Seulat

Gonza

Kommentoinnin ninja
Maalisäidit 2020
Kesäkuiset 2022
Kesäkuiset 2024
Hei kaikille!

Ottaako kaikki täällä nuo seuloihin kuuluvat verikokeet? Jotenkin olen itse edelleen kahden vaiheilla ja oikeastaan ei tässä ole kauheasti aikaa miettiä, kun eilen oli ensimmäinen neuvola ja siellä sanottiin, että siellä pitäisi käydä 10 viikolla , joka mulla alkoi tänään :eek:

Np-ultraan toki haluan, mutta lähinnä siksi nuo veriseulat mietityttää, kun mitä jos siellä sitten onkin jotain hälyttävää ja sitten tarvitsee taas murehtia... meillä alkoi nimittäin tämä raskaus jo aikamoisella draamalla. Keskenmenneeksi ehdittiin jo todeta ja vasta parin viikon päästä siitä ultrattiin, kun verenvuoto ei lakannutkaan ja sitten löytyikin elävä sikiö! Ultraustulos oli kuitenkin epäselvä ja verta edelleen kohdussa, niin jouduttiin odottamaan vielä 1,5 viikkoa lisää uusintaultraa. Siellä sitten todettiin kaiken olevan normaalisti :Heartred

mutta tämä viimeisin ultra oli vasta viime pe ja neuvola heti maanantaina, joten ymmärrettävästi ei kauheesti mietitty vielä mitään seulontoja kun ei ollut takeita raskauden jatkuvuudesta!

Mies on vastaan mitään ylimääräisiä tutkimuksia, koska haluaa kaiken olevan nyt hyvin... toki niin minäkin haluan, mutta toisaalta, jos siellä sitten jotain olisikin, eikö se olisi parempi tietää mahdollisimman aikaisin. Ensimmäinen raskaus kyseessä, joten tuntuu kovin vaikealta tietää, miten kannattaisi toimia! Neuvolantäti sai asian kuulostamaan siltä, että yleensä kaikki kyllä ottaa nuo seulat ja vähän niinkuin sivuhuomautuksena vasta lisäsi, että eihän niitä toki pakko ole ottaa, mutta yleensä otetaan kuitenkin...
 
Me osallistutaan just tosta syystä seuroihin. Et jos siellä on jotain ni saadaan tietää se ajoissa . Jos pienen selviämismahdollisuuset on todella heikot tai hänen elämä tulis olemaan todella rankkaa, laitosmaista ja toisten armoilla olemista niin laittaisin kesken.
Jos taas ois jotain lievempää ni osattaisiin siihenkin varautua sekä taloudellisesti (olisin luultavasti normaalia pidempään kotona) ja muutenkin pystyisi valmistautumaan tulevaan.
 
Me osallistutaan selontoihin. Mun mielestä hyvä tietää onko kaikki hyvin vai ei. Eikä sitten niin että esim lapsen syntyessä vasta huomataan down syndrooma tm. Siinä kohtaa asiaa olisi vaikea käsitellä, jos 9kk on kuvitellut saavansa täysin terveen lapsen.
Eihän se paha asia ole tietää asioista etukäteen, päinvastoin. Ainakin minun mielestä :)
 
Mekin osallistutaan. Toki ei juurikaan olla mietitty, miten edetään, jos tulokset hälyttää. Se on sit sen ajan murhe. Kovin herkästi en kuitenkaan ole keskeyttämässä..
 
Me myös osallistuttiin seuloihin. Meillä ei olisi ollut voimavaroja kehitysvammsiseen lapseen kummankaan osalta.

Esikoisen aikaan seula hälytti ja jouduttiin jatkotutkimuksiin. Muistaakseni downin osalta hälytti korkean (5mm) niskaturvotuksen vuoksi. Korkean turvotuksen vuoksi meille ei NIPTiä suositeltu ja mentiin suoraan lapsivesipunktioon. Kaikki oli onneksi niinkuin pitää, mutta valehtelisin jos väittäisin ettei oltaisi puolison kanssa pelätty.

Lisäksi ennen tätä NT-ultraa mulle tuli järkyttävä mahakipu ja lapsivesiä holahti, kuitenkin meilläkin ultrassa oli kaikki kunnossa silloin. Tiedän, miten paljon voi pelätä.

