Si-nivelvaivat

emsu86

Asioista perillä oleva
Lokakuun äidit 2019
Kaipailen vinkkejä ja vertaistukea si-nivelvaivoihin. Ekassa odotuksessa ei ollut mitään ja olin elämäni kunnossa loppuun asti. Tokassa alkoi si-nivelvaivat joskus puolivälissä ja loppua kohden paheni niin etten enää pystynyt kävelemään kuin muutaman sataa metriä. Silloin kävin fyssarilla ja sain jumppaohjeet ja kinesioteippailut mitä mies vaihtoi. Nyt kolmatta odotellessa ekan kerran vihloi viikko sitten ja tavoite olisi ollut pystyä olemaan töissä ainakin lähelle mammaloman alkua, mihin siis on vielä aikaa lähes puoli vuotta. Mulla selkeästi vasen jalka pahempi ja nyt jo alkanut oireilemaan että vihloo pakaraan sekä takareiteen. Olisikohan hyvä jo alusta mennä fyssarille vai muuta vinkkiä, ennenkuin äityy pahemmaksi?
 
Niin tuttu vaiva! Itse kävin kaksi kertaa osteopaatilla raskausaikana ja pystyin palaamaan sairauslomalta takaisin töihin.

Selkä jäi raskauden jälkeen notkolle ja ihana SI-vaiva palasi taas. Kävin taas osteopaatilla, mutta selkä menikin pahemmaksi. Löysin äitiysfyssarin ja hän totesi, että on jäänyt vähän erkaumaa. Sain häneltä hyvin hienovaraiset jumppaohjeet ja kuntoututan itseäni nyt niiden avulla. Selkä on onneksi jo parempi. Suosittelisin kyllä kaikille käydä synnytyksen jälkeen äitiysfyssarilla tarkastuttamassa tilanteen ja saamassa oikeat ohjeet.
 
Niin tuttu vaiva! Itse kävin kaksi kertaa osteopaatilla raskausaikana ja pystyin palaamaan sairauslomalta takaisin töihin.

Selkä jäi raskauden jälkeen notkolle ja ihana SI-vaiva palasi taas. Kävin taas osteopaatilla, mutta selkä menikin pahemmaksi. Löysin äitiysfyssarin ja hän totesi, että on jäänyt vähän erkaumaa. Sain häneltä hyvin hienovaraiset jumppaohjeet ja kuntoututan itseäni nyt niiden avulla. Selkä on onneksi jo parempi. Suosittelisin kyllä kaikille käydä synnytyksen jälkeen äitiysfyssarilla tarkastuttamassa tilanteen ja saamassa oikeat ohjeet.

Mitä osteopaatilla tehtiin ja ilmeisesti oli apua odotusaikana? Pitääkö olla jotenkin raskauteen erikoistunut osteopaatti? Heidän palveluihinsa en ole perehtynyt lainkaan.
 
Sama ongelma oli täälläkin raskausaikana. Osittaisella sairauslomalla olin 2kk ennen äitiysloman alkua, kunnes jäin kokonaan pois. Ikävä vaiva :sad001 Alkoi hyvin aikaisin vihoittelemaan. Työterveyden fysioterapeutilla kävin pari kertaa, sain jumppaohjeita. Olo helpottui heti kun ei tarvinnut töissä olla. Tsemppiä, toivottavasti saat joitain hyviä vinkkejä!
 
Mitä osteopaatilla tehtiin ja ilmeisesti oli apua odotusaikana? Pitääkö olla jotenkin raskauteen erikoistunut osteopaatti? Heidän palveluihinsa en ole perehtynyt lainkaan.

On niitä raskauteen erikoistuneitakin osteopaatteja, sellainen olisi tietysti aina parempi. Omani ei ollut, mutta ystäväni suositteli häntä ja hän osasi ottaa hyvin tilani huomioon. Raskaana ollessa ja imettäessä käsittelyn pitää olla kevyempää, koska nivelet ovat hormonien vaikutuksesta löysemmät. Jos asut Pirkanmaalla, niin voin suositella häntä yv:llä. :)

En oikein osaa kuvailla, mitä osteopaatti tekee. Ei ainakaan nakasauttele niveliä, niin kuin kiropraktikko. En osaa sanoa, voisiko sitä tehdä raskausaikana.
 
