Siköseulonnoissa kiinni jääneitä?! Kokemuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kk84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kk84

Jostain jotain jo tietävä
Hei löytyisiköhän täältä muita jotka on jäänyt kiinni sikiöseuloissa ja joutunut jatkotutkimuksiin?! 

Minulta istukkanäyte otettiin 3.12, kun verikoe seulat hälytti ja nt 3,1. Tänään sitten viimein soitti lääkäri ja kertoi että genetiikanlabrasta oli soitettu että kromosomi 16 näyttää paksulle. Ohjas sitten mut ja miehen verikokeisiin, että vertaa löydöstä meidän kromosomeihin. Sanoi vaan että tuloksissa menee ainakin viikko, blaah nyt sitten sitä taas viikko odotellaan tietämättömänä. Mä oon niin hermoraunio!!!!!!!

Kätilö sitten vielä soitti ja sanoi, että käyttehän varmasti labrassa. Sanoi myös että meidän tutkimuksissa voi mennä 3 viikkoakin. Sanoi myös että istukkanäytettä ei ole vielä vastattu, ois ihan kiva tietää että onko muut kromosomit kunnossa, vai löytyykö sieltä vielä tämän lisäks joku trisomia?!?

Oon koittanut netistä ettiä tietoa onko kellään tullut vastaavaa löydöstä, mutta mitään ei löydy... :(  

Onkohan täällä ketään kohtalon kaveria joka myös epätiedossa odottaa vastauksia?!

Moikka!

Oletkohan saanut jo uutisia? Jos olet, toivottavasti ne oli hyviä!

Itse kävin tänään yksityisellä nt-ultrassa ja nt oli 3,03, vaikka muuten kaikki normaalisti... Vielä menen julkisella puolella ensi viikolla uudestaan, jolloin toivottavasti saadaan myös mun verikokeiden tulokset yhdistettyä ultraan ja katsotaan sitten onko lapsivesitutkimukseen aihetta. Eli mulla vasta hermoilu alkuvaiheessa, kun kaikki tutkimukset tekemättä.

Huolestuttaa kyllä kovasti enkä millään jaksaisi odottaa tuloksia ja uutta ultraa... Lisäksi olen itse ollut vatsataudissa jo useamman päivän, ja mietin vasta jälkeenpäin että voikohan se vaikuttaa mitenkään vauvan nt-arvoihin...

Jaksamisia sinne ja kerrohan kun saat tuloksia :)

Heips.

Meillä ekassa ultrassa niskaturvotus 3,6mm. Siitä seurauksena istukkatutkimukseen (tällöin niskaturvotus 3,2mm), jota ei voitu tehdä koska istukka takaseinällä.. odottelu jatkui. Lopulta kävimme viikolla 15+3 lapsivesipunktiossa. Perjantaina saimme alustavan tuloksen, ja eilen olimme perinnöllisyyslääkärin vastaanotolla. Lapsellamme on down.

Joulu mennyt raskain mielin ja elämämme vaikeimmat päätökset tehtävä. 

Tsemppiä odotteluun ja toivon että teillä muilla olisi kaikki hyvin! <3

Mayapan voimia kovasti! Meillä kaikki osoittautui kuitenkin hyväksi! Mä pidän peukut pystyssä, että seuraavaa pääsisitte odottamaan pikaisesti ja sitten kaikki olisi hyvin! Tää maailma on kyl epäreilu! 

Snowy: Toivottavasti ootte jo saanut tulokset? Tuo vastauksien odottelu oli kyllä niin raskasta, jouduin lopulta sairaslomalle kun en nukkunut... Meillä oli jo H16 ultra viime viikon perjantaina ja siinä oli kaikki hyvin! :) 

Heippa!

Mayapan: Kiitos kun jaoit oman tarinasi. Hurjasti voimia ja jaksamista sinne!!!

kk84: Me vielä odotellaan tuloksia, kun meillä päin ne lähetetään toiselle paikkakunnalle analysoitavaksi vasta ultran jälkeen :( Aikaisintaan voi kuulemma kysellä tämän viikon perjantaina, mutta uskon että se kutsu lapsivesipunktioon tulee vaikka veriseula olisi hyvä, sillä nyt tosiaan julkisenkin puolen ultrassa saivat vähintään 2,8 mm ja enintään 3,1 mm turvotusta :(....

