Sf-mitan epänormaali kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Katki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Katki

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olenkin jo saanut ajan kontrolliultraan tämän tiimoilta, mutta kysyn kuitenkin jos joku nopea ehtisi kommentoimaan.

Miten isoja "mittausvirheitä" sf-mittaan voi kokemuksenne mukaan tulla ilman että kyse on mistään oikeasta ongelmasta? Mulla kokenut terkkari mittasi joulukuun alussa 21,5cm mikä oli tuolloin himpun ylitse yläkäyrältä, ja tänään melko kokematon neuvolalääkäri mittasi 21cm, mikä oli nyt alle alakäyrän. Ajallisesti eroa siis kuukausi. Nyt menossa rv 28. Kontrolliultraan kävi toki käsky.Vauvan syke ja liikkeet ok.
Painoni on noussut laskennallisesti vain 100g / vko näiden mittausten välillä, mutta sille en antaisi paljoa huomiota koska olen ollut kovassa flunssassa juuri viikon ajan ja muutenkin nuo neuvolan painon mittaukset on väkisin vaan sinnepäin, kun mittausten vuorokaudenaika ja päällä oleva vaatetus vaihtelee.

Kokemuksia, tietoa? Kiitti jo etukäteen.

Mitattiinko teillä vaatteiden päältä? o_O Miulla ainakin terkka on joka tapauksessa pyytänyt avaamaan housun niin ihan rohkeasti se laittaa käden alushousujen rajan alle ja nostaltaa paidan ylös. Itse asiassa jo ennen sf-mitan ottamista kun sykkeet kuunnellaan meillä ensin niin ei oo ehkä geeliä niin paljon vaatteissa.

Tarkoitti vissiin painon mittausta, että siinä tulee väkisinkin heittoja kun riippuu niin vaatetuksesta. Kyllä varmaan sf mitattu ihan iholta, luulisin?

Joo siis paino mitataan vaatteet päällä (--> epätarkkuus), sf-mitta toki ihan iholta suoraan. Terkkari käytti ihan reippaasti voimaa mitatessaan, lääkäri puolestaan tuntui arastelevan.

Se on niin mittaajasta kyllä kiinni, kun kaikilla oma tyylinsä, ja jotkut juuri ihan reilulla otteella mittaa ja toiset sitten varovasti vaan, ihan kuin meidänkin lääkäri saanut aina ihan eri mittoja kuin neuvolan täti :)

No enhän mie tajunnu ku nopeesti luin :) Miulla on terkkari aina samaan vuorokaudenaikaan mut se on just lounaan jälkeen ni tosiaan vaatetus ja se mitä ja kuin paljon söi ja joi vaikuttaa pirusti. Seuraan mieluummin omia mittauksia aamupainosta sen painon suhteen ku kuitenki vaa'alla käyn (ettei tuu sit yllätyksenä se paino).

Miulla on se lääkärineuvola vasta puolentoista viikon päästä ni en tiedä tuleeko sieltä eriävää tulosta tuohon sf-mittaan. Ois ihan mielenkiintoista saaha nii että ois terkan ja lääkärin ajat aika lähekkäin ni vois oikeesti verrata paljonko se muuttuu mittaajasta riippuen. Luulis että siinä voi heitot olla aika isojakin... Mutta hei, ylimääräinen ultra :wink

Omaan vaakaan mäkin enemmän luotan ku neuvolan... kun aina aamulla mittaan ja alusvaatteissa, niin ei se hirveesti voi metsään mennä. Ja joku puolen kilon heitto sinne tai tänne voi tulla ihan mistä vaan joka tapauksessa.
Mutta hei, ylimääräinen ultra :wink
Niinpä! Ite en niin kauheen huolissani oo, kun kuitenki tunnen ne muksun liikkeet ja tiedän että ne on vaan lisääntyny ja voimistunu koko ajan, mutta mies on huolissaan (ja mun äiti... eka lapsenlapsi tulossa...). Toivottavasti ultrasta saadaan mielenrauha takasin kaikille.

Mulla oli esikoisesta samantapainen tilanne, sf-mitta lähes sama kahden mittauksen välillä. Terkkari sanoi siihen kuitenkin että kun on eri mittaaja tulos voi heitellä paljonkin. Mulla oli uusi mittaus alkuperäisellä mittaajalla (terkkari, kun uusin oli lääkäri) muistaakseni parin vk:n päästä, ja siinä oli taas normaalisti kasvua. Esikoinen oli syntyessään pieni (alle 2700g) mutta täysiaikainen ja terve.

Päivitin tuonne huhtikuisten ketjuun tilannetta, en jaksa kirjoittaa uudestaan... Varoituksen sanoja siitä että lääkäritkin on erehtyväisiä eikä kaikkea voi kuitata sanomalla että 'turha huolestua, kaikki raskaudet on niin yksilöllisiä.'

Katki, mie toivon että teidän pienellä menee kaikki hyvin. Itse tein ensimmäisessä raskaudessa sen virheen että luotin liikaa ammattilaisten sanomisiin ja vakuutteluihin siitä että toisten raskaudet vaan ovat tällaisia, kun sf-mitta heitteli ja oma paino tippui koko raskauden ajan. Meillä päättyi kaikki huonommin kun täysiaikaisena vauva synnytyksessä sitten menehtyi.

Voimia Katki! Vastasinkin jo tuolla huhtikuisten puolella. Ja todella hurja ja kurja juttu, anhe! Tosin se et ollut sä, joka teki virheen, vaan lääkärit, toivottavasti tiedostat sen.

Katki
Meillä ainakin toi mitta heitteli ihan mittajan mukaan,
ja neukkarin tätikin sen sano et niin mittaajasta kiinni..
LA : kin meillä muuttui ainakin 3 kertaa.
Tammikuun alusta loppuun ja poika sitten syntyi tammikuun alussa, eli liki "keskosena".
Viikot oli kuitenki jo 37 viimesimmän LA mukaan, eli ei mitään hätää.
Ekoje mukaanhan olis ollut täys aikanen.

Ultramittauksetkin niin laskijassa kiinni.
Varaisultrassa jo LA muuttui, ja se mitta minkä tk lääkäri oli mitannut ja siihen laski viikot,
niin kättärillä sanottiin heti et sikiön koon mukaan ainakin viikon vanhempi. :D

Mulla terkkari sanoikin että sf-mitalla pitäis aina olla sama mittaaja koska aina vaihtelee kuinka tiukalla sitä mittaa pitää! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin