Siivous

NeliApila-11

Jostain jotain jo tietävä
Olen tässä pohtinut siivousta sitten, kun vaavi alkaa konttailemaan lattialla. Meillä on kaksi isoa ja karvaista koiraa (ja kissa), jotka varsinkin märällä kelillä tuovat sisälle aikamoisen määrän hiekkaa ja karvaa. Jos haluaisin pitää lattiat puhtaina ne pitäisi imuroida ja mopata kerran päivässä. En ole mikään siivousintoilija, mutta nautin kyllä puhtaasta kodista sen hetken, kun se sellaisena pysyy.

Asia vaivaa mua, koska en haluaisin lapsen pyörivän hiekassa ja karvassa, mutta riittääkö aika ja energia siihen, että kokoajan imuroi ja moppaa lattioita? En kuitenkaan haluaisi lähteä koiria eristämään niin, että pääsisivät vain osassa talossa kulkemaan. Ovat kuitenkin nyt saaneet rauhassa kulkea koko talossa. Raskautuessani eristimme koirat makkarista ja sekin on ottanut vanhemmalle koiralle vähän koville. Vieläkin silloin tällöin illalla nukkumaan mennessä ynisee, kun ei pääse mun puolelle sänkyä lattialle nukkumaan.

Toisaalta leikkiihän lapset keskusta-alueilla hiekkalaatikoissa, joissa toisten kissat käy tarpeilla. (Pistää muuten tuokin asia niin vihaksi. Kissat pitäisi pitää sisällä keskustassa juuri tuonkin takia!) Meillä ei sentään ole mitään tarpeita lattioilla.

Melko sekava sepustus tästä nyt tuli, mutta toivottavasti ymmärrätte mun pointin.
 
Mie aattelisin ettei kannate turhan huolissaan olla, todnäk jos lapsi ei mikään allergikko tule olemaan niin tottuu niihin karvoihin sun muihin (ja toivottavasti ei edes hoksaa tunkea niitä suuhun ) ja minust ei turhan hygieninen tarvi ollakaan, kehittyypä vahvempi vastustuskyky.. emoticon Nykyäänhän taitaa yleisestiki olla suuntaus se että tuttiakaan ei tarvi keitellä jos se tippuu lattialle jne, vähän enemmän maalaisjärkeä pelissä ku ennen. :P
Ei mitään suurta ressiä kannate ottaa siivouksesta, se ei ehkä oo ykkösasiana mielessä sillo.. ;) Ja voiha sitä tilanteen mukaan esim miehen kans sopia että jos se jaksais hoitaa imuroimiset. emoticon
 
Mä olen myös sitä mieltä, et hygieniassa pitää käyttää maalaisjärkeä. Itse en aio alkaa desinfioimaan leluja, tutteja yms kokoaikaa. Ja just tuohon allergiaan liittyen tota siivousta olenkin miettinyt. Itse en ole millekään allerginen, kissa saa pikkusen aivastamaan, jos ihan tuntitolkulla naamalla kiehnää. Mies taas sitten pikkasen reagoi koirille ja hänen äitinsä on allerginen kaikille karvaisille elukoille. Eli tuo sukurasitus allergioille on aika kova. Pelkään, että jos lapsi ihan pienestä pyörii karvoissa, niin allergisoituu. Tosin tähänkin on olemassa kahta eri mielipidettä. Toisten mielestä ehkäsee allergioilta ja toisten mielestä aiheuttaa allergisoitumisen.

Olisi kyllä kamala paikka, jos lapsi olisi allerginen elukoille. Itselle kun nuo elukat on kaikki kaikessa ollut. En edes uskalla ajatella, mitä sitten tekisi. Onneksi on turha murehtia etukäteen, aika näyttää jos huonosti käy.
 
Mä olen kanssa sitä mieltä, että tulee parempi vastustuskyky kun ei ole liian hygieeninen. Ja meillä on myös koira ja kissa. Mun mielestä joskus on tutkittukin että kodeissa joissa on varsinkin koira tai maalaistaloissa lapsilla on vähemmän allergioita ja jopa infektiotauteja? Tiedä häntä mutta toivottavasti lapsesta ei tule allergista!
 
Liika siisteys ja hygienisyys on juuri se joka aiheuttaa allergiat ja huonon vastustuskyvyn. Tunnen moniakin ihmisiä, jotka ovat nimenomaa siedätyksellä päässyt allergiasta eroon. Itse olen syntynyt maalla, meillä oli kotona silloin kissa ja kanoja. Itse konttailin vauvana pihallakin, missä kanat ja tietysti myös luonnon eläimet pyörivät. En ole allerginen millekkään.
Meillä on nyt vaan kaksi koiraa ja kaksi kesyrottaa. Aiemmin on ollut paljon enempikin eläimiä. En aio ruveta jynssäämään ja desinfioimaan joka paikkaa koko ajan. Haluan että lapselle kehittyy hyvä vastustuskyky :)
 
Syysmammoista tänne kurkin...

Meillä kanssa kaksi koiraa ja kolme kissaa. Eikä todellakaan olla mitään siivousintoilijoita. Ehkä tulevaisuudessa kerran viikkoon siivous ja tarpeen mukaan imurointi (suuremmat karvat pois). Ja todellakin meidän eläimet tulee ja saavat nuolla lasta.

Mä olen raskauden aikana jo aloittanut maitohappojen syömisen ja jatkan sitä imetyksen ajan. Lisäksi annan lapselle heti maitohappobakteereja. Sattavat ehkäistä allergioita, Suositelleet neuvolassa jos jompikumpi vanhemmista on allerginen - meillä mies on.

 
Takaisin
Top