Selkäsärky ja nukkumisvaikeudet

Onko kellään vinkkejä mitä hoitoja vois kokeilla todella kipeään selkään jota ei pysty jumppaamaan tai venyttämään kivun takia? Olen viikolla 13 ja kaks viikkoo kärsinyt selkä kivuista joiden takia oli pakko jäädä saikulle viikko sitten. Oireet vaan pahenee ja panadolit ei auta. Välillä tuntuu että jalat lähtee alta ja istumaan ei pysty käytännössä ollenkaan. Ainoa asento jossa ei satu on selällään makaaminen. :-(

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

BLUEMOON asutko pk seudulla? Käy lukemassa Lapsen tähden osteopatia keskuksen nettisivut. Sieltä hoito -> raskaus. Olen asioinut siellä Anna Oravaisen kanssa ja olen tykännyt. Kävin siellä 2 kertaa esikoisen kanssa nyt keväällä (poika oli silloin 9kk) ja juteltiin myös minun raskaudesta kun esikoinen oli vielä mahassa. Jos olisin edellisessä raskaudessa tiennyt jotain osteopatiasta niin olisin kyllä käynyt niiden selkäkipujen kanssa. Niin uskomattomia tuloksia tuli minun pojalle ja 3:lle ystävän lapselle. Meillä loppuivat yöheräämiset 1. kerran jälkeen, ystävän sai lopettaa vauvan ummetuslääkkeet 2. kerran jälkeen ja pari muutakin on saanut apua parin kerran jälkeen uni- ja syömättömyysongelmiin.

Eihän tietty tuloksia voi taata mutta eipä siinä menettäisi kuin muutaman kympin :)

Kiitos vinkistä. Täytyy käydä lukemassa. :-) mahtavaa se on vielä niin lähellä että varaan ajan heti maanantaina!!

Muokattu viimeksi:
Apua! nämä SI-nivel kivut on olleet aivan kamalat eilen ja tänään. Huudan ja uikutan kivusta jos vähän painoa vaihtaa seistessä väärin! Muistan että esikoltakin oli muttei tässä määrin. Mikä tähän auttaa? Muita?

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mulla oireilee vasen puoli. Nivel kipeytyi toissa viikolla niin pahaksi, että välillä jämähdin paikoilleni, kun en saanut painoa toiselle jalalle ollenkaan. Miehen piti tulla auttamaan mut johonkin istumaan ja voi jestas että sohvalle laskeutuminen sattui! Itkukin tuli muutamaan otteeseen kun sattui niin tajuttomasti. Kävin lääkärissäkin kysymässä neuvoja, mutta lääkäri ei oikein voinut asialle mitään. Suositteli kuitenkin liikkumaan niin paljon kuin pystyy, välttämään ontumista (tosi helppoa jos sattuu pirusti), sain kipulääkereseptin ja suosituksen, että jos jatkuu/pahenee niin otetaan harkintaa fysioterapeutti. Mutta toistaiseksi ei kuulemma nähnyt tarvetta fyssarille. Kyseessä sellainen vaiva mille ei oikein voi mitään. Tukivöitähän on olemassa ja jotkut ovat saaneet niistä apua. Ajattelin vyötä harkita myöhemmin kun vatsa kasvaa ja jos tuntuu että olisi tarvetta. Vielä en kuitenkaan ole vyötä hankkinut.

Pahin kipu meni parissa päivässä ohi. Nostelin silloin vanhaa pesukonetta uuden tieltä pois mieheni kanssa ja sain nivelen ärtymään pahasti, tämä johti pahimpiin kipuihin. Nyt mennyt pari viikkoa suht kivuttomasti. Aina välillä nivel kuitenkin muistuttaa olemassa olostaan. Esim. yhtenä iltana nukkumaan mennessä korjasin hieman asentoa, tuli kramppimainen reaktio kun vihlasi nivelestä. Koko kroppa nytkähtää kivusta, kun nivel vihloo.

