Itse en ottanut raskauden aikana rokotetta. Kovasti mietin, että pitäisikö, mutta omasta päätöksestä ja siitä syystä, että kyseinen rokote on ollut vasta vähän aikaa markkinoilla jätin sen ottamatta. Yksi syy, miksi rokotetta suositellaan raskaana oleville on se, että raskauden aikana vastustus kyky on alhaisempi, joten sairastuu helpommin. Itse yritin olla erityisen huolellinen esim. käsien pesussa. En varmaankaan vieläkään ottaisi rokotetta, jos olisin nyt raskaana.
Ei todellakaan kannata lukea palstoilta kauhukertomuksia rokotuksen seurauksista, koska usein ne ovat yksittäistapauksia ja voiko varmuudella edes sanoa, että tapahtunut on johtunut nimenomaan sikaflunssarokotteesta. Nyt on jo kuitenkin melkoisen kauan aikaa kulunut siitä, kun sikarokotetta on alettu antaa, eikä mitään isompaa kohua sen seurauksista ole tullut, mutta koskaanhan ei tiedä. Kannattaa miettiä itse millaiset riskit ovat, jos ottaa rokotteen ja millaiset taas, jos ei rokotetta ota ja päättää sitten kummat riskit ja seuraukset on valmis kantamaan. Minulle ainakin sikarokotteen väliin jättäminen oli ensimmäinen iso päätös äitiyden tiellä, kun jatkuvasti joutuu kuitenkin valitsemaan kahdesta ei niin hyvästä vaihtoehdosta.
Tällä hetkellä jännitä, kun en rokotetta ottanut, että mitäs jos nyt sairastumme,niin mitkä ovat seuraukset, erityisesti jos pieni sairastuu. Kausi-influenssa rokotetta olen miettinyt, että saako sen ottaan näin imetysaikana.