Sikainfulenssa rokote

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ginessa

Kommentoinnin ninja
Kuinka moni teistä aikoo ottaa tai on ottanut sikainfulenssarokotteen?[:-]

Itse en ole vieläkään päättänyt..enemmän olen ei kannalla kuitenkin.
Sitä kun ei ole niin kovin kauaa ehditty tutkimaan ja vielä on jotenkin aikaista ottaa.
On jotenkin niin haavoittuva olo.
Muutamalta olen kyllä kuullut että -älä ota.
Toinen on tyttäreni joka on lähihoitajakoulussa toisella  ja toinen oli luontaistuotekaupan pitäjä.
Muut tuntemani raskaana olevat ovat ottaneet.

Noh,kukin ottaa tai ei ota.
Mua ainakin pelottaa ottaa.[:(]
 
Olen saanut rokotteen jo ennen tietoa raskaudesta ammattini puolesta. Jos nyt pitäisi päättää niin ottaisin sen ehdottomasti edelleen. Terveydenhuollon alan ammattilaisena näen rokotteen ottamisessa hyöty/haitta-suhteen positiivisena. Raskauden aikana merkittävä seikka on, että syntymätön lapsi saa suojan, sillä tämän influenssan uusiutuessa mahdollisesti ensi syksynä ovat pienet vauvat kovin alttiita saamaan taudin, jos he eivät ole äidiltään suojaa saaneet. Lisäksi rokotetta on jaettu jo kymmenille miljoonille ihmisille ja haittavaikutukset ovat olleet lieviä; pahoinvointia ja kuumeilua sekä pistoskohdan kipua lähinnä.
Vielä tuosta rokotteen tutkimuksesta haluaisin nostaa esille sen seikan, että rokotteita on valmistettu samalla menetelmällä jo vuosikymmeniä, joten nämä valmistustavat ja turvallisuus tunnetaan erittäin hyvin. Lisäksi tämä virus ei poikkea merkittävästi muista influenssaviruksista, joten rokotteen kehittely on voitu suorittaa turvallisesti melko nopeallakin aikataululla.
Lopuksi vielä; jokainen toki harkitsee tämän asian, kuten kaikkien muiden rokotusten ottamisen omakohtaisesti ja ottaa tietenkin aina myös riskin. Mutta itse näen rokotteen hyödyn ylittävän haitat ja se, että raskaana olevat on valittu ensimmäiseksi riskiryhmäksi valtiovallan ja terveysviranomaisten toimesta kertoo siitä, että etenkin raskaana olevat ja syntymättömät lapset hyötyvät rokotteesta muuta väestöäkin enemmän.
 
Niin,siitä sidosaineesta kun ei oo tietoa,mitä se on?
Rokote on kyhätty hemmetin nopeesti,lisäksi kuulin että se voisi aiheuttaa lapsettomuutta?
Mitäs sitten jos tämä menisi kesken juuri rokotteen takia..kun sitä en voi tietää.
Ja tässä vaiheessa alkio on niin haavoittuvainen...hmm,mietin että mites niitä vauvoja sitten tutkitaan,kun ei kai noita nyt niin hurjasti ole vielä ehtinyt syntymään rokotteen saamisen jälkeen ,etenkään suomessa.
Mitä sitten jos mikään ei olekaan kunnossa ?
AAAApua,tää on niin vaikeeta.[:-]
Toivon että en tartuta epäilevyyttäni muihin,kaikki tekee ratkaisunsa itse.
Haluan vaan varmaa hyvää tietoa asiasta..mutta kun en voi olla varma.
No,juttelen viimeistään neukkutädin kanssa ensiviikolla asiasta....
 
Minäkin mietin rokotetta pitkään. Ajattelin samaa kuin Ginessa, että alkio on niin haavoittuvainen ettei voi tietää, mitä rokote sille tekee. Mutta toisaalta minulla on lähes oireeton astma, joka oireilee flunssien yhteydessä. Viime keväänä kuumeinen flunssa kesti kolmisen päivää ja astma kaksi viikkoa, kun en ehtinyt heti saada lääkkeitä siihen. Yskin verta... Neuvolassa sanottiin, että jos raskaana olevalle tulee oireinen sikainfluenssa, oireet ovat usein tosi kamalia. Toisaalta sanottiin, että rokotuksen ottaminen on oma valinta.

