Sf-mitta vertailua :)

Thellu

Jostain jotain jo tietävä
Tuosta yhdestä ketjusta hokkasin tämän sf-mitta eroavaisuuden joten teinpä tällaisen aiheen jossa voidaan vertailla hauskan vuoksi näitä sf-mittojamme :)

Panenpas tähän omani jotta päästään alkuun (aloitan vaikka rv 35);

35+1: 30cm
36+2: 31cm
37+0: 32cm
38+0: 32,5cm
39+1: 33,5cm

Laittakaapas muutkin mittojanne tänne :)

Itsestä tuntuupi että mulla ei tuo maha mikään kauhian suuri ole, edellisessä raskaudessa tuntui olevan paljon isompi möhö :)  




 
Meijän mitat:

32+1: 30cm
34+1: 31cm
35+1: 34cm*
36+1: 33cm
37+1: 34cm
38+2: 35cm

* tää tähdellä merkitty mitta on lääkärin mittaama ja muut terveydenhoitajan, eli kyseessä lienee ollut vauvan erilainen asento ja/tai sitten erilainen mittaustyyli eri henkilöillä, siksi on niin poikkeava luku tuolla joukossa :) Oma maha tuntuu reilun kokoiselta, ei mitenkään "ylisuurelta" mutta isolta kyllä ja on meillä näköjään jo Thellunkin kanssa mitoissa aika hyvin eroja! Kovin on yksilöllistä tämä! :)
 
Kiva aihe Thellu! :)

Meillä tämmöisiä mittoja:

29+5: 29cm
32+1: 30,5cm
35+5: 34 cm*
36+5: 34 cm
37+5: 35 cm 
38+5: 34 cm^
39+6: 35 cm
40+5: 36 cm

*Tähdellä merkitty mitta lääkärin mittaama ja muut terkkarin mittaamia. Lisäksi 36+5 vauva laskeutunut lantioon, eli siksi ei enempää kasvua tuon viikon aikana. Mulla on SF mennyt näköjään koko ajan keski- ja yläkäyrän välissä. Viimeiset lukemat ovat yläkäyrällä! Eli siis jos teillä pienempiä lukemia, niin ne on ihan ok - mulla on mega-maha! xD

^Merkittyssä kohdassa vaavi kiinnittynyt lantioon ja 39+6 vaavi syvällä lantiossa. En ole huolestunut, vaikka sf ei ole varsinaisesti kasvanut kunnolla moneen viikkoon, koska sf kuitenkin keskikäyrän yläpuolella! :)
 
Multa on tosi vähän tätä mitattu, kun on neukkukäynnit sekottunu äitiyspolin käyntien takia jne. Tässä kolme viimesintä:
29+5: 25 cm
34+4: 26,5 cm
35+4: 30 cm

Mun käyrä on ollu ala- ja keskiviivan väliä, paitsi tuo keskimmäinen mitta piirsi aikamoisen laskun sinne alakäyrän alle. Sillon vauva oli varmaan jossakin solmussa kun viikon kuluttua saatiin taas ok mitta. :) Eli palasi sinne keski- ja alakäyrän välille. Masu ei oo mikään valtava mutta ei mikää pienikään :)
 
Mun mittoja:

28+1 31cm*
31+2 32,5cm
34+1 34cm
36+1 40cm*
37+0 40cm
38+0 40cm
39+0 40 cm

*Mulla on kaksi kertaa lääkäri mitannut, mut heti sen jälkeen hakenut terkan varmistamaan mittauksen.
 
Laitan tänne mun Sf-mitat siitä, kun sitä on mitattu.

20+3: 20,5cm
26+2: 24cm
30+0: 28cm
33+3: 31,5cm
35+2: 32,5cm
36+3: 33,5cm
37+0: 33,5cm
38+0: 33cm

Käyrä on mennyt tosi tasaisesti keskikäyrän ja ja yläkäyrän keskitasossa tosta toisesta mittauksesta lähtien. Ensimmäinen mittaus meni yläkäyrän yläpuolelle, mutta käyrä tasaantui heti seuraavalla mittauksella ja siitä lähtien tasaisesti pysynyt omalla linjallaan. Mun vatsa on omasta mielestäni aika keskikokoinen, ei mikään valtava muttei mikään pienikään :-)
 
Hei!