Kannattaa mahdollisimman alussa mennä fyssarille, joka perehtynyt raskauden aikaisiin ongelmiin. Itse löysi sellaisen meidän kirkkonummen kunnan terveyskeskuksesta ja sain si-tukivyön apuvälinelainaamosta. Fyssarilla kävi myös ilmi, että mm. Lonkan koukistajat oli tosi kireät, joka edesauttaa selän väärää asentoa. Niille katsottiin sopivia venytysohjeita. Toki sain kaikki muutkin yksilölliset ohjeet. Sitten kävin hierojalla, jolla erityisosaamisena klassisen hieronnan lisäksi mm. Triggerpiste-hoito ja nivelmobilisaatio. Siellä hoidettiin yläselkää (mulla on muitakin selkävikoja, mm. Skolioosi ja rangan rotaatio) sen kipuilun vuoksi. Hän sanoi, että yksi mikä aiheuttaa myös alaselän kipuja on etureisilihasten kireys ja ne olikin kireät! Mulla kävellessä sattuu alaselkään ja pitää venytellä matkan varrella eteenpäin taivuttaen. Nää kiereydet vaikuttaa kyllä koko kroppaan. Selän ja lonkan kivut säteilee myös monesti jalkoihin.
 
Muokattu viimeksi:
Niin tuttua! Mulla on alkava selkärankareuma, ja oireilee pääosin juurikin si-nivelten kipuina. Usein on myös iskiaskipuja. Nää aina pahenee kauheasti raskausaikana. Jos joku keksii hyvän avun näihin, niin olis kiva tietää! Mulla on raskaudet olleet aina kärvistelyä näiden kanssa. Loppuajasta ei kävellä, mutta siihen vaikuttaa kyllä tosi vaikeat liitoskivutkin.
 
Rv13 menossa ja ovat alaselkäkivut jo tulleet tutuiksi, entistäkin aiemmin tässä raskaudessa. Tieni vie työterveyteen ja fyssarille.
 
Mä kävin neuvolalääkäri lähetteellä kunnallisella fyssarilla selkä- ja reisiongelmista. Selkä siis kipuilee (kuten ennen raskauttakin, tuttu vaiva mutta nyt pahempi ja helpommin kipeytyvät), toinen reisi puutuu kävellessä, seistessä ja istuessa samantien, ja puutumista seuraa jäätävä polte ja vihlonta. Ihan kuin olisi kuuma silitysrauta reiden päällä jatkuvasti. Tätä ollut nyt viikolta 12 eteenpäin, nyt 28+0. Tuo kunnallinen fyssari sanoi, että ei kannata mitään jumppaohjetta ottaa, ei voi tehdä mitään, yritä ny jaksaa seuraavat 10+ viikkoa. Neuvoi se myös, miten pakaraa ja lonkankoukistajaa venytetään. Ihmiselle, joka on ala-asteelta asti urheillut, oli aika hiton turhaa näyttää normaali pakara- ja lonkankoukistajavenytys... antoi myös mukaan SI-tukivyön, vaikka sanoin etten sitä pysty käyttämään. Mulla on tuo maha niin alhaalla, etä vyö puristaa ja painaa kohtua, mikä tietysti tuntuu ihan kamalalta ja alkaa supistaankin.

Yksityisellä oon käynyt äitiysfyssarilla hieronnassa ja häpyliitoksen käsittelyssä, ja se on kyllä auttanut! On vaan niin hiton kallista (about 70-80€/kerta), ettei kauheen usein viitti käydä.
 
Nostan tämän uudelleen esiin jos tänäkin vuonna olisi meitä SI nivelongelmaisia. Menossa viikko 12 ja nyt jo huomaan kipuilua varsinkin pitkien kävelyiden päätteeksi. Tukivyötä en haluaisi vielä hankkia ja koronan takia ei osteopaatille tai fyssarille voi oikein mennä. Jumppaohjeita ottaisin ilolla vastaan. Menossa eka raskaus ja SI ongelmia ollut ennenkin, tosin saanut ne aiemmin hoidettua osteopaatin ja mm joogan avulla.
 
Mä en ole vielä raskaana, mutta tavoitteena ja liiankin tuttu vaiva.
Ekasta oli vain vikoilla viikoilla, mutta seuraavissa alkoi jo ennen puoliväliä. Lisäksi sitten vielä nuo häpyliitoskivut.
Inhottava vaiva ja muutaman kerran kaatunutkin kun vasen jalka pettää alta. Onneksi heti synnytyksen jälkeen ongelmat kadonnut. Seuraavassa raskaudessa koitan etsiä jonkun kunnollisen tukuvyön jos se edes vähän auttaisi.
 
Mulla selkä kipuilee tosi paljon. Viikkoja vasta 4+3. On jatkuvaa. Panadol saattaa vähän lievittää.
Kellään näin aikaisin alkanut selkäkivut, mutta kaikki mennyt kumminkin hyvin?
 
Takaisin
Top