Ajattelin lopulta, että parempi on ottaa se rokote ja huolehtia omasta hyvinvoinnista ensimmäisenä. Jos rokote ei tee mitään pahaa alkiolle, niin hyvä, silloin se saanee myös suojan (?) ja raskaudesta on yksi huoli poissa. Vaikka tulisi keskenmeno, niin yritän sitten lohduttautua sillä, että raskaus on vielä alussa ja parempi että menee kesken alussa kuin että sikiö ehtii kasvaa, siihen kiintyy enemmän ja sitten se kuolee kuumehoureisen äidin kohtuun. Ja jos tässä vaiheessa tulee km, en voi mitenkään sanoa, johtuiko se rokotteesta vain olisiko tullut kesken joka tapauksessa.

Joten keskiviikkona astelen sitten järkeni äänelle alistuen possupiikille.
 
Tämä on se aihe johon on yhtä monta mielipidettä kun ihmistäkin.
Rokoite on vapaaehtoinen ja onneksi meillä kaikilla on oikeus valita ottaako sen vai ei.
"huhut" ja väittämät rokotteen turvallisuudesta tai haitoista on tapauskohtaisia, se että onko kyseinen rokote aiheuttanut esim. keskenmenoja on ilmeisesti edelleen todentamatta, mutta me ollaan yksilöitä kaikki, eikä kukaan voi väittää rokotteen olevan turvallinen tai haitallinen juuri minulle tai sinulle, sillä jokaisen yksilön reaktiota rokotteeseen ei pystytä etukäteen todentamaan.
Tämä on vain minun mielipide.
Itse myös hoitoalalla työskentelen ja jätin rokotteen ottamatta, sekä lapseni rokottamatta. Toki jos perheessämme olisi joku lapsista riskiryhmään kuuluva niin olisimme puntaroineet asiaa hieman eri kantilta.[8|]
 
Hmm,mullakin on lievä astma,joka on ollut lääkityksettä vuosia..pärjään mielestäni ilman.
Pohtii pohtii ja edelleen pohtii...[8|][:-]
Viime jouluaattona mulla oli joku järkky tauti,yskin keltasia klimppejä,palelin,niistin,yskin,vapisin,kuumetta,oksentelin lääkkeen oton jälkeen enkä päässyt wc:n lattialta ylös ainakaan tuntiin..raahauduin sänkyyn, lääkkeet ei meinanneet millään tehota..kesti 2 viikkoa ennen kuin olin kunnolla tolpillani.
Mikä lie,mutta kaukana perus flunssasta.Oon ollu noin huonossa kunnossa ainoastaan yli kymmenen vuotta sitten kun todettiin keuhkokuume.
Huhheijjakkaa mitä tauteja[:'(][&o]
 
Heipparallaa!
 
Minä sain tosiaan tietää raskaudestani viikko sitten perjantaina ja menin samana päivänä näyttämään toisen lapseni korvia terkkarille, en voinut olla kertomatta hänelle ilouutista ja hän suositteli mennä ottamaan HETI rokotuksen itselleni ja kahdelle alle kouluikäiselle lapselleni.
En alunperin meinannut ottaa, koska mekin tosi vähän sairastellaan ja täysin terveitä ollaan. Mutta terkkari oli tosi ehdoton sen suhteen että PITÄÄ OTTAA (mikä oli minun kohdallani tosi hyvä sain häneltä ammattimaisen selostuksen rotteen hyvistä puolista ym.) ja hän sai minut vakuuttuneeksi asiasta. Niinpä otimme sen heti silloin siihen samaan "järkytykseen" ja en ole katunut. Raskaus on niin alussa, että jos menee sen piikin takia kesken niin parempi nyt kuin esim. raskauden puolessa välin. Nyt asiaa ei tarvitse miettiä enää, kaikki on herran huomassa... :))
 
..joskus pitää tehdä vaikeita päätöksiä elämässä meni syteen tai saveen! (olipa se kumpi päätös tahansa) Stemppiä kaikille!
 
Mä oon kans miettiny paljon asiaa ja luultavasti en rokotetta ota.
Suurin aalto on jo menny ohi ja jos keväällä tulee uus niin ei tää rokote kuulemma enää välttämättä taas siihen iske... Vaikeita kysymyksiä kylläkin ja kukaan ei voi tietää kuka on oikeassa ja kuka väärässä.

Mä luin jostain, että vauvalla on syntyessään vastustuskykyä vaan jos rokote on otettu raskauden viimesellä kolmanneksella. Tämän tiedon mukaan siis elokuussa syntyvillä vauvoilla ei immuniteettia oo jos äiti nyt ottaa rokotteen.

Mä oon jutellu kahden (toisille tuntemattoman) kätilön kanssa, joista kumpikin oli sitä mieltä, että ei voi suositella piikkiä. Nämä siis mun tuttuja, jotka ei asiakkailleen voi sanoa juuta eikä jaata, mutta mulle ystävänä saa sanoa mitä haluaa... Toinen heistä sanoi, että flunssa tms. sairaus on rasite sekä äidille, että sikiölle, mutta harvoin sillä on vakavampia seurauksia.

