Selkäkipu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emmy'
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Selkää särkee, pistää ja puuduttaa. Pahinta selkäkipuni on työpäivän jälkeen. Työni on melko fyysistä ja vaatii selältä suht' paljon. Vielä selkäkipu ei niin mahdotonta ole, ettenkö töitä pystyisi tekemään. Toki selkäkipu on luonnollista lantion valmistuessa synnytykseen ja painopisteen muuttuessa raskauden edetässä kasvavan mahan vuoksi. Mainitsin selkäkivusta lääkärillekin ja hän siihen, että: "Se on täysin luonnollista ja kuuluu asiaan." Päätin, että otan työni nyt päivä kerrallaan, sitten kun selkä ei enää työtä kestä, niin en sille enää voi mitään. Onko kohtalotovereita selkäkipujen kanssa? Oletteko huomanneet onko joku asento/venyttely tms. auttanut selkäkipuun?   

Voi kuule.. on kohtalontovereita varmasti monia!!
Itse olen yksi niistä.. mutta mä en jaksanut sitä selkäsärkyä katsoa töitten jälkeen vaan olen jäänyt sairaslomalle.
Nyt rv 20+5. Ajattelin ettei se ole reilua perhettänikään kohtaan kun en pysty töitten jälkeen tehdä mitään muuta kuin makaa sängyssä itkien. Koirat kun pitää ulkoiluttaa, lapset laittaa kouluun, ruokaa tehdä ja pitää koti järjestyksessä! Noihin en kyennyt töitten jälkeen!!!! 

Olen kaupassa töissä, johon kuuluu fyysistä hommaa paljon. Ensin vähennettiin kaikki hommat pelkkään kassahommaan - sairasloman jälkeen pystyin olemaan 2pvää töissä kunnes taas itkuu väänsin kotona. Ei kiitos.
Nyt 20.1. on taas lääkäri, ja luultavasti jään loppuajalle sairauslomalle! 
Luonnollistahan tuo on ja kuuluu tähän, mutta ei sitä tarvitse kuitenkaan kärsiä kovista kivuista!!! 

Mir84: Kuuluu varmaan jokaiseen raskauteen tosiaan tämä selkäkipu (ainakin jollain tasolla). Tuntuu vaan, että ihmiset käsittelevät ja kestävät sitä eri lailla. Mulla olisi vielä n. 1,5 kk äippäloman alkuun. Haluan olla töissä niin pitkään kuin vain millään pystyn. Itse työskentelen hoitoalalla. Jos meininki menee siihen, että pitää itkeskellä työpäivän jälkeen selkäkipunsa kanssa, niin sitten ei tosiaan töihin ole menemistä. Päivä kerrallaan edetään. :)  

Niinpä! Mulla on LA vasta 1.6. ja todellakin kuvittelin että aion olla loppuun asti töissä, mutta selkä päätti toisin. :( 

Nyt kun on ollut kotosalla, niin selkä on ihan ok.. mutta jos istun autossa pelkääjänpaikalla, selkää alkaa särkee (erilainen tuntuma penkis kuin kuskin paikal). Tai siivoan koko asunnon, alkaa sama juiliminen. 
Viime viikolla 1,5pvää laitoin lasten vaatteita myyntiin, otin kuvia yms. Niin kaksi seuraavaa yötä ja yksi kokonainen pvä oli niin tuskallinen, ihan kuin olisi tehnyt monen pvän putken töissä!! 

Päivä kerrallaan tässä on nyt eletty. Raskaus kaiken lisäksi pamautti mulle keskivaikean, jopa vaikean rasitusastmankin, ni ei mee niinku ohjekirjan mukaisesti tää toinen odotus :) 

Minä myös ilmottaudun selkäkipuisiin! :)

Mulla on jo pitkältä ajalta historiaa tän selän kanssa, kerran vuodessa kipeytyy niin kovin että on pitäny syödä Sirdaludia kuurina että pääsisin sängystä ylös ilman apua!

Nyt raskaana ollessa (viikkoja tänään 23+6) en tietenkään kolmiolääkkeitä syö, vaan koittanut pärjätä pitkälti ilman särkylääkkeitä!

Työskentelen hoitoalalla, jossa luonnollisesti on paljon nostelua, kyykkimistä, kääntelyä ja vääntelyä.. Olen ollut n. viikon kerrallaan sairaslomalla. Harmittaa, kun täytyy vähän väliä mennä "ruinaamaan" lisää sairaslomaa. Tuntuu, että ketään ei ota tätä selkäkipua tosissaan; jopa neuvolan lääkäri käskee koko ajan menemään koittamaan työntekoa, vaikka itse tiedän ettei minusta ole töissä hyötyä. Etenkin työpäivän päätteeksi selkä on niin kipeä, että sängystä/sohvalta ylöspääseminen on täyttä tuskaa!!
Sairaslomalla ollessani oon huomannu myös miten rankkaa meidän kaksion imuroiminen ja kaupassa käynti mukaan lukien ostoskassien kantaminen onkaan!! Ennen siivoaminen meni tuosta noin vaan, nyt minun on PAKKO maata sängyllä pariin kertaan ennenkuin olen saanut imuroitua kokonaan! Selässä tuntuu kova paineentunne ja tuntuu että se napsahtaa minä hetkenä hyvänsä. Inhottava tunne!