Tänään kasassa raskausviikkoja 37, ja neuvolakäynti tarjosikin melkoisen yllätyksen kun alettiin mittaamaan sf-mittaa. Tähän mennessä kaikki on sujunut niin hyvin kuin vain toivoa sopii, missään ei ole ollut mitään poikkeavuutta, ja viime viikolla neuvolalääkäri mittasi sf-mitaksi 31,8cm ja totesi että mukavasti on keskikäyrällä, ja vauva nätisti kiinnittynyt. Mitään kokoarviota hän ei antanut, enkä muistanut sitä kysyä mikä nyt harmittaa.
Tänään neuvolatäti sitten mittasi yhtäkkiä 6cm suuremman lukeman kuin mitä tasan viikko sitten, ja toinen täti tuli mittaamaan saman lukeman. Minähän tietenkin säikähdin että nyt on jotain pahasti vialla kun piti ruokatunnilta lähteä kollegoita noutamaan mittausavuksi. Sain sitten lähetteen äitiyspolille arvoitavaksi, ja hyvähän se on että nyt tutkitaan ettei tule yllätyksenä synnytyssalissa jos on liian iso vauva, mutta kyllä menin suorastaan hysteeriseksi.
Vauvalla ei kuulemma pitäisi olla mitään hätää kun sydänäänet ovat olleet hyvät koko ajan ja liikkunut onminun mielestäni normaalisti. Ihmetyttää vaan että miten on oikeasti mahdollista tällainen pomppaus?! Onko kellään vastaavaa kokemusta? 
Samainen neuvolatäti epäili muutamia viikkoja taaksepäin vauvan olevan 1,5kg ja täysin normaalikokoinen, ja nyt olikin sitä mieltä että vauva on  nyt 3kg ja että
kannattaa varautua sektioon jos ei mahdukaan kokonsa puolesta alakautta. Tämä tuntui tosi pahalta kuulla kun luulin että kaikki on "normaalisti" ja tämän käynnin jälkeen tuntuu siltä että pitäisi alkaa odottaa pahinta.

Hermostuttaa :(
Ihmettelen suuresti että kuka on tehnyt virheen ja missä kohtaa, kun mitat ovat tähän mennessä olleet aika johdonmukaiset;
29, 28, 31, 31,8, ja tänään viikko edellisestä 38! Olen todella hämmentynyt...
 
Jospa minäkin nyt nämä omat sf-mittani tänne kirjaisin. Näyttävät kyllä olevan järjestään pienempiä kuin muilla. Meillä on menty sf-mitassa lähes kokoajan alakäyrän ja keskikäyrän välillä, kunnes sitten tuolla viikolla 36 ollaan menty alakäyrän alle ja sielä pysytelty. Ja viikolla 38 on kaveri laskeutunut alas, joten ei se alas mennyt käyrä ihan silläkään selity. Onneksi kuitenkin pikkuinen pitää illan pimeinä tunteina sellaisia riehumisia, ettei tarvitse kauheasti epäillä kaiken olevan ihan ok. =)

Ja nyt sitten ne mitat:

21+5 17
26+4 22
30+5 24
33+0 28
35+3 29
36+3 29,5
37+5 29
38+5 30
39+6 28
 
Tässä olis minun Sf-mitat:

26+4: 26cm
30+4: 29cm
32+5: 31cm
34+5: 32cm
37+4: 34cm

Kaikki terveydenhoitajan mittaamia neuvolassa.

Ei minun kohdalla olla katottu ollenkaan että mennäänkö käyrien mukaan, eikä terveydenhoitajakaan ole sanonut että onko sf-mitta pieni, suuri vai sopivan kokoinen.
Minulla jossain rv. 34 lääkäri mittasi ultrassa masu asukin kooksi 2700 - 2800 g ja piti sitä isohkona vauvana jo ja ensi synnyttäjänä jouduin sen takia käymään äitiyspolilla lisätutkimuksissa, lääkäri ei kyllä saanut ihan kunnon mittoja sillon koska vauva oli laskeutunut jo niin alas eli pää oli jo painunut lantioon. No äippäpolilla mittasivat rv. 36+1 vauvan kooksi n 3,3 kg ja meinasivat että ei ole mitään hätää, vauva ei ole iso kokoinen vielä, joskus lasketun ajan tienoilla masu asukki olis jotain vajaa 4 kg. Eli saa nähdä minkä kokoinen sieltä sit loppujen lopuksi tulee.
 
Minäkin olen kauhistellut suurata sf-mittaani, ja samoin kätilö neuvolassa.
rv 20  19cm
rv24  25cm
rv28  30cm
rv31  33cm
rv33  33cm ajattelin tässä vaiheessa että se tasottuu käyrä mutta...
rv35  37cm!!!!  Ja sama mittaaja joka kerta. Kokenut neuvolantäti.

rv 32 kävin lääkärissä, kylläkin verenpaineen takia ja lääkäri totesi vaan että vettä on runsaasti, mutta että ei ollut aihetta huoleen. Vauvan painoarvio oli kuitenkin ultran mukaan ihan keskikäyrällä, eli oikeen hyvä. Odotan tässä vielä viikon kun on jälleen aika lääkärille ja aijon kysyä että onko tää oikeesti normaalia että tää vatsa on näin valtava. Olen kuitenkin aika pieni kooltani muutenkin. Painoa ei ole tullut kuin 10kg raskauden aikana tähän lähtien, eli siihenkin ihan tyytyväinen.
Niin odotan ihan yhtä lasta että en kaksosia, vaikka näillä mitoilla voisi sellaista ajatella.
 
Takaisin
Top