Kaveripiirissäni osa raskaan olevista on ottanu piikin ja osa ei. Hirveesti ei olla juteltu asiasta, kun se tuntuu olevan toisaalta arka aihe, kun jokainen miettii tekikö oikein vai väärin.

Mutta niin kuin raise sanoi, jätetään Herran huomaan. Ei tässä muukaan auta [:)]
 
Minä en oo osannut vielä päättää asiasta. Toiv. neuvolatädin kanssa keskusteltuani tiedän asiasta enemmän.
En ala nettikirjoitteluja asiasta varta vasten lukemaan ja sen mukaan tekemään päätöstä. Ystävättäreni otti rokotteen tossa syksyllä kun niitä aloitettiin jakamaan ja hänellä on LA maaliskuussa.

Mutta joo jokainen päättää asiasta itse, ja en ainakaan lähde tuomitsemaan ketään joka jättää sen ottamatta tai ottaa, kun en itsekään ole edes 30% varma että se on turvallista pienelle ihmisen alulle.
Ja toki helppohan se on sitten syyttää rokotetta jos sattuu niin ikävästi että menee kesken.Vaikka voi hyvinkin olla asia niin että rokotteella ei olisi asian kanssa mitään tekemistä.
Mutta katsellaan ja ihmetellään.
 
Moi!

Minä otin rokotteen päivä sen jälkeen kun plussa-testin tein.
Ja mitään oireita ei tullut, ainoastaan käsi oli kipeä sen päivän iltana.
Jälkeenpäin vasta alkoi hirvittää, että jos siitä kuitenkin tulee vauvalle jotain...

Mutta eipä sitä voi tietää.

Vaikea sanoa, miten kunkin kohdalla on, kumpi on suurempi riski, ottaa se rokote, vaiko jättää ottamatta....
Ja sitähän ei tiedäkään kukaan. Pakko tehdä niinkuin itestä tuntuu oikealta.

-D-
 
Itse sain rokotteen jo lokakuussa ammattini puolesta. Asiasta ollaan montaa mieltä, itse koen rokotteen ottamisen (tai ottamatta jättämisen) verrannollisena kausi-influenssarokotteeseen (toki sikainfluenssalla rajumpia seurauksia). Meillä oli töissä alkusyksystä infektiolääkärin pitämä alustus aiheesta, minkälainen rokote jne. ja voin sanoa että paljon muuttui "rokotevastaisten" mielipiteet tän infon jälkeen. Ihmiset sanoo aina että "se on nopeasti tehty ja ei oo testattu kunnolla" - no, tämä rokote on kehitetty yhtä nopeasti kun vuosittain kausi-influenssarokote (se kun kehitetään vasta kun saadaan selville edellisen vuoden viruskanta) ja mitä tuohon testaamiseen tulee, niin sitä on testattu aivan yhtä paljon kuin mitä tahansa muutakin rokotetta, ainoastaan rokotettujen määrä on pienempi, joten ei ole voitu tutkia rokotteen suojaavaa vaikutusta. Rokotteen ainesosat on kaikki selvitettävissä, jonkinlaista pelkoa (etenkin raskaana olevien keskuudessa) on ollut siitä elohopeasta, jota rokotteessa on. Tuohonkin oli ystäväni kysynyt lastenlääkäriltä mielipidettä (oli raskaana) ja oli saanut vastauksen, että enemmän elohopeaa elimistöön saa syömällä yhden silakan, jossa oleva elohopea jää vielä pidemmäksi aikaa elimistöön kuin tuossa rokotteessa oleva.
 
Tuolla yleinen raskaus-keskustelu sivulla nro2 on äänestys sikaflunssa piikin ottamisesta. N. 200 vastannu siihe, mut siis asiaan eli siellä oli osa linkeistä ihan asiallisia jos innostuu lukemaan niitä. Itse otin ja edelleen raskaana, kuten moni muukin sinne vastanneista[:D].
 
Mä olen onneksi saanut rokotteen työni puolesta jo ennen raskautta. Tai taisi olla kierron alussa ennen "möykyn" alkuun saamista. Onneksi ei siis tarvitse sitä miettiä omalla kohdalla enään.

