Sikiön painoarviot / pituus / syntymäpaino

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Soniaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Soniaa

Silmät suurina ihmettelijä
En asiaa stressaa, lähinnä vain olen mietiskellyt, että kuinka paljon äidin ravinnonsaannilla on merkitystä esim. sikiön painon kehitykseen, jos äidillä on valmiiksi jonkin verran ylipainoa. Itselläni vararavintoa hieman löytyy, ja vaikka ruokahaluni on ollut koko raskauden ajan kadoksissa ja jatkuva oksentelu ei ole ainakaan auttanut asiaa, kehittyvä sikiöhän ottaa aina jostain ravintonsa. Eli käytännössä minun varastoistani, eikö niin? Painoni on hieman tippunutkin siitä mitä oli ennen raskautta, nyt menossa viikko 20, ja paino tippuu varmasti osittain pahoinvoinnin ja ruokahaluttomuuden seurauksena, mutta olen myös harrastanut entistä aktiivisemmin liikuntaa koko raskauden ajan. Raskausdiabetesta tai muitakaan vaivoja minulla ei ole. Neuvolassa painon tippumiseen ei juurikaan ole otettu kantaa, hoitaja totesi pari viikkoa sitten "hyvä, ettei kerry lisää" ja lääkäri puolestaan pari päivää sitten "saisi mieluummin kyllä muutama kilo tullakin jo näillä viikoilla". Itse en todellakaan ole huolissani paitsi sitten, jos painoa alkaisi tulla lisää kilokaupalla. Ja ennen kuin joku älähtää: en ole tarkoituksella laihduttanut, vaan noudatan terveellisiä elintapoja, kuten ennen raskauttakin, jolloin painoni tippui jo hitaasti muttta varmasti. Mikä on tietysti hyvä asia.

Sitten edelleen samaa aihetta sivuava kysymys. Rakenneultra on tulossa pian ja sieltä saa toki tarkemmat mitat ja arviot, mutta neuvolassa tähän saakka sikiön CRL-mitta (ja painoarviotkin) ovat olleet alakanttiin eli aina muutaman päivän jäljessä "standardista" eli esim. viikolla 15 sikiön pituus vastasi viikon 14 alkupuolen mittaa jne. Itse en koe tätä "alakantissa kasvamista", tai mikäli rakenneultrassa toistuisi sama, mitenkään huolestuttavana asiana, sillä nykyään tuntuu olevan todella yleistä, että sikiöt ja vastasyntyneet ovat suurikokoisia, jossa on taas omat riskinsä. Tämä kai johtunee ainakin osittain elintason nousemisesta eli käytännössä äiditkin syövät nykyään enemmän ja liikkuvat vähän tai eivät ollenkaan vai kuinka? Itse olin syntyessäni 2300g ja mieheni 3200g, molemmat synnyimme laskettuna aikana eli emme ennenaikaisesti, tämä siis 80-luvulla. Nykyään tuntuvat tyttövauvatkin painavan jo yli 3000g ja jopa yli 4000g, pojista puhumattakaan. Luulisi synnytyksessäkin olevan omat riskinsä tällöin.

Miten siis muilla? Onko kokemusta siitä, että "pienikokoisina" syntyneille vanhemmille tulisi myös pienempiä vauvoja? Ja kuinka suuri merkitys äidin raskauden aikaisella painolla on ollut? Joskus tullut luettua huolestuneita ketjuja siitä, että kirjoittajan oman vauvan syntymäpaino olisi liian alhainen, joten tuntuuko teistä, että ylipäänsä sikiön painoarvioilla ja vastasyntyneen painolla olisi juurikaan merkitystä, jos lapsi syntyy terveenä ja voi hyvin?

Itse olen syntynyt pienikokoisena (oisko ollut 2800g ja 46cm) ja olen muutenkin lyhyt (puolitoistametrinen :D) ja oletin, et itsekin synnytän tottakai tommoisia pieniä vauvoja. Olen normaalipainoinen ja raskauden aikana viimeksi painoa kertyi 16kg ja mahani oli iso. Esikoiseni painoi 4400g (olisi painanut enempi, jos ei olisi käynnistelty tuon suuren koon takia jo hyvissä ajoin, syntyi sektiolla rv39 kun käynnistys ei edennyt). Oli todella yllätys myös lääkäreille, koska ei ollut yhtään sopusuhdassa mun omaan kokooni.

