Selkävaivat

Vetruska

Satasella mukana keskusteluissa
Nyt vinkkejä kehiin, millä muilla keinoilla voi helpottaa selkäsarkyjä kuin tukivyöllä? Kipu tuntuu erityisesti ristiselässä. Uinnista ei ainakaan tunnu olevan erityisemmin apua.
 
Olen miettinyt myös esimerkiksi äitiysjoogaa tai pilatesta, mutta hirveän kalliita tuntuu olevan nuo ryhmät, enkä tiedä onko niistä edes apua :sad001
 
Mulla auttoi hieronta ja kinesioteippaukset. Toki sekään ei varsinaisesti halpaa touhua ole. Jotkut lämpötyynyt vois kanssa auttaa. Ja noihin äitiysjoogiin vois varmaan löytyä myös YouTubesta jumppavideoita? Toki sillon kannattaa tehdä alkuun tosi varovasti, jos itsekseen tekee :)
 
Mä oon tehnyt äitiysjoogaa Yogaian avulla joka on maksullinen nettipalvelu, mut halvempi kuin livetunnit. Se oli mulla tosin käytössä jo ennen raskautta. Varmasti löytyy netistä ilmaisiakin videoita. Kun tekee omaa kehoa kuunnellen on ihan turvallista joogailla ominkin päin, jos ei oo mitään ihmeempää terveydellistä riskiä. Joogan perussääntö on muutenkin, että minkään ei kuulu tuottaa kipua. :) Äitiysjooga on aika lempeää ja näytetään paljon eri vaihtoehtoja miten saman jutun voi tehdä vaikka tuolilla. Mä oon saanut lonkkajumeihin helpotusta äitiysjoogasta, ja se on kivaa valmistautumista synnytykseen. Olen kyllä muutenkin joogahurahtanut kun se on niin kokonaisvaltaista.

Pahimpiin selkäkipuihin on mulla auttanut vaan lepo ja hieronta (jossa asennon löytäminen on kyllä vähän hankalaa kun ei voi olla mahallaan).
 
Ai niin kirjastostakin voisi löytyä ilmainen mahis äitiysjoogaan! Varasin juuri sieltä aiheesta kirjan, jossa näkyy olevan myös DVD mukana.

Millainen tuo Tens-laite on? Olen kuullut nimen monta kertaa mutten tiedä mitä se käytännössä tekee. Moni taitaa käyttää synnytyksessäkin?
 
Tosta hieronnasta ja asennosta: mä oon käynyt kahdella hierojalla raskausaikana. Toisen kanssa oli tosi vaikee löytää hyvää asentoa, missä en ois luistanut alta ja missä olis mukava olla, toisen kanssa mut aseteltiin kerrasta hyvin! Oli niin hyvä asento et olis tehnyt mieli jäädä sinne yöksi :hilarious: ero noiden kahden hierojan välillä oli se, että toinen oli ”vaan” hieroja ja toinen äitiysfysioterapiaan erikoistunut fyssari. Tietty yhden perusteella on paha arvioida, mutta oman kokemuksen perusteella voin kyl lämpimästi suositella etsiin vastaavan fyssarin myös hierontaan. Osas myös näppärästi etsiä häpyliitoksen löystymisestä aiheutuvat kipupisteet ja läkäsitellä niitä
 
On joo synnytyksessäkin käytetty ja ajattelin myös itse sitten käyttää. Koska olen huono selittämään ja netti on täynä kaikkea niin suosittelen lukemaan googlen kautta tuosta TENS-laitteesta. Lähteitä on monia ja eri tasoisia, mutta oikeaakin tietoa ja samalla myös kokemuksia löytyy :shy:
 
Tosta hieronnasta ja asennosta: mä oon käynyt kahdella hierojalla raskausaikana. Toisen kanssa oli tosi vaikee löytää hyvää asentoa, missä en ois luistanut alta ja missä olis mukava olla, toisen kanssa mut aseteltiin kerrasta hyvin! Oli niin hyvä asento et olis tehnyt mieli jäädä sinne yöksi :hilarious: ero noiden kahden hierojan välillä oli se, että toinen oli ”vaan” hieroja ja toinen äitiysfysioterapiaan erikoistunut fyssari. Tietty yhden perusteella on paha arvioida, mutta oman kokemuksen perusteella voin kyl lämpimästi suositella etsiin vastaavan fyssarin myös hierontaan. Osas myös näppärästi etsiä häpyliitoksen löystymisestä aiheutuvat kipupisteet ja läkäsitellä niitä

Mun budjetilla hieronta on lähinnä oma mies ja tyynyillä viritelty asento. :grin Äitiysfyssari ois kyllä varmaan tosi hyvä, moni on kehunut.
 
