Sikiöseulonnat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Neksu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uskoisin et kaksoisraskauden tyypillä on väliä, et voiko osallistua NIPT:iin. Jos kaksoset ovat identtiset, niin miksei voisi? Niillähän on sama perimä joten on ihan sama kumman kaksosen solu päätyy tutkittavaksi. Erimunaisilla on tietty omat perimät, niiden soluja on varmaan vaikea erottaa toisistaan ilman perusteellisempaa tutkimusta, joten ymmärrän hankaluuden.
Pitääpä tuosta ensi viikolla neuvolasta kysyä.. sillähän se selviää.
 
NIPT voidaan tehdä kaksoisraskauksissakin, mutta luotettavuus ei ole yhtä korkea.
 
Onko täällä muita kun menee NIPT:iin? Haluatteko tietää sukupuolen? Aika hurjaa et sen saa 100% varmana tietona jo näin varhain. Me halutaan tietää ja se jänskättää niinkuin koko NIPT ja ultra.
 
Onko täällä muita kun menee NIPT:iin? Haluatteko tietää sukupuolen? Aika hurjaa et sen saa 100% varmana tietona jo näin varhain. Me halutaan tietää ja se jänskättää niinkuin koko NIPT ja ultra.

Me mennään, kunhan nää viikot vielä varmistuisivat, jotta mennään sit oikeaan aikaan. Sukupuoli halutaan tietää - uteliaisia kun ollaan :D Aiemmista koettiin, että rakenneultrassa selvinnyt sukupuoli teki lapsesta jo ihan eri tavalla oman persoonansa. Ja nyt kun nuo isoveljet aina vauvoista puhuessaan pohtivat, oisko pikkuveli vai pikkusisko "kivempi", niin voidaan sitten vauvasta kertoessamme kertoa myös, kummalla perhe kasvaa.
 
Onko täällä muita kun menee NIPT:iin? Haluatteko tietää sukupuolen? Aika hurjaa et sen saa 100% varmana tietona jo näin varhain. Me halutaan tietää ja se jänskättää niinkuin koko NIPT ja ultra.
Olen aika varma et mennään NIPT:iin, PAPP-A ja HCG olivat minun silmään matalahkot, ja kun oma ikä on jo 37v niin aika varmasti mennään vaikka ultrauksen tulokset olisivat priimaa. En oikeastaan jaksa jännittää asiaa.

Viimeksi kysyin sukupuolen, ja olihan se mukava tietää et tyttö oli tulossa, aloin hamstraamaan söpöä vaaleanpunaista mekkoa kun pojan jäljiltä ei sellaisia ollut. En tiedä vielä että haluanko tietää tällä kertaa sukupuolta. Minulla on jo poika ja tyttö, kunhan tulokas on selvästi jompi kumpi, niin olen tyytyväinen. :)
 
Miten tuon NIPT:in ottaminen määräytyy? Ikä, seulontatulokset, nt tulos, mitä vielä? Mites tuplien kohdalla, saako sen "helpommin" vai kuinka? Tullu taas ihme kysymyksiä mieleen..
 
Riskilukujen mukaan;

Down-riskiluku pienempi kuin 1:250 (esim 1:200), niin tulos on positiivinen, ja aihe jatkotutkimuksiin. 18-trisomiaraja on 1:150.

"Tutkimuksella määritetään sikiön 21-trisomian (Downin syndrooma) todennäköisyys. Tutkimuksen tuloksena ilmoitetaan Downin riskiluku, ja niskaturvotuksen (NT) paksuus, seerumin PAPP-A:n ja vapaan hCG-beeta-alayksikön pitoisuudet ja näiden suhde vastaaviin normaaliraskauksien mediaanilukuihin (MoM) ja lisäksi ikäriski. Seulontatulos on "positiivinen" ja merkitsee kohonnutta riskiä, kun riski on suurempi tai yhtä suuri kuin 1: 250 (1:1 - 1:250) ja "negatiivinen" (matala riski) silloin kun riski on alle 1:250 (1:251 - 1:10 000 tai pienempi). Noin 4-5% äideistä tulee saamaan positiivisen tuloksen, mutta vain pienellä osalla näistä raskauksista sikiöltä löytyy kromosomihäiriö."

"Varhaisraskauden 1. trimesterin yhdistelmäseulasta lasketaan (1.2.2012 alkaen) myös 18-trisomian riskiluku. Jos riskiluku on suurempi tai yhtä suuri kuin 1:150, seulontatulos on "positiivinen" ja on aihe jatkoselvittelyyn. (Huom. 2.3.2017 18-trisomian raja-arvoriskiluku 1:100 on muuttunut luvuksi 1:150)"

* https://huslab.fi/ohjekirja/4548.html
 
Mut joo, voi olla ettei noi veritestit päde kaksosten tapauksissa. Et jos kromosomit olis välttämätöntä päästä laskemaan, niin se kai tarkoittaisi istukkanäytettä molemmista, ainakin erimunaisten kaksosten tapauksessa. :/
 
Hei! Kysyisin tuosta nipt:istä, että tekevätkö tämän siis halutessaan kunnallisella puolella pyynnöstä vai pitääkö seulonnoissa olla riskiä että tekevät niptin. Vai käyttekö yksityisellä ottamassa? :) kysyisin myös onko nipt verikoe siis?
 
Huutelen tuolta kesäkuisista että mulla tuli down-riskiluvuksi 1:48. NIPT-testi kuitenkin normaali. Eli ei kannata pelästyä jos seulat hälyttää. Varsinkin jos nt on normaali (mulla nt 1,9mm).
 
Muokattu viimeksi:
Mä osallistun myös.. ens viikolle pitäis varata aika verikokeisiin kun lauantaina tulee se rv10 täyteen :) sit postissa tulee aika ultraan sen jälkeen..
 
Se terveydenhoitaja meillä ainakin sanoi mun mielestä hyvin että onhan se kiva tietää mahdollisimman paljon sikiön/vauvan terveydestä jo valmiiksi jotta pystytään varautumaan heti tarvittaviin toimiin.. esim. täältä meiltä ohjataan sit herkästi muualle synnyttämään missä paremmat resusrssit hoitaa.. :) mutta tietysti jokainen valitsee itse haluaako osallistua seuloihin :)
 
Montako putkiloa ne ottivat teiltä verta niissä seulonta verikokeissa.. mulle tuli semmonen tunne että joku jäi puuttumaan...?
 
Muistaakseni kolme putkiloa otettiin verta, en liiemmin kiinnittänyt huomiota kun terveydenhoitaja oli innokas humoristi joka vitsaili ja rupatteli käynnin aikana kovasti :) kysyin mitä näytteistä katsotaan niin vastasi että ainakin että onko hiv, kuppa ja mikä veriryhmä
 
Takaisin
Top