Tuttavani sai juuri lapsen joka painoi syntyessään alle 3kg, joka syntyi lähes täysiaikaisena. Tutulleni ei tullut raskauden aikana painoa (oli ennestään hieman ylipainoinen) mutta tää johtui pääasiassa siitä, että hän voi niin pahoin koko raskausajan eikä pystynyt syömään kuin hyvin rajoitetusti. Vauvan pieneen kokoon oli ilmeisesti vaikuttanut istukan huono toiminta/kalkkeutuminen minkä takia synnytys käynnistettiin ettei tulisi riskejä. Äidin painolla ei kai tietääkseni ole niin merkitystä ja kysyin sillon viimeks et johtuiko mun vauvan suuri koko siitä, mitä olin syönyt (esim. sokerista/namista), mutta sanoivat että ei, kun ei raskausdiabetestä mulla ollut. Istukkani vaan toimi liian hyvin. Vauva kyllä ottaa äidistä tarvitsemansa ravinnot ja mulle sillä syntymäpainolla ei ole merkitystä, kunhan lapsi on terve ja hyvinvoiva <3 Mielenkiinnolla odotan onko tämä toinenkin yhtä iso, et onko mulla vaan taipuusta synnyttää isoja vauvoja vai oliko eka vaan sattumaa.

Meillä poika syntyi keskosena eli ei voi verrata mihinkään mutta tyttö syntyi 39+2 ja oli 48cm pitkä ja 3210g.
Itse olin syntyessäni 46cm ja 2740g ja mies 46cm ja 2980g.
Minä olen tosi lyhyt (150cm ja ylipainoinen) eikä mieskään mikään hujoppi (vajaa 170cm ja laiheliini).
Ainakin raskausdiabetes mikä mulla on ollut joka raskaudessa luulis nostavan vauvan painoa varsinkin jos sokerit ei pysy kurissa mutta kuten Musta_lammas sanoi hänellä taas ei ollut raskausdiabetestä.
Eipä näistä oikein tiedä mikä vaikuttaa kun isot saattaa saada pieniä ja pienet isoja vauvoja. Olisko ihan vaan yksilöllistä :rolleyes:

Mulla oli rakenneultra 17.11 ja sen perusteella masussa kasvaa siro poika. Painoarvio hänellä oli vain 362g rv 21+0. Me ollaan molemmat sekä mies, että minä pitkiä ihmisiä, mies hoikka ja itsellä ylipainoa. Sokerirasitus oli viikolla 14 , joka puhdas ja toinen tulossa vielä. Painoa mulle on kertynyt noin hieman yli 4kg(nyt rv 22) eli ei vielä paljon mitään. Liikkumaan olen pystynyt vielä suht normaalisti, mitä nyt symfyysikivut ja issias välillä vaivaa ja hidastaa menoa.

Mä oon syntynyt pienempänä kuin mitä esikoinen, ite olin 48cm 3kg ja esikoinen oli 51cm 3600g :) kätilö sanoi mulle synnytyksessä, että vauvalla on täällä niin paljon tilaa tulla että pää vaan pyörii:hilarious: esikoisella olikin tosi pieni pää syntyessään (thank god, selvisin pelkillä naarmuilla)

mies sen sijaan oli syntyessään 54cm 4200g ja harteikas, joutuivat katkomaan solisluun että saatiin poika nätisti ulos:nailbiting:

Mä en tiedä, mutta vertauksena oma äitini on 163cm ja mä synnyin 2vk etuajassa, painoin 3500g ja olin 50cm. Eli synnyin sen kokoisena, mikä varmaan ois pitänyt olla laskettuna aikana. Onnekseni äidilleni tulin etuajassa :)
Äidille neuvolakortin mukaan oli tullut vaan 6-7kg painoa raskauden aikana, ja oli painanut jotain 67kg raskauden lopussa, joten syöminkien takia en ollut suuri, vaan jostain muusta syystä.

