Sisaruksille kertominen

Esikoinen 8kk, niin ei taida ihan vielä ymmärtää. Heti kun vaan vähänki alkaa hoksimaan, niin kerrotaan. :)
 
Me kerromme varmaan vasta siinä kohtaa, kun oikeasti vatsa näkyy jo niin, että 7-vuotiaskin tajuaa. Pitkiä kuukausia odottaa tulevaa pikkusisarusta ja lisäksi, jos joku meneekin pieleen, en halua ilmoittaa, että ei sisarusta tulekaan. Mitä pidemmällä ollaan, niin sitä varmempaa kuitenkin on, että kaikki menee hyvin.
Meidän esikoinen on jo pitkään puhunut pikkusisaruksista. Kaikilla päiväkoti- ja eskarikavereillakin on. Ja kovasti säästelee omia pieniä vaatteitaan ja vanhoja lelujaan "jos mäkin joskus saan pikkusiskon tai -veljen". Ja hoitaa mielellään myös minun kavereiden vauvoja.
 
Me kerromme varmaan vasta siinä kohtaa, kun oikeasti vatsa näkyy jo niin, että 7-vuotiaskin tajuaa. Pitkiä kuukausia odottaa tulevaa pikkusisarusta ja lisäksi, jos joku meneekin pieleen, en halua ilmoittaa, että ei sisarusta tulekaan. Mitä pidemmällä ollaan, niin sitä varmempaa kuitenkin on, että kaikki menee hyvin.
Meidän esikoinen on jo pitkään puhunut pikkusisaruksista. Kaikilla päiväkoti- ja eskarikavereillakin on. Ja kovasti säästelee omia pieniä vaatteitaan ja vanhoja lelujaan "jos mäkin joskus saan pikkusiskon tai -veljen". Ja hoitaa mielellään myös minun kavereiden vauvoja.
Mulle neuvolassa neuvottiin edellisessä keskenmenneessä juuri noin, mitä kauemmin odottaa sitä parempi. Vatsa mulla näkyy varmaan aikaisin mutta 4-v ei välttämättä ihan tajua sitä kuitenkaan. Odottavan aika on niin kauhean pitkä muuten.
 
Vähän jännittää kertoa esikoiselle vauvasta. Täyttää 12v lokakuussa. Oli sitä mieltä ettei halua toista sisarusta, vaikka onkin todella ihana ja auttavainen isosisko. Meidän pienin täytti hetki sitten 1vuotta. Ehkä vasta sitten kerrotaan kun raskaus on pidemmällä.
 
Meillä lapset 5v ja 2v ja kerrotaan vasta myöhemmin, jotta ei olisi niin pitkä aika odottaa. Toki 5v voi alkaa vatsaa ihmetellä jo aiemmin, kun on juuri sattumalta luettu kirjaa ”Ruu ja vauva”, jossa äidin vatsa on halattaessa tiellä.. :p
 
Luulen, että meidän esikoinen hoksaa nopeasti. Vauvajutut on nyt muutenkin olleet in ja varmasti osaa kiinnittää huomion, vaikka onkin vasta taapero itsekin. :shy: Sai myös vastikään silittää kaverin äidin vauvavatsaa:love7
 
Itse oon nyt kertonut esikoiselle, joka täyttää 19v. On tulossa mun kanssa varhaisultraan , kun mies ei kuitenkaan ehdi. Poika 12v ja kaksoset 3v saavat tietää sitten kun on varmistettu, että tuolla joku asustelee :wink
 
Tässäpä hyvä kysymys....ihan pelottaa kertoa. Tiedän, että isommat lapset ei halua mitään vauvoja taloon, ovat sanoneet. En tiiä, miten kerron, mutta varmaan niin myöhään, että ovat jo tajunneet. Olen huomannut, kun 13v tyttö katsonut mun turvonnutta mahaa epäillen ja vasta rv 8 menossa. Jospa ne joskus tottuu.
 
Tässäpä hyvä kysymys....ihan pelottaa kertoa. Tiedän, että isommat lapset ei halua mitään vauvoja taloon, ovat sanoneet. En tiiä, miten kerron, mutta varmaan niin myöhään, että ovat jo tajunneet. Olen huomannut, kun 13v tyttö katsonut mun turvonnutta mahaa epäillen ja vasta rv 8 menossa. Jospa ne joskus tottuu.
Täytyy sen verran lohduttaa, että itse olin 13v. kun äitini sai pikkusiskoni (eri isä). Olin täysin asiaa vastaan ja häpesin kulkea äitini kanssa yms. Ettäs kehtaa tuollainen vanhus (huimat 34v.) olla raskaana :hilarious:
Oltiin kumpikin veljeni kanssa ihan kamalia tässä asiassa.. ristiäisissäkin istuimme protestiksi takariville mököttämään (hävettää).

Mutta niin vaan sitä sitten lämpeni ja siskosta tuli uskomattoman tärkeä minulle. Hoidin häntä usein, ja kun muutin omilleni, otin usein yökyläänkin. Ensi vuonna pikkunen onkin jo täysi-ikäinen ja niin rakas:Heartred

Jospa teilläkin olisi ilmassa tälläistä teini-iän angstia ja pientä mustasukkaisuutta tätä ajatusta kohtaan :) toivotaan parasta!
 
Takaisin
Top