Sikainfluenssarokote - ottaako vai ei?

Viime syksynä otin sikarokotteen (vuosi sitten) ja sairastin sen viikon sisään rokotteen ottamisesta. Tänä vuonna meinaan jättää kausi- ja sikarokotteen ottamatta. Itse olen normaalisti kerran syksyllä ja keväällä jossain flunssassa, mutta raskaana ollessani ei ole ollut mitään pikkuflunssaa (kesto pari päivää, nokka tukossa, ei kuumetta) pahempaa. Olo mitä mainioin. Yksilöllisiä juttuja.

Rokotus tuli otettua. Neuvolassa vannottiin ja vakuutettiin, ettei rokotteilla ole mitään tekemistä minkään keskenmenojen tai vastaavien tapausten kanssa. Ja kehottivat olemaan lukematta palstakirjoituksia joissa lietsotaan rokotusten vaarallisuudesta. Ja niinhän se menee, että harvoin sitä tullaan kehumaan asioita, vaan yleensä se negatiivinen kerrotaan.
Ei rokotteita annettaisi jos olisi millinkin epäilys, että se johonkin vaikuttaisi negatiivisesti.

Itse otin molemmat rokotteet viime vuonna ja säästyin tyypilliseltä rajulta influnessalta, oli ihana olla sairastamatta. Minulla kun menee aina nuo flunssat keuhkoihin, korviin ja poskionteloihin ja menee monta kuuria että paranee.

Voihan tuo rokote myös tehdä senkin, että se lieventää flunssaa vaikka siihen sairastuisi. Ja jos sairastuu viikon sisään, ei rokote minun mielestä ole vielä kerennyt vaikuttaa auttavasti.

Ymmärrän kyllä, että jos rokotteen jälkeen pian sattuu jotain, kyllähän sitä syytä etsii varmasti.

Itse en ottanut raskauden aikana rokotetta. Kovasti mietin, että pitäisikö, mutta omasta päätöksestä ja siitä syystä, että kyseinen rokote on ollut vasta vähän aikaa markkinoilla jätin sen ottamatta. Yksi syy, miksi rokotetta suositellaan raskaana oleville on se, että raskauden aikana vastustus kyky on alhaisempi, joten sairastuu helpommin. Itse yritin olla erityisen huolellinen esim. käsien pesussa. En varmaankaan vieläkään ottaisi rokotetta, jos olisin nyt raskaana.

Ei todellakaan kannata lukea palstoilta kauhukertomuksia rokotuksen seurauksista, koska usein ne ovat yksittäistapauksia ja voiko varmuudella edes sanoa, että tapahtunut on johtunut nimenomaan sikaflunssarokotteesta. Nyt on jo kuitenkin melkoisen kauan aikaa kulunut siitä, kun sikarokotetta on alettu antaa, eikä mitään isompaa kohua sen seurauksista ole tullut, mutta koskaanhan ei tiedä. Kannattaa miettiä itse millaiset riskit ovat, jos ottaa rokotteen ja millaiset taas, jos ei rokotetta ota ja päättää sitten kummat riskit ja seuraukset on valmis kantamaan. Minulle ainakin sikarokotteen väliin jättäminen oli ensimmäinen iso päätös äitiyden tiellä, kun jatkuvasti joutuu kuitenkin valitsemaan kahdesta ei niin hyvästä vaihtoehdosta.

Tällä hetkellä jännitä, kun en rokotetta ottanut, että mitäs jos nyt sairastumme,niin mitkä ovat seuraukset, erityisesti jos pieni sairastuu. Kausi-influenssa rokotetta olen miettinyt, että saako sen ottaan näin imetysaikana.

Mä otin rokotteen marraskuussa koska olen terveydenhuoltoalalla, joten tartuntariski on tavallista suurempi. En todellakaan halua 40' kuumetta ja kovaa yskää ison vauvamasun kanssa ilman mahdollisuutta kunnon oireenmukaiseen lääkitykseen! Jälkitaudeista puhumattakaan. 

Silloin oli  H17, ja ainakin toistaiseksi vaavi kasvaa ja voi hyvin ja potkii enemmänkin kuin tarpeeksi. Minkäänlaista oiretta ei piikistä tullut.

En tiedä miten vaikuttaa raskaana olevaan tuo rokote mutta mieheni serkun tytär (yläasteikäinen) sai rokotteesta narkolepsian. Arvatkaa menenkö ottamaan rokotteen edes sitten kun raskaudun??

Heippa,

minä olin kolmen talven ajan kausi-influenssa- ja lintuinfluenssa-rokotetutkimuksessa. Jälkikäteen sain tietää että minulle sattuneet rokotteet oli "oikeita" eikä niitä verrokki-plaseboja. Ja eka kertaa eläissäni en sairastanut neljää poskiontelotulehdusta per talvi. Siinä mielessä rokotteille ääni :)

Viime syksynä kun sain keskenmenon, yksityisen neuvolan täti kysyi että "Milloinkas sinä menit sen sikainfluenssapiikin ottamaan?" Vastasin että en ole ottanut. Täti meni hämilleen ja alkoi selitellä että kun niin monta km-tapausta viime syksynä, että pakko olla joku yhteys. Tosi ammattimaista yhden kaupungin yhden hengen yksityisen neuvolan pitäjältä alkaa säikyttelemään ihmisiä tuolla perusteella ja omilla teorioilla.

Mulla on siis taipumusta saada räkätautia ja kehittää siitä epämääräisiä pää- ja keuhkoalueen tulehduksia. En touhua muuten virusperäisillä paikoilla sairaalassa tai lasten kanssa, mutta aion ottaa piikin jos/kun sitä suositellaan. Jos käy ilmi myöhemmin tulevaisuudessa joku samantyyppinen kohu kuin talidomidilasten kanssa niin onpa mitä kiikkutuolissa katkerana päivitellä.

Heippa! Minä otin rokotteen n. kk sitten. Nyt olen rv 26. Eipä tullut minulle mitään oireita siitä.
 Kauan mietin otanko, kunnes ihan varmuudeksi kysyin hoitoalalla töissä olevalta ystävältäni mielipidettä. Hän oli ehdottomasti sitämieltä että pitää ottaa kun odotan kerran kaksosiakin.

Onpa minulla vielä muistissa viimevuoden epidemiakin, jolloinka 8-vuotias tyttäremme joka sairastaa epilepsiaa sai kyseisen taudin. Oli se todella pelottavaa hoitaa lasta kotona, kun eivät sairaalaan huolineet, joka oli 40 ja risat kuumeessa. Eikä mitkään lääkkeet laskeneet kuumetta. Kohtauksien pelko vielä siinä lisänä. Sitä kesti viikon, ja toinen viikko meni 39 ja risat kuumeessa, kunnes hellitti. Eli selvisimme säikähdyksellä. Suosittelen rokotetta kaikille. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni. ;)

Takaisin