Olen kuitenkin vielä optimistinen, sillä nenäluu näkyy hyvin ja kaikki muutkin rakenteet ovat kunnossa (mitä voi tähän mennessä nähdä). Lisäksi niska on kuitenkin kuulemma ns. siron näköinen eikä nt-luvusta huolimatta näytä kovasti turvonneelta.

Huoh... perjantaita odotellessa ja alustava lapsivesipuntkioaika on varattu 21. tammikuuta. Pelottaa jo etukäteen ihan kamalasti...

Snowy: Toivottavasti teillä kaikki kunnossa ja saat huokaista helpotuksesta. Tiedän, että odottelu on rankkaa ja huoli suuri. Jaksamista. <3 Kerrothan sitten tulokset.

Meillä keskeytyksestä nyt aikaa 5päivää, luulin tsempanneeni itseni hyvin. Mutta olin väärässä. Tiedän, että päätöksemme oli järkevä ja näin on parempi. Siitä huolimatta jäljellä on loputon tyhjyys ja ikävä pientä poikaamme. En tiedä kuinka jaksan eteenpäin.. 

Mayapan:lle voimia. Meillä rakenneultrassa löytyi pari muutosta, jotka voivat viitata kromosomihäiriöön... Päässä pyörii niin paljon kaikkea. Odotan kaksosia, nyt rv 20+5, toisessa vauvassa ei vastaavia löydöksiä. Aika äitiyspolille tuli jo ensi viikolle, mutta en osaa varmaksi sanoa suostunko lapsivesipunktioon vai en.

Tulin niin surulliseksi Mayapan, kun luin tuon sinun postauksen.
Toivottavasti jaksat eteenpäin! Voimahalaus!

Meille tuli lopulta ns. normaali tulos seulasta, vaikka nt-arvo oli koholla. Veriseulassa ei ilmennyt mitään ja ikäni myös vaikutti siihen, että riskiluvuksi tuli 1:1400. Näin ollen emme mene lapsivesipunktioon, mutta ylimääräiseen ultraan kuitenkin. Rakenneultrassa 1,5 kk päästä sen vasta mekin sitten näemme, miltä vaikuttaa sydämen yms. kehitys.

Yritän siis ottaa päivän kerralla, ja iloita tästä raskaudesta.

Tsemppiä kaikille!

Mayapanille haluan toivottaa jaksamista tulevaan. Olette joutuneet elämään raskaita aikoja, jotka päättyivät vielä raskaampaan päätökseen.

Minäkin jouduin odottamaan kaksi viikkoa tietoa lapsen kromosomien terveydestä. Ensin viikko lapsivesinäytteeseen ja sitten lapsivesinäytteen tuloksia. Elämäni pisimmät 2 viikkoa.

Me saimme kuitenkin eilen hyviä uutisia eli tulevan tyttären kromosomit ovat kunnossa. Helpotuksen, onnen ja ilon tunteiden suuruutta on vaikea pukea sanoiksi.

Lapsivesinäytteestä voin kertoa, että minulla se oli lähes kivuton toimenpide. Ensin ultrattiin pitkään ja sen jälkeen otettiin neulalla lapsivettä. Silloin tuntui pieni neulanpisto sekä jonkin verran paineen tunnetta. Punktion jälkeen oli vähän pelokas olo (keskenmenoriskin takia), mutta muuten olin kivuton. Otin rennosti loppupäivän, mutta seuraavana päivänä toimin jo normaalisti.

Meillä niskaturvotusta oli 2,4mm ja tämä yhdessä veriseerumin tuloksien sekä ikäni (34) kanssa antoi riskiluvun 1:40. Tämä riskiluku tuntui hurjan korkealta, mutta tarkoittaa siis sitä, että meillä oli 97,5% mahdollisuus saada kromosomeiltaan terve lapsi. Onneksi siis kuuluimme niihin 39:meen, jotka saivat hyviä uutisia.

Jaksamista teille, jotka vielä odottelette tuloksia tai kenties painitte vaikeiden päätösten edessä.

Meillä juuri tänään 11+2 normaali varhaisraskauden ultra ja lähettivät samantien verikokeisiin jatkotutkimuksiin, kun vauvalla todettiin poikkeuksellisen suuri kupla vatsassa, epäilivät virtsarakkoa, mutta varmuutta emme asiasta saa ennen kontrolliultraa rv 16. Ennestään jo terve poikavauva 11kk, järkyttävä olotila siltikin pikkukakkosen kohtalosta - vaikkakin ollaan niin alkutaipaleella ettei se välttämättä merkitse mitään. Tää odottelu on ihan perseestä. Huomenna tai maanantaina soittavat sairaalasta, jos kromosomipoikkeavuutta löytyy. Toivottavasti eivät soita. edit: Eivät soittaneet ja kontrolliultrassa kaikki oli kuten normaalilla sikiöllä pitääkin.