Mulla kipu oli todella voimakasta vihlomista. Tuntui kuin olisi hermo puristuksissa tai vähintää jokin nivel muljahtelisi sijoiltaan. Vedet tuli silmiin pahimpana päivänä aina kun vihlasi. Välillä sain kivun laantumaan hetkeksi kun istui sohvan leveällä käsinojalla ja heiluttelin lantiota. Jumppapallo varmaan ajaisi saman asian. Tuntui että nivel loksahti paikoilleen ja kipu laantui.

SI-nivel on vaivannut oikeastaan koko raskauden ajan, mutta pari viikkoa sitten oli kipeimmillään. Normaali kipu on pientä vihlomista, mikä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään normaaliin toimintaan enkä tarvitse siihen kivunlievitystä (lääkkeenä tai kylmähoitona). Kylmähoitoa lääkäri suositteli ennemmin kuin lämpöhoitoa. Kauratyyny on valmiina esillä, heti kun on tarvetta.

Mulla sinänsä mukava tilanne, että töissä oli juuri alkukesästä kysely työhyvinvoinnista ja mulle suositeltiin fysioterapiaa tämän kyselyn perusteella. Viikon päästä mene työterveyshoitajan juttusille ja hänen kauttaan toivon saavani lähetteen fyssarille. Voi sitten samalla ottaa nämä raskauden tuomat vaivat esille ja pyytää neuvoja tulevaa varten (miten pitää kroppa ehjänä vatsakummun kasvettua).

Snövit kuullostaa aivan samalle kun mulla, täällä myös vasen puoli on se joka vihottelee. Kipu on välillä niin lamaannuttavaa että huh! Mä en tiedä oonko nyt tehnyt jotain mikä sen on ärryttänyt, toivottavasti menee ohi nopeasti...eihän tässä mitenkään pysy esikon perässä jos näin jatkuu:eek::eek:

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

mulla pakaran ihan karsee hermosärky auttoi ku äiti neuvoi mulle hermovenytyksen. Teen pari kertaa viikkoon ja vihlonnat ja puukoniskut on hävinny ihan täysin :)

nii ja ne mun selkäsärytki helpotti,huh! Oli vissii joku nikama tai muu paikoiltaan.

Noniin, juuri tuolta nää munki tuntemukset tuntuu. Saamaa vaivaa ilmeisesti. Ystävältäni kyselin ja hän oli käynyt raskauden aikana fysioterapeutilla, joka oli neuvonut hieronnan, juuri tähän vaivaan. Kohdassa on muutama ongelmalihas, pysty ja viisto, joita tietyllä tapaa hieromalla sai vaivan helpottamaan. Ystäväni oli ensin kokeillut venytellä ja hieroa sellaisella rullalla. Nämä temput oli vaan pahentaneen kipuja. Hieronta ei saa ymmärtääkseni olla sellasta lihasta venyttävää vaan enemmänkin painelua ja koputtelua. Suosittelen sitä fysioo. Itse vielä kärvistelen, kun ei nyt noin pahaksi ole mennyt kun teillä.

Joo kävin toissapäivänä siellä eikä mitään ennakkotietoja tai odotuksia ollut. Hoito oli aika yllättävää.. käytännössä täti vaan piti tunnin käsiä selkäni alla välillä varovasti venytti jostain jaloista tai lonkalta. Sanoi että pari päivää olisin vielä kipeä ja sitten pitäisi helpottaa. Ja jos ei kahdessa viikossa oo ohi niin sit uudestaan. Vähän jäi epäuskonen olo mutta jos tää auttaa niin kerron kyllä.

Mulla on itseasiassa kipuun auttanu parhaiten pelkkä makaaminen. Pari päivää kun makailin niin olo oli paljon parempi. Sitte taas kun on vähän istunut ja kävellyt niin jo taas on kipuja. Istuminen on kaikkein vaikeinta. Mulla vaan on tosi vaikee vaan maata koko ajan ellen sitte oo siinä kunnossa etten vaan pääse enää ylös. Onneksi on vielä saikkua jäljellä eihän sitä tiedä vaikka en keskiviikkona pääsis jo töihin. :-)