Varasin myös ajan raskausajanhierontaan, vielä kun pystyisi odottamaan sinne saakka. Ensi viikolla haen apuvälinelainaamosta tukivyön. Jännä kun ekassa raskaudessa ei ollut minkäänlaisia selkävaivoja tms, kömpelö olo tuli vasta vikalla kolmannekselle. Nyt rv 25 oon jo ihan vaivainen. Tosin, ekassa raskaudessa tuli liikuttua säännöllisemmin.
Tens-laitteen ajattelin myös hankkia synnytystä varten, en jotenkin ajatellut että sitä voisi käyttää jo raskausaikana, joten hyvä vinkki. :)
 
Meillä saa luoja kiitos työnantajalta 10krt/fysioterapiaa. Nyt oon käynnyt OMT-fyssarilla. Käsittelyt tuo aina hetken helpotuksen ja jokusen päivän jälkeen taas selkä kipeänä tietokoneella istumisesta. Saa nähä kauan pystyy selän kanssa töissä kärvistelemään :dead:
 
Eikös Tens-laitteesta sanota että sitä ei sais raskausaikana käyttää ennen rv37?
Mä onnessani käytin sitä alkuraskaudessaki (koska käytän sitä muutenki aina ja paljon) ja sit joku täälä sano et ei ehkä saiskaan raskauden alussa käyttää mut ei ollu kai varmaa, joten kysyin tätä naistentautien polilla kun kävin varhaisultrassa. Tuollon kaks eri lääkäriä sano ettei oo koskaan kuullutkaan, ettei sais käyttää ja antoi luvan kun "käytetäänhän sitä synnytyksessäki". Niimpä oon sit käyttäny edelleen hyvillä mielin, pääasiassa alaselkään mut pahimmat vatsakivutkin hoitanut myös, sillon pitäny niitä lätkiä tuola häpyliitoksen lähellä ja vähän pienemmillä säädöillä mitä selkään. Muistaakseni yritin keväällä netistäki löytää jotain tietoa, mutta ei tullut vastaan mitään kieltoja tens.in ja raskauden kans. Eri lääkärit ja neuvola on myös suositellut tensin käyttöä ennemmin kuin päivittäistä parasetamolin käyttöä.
 
Mä onnessani käytin sitä alkuraskaudessaki (koska käytän sitä muutenki aina ja paljon) ja sit joku täälä sano et ei ehkä saiskaan raskauden alussa käyttää mut ei ollu kai varmaa, joten kysyin tätä naistentautien polilla kun kävin varhaisultrassa. Tuollon kaks eri lääkäriä sano ettei oo koskaan kuullutkaan, ettei sais käyttää ja antoi luvan kun "käytetäänhän sitä synnytyksessäki". Niimpä oon sit käyttäny edelleen hyvillä mielin, pääasiassa alaselkään mut pahimmat vatsakivutkin hoitanut myös, sillon pitäny niitä lätkiä tuola häpyliitoksen lähellä ja vähän pienemmillä säädöillä mitä selkään. Muistaakseni yritin keväällä netistäki löytää jotain tietoa, mutta ei tullut vastaan mitään kieltoja tens.in ja raskauden kans. Eri lääkärit ja neuvola on myös suositellut tensin käyttöä ennemmin kuin päivittäistä parasetamolin käyttöä.
No siis määkin oon nähnyt vaan noilla sivuilla missä laitteita vuokrataan mainintoja siitä että voidaan käyttää rv37 jälkeen, mutta ei tosiaan itellä mitään kokemusta asiasta ja jos kuitenkin parikin lääkäriä on sanonut että turvallista on niin eiköhän se sit sitä oo.

Mulla itellä ei oo onneks ollut pahemmin selkäsärkyjä. Tensin meinasin kyllä synnytystä varten vuokrata.
 
Googletin tens-laitteen ja meillähän on ollutkin tuollainen, ei se kyllä selän kipuihin auttanut oikein mitään ja lätkät pysyi huonosti paikallaan. Näitä taitaa olla erilaisia ja tuo meidän ollut joku tehoton tapaus kun niin moni kuitenkin vannoo tämän nimeen...?
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61467/kbtdd/Beurer-EM49-TENS-elektroterapialaite

Mulla on itsellä tää ja oon tykännyt, löytyy eri ohjelmia ja "vahvuuksia", kohtapa liikaaki vaihtoehtoja ku alottelin käyttämään niin meni aikaa kokeilla mitkä itselle mieluisia... Moni tuskaillut noiden elektronien kans, ne tosiaan menettää nopeasti parhaimman "tarraominaisuutensa" mutta olen saanut pysymään hyvänä omani ku pitää tarrapinnat puhtaana ja kostuttaa vedellä (sormenpäällä vesipisaroja) jos ei meinaa tarttua.
 
Pitää varmaan itsekin harkita tota jos myöhemmin kivut pahenee! Itellä tällä hetkellä kivut johtuu suurimmilta osin hermopinteestä, niin siihen tuskin auttaa..? Taysissa noita onneksi löytyy synnytystä varten, niin ei sitä tarvi miettiä :)
 
Katsoin että joku vuokrattava maksoi 44€/4vk eli sehän on sitten melkein sama hinta kuin tuo linkin ostettava. Tiedä sitten mikä olisi hyvä. Olisi kiva kokeilla, mutta turhia ostoksia ei viitsisi tehdä enkä oikein jaksaisi alkaa vertailla näitä. Tuo onkin hyvä jos synnärillä on käytettävissä!

On kyllä kuntakohtaisia eroja aika paljon raskausajan palveluissa. Joissain paikoissa on fyssaria, neuvolapsykologi, tukivyön lainausta, radiryhmä yms. Täällä ei ole mitään noista, vaikka asun keskikokoisessa kaupungissa.
 
Takaisin
Top