Ystäväni 150cm sai viime vuonna normikokoisen vauvan, olikohan jopa yli 3,5kg, tai näytti isolta jotenkin häneen verrattuna :) Hänelle ei tullut mahan lisäksi ylimääräistä.
Mulle on sanottu ultrissa että vauva on hieman isompi kuin viikot. Mahani ei oo kovin iso, ja heinäkuiseen aamupainoon on tullut 2-3kg lisää (19+5). Oon koittanut vahtia syömistä. En muutoinkaan syö roskaruokaa, en juo limuja tai mehuja. Ainut mikä on epäterveellistä, on suklaa ja ajoittainen pulla tms (mut vasta vk 13 jälkeen, ennen sitä ei herkut maistuneet) Raskausdiabetes koe mulla on vasta joulun jälkeen.
Musta tuntuu, että nuo on enemmän geeneistä kiinni, vaikka toki yleinen elintaso vaikuttaa (Esim sota-aikana oli vauvat pienempiä). Alkuvaiheessa lääkäri sanoi mulle ettei syömisestä tarviisi stressata, koska vauva ottaa sen minkä tarvitsee, vaikkei itselle ruoka maistuisi. Ja tuo on varmaan se ero, nykyään meillä on vararavintoa mistä vauva kyllä saa tarpeeksi ravinteita vaikka itsellä muutaman viikon olisi pahoinvoinnin takia kevyt dieetti. Sota-aikana ja muina vaikeina aikoina ei ollut.

Mä oon syntynyt pienempänä kuin mitä esikoinen, ite olin 48cm 3kg ja esikoinen oli 51cm 3600g :) kätilö sanoi mulle synnytyksessä, että vauvalla on täällä niin paljon tilaa tulla että pää vaan pyörii:hilarious: esikoisella olikin tosi pieni pää syntyessään (thank god, selvisin pelkillä naarmuilla)

mies sen sijaan oli syntyessään 54cm 4200g ja harteikas, joutuivat katkomaan solisluun että saatiin poika nätisti ulos:nailbiting:

Katkomaan solisluun!?! luulisi, että tekisi keisarinleikkauksen ennemmin kuin vahingoittaisi vauvaa :eek:

Sanopa muuta! Ton tarinan ku kuulin, olin niiiiiiin tyytyväinen et oma mahtu ongelmitta ulos:grin ei ollu isänsä tyttö siinä mielessä:p

Mä olin syntyessäni (40+2) 3250g ja 49cm ja esikoinen oli syntyessään (37+0) 3218g ja 50cm. Kasvoi koko odotusajan keskikäyrällä. Laskettuna olisi tod.näk. painanut n.3,7kg :) Kyllä mä koen, että äidin syömisillä on vaikutus vauvan kasvuun. Onhan se todettu, että aliravittujen äitien vauvat pienempiä ja heillä suurempi riski kuolla ennenaikaisesti.

Kaverille syntyi toukokuussa 1890g ja 43cm tyttö 38+0 ja kaveri oli koko raskausajan kärsiny kamalasta pahoinvoinnista. Tyttö oli jo syntyessään ns. aliravittu ja nyt vasta kun tyttö jo 6kk, niin heillä alkaa olemaan suurimmat vaikeudet ohi. Muuta en tapauksesta tiedä. En ole viitsiny hirveesti udella, kun kaveri pitäny asiaa aikalailla omana syynä... :sad001

Mutta eihän se sikiö tosiaan kasva samaan tahtiin äidin kanssa. Mulle tuli ekassa raskaudessa yhteensä 17kg lisää painoa ja jäbä kasvoi silti keskikäyrällä. Hassua, että muka 3,5kg vauva olisi suuri? Kyllähän suureksi vauvaksi taidetaan kuitenki luokitella vasta yli 4,5kg vauvat? :)

Itse olen ollut syntyessäni (rv 40+2) 3200g ja 49cm. Eilen ru:ssa kätilö kysyikin minun syntymämittoja ja tuumasi sen jälkeen, että varmaan sellainen kolmekiloinen tästäkin olisi tulossa. Painoarvio oli nyt rv 20+1 noin 340g.

