Sikiön ikä ei vastaa ovulaatiopäivää

Pingviiniemo

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinäkuiset 2021
Helmikuiset 2026
Hei! Kyselisin mielenkiinnosta, että ovatko muut tikuttaneet selkeän ovisplussan, mutta alkio onkin ollut vanhempi tai nuorempi kuin o+ päivän mukaan?

Mulla siis kahdessa varhaisultrassa sikiö vastasi viikkoja tikutetun oviksen mukaan, mutta Nt-ultrassa sikiö mitattiinkin yllättäen viikkoa vanhemmaksi, kuin ovisplussan mukaan olisi mahdollista. Ennen tätä o+ en saanut tikkuun edes kunnollista viivaa. Kiinnoostaakin siksi miten tää on mahdollista ja onko muilla käynyt näin? :)

En tikuttanut, mutta luulin tietäneeni milloin ovulaatio oli. Vauva kuitenkin todettiin nt-ultrassa melkein viikon verran vanhemmaksi. No meidän kohdalla voi olla kyse ihan vain siitä erehdyin. Mutta ehkä vauvatkaan ei kasva ihan niin samaa tahtia niillä viikoilla kuin ajatellaan...

NT-ultrassa raskausviikot päätellään sikiön koon mukaan. Jos siis sikiö on kasvanut keskimääräistä nopeammin tai isommaksi, annetaan sikiölle isommat viikot, vaikka ovispäivä olisikin tarkalleen tiedossa. IVF:ssä sikiön ikä on tiedossa tunnin tarkkuudella, ja silti näitä heittoja viikoissa tulee.

Toisaalta ovisplussa ei ole tae siitä, että ovis olisi tapahtunut juuri silloin, koska aikaisemmin on voinut olla toinenkin ovisplussa, joka on ollut niin nopea, ettei se ole osunut sille hetkelle kun testiä on tehty. Klinikalta minulle sanottiin, että pitää testata 12 tunnin välein, ja ovisplussa saattaa silti jäädä juuri testien väliin, eikä siksi näy testeissä.

Eli oviksen bongaaminen tikuilla on epävarmaa, ja sikiön kasvu voi sekin poiketa tavallisesta, antaen eri viikot kuin todellisuudessa. Tässä mennään keskiarvoilla, ja ne keskiarvosta poikkeavat kokevat sitten hämmentäviä hetkiä aina välillä.

Meillä la muuttui nt-ultrassa viikolla aiemmaksi ja varhaisultrassa vastasi viikkoja. Ovisplussan sain cb digitaalisella kp11.

Ei ole omaa kokemusta, mutta tiedän että 5v pikkuveljeni on saanut alkunsa yhdenyön suhteesta, ja muita mahdollisia hedelmöityspäiviä ei ole. Isyystestillä varmistettu jälkikäteen.
Laskettu aika merkattiin nt ultrassa koon perusteella siten, että olisi mukamas hedelmöittynyt jo viikko ennen yhdyntää ja rakenne uä heitti 10pv :) Lopussa sitten epäiltiin makrosomista sikiötä koko arvioiden perusteella, mutta painoarvio olikin 700g pielessä ja ihan norm kokoinen terve lapsi tuli.

En oo tikuttanut ovista mutta tiedän mikä päivä tää lapsi on alkunsa saanut, mies kun ei siinä ollut muulloin paikalla. Ultran mukaan laskettu aika silti viis päivää aikasemmin kun mitä olis tän vauvantekopäivän mukaan.
Varhaisultrassa mitat oli oikein meilläkin mutta nt-ultrassa laitettiin toi uusi laskettu aika.

Meillä toisessa raskaudessa varhaisultrassa todettiin sikiö oletettua pienemmäksi. Oli ovispäivä tikutettu ja kierto aina ollut tarkka, joten en uskonut. Testasin muutenkin vähän liian aikaisin ja varhaisultran arvion mukaan olisi jo ollut mahdottoman aikaisin. Nt ultra annettiin tuon ultran arvion mukaan ja sain kiukutella oikein kunnolla, että sain aikaistettua sitä. Aikaistettiin lopulta sitten ja kas, olin oikeassa. Alkuperäinen ntultra olisi ollut liian myöhään, eikä seulonnat olisi onnistuneet. Lopulta poika syntyi ntultrassa arvioidusta päivästä seuraavana päivänä.

Hei! Kyselisin mielenkiinnosta, että ovatko muut tikuttaneet selkeän ovisplussan, mutta alkio onkin ollut vanhempi tai nuorempi kuin o+ päivän mukaan?

Mulla siis kahdessa varhaisultrassa sikiö vastasi viikkoja tikutetun oviksen mukaan, mutta Nt-ultrassa sikiö mitattiinkin yllättäen viikkoa vanhemmaksi, kuin ovisplussan mukaan olisi mahdollista. Ennen tätä o+ en saanut tikkuun edes kunnollista viivaa. Kiinnoostaakin siksi miten tää on mahdollista ja onko muilla käynyt näin? :)
Mulla oli kanssa näin, tosin heittoa vaan 4 tai 5 päivää. Varhaisultran lääkäri sanoi sillon että todennäköisesti nt ultrassa sanovat isommaksi koska suomalaisilla on kuulemma pitkät selät ja kun mittauksena on tuo pää-peppu mitta niin se sitten heittää!

ja ps. ONNEA! Ihana nähdä että oot raskaana! :love017

Mulla oli kanssa näin, tosin heittoa vaan 4 tai 5 päivää. Varhaisultran lääkäri sanoi sillon että todennäköisesti nt ultrassa sanovat isommaksi koska suomalaisilla on kuulemma pitkät selät ja kun mittauksena on tuo pää-peppu mitta niin se sitten heittää!

ja ps. ONNEA! Ihana nähdä että oot raskaana! :love017

Kiitos. :Heartbigred

Takaisin