Keskustelin kuitenkin siellä rokottamassa olleiden hoitajien kanssa asiasta. Varsinkin raskaana olevien rokottamisesta. Heillä oli hyvin selkeä käsitys. Vaikka tätä rokotetta ei ole testattu (mitään lääkkeitä ei testata koskaan raskaana olevilla) rokote on heidän mukaansa parenpi paha, kuin itse taudin saaminen raskaana ollessa. Heidän mukaansa maailmalla sikainfluenssaan kuolleista suuri osa on ollut juuri raskaana olevia. Mutta huom loppuraskaus altistaa enemmän. Eli sikainfluenssa pahimmillaan aiheuttaa keuhkojen toimintaan häiriön tai lamaa toiminnan lähes täysin. Tällöin keuhkojen tilavuutta pienentävä iso raskausvatsa suurentaa riskiä keuhkojen lopulliseen toimimattomuuteen. Tämä oli siis heidän perustelunsa. Minusta aika uskottava.

Mutta jokainen päättää omalla kohdallaan. Ja todellisuudessa tämä sikainfluenssa ei tällä hetkellä ole tappanut sen enempää ihmisiä suomessa kuin normaali kausi-influenssakaan. Pois luettuna tietysti tämä hyvin valitettava terveen lapsen kuolema.
 
Lisäyksenä vielä pieni pointti rokotteen tehosta.... Yksi työkaverini todistetusti sairastui sikainfluenssaan 3vk sen jälkeen kun oli saanut rokotuksen....[8|]
 
ALKUPERÄINEN: Eemi03
 Yksi työkaverini todistetusti sairastui sikainfluenssaan 3vk sen jälkeen kun oli saanut rokotuksen....[8|]


Tämä ei kerro rokotteen huonosta tehosta, vaan todennäköisesti työkaverisi on saanut taudin ennen rokotetta, se ei ole vain ehtinyt puhjeta ennen rokotetta. Käsittääkseni voi kulua parikin viikkoa, ennen kuin rokotteen teho elimistössä on maksimi.

Itse otin rokotteen keskiviikkona. Ajattelin, että rokote on kuitenkin se pienempi paha. Käsi oli kipeä pari päivää eikä sen päällä pystynyt nukkumaan, muita oireita ei ole ainakaan vielä ollut.

Mitä tulee rokotteen tehoon seuraavassa aallossa, niin minulle kyllä rokotteen pistäjä sanoi, että suojaa myös seuraavassa aallossa, koska virus ei ole ehtinyt vielä mutatoitua liikaa. Mutta ensi vuoden aallot ovatkin jo sitten eri asia, niihin todennäköisesti tarvitsisi jo uuden rokotteen, jota tuskin otan.
 
Ai niin ja lisäyksenä, ettei minua ainakaan huolestuta viruksen aiheuttamat kuolemat, sillä niitä on vähän, riski kuolla auto-onnettomuudessakin taitaa olla isompi. Itse mukavuudenhaluisena ihmisenä ajattelen vain niitä oireita, ei kamalasti kiinnosta yskiä ja oksentaa yhtä aikaa tai joutua teholle hengityskoneeseen...
 
Mä en oo vielä oikeen ehtinyt päättää että otanko sitä rokotetta vai en, on niin kaks piippunen juttu.. Mutta olin tuossa lukevinani jostain että se seuraava aalto on tulossa huhti-toukokuussa että eiköhän se virus siihen mennessä saata ehtiä muuntumaan. Mahtaako rokote sillon enää tehota siihen kantaan?!
 
Kuulemma tehoaa ja se miten sä tänne meille iskee, riippuu kuulemani mukaan siitä kuinka moni sen rokotteen on ottanut. Lapsilleni olen rokotteet ottanut, eikä heille ainakaan tullut siitä mitään. Käsi oli jonkin aikaa kosketusarka, ei muuta. Lähipiirissäni raskaana olevat ovat rokotteen ottaneet, niin ei heillekään mitään ole siitä tullut. Jos itse nyt raskaana olen, niin otan kyllä rokotteen. [:)] 
 
Mulle sanottiin neuvolassa että eivät suosittele sitä otettavaksi ennekö on 12sta vkoa täynnä.
Joten ehkä marssin sitten helmikuussa piikitettäväksi. Mies sai piikin jo aikaa sitten ja eipä hänellä ollut muuta kuin käsi tosi kipee ja pieni kuume oli yöllä,mutta meni ohi.
 
Minä vielä harkitsen. En ilmoittautunut työpaikan kautta saataviin rokotuksiin, kun en tiennyt milloin ne olisivat. Vantaalla olisi rokotukset helmikuun alussa kaikille ja viimeiset maaliskuussa. Helmikuun alussa mulla ei ole vielä 12 viikkoa täynnä, niin ajattelin odotella tuonne maaliskuun alkuun, jolloin olisi reilusti 12 viikkoa täyttynyt. Mieluiten en ottaisi ollenkaan..
 
Takaisin
Top