Olemme molemmat mieheni kanssa suht lyhyitä (162cm ja 172cm) ja hoikkia, joten en odottanutkaan, että jälkeläisestä olisi kovin kookasta tulossakaan. Vaikka toki se ei niin yksinkertaista olekaan, ja lähisuvussakin on pitkiä henkilöitä kyllä muuten.

Olen pystynyt syömään koko raskauden hyvällä ruokahalulla (normaalia, terveellistä ruokaa välillä herkutellen), joten siitä ei pitäisi vauvan kasvun jäädä kiinni. :happy:

Muokattu viimeksi:
Mulle lupailtiin kovin siroa vauvaa, kun oma paino ei loppuraskaudessa juuri noussut ja vatsa oli pieni loppuun asti. Vieraat luuli että olisi ollut vielä pari kuukautta jäljellä kun olin liikkeellä lasketun ajan jälkeen.. Sf-mitta meni niin alhaalla et oli ihan rajalla ettei terkka lähettänyt tarkistustutkimuksiin. Ja poju syntyi rv41+2 3885 grammaisena :D lopulta oli kyllä juuri passeli, kun maidonnousussa kesti, ja pienempänä syntyneelle oli jo jouduttu antamaan lisämaitoa.

Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista! Näitä on tosi mielenkiintoista lukea! :) Omaa rakenneultraa jännityksellä odottelen, kun ei yhtään tiedä kumpi siellä pötköttelee ja onko tosiaan vähän sirompi yksilö tulossa. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään sellaista "ongelmaa", että joutuu näihin erityisseurantoihin..

Mulle kans sanottiin esikoisesta että ”on niin pieni maha että just ja just 3 kiloa”. Ja tyttö syntyi 3686, eli ihan perus vauva:rolleyes: itse kyllä tunsin ettei siellä mitään pientä vauvaa ole. eli tällä kertaa en kyllä usko mihinkään ennustuksiin vaan luotan omaan tuntemukseen!:grin

Mä oon syntyessä ollut 3400 ja risat +49cm pitkä, mies oli kans 49cm pitkä ja 3300ja risat, esikoinen oli 53cm pitkä ja painoa oli 3745g, pikkuneiti oli syntyessään 3465kg ja 49cm, synnytyssalin kätilö onnistui ennustamaan tytön painon täydellisesti oikein :D poika ennustettiin 3400-3500g mut oli hitusen isompi, ei ollut mitenkää isokokonen muuta ku pituudeltaan, nyt tää oli rakenneultrassa rv 20+2, 400g ja ultraaja sanoi et seuraa esikoista ellei istukan paksuus hidastuta vauvan kasvua ja seuranta ajan sain juurikin tuon istukan paksuuden takia :)

Onko kukaan kuullut sellasta väitettä, että ru:n painoarvio x10 on syntymäpaino? Siihen +-200g? Monellako on pitäny paikkansa?

Eli kun meillä painoarvio oli 375g niin syntymäpaino olisi 3750g tai siis 3550-3950g, kun ottaa sen +-200g huomioon.

Esikoisen tarkkaa painoarviota en muista, mut muistan, et jos olis syntyny laskettuna, niin ois ollu tossa +-200g marginaalissa kyllä :)

Onko kukaan kuullut sellasta väitettä, että ru:n painoarvio x10 on syntymäpaino? Siihen +-200g? Monellako on pitäny paikkansa?

Eli kun meillä painoarvio oli 375g niin syntymäpaino olisi 3750g tai siis 3550-3950g, kun ottaa sen +-200g huomioon.

Esikoisen tarkkaa painoarviota en muista, mut muistan, et jos olis syntyny laskettuna, niin ois ollu tossa +-200g marginaalissa kyllä :)

Toivottavasti ei pidä täysin paikkaansa, muuten täältä tulee päälle 4kg baby [emoji23][emoji33]

Takaisin