kun söin aamupalaa.
Päiväkahvilla taas luin mainoksia ja ilmaisjakelulehtiä. Silloin aikoinaan kun sitä postia oikeasti tuli joka päivä.
Etten nyt sitten tiedä, onko se jotenkin huonoa lukea ne uutiset aamupalan aikana älypuhelimesta ja selailla nettiä kun juo päiväkahvia. Yhtälailla sitä on huomio muualla.
Ihan vain tällainen pieni huomio.
Musta on myös tosi hyvä, että hoidossa harjoitellaan digilaitteiden käyttöä. Meidän lapsi kuuntelee siellä tabletilla äänikirjoja välillä. Lisäksi lasten kasvukansiossa oli jotain digijuttuja kanssa. Ihan yllätyin, että selaisiakin hoidossa harjoitellaan!Media lukutaitoa opetetaan kaiken ikäisille, eli kyllä myös varhaiskasvatuksessa. Digi maailmassa pyöriminen ja sen opettelu on aika tärkeä taito. Ei siis tarkoita että pienet lapset käyttää paljon tablettia tai että niille tyrkätään vaan peli kouraan ja sanotaan että pärjäile, on siinä joku kasvatuksellinen ote. Minusta on hyvä että näitä taitoja opetellaan.
Espoon kaupungilla näyttäisi olevan aika selkeästi kirjoitettuna digiopetuksesta varhaiskasvatuksessa. Ja siis myös ihan käytännön esimerkkejä mitä se tarkoittaa. En lukenut sen tarkemmin, silmäilin vaan, mutta näkemys tähän päiväkoti asiaan voisi olla paikallaan.
Muokkaus. Oho linkki on hassu, kun tuo oli joku tiedosto. Se on nimeltään siis digipedagogiikan polulla, jos ei toimi.
@Miyn En silti pitäisi sitä samana kuin lehdestä uutisten lukeminen. Perustan tämän siihen, että lehti on paperia, paperi on silmälle suhteellisen luonnollista. Valoruudussa on jotain luonnotonta. Myös älypuhelimesta pomppaa silmille kymmeniä mainoksia ja linkkejä ym. sekä sitä käyttäessä voi klikkailla loputtomasti uutisen aiheita googlaillen. Ei ole rajoja. Mitä taas paperilehti asettaa.