Moikka

Meillä todettiin niskaturvokeultrassa rv 13+2 turvotusta 3.0-3.3mm välillä. Odotan erikoislääkärin vastaanottoa joka on ensiviikon tiistaina rv 15+6. Ajatuksia on monenlaisia ja miehen kanssa on sovittu ettei punktiota oteta ellei joku ole jollain tavalla muuttunut todella tramaattisesti tässä välissä. Sikiö voi hyvin ja oli muuten täysin normaali edellisessä ultrassa. Musta ei olis kuitenkaan siihen toiseen ratkaisuun, oli tilanne mikä vaan. Mutta odottavan aika on pitkä, todella pitkä...

On kyllä hiljanen palsta tää vau.. Harvemmin missään mitään uutta kirjotusta.

Ei otettu lapsivesipunktiota. Mitään merkkejä ei löytynyt poikkeavuuksiin, vaikkakaan 100% ei niitä voi poiskaan sulkea pelkällä ultralla.
Mä en vaan itse pystyisi siihen ratkaisuun ettei vauva saisi jatkaa elämäänsä. Näillä siis mennään :)

Rakenneultra ois 14.6, ei siis auta kuin toivoa ettei sieläkään löydy mitään vakavia ongelmia!

Meillä veriseula oli puhdas mutta nt oli 3mm. Kätilö laittoi vielä ylimääräisen lääkäriultran rakenneultran jälkeen, missä katsotaan sydämen rakenne. Kuulemma tuollainen niskaturvotus voi tarkoittaa vauvan sydänvikaa. Voi kun toivon että kaikki olisi hyvin :(

Multa ei noita veriseuloja oo koskaan otettu. En ole halunnut. Eikö sulle tarjottu lapsivesipunktiota? Mulle tarjottiin mutta en halunnut ottaa riskiä.
Meillä löytyi sydämmestä reikä, onneks tosi pieni. Mutta luultavasti se oli syynä niskaturvotukseen. No marraskuussahan tuo viimeistään selviää <3

Toivotaan Matti että sielä on vauvalla kaikki hyvin <3

Kiitos! :) Ymmärsin että jokin sydänvika olisi pahinta mitä voi löytyä, niin lapsivesinäyte olisi varmaan tarpeeton tutkimus.

Kerron nyt kuinka meille kävi, kirjotin tänne viimeksi kun rakenneuä:ssä havaittiin toisella vauvoistamme kaksi "softmarkeria". Äitiyspolilla kävimme (ja tulimme käymään vielä monet kerrat), mutta emme halunneet lapsivesipunktiota. Rv:llä 26, ultrassa sikiö löytyi menehtyneenä, oliko syynä kromosomihäiriö tai napanuora poikkeavuus tai joku muu, emme tiedä. Tämä ei ole yleistä, enkä siis halua pelotella, vain kertoa kuinka meidän kohdalla kävi. Toinen ihanista lapsistamme selvisi ja tuhisee sylissäni.

Meillä löytyi viime tammikuussa varhaisultrassa sikiöltä virtsarakon ja munuaisten laajentumaa ja virtsateiden poikkeavuutta sekä kystia vatsaontelosta ja napanuorasta. Päädyttiin sitten keskeyttämään raskaus, koska meille suoraan kerrottiin että pieni ei selviäisi ja emme halunneet jäädä pohtimaan asiaa sen pidempään.

Keskeytyksen jälkeen odoteltiin sitten tuloksia, että oliko kromosomipoikkeavuudesta tai geeneistä johtuvaa vai ihan vaan sattuman kauppaa. Kolmen kuukauden jälkeen mentiin sitten kuulemaan tuloksia ja saatiin tietää ettei ollut kromosomeissa tai geeneissä syytä vaan oli ollut ihan sattumaa. Sanoivat, että tämä voi toistua seuraavan raskauden kanssa, mutta todennäköisyys on todella pieni.

Nyt kun suru on helpottanut ja aikaa kulunut jonkun aikaa niin odotellaan uutta vauvaa, joka on varhaisultrassa todettu terveeksi. Toivotaan, ettei jatkossakaan tule mitään yllätyksiä. Mutta hyvillä mielin mennään.

Takaisin