Silmälasien hankinta

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Olen saanut ensimmäiset silmälasini vasta nelikymppisenä ja nyt olisi aika ostaa uudet, mutta mistä ne kannattaa hankkia? Koska minulla on ollut vain nuo yhdet, en oikein tiedä mitä eroja laadussa on eri ketjuilla. Nämä nykyiset on monitehot ja hankittu Nisseniltä. Olivat kohtuu edulliset. Silloin ajatus oli että luultavasti en tarvitse silmälaseja kokoaikaa, turha laittaa niihin hirveitä summia. Ja kun ei ole kokemusta silmälaseista, on vaikea arvioida mitä eroa on laasukkaammilla ja ei niin laadukkailla laseilla. Nyt kuitenkin ymmärrän, että silmälasit ovat päässäni koko hereillä oloajan ja haluan hyvät. Lapselle (jonka näkö on huono) olen aina ottanut silmälasit viimeisen päälle, niissä on otettu kaikki ohennukset ja pinnoitukset ja mitä onkaan vaan ehdotettu.
Nyt haluaisin kuulla kokeneempien silmälasien käyttäjien mielipiteitä, mistä kannattaa ostaa. Paikkakunnalla löytyy Nissen, Silmäasema ja Instrumentarium, elikkä joku noista olisi. Kehysten merkillä ei sinänsä ole mitään väliä. En tavallaan haluaisi maksaa turhaa kehysten merkistä.
 
En ole ainakaan itse huomannut, että eri kaupoilla olisi laadussa eroa. Itse olen yleensä ostanut sieltä, missä on sopivasti joku tarjous menossa kun uudet tarvitsee. Yleensä joku kahdet yhden hinnalla tarjous, niin saa samalla aurinkolasit. Pitkään sinnittröin tavallisilla aurinkolaseilla, mutta näön huonontuessa oli nekin pakko hankkia vahvuuksilla.

En ole myöskään yleensä ottanut mitään erikoispintoja ja muuta. Ainoa josta olen itselle huomannut olevan konkreettista hyötyä, on se jokin käsittely (en muista tarkkaa nimeä) jolla voi vähentää ruuduista tulevaa heijastusta. Ilman sitä joudun ottamaan lasit pois tietokoneella ollessa. Toinen mikä häiritsee on pimeällä ja sateella auton ajaminen, kun vastaantulijoiden valot heijastuvat jokaikisestä pisarasta, mutta siihen ei taida olla mitään helpotusta saatavilla.

En kyllä tiedä olenko paras vastaamaan tähän, kun itse tykkään nimenomaan panostaa niihin kehyksiin. Ne kun kuitenkin on se näkyvin kohta, ja tosi iso osa omaa ulkonäköä.
 
Juu tarjouksia kannatta metsästää. Mulla on niin huono näkö, että silmälasien hinta on pilvissä. Täyttä hintaa en edes kehtaa maksaa. Ois ihana jos kela korvais vaikka puolet tällaisesta pakollisesta kalliista hankinnasta 5 vuoden välein. :sad001

Instrumentarium on usein hyvillä tarjouksilla varustettu ja heillä laadukkaat lasit.
 
Monitehoissa on joka liikkeessä vaihtoehtoja, pääsääntöisesti mitä kalliimpi sen uudempaa linssitekniikkaa eli linssin pitäisi olla laadukkaampi. Toki aina, kun lukuvahvuutta tarvitaan lisää, niin linssin toiminta muuttuu (=eli vaikka olisi saman tasoinen moniteholinssi kuin 3v sitten, mutta lähinäkö on muuttunut, niin ne lukemiseen tarkoitettu alueet tuntuvat pienemmiltä). Kaikilla monitehot eivät toimi tietokoneella ja jos ovat aiemmin toimineet niin uudet eivät välttämättä toimi, juuri sen takia, että näkö on muuttunut ja luki voimakkuudessa on ollut muutoksia.

https://www.nissen.fi/edulliset-linssit/monitehot
https://www.instru.fi/linssit/monitehot
https://www.silmaasema.fi/tuotteet/moniteholinssit.html

Jokaisella mainitsemallasi firmalla onkin netissä kuvat heidän monitehoistaan (toki nuo kuvat ovat aina ohjeellisia, mutta näkee niistä kuinka paljon leveämpi se lukualue on missäkin linssissä on, toki sit kahta eri firmaa ei noiden esittelykuvien perustella voi verrata). Itse linssimateriaali on lähes kaikissa muovia, joten materiaalin kestävyys on sama. Kovapinta ehkäisee naarmuuntumista, heijastuksenesto tekee sen, että linssi ei peilaa esim. liikenteessä vastaan tulevia valoja niin paljon kuin ilman pintaa oleva.

Lähdet vaikka liikkeellle sieltä, mistä olet edelliset ostanut niin näkevät mitä kaikkea sulla on ollut nykyisissä laseissa, kerrot millainen käyttötarve nyt on (tyyliin tarvitsetko niitä laseja harrastuksissa, töissä, luetko sängyssä, monitehoissa se lukualue on siellä alhaalla niin sängyssä lukeminen on aina hankalaa makuultaan oli kuinka kallis linssi tahansa). Siellä pitäisi kyllä myyjän osata auttaa ja kertoa tarkemmin vaihtoehdoista ja niiden eroista. Kuulostaa kuitenkin siltä, että sulla ei ole ihan hirveästi voimakkuutta niin moneenkertaan ohennettua linssiä et välttämättä tarvitse. Aika moni noiden linkkien linsseistä taisi ollakin kertaalleen ohennettu. Jos kierrät useamman paikan niin kerro samat vaatimukset.
 