Kannattaa miettiä omat voimavarat ja sen perusteella miettiä niitä seuloja. Ja vaikka häly tulisi, on silti mahdollista saada terve lapsi.
 
Ja onhan näitäkin tapauksia missä seulat on puhtaat ja np mitta kunnossa mutta sit tuleekin yllätys Down. Kaikki ei jää "kiinni" seuloissa.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Oon nyt kääntynyt sille kannalle, että tosiaan parempi tietää jos jotain tietämistä on. En oikein itse näe keskeytystä vaihtoehtona kuin erittäin pahoissa tilanteissa, mutta tosiaan parempi se on varmasti valmistautua hyvin, jos jotain poikkeavaa on tiedossa. Ja todennäköisempi vaihtoehto kuitenkin on, että kaikki on hyvin :)

Ajattelin näinkin päin, että enkö sitten stressaisi myös, jos jättää seulat käymättä, että mitä jos kaikki ei olekaan hyvin enkä nyt vain tiedä sitä vielä. Hyvä tulos seulassa varmasti rauhoittaa mieltä :) ja tällä argumentilla sain miehenkin kannan kääntymään, eli hän ei tietenkään halua että stressaan turhia jos mahdollisuus (suhteelliseen) mielenrauhaan on olemassa. Toki joka tapauksessa, vaikka kaikki menisi hyvin, tulen murehtimaan koko raskauden ajan, että onhan kaikki varmasti hyvin, kun tuo alku oli niin hurja...
 
Me osallistutaan, ihan sen takia et tietää onko kaikki suht hyvin. Meillä on nuoremmalla rakennepoikkeama joka vaatii vielä useamman ison leikkauksen, vauvavuoteen sisältyi jo 3 operaatiota ja 6nukutusta joten rankkaa se oli. jos seuloissa paljastuisi vielä jotain rakennevikoja vakavampaa, niin meidän perheen voimavarat ei riitä.
 
Me myös halusimme etukäteen tietää, jos jotain olisikin vialla.
 
Suurella todennäköisyydellä kaikki on hyvin mutta ei seulontoihin osallistuminen haitaksi ole jos sillä voi mahdollisesti saada mielenrauhan ja stressin pois. Kaikkihan ei näy seuloissa mutta perus positiivinen ajatusmaailma auttaa pitkälle. Jos jotain vakavampaa ilmenee niin mennään niillä tiedoilla mitä käytettävissä on. Suurin osa syntyvistä lapsista kuitenkin on terveitä.
Muistakaa positiivisuus siskot! Asiat on hyvin kunnes toisin todistetaan :happy::smiley-angelic003
 
Me emme osallistu. Neuvolatäti selitti, että on tapauksia jolloin seula ei hälytä ja onkin down, sekä toisinpäin, että seula on hälyttänyt ja tuleekin ihan terve muksu. Huomenna meillä kuitenkin se ultra. Tiedämme ettemme laittaisi kesken, vaikka se olisi hälyttänyt, niin turhaa stressiä ottaa siitäkään asiasta kun 100% varmuudella tietää vasta kun on syntynyt. :) Onhan se yleistä ja sellainen ”oletus” että kaikki haluaa sen verikokeen ottaa, mutta meillä näin. Jokaisella oma raskaus, niin tekee omat päätökset näissä asioissa :angelic:
 
Me emme osallistu. Neuvolatäti selitti, että on tapauksia jolloin seula ei hälytä ja onkin down, sekä toisinpäin, että seula on hälyttänyt ja tuleekin ihan terve muksu. Huomenna meillä kuitenkin se ultra. Tiedämme ettemme laittaisi kesken, vaikka se olisi hälyttänyt, niin turhaa stressiä ottaa siitäkään asiasta kun 100% varmuudella tietää vasta kun on syntynyt. :) Onhan se yleistä ja sellainen ”oletus” että kaikki haluaa sen verikokeen ottaa, mutta meillä näin. Jokaisella oma raskaus, niin tekee omat päätökset näissä asioissa :angelic:


Näinhän se on: täysin varma voi olla, kun lapsi on syntynyt.

Mulla oli just tänään seula. Tuloksista ei vielä tietoa.
Ajatuksemme oli, että haluamme tietää, miten pienokainen voi.
Hyvä kuulla kokemuksia siitä, että seula ja niskaturvotus hälyttivät, mutta kaikki oli kuitenkin kunnossa.
 
Takaisin
Top