Mulla oireilee vasen puoli. Nivel kipeytyi toissa viikolla niin pahaksi, että välillä jämähdin paikoilleni, kun en saanut painoa toiselle jalalle ollenkaan. Miehen piti tulla auttamaan mut johonkin istumaan ja voi jestas että sohvalle laskeutuminen sattui! Itkukin tuli muutamaan otteeseen kun sattui niin tajuttomasti. Kävin lääkärissäkin kysymässä neuvoja, mutta lääkäri ei oikein voinut asialle mitään. Suositteli kuitenkin liikkumaan niin paljon kuin pystyy, välttämään ontumista (tosi helppoa jos sattuu pirusti), sain kipulääkereseptin ja suosituksen, että jos jatkuu/pahenee niin otetaan harkintaa fysioterapeutti. Mutta toistaiseksi ei kuulemma nähnyt tarvetta fyssarille. Kyseessä sellainen vaiva mille ei oikein voi mitään. Tukivöitähän on olemassa ja jotkut ovat saaneet niistä apua. Ajattelin vyötä harkita myöhemmin kun vatsa kasvaa ja jos tuntuu että olisi tarvetta. Vielä en kuitenkaan ole vyötä hankkinut.
Pahin kipu meni parissa päivässä ohi. Nostelin silloin vanhaa pesukonetta uuden tieltä pois mieheni kanssa ja sain nivelen ärtymään pahasti, tämä johti pahimpiin kipuihin. Nyt mennyt pari viikkoa suht kivuttomasti. Aina välillä nivel kuitenkin muistuttaa olemassa olostaan. Esim. yhtenä iltana nukkumaan mennessä korjasin hieman asentoa, tuli kramppimainen reaktio kun vihlasi nivelestä. Koko kroppa nytkähtää kivusta, kun nivel vihloo.
Mulla kipu oli todella voimakasta vihlomista. Tuntui kuin olisi hermo puristuksissa tai vähintää jokin nivel muljahtelisi sijoiltaan. Vedet tuli silmiin pahimpana päivänä aina kun vihlasi. Välillä sain kivun laantumaan hetkeksi kun istui sohvan leveällä käsinojalla ja heiluttelin lantiota. Jumppapallo varmaan ajaisi saman asian. Tuntui että nivel loksahti paikoilleen ja kipu laantui.
SI-nivel on vaivannut oikeastaan koko raskauden ajan, mutta pari viikkoa sitten oli kipeimmillään. Normaali kipu on pientä vihlomista, mikä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään normaaliin toimintaan enkä tarvitse siihen kivunlievitystä (lääkkeenä tai kylmähoitona). Kylmähoitoa lääkäri suositteli ennemmin kuin lämpöhoitoa. Kauratyyny on valmiina esillä, heti kun on tarvetta.
Mulla sinänsä mukava tilanne, että töissä oli juuri alkukesästä kysely työhyvinvoinnista ja mulle suositeltiin fysioterapiaa tämän kyselyn perusteella. Viikon päästä mene työterveyshoitajan juttusille ja hänen kauttaan toivon saavani lähetteen fyssarille. Voi sitten samalla ottaa nämä raskauden tuomat vaivat esille ja pyytää neuvoja tulevaa varten (miten pitää kroppa ehjänä vatsakummun kasvettua).