Täällä jo 11-vuotiaasta silmälaseja käyttänyt, hei! Beaming Face With Smiling Eyes

Mistä sitä alottaisi... Laseja, malleja, hiontaa, vakuutuksia, ohennuksia - kaikenlaisia on kokeiltu vuosien varrella.

Itse käytän tällä hetkellä instrun laseja. Olen aina ollut tyytyväinen sieltä saamiini silmälaseihin ja palveluun. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia sovitusten, säätöjen tai korjauksienkaan kanssa, minkä kanssa on saanut taistella toisissa paikoissa. Aina olen myös saanut ilmaiset linssit sankojen sovitusten ajaksi (mulla siis TODELLA huono näkö) että oikeesti nään itseni ne kokeilusangat päässä. On myös usein noita kahdet lasit yksien hinnalla-kamppanjoita, niitä kannattaa hyödyntää ja hankkia juurikin ne aurinkolasit rinnalle. Lasit itsessään (ja yleensä juuri ne sangat) maksaa kyllä ihan tarpeeksi.

Tärkeintä lasien hankinnassa on ne omat tarpeet: mitä harrastat, mitä teet työksesi ja mitä tyyliä etsit. Ne erikoishionnat ja pinnoitteet kannattaa valita sen mukaan. Itselleni riittävät moninkertainen linssien hionta (etteivät linssit ole turhan paksut) ja kestävät sangat. Paksut muovisangat ovat paremmat pienen taaperon kanssa joka saattaa ne huitaista pois päästä. Kannattaa myös miettiä haluaako laseihinsa nenätyynyt vai ei - ne kun tuppaavat helpommin hajoamaan kovassa rytäkässä. Beaming Face With Smiling Eyes

Lasivakuutusta en ole ottanut vuosiin kun nekään eivät kata kaikkea mitä saattaa tapahtua. Hankin mieluummin uudet lasit jos tarve on (ja huom: en nyt 19 vuoden aikana ole kertaakaan joutunut uusia ostamaan vaikka haavereita onkin sattunut).

Itselle hyvät lasit ja malli selviää vain kokeilemalla. Hyvistä kannattaa jo vähän maksaakin mutta on itsekin tullut tehtyä muutama hutiostos vuosien aikana. Muista kokeilla hymyillä silmälasit päässä jo kun sovitat eri malleja! Jos posket nousevat paljon voivat jotkut suurilinssiset mallit osua poskiin ja liukua alas. Beaming Face With Smiling Eyes
 
Monitehoissa on joka liikkeessä vaihtoehtoja, pääsääntöisesti mitä kalliimpi sen uudempaa linssitekniikkaa eli linssin pitäisi olla laadukkaampi. Toki aina, kun lukuvahvuutta tarvitaan lisää, niin linssin toiminta muuttuu (=eli vaikka olisi saman tasoinen moniteholinssi kuin 3v sitten, mutta lähinäkö on muuttunut, niin ne lukemiseen tarkoitettu alueet tuntuvat pienemmiltä). Kaikilla monitehot eivät toimi tietokoneella ja jos ovat aiemmin toimineet niin uudet eivät välttämättä toimi, juuri sen takia, että näkö on muuttunut ja luki voimakkuudessa on ollut muutoksia.

https://www.nissen.fi/edulliset-linssit/monitehot
https://www.instru.fi/linssit/monitehot
https://www.silmaasema.fi/tuotteet/moniteholinssit.html

Jokaisella mainitsemallasi firmalla onkin netissä kuvat heidän monitehoistaan (toki nuo kuvat ovat aina ohjeellisia, mutta näkee niistä kuinka paljon leveämpi se lukualue on missäkin linssissä on, toki sit kahta eri firmaa ei noiden esittelykuvien perustella voi verrata). Itse linssimateriaali on lähes kaikissa muovia, joten materiaalin kestävyys on sama. Kovapinta ehkäisee naarmuuntumista, heijastuksenesto tekee sen, että linssi ei peilaa esim. liikenteessä vastaan tulevia valoja niin paljon kuin ilman pintaa oleva.

Lähdet vaikka liikkeellle sieltä, mistä olet edelliset ostanut niin näkevät mitä kaikkea sulla on ollut nykyisissä laseissa, kerrot millainen käyttötarve nyt on (tyyliin tarvitsetko niitä laseja harrastuksissa, töissä, luetko sängyssä, monitehoissa se lukualue on siellä alhaalla niin sängyssä lukeminen on aina hankalaa makuultaan oli kuinka kallis linssi tahansa). Siellä pitäisi kyllä myyjän osata auttaa ja kertoa tarkemmin vaihtoehdoista ja niiden eroista. Kuulostaa kuitenkin siltä, että sulla ei ole ihan hirveästi voimakkuutta niin moneenkertaan ohennettua linssiä et välttämättä tarvitse. Aika moni noiden linkkien linsseistä taisi ollakin kertaalleen ohennettu. Jos kierrät useamman paikan niin kerro samat vaatimukset.
Näistä linkeistä oli paljon apua. Instrulla ja Nisseniltä oli hyvät havainnollistavat kuvat näköalueesta, mutta Nissenin sivulta en löytänyt hintoja ollenkaan.
 
Näistä linkeistä oli paljon apua. Instrulla ja Nisseniltä oli hyvät havainnollistavat kuvat näköalueesta, mutta Nissenin sivulta en löytänyt hintoja ollenkaan.
https://www.nissen.fi/selkeat-hinnat oli kyllä hankalasti tuolla, mutta löytyi lopulta. Pitää ensin klikata näköjää yksiteho tai moniteho ja sitten haluamansa linssitason. Ja näköjään jos valitsee kehykselle hinnan nii säästää selaajan laskemiselta Beaming Face With Smiling Eyes
 
Takaisin
Top