Mulle fyssari sano et harrasta mahollisimman paljon liikuntaa. Joo ei oo tullu harrastettua kun tässä 6pv putkeen on 8h juossu joko kassoja ympäriinsä tai keittiötä ympäriinsä. Uni maistunu sen jälkeen!
Ensviikosta 2vkoa lomaa. Jos sitten kerkeis..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Ei menny taas kaikki suunnitelmien mukaan.. Eilen sitä sitten lähettiin keskussairaalaan puol kymmenen aikaan kun ihan helvetilliset selkäkivut tupsahti ja se rupes samalla sitten alamahastakin jotenkin kramppaamaan (en nyt tiiä oliko ne ihan supistuksiakaan). Ois ollu sairasloman viimonen päivä eilen, mutta lääkäri kirjotti ensviikon sunnuntaihin asti lisää saikkua. Onneks oli mukava lääkäri ja teki tutkimuksenkin, että ei ollut paikat auki. Ja totesi että kannattaa käyttää hiivalääkettä että näyttäis alkavalta hiivaltakin kainenlisäks.. Kätevää kun ei tarvinnu sen kauemmin potea niistäkään vaivoista sitten :)
Kävin eilen aamulla kyllä hieronnassa ja se varmaan ärsytti tota selkää sen verta sit iltaa kohden että itkun kanssa piti illalla sit vääntää. Onneks mies sano suoraan että nyt suhun taitaa sattua ni nyt lähetää lääkäriin että ethän sää tossa tilassa voi vielä töihinkään mennä..

Täällä kanssa kummasti käy tohon vasempaan pakaraan. On sellanen ärsyttävä vihlova ja juiliva kun liikkuu. Ei tosin mitään näihin eräiden aikaisempien kirjoittajien juttuihin verrattuna, mutta sellasta kuitenkin että vois mielummin olla olematta. En tiedä johtuuko tää jostain erityisestä toiminnasta, vai mitä kun silloin ihan alkuraskaudesta oli myös muutaman päivän tällasta juilimista, mutta meni sitten ihan ittellään ohi. Nyt sais tapahtua sama simsalabim.

Mulla ottaa enimmäkseen oikeeseen pakaraan, mutta välillä vasemmalle. Alaselkä on koko ajan kipeänä ja eilen ja tänään oon kävelly ostoskeskuksessa ja käytiin Flamingossa 1 1/2h uimassa ja sammakkopotkuja ei voinu edes ajatellakkaan! Lonkatkin alkanut lonksuamaan. Sattuu aika paljon :(
Mää oon ottanu jotenkin sen asenteen jo, että en pysty menna takasin töihin kun siellä ei oo minkäänlaista mahollisuutta istua työpvn aikana ja koko ajan pitää huiskia menemään.. :S

Täälläkin sattuu oikeaan pakaraan. Selkäkipua oli vain yhtenä päivänä, kun oli pitkä seisoskelu ilman lepotaukoja, mutta se ei haittaa enää.
Ligamenttikipuja on ollut useamman viikon, tosin nyt vasta tajuan että niitä on ollut harvakseltaan lapsesta asti.
Kuukautiskipumaista tunnetta on taas ajoittain, lievempänä.

Mulla (ala)selkäkipuun auttaa, ku pysyy liikkeessä ja pahenee, mitä enemmän sohvalla makaa. :)

Huh, helpottavaa kuulla, että tuota kipuilua on muillakin. Vasemmalla puolella täälläkin.. Aina jos makoilen pidemmän aikaa selälläni, niin ylös ei helpolla enää pääsekkään ja sattuu niin pirusti. Kävely ei ainakaan sillon onnistu kun vasemmalle jalalle ei voi painoa laskea. Liikkeessä pitäisi pysyä ja ei saisi selällään olla, niin on paljon parempi!

Mä ostin humantools satulan mallisen istuimen jossa on kova puolipallo alapuolella se laitetaan penkille ja siinä tasapainoillaan ja pienet selkälihakset saa treeniä. On kuulemma nyös hyvä lantionpohjanlihasten treeniin. Katsotaan nyt sitten vielä tämäkin mahdollisuus. :-)

Takaisin