Äippälomani alkaisi 5.4, joten tässä on vielä reilu kuukausi kärvisteltävänä! Lääkäri kehoitti nyt lepäämään viikon verran, ja sanoi että raskausajan selkäkivut ovat ohimeneviä.. Tulevat viikoksi, ja menevät taas.. Mutta loogisesti ajatellen; Jos jo ennestään isokokoisella naisella on selkäkipuja (ilman vauvavatsaa,) niin miten kivut voisivat hellittää kun vatsa jatkaa kasvuaan?!

Hennamami: Tilanteemme kuulostavat huomattavan samoilta ja hoitoalakin yhdistää meitä! Tuo on niin totta, että miten se selkäkipu voi muka helpottaa, kun vauva = maha kasvaa jatkuvasti..? Sitä minäkin olen miettinyt. Olen selkäkivuistani maininnut lääkärissä käydessäni useammalle lääkärille ja tuntuu, että vasta viime käynnillä nuori naislääkäri otti tilanteeni tosissaan. Olin kovin helpottunut, että hän ymmärsi, ettei työtä pysty tekemään jos selkä on koko ajan kipeä. Minulla selkä oireili pari kuukautta ennen kuin jäin sairaslomalle sen vuoksi. Päätökseni sinetöi viimeisenä työpäivänäni ilmennyt tuikkiva selkäkipu alaselässä, joka vei jalat alta. En pystynyt kävelemään enää - silloin päätin, että ei voi olla oikein tehdä työtä sen kustannuksella, että käveleminen loppuu! Minusta sinun täytyy vain kuunnella miltä työnteko sinusta tuntuu. Jos kukaan ei tunnu uskovan tilannettasi, niin älä välitä! Kukaan muu kuin sinä ei voi kuitenkaan tietää miltä se selkäkipu tuntuu. Tsemppiä ja jaksamista selkäkivun kanssa! :)

Mulla viiminen sairaslomapäivä on maanantaina, mutta luulempa että saan taas ajella terveysasemalle lääkärin juttusille! Jospa 4. lääkäri ymmärtäisi selkäkipuisia! :D Mulla on vielä puoltoista kuukautta äippäloman alkuun, ja hermo kyllä menee jos joudun viikon välein ravaamaan lääkärillä uusimassa sairaslomaa!! :( Toisaalta en töihin mielellään palaisi, koska tiedän ettei musta ole muuhun ku valittamaan siellä ja olla tekemättä mitään sen 8 tuntia, mikä ei vanhainkodissa oikein ole mahdollista.. Ei ole päivää jolloin joku vanhuksista ei kaatuisi, karkaisi tai tarvitsis muuten nostoapua sohvalta! :) 

Hei täällä taas yksi joka kärsii raskauden ajan selkäkivuista :( nyt viikkoja 19 +2 ja kivut on kovat oikealla alhaalla ja säteilee oikeaan jalkaan :( istuminen pahentaa makaaminen myös ja kävellessä vihloo kovasti. Huomenna pakko mennä lääkäriin hakemaan saikkua :S mulla olisi ollut työsopimusta jäljellä päälle 3 viikkoa ja olisin halunnut olla loppuun asti mut ei auta pakko vaan kuunnella omaa kehoa :S. Raskausajan tukivyö ois tilauksessa jos siitä olis jotakin apua? Onko kellään kokemusta?

Mä myös tilasin tukivyön ja sainkin sen postissa joku aika sitten :) Kyllä se mulla ainakin suurimmat kivut vei pois, mutta ei kaikkia kuitenkaan. :/ Edellisen sairasloman päätyttyä menin töihin kokeilemaan kevyempää hoitotyötä (eli tiskailin, jaoin ruokaa asukkaille, pesin pyykkiä, jaion lääkkeet ym) vyön kanssa, mut aikansa ku käveli edestakas ja oli jalkojen päällä ni kyllä se paineentunne ja särky vyöstä huolimatta alkoi tuntua niin kurjalle et piti käydä lääkärillä jatkamassa sairaslomaa :(

Hei Hennamami ja Mami89!

Täällä yksi äitiyslomalainen, selkäkipuinen odottaja! Enää kuukausi jäljellä laskettuun aikaan - ihanaa. Toki minun tuurilla menee jonkun kaksi viikkoa yli tämä homma. No - turha maalailla piruja seinille! ;) Näin kotona ollessa selkäkipujen kontrollointi on huomattavasti helpompaa kuin töissä. Voi levätä, kun tahtoo ja niin paljon kuin tahtoo.

Mami89
: Luulen, että olet juuri oikeaan aikaan tilannut tukivyön - sinulle siitä on varmasti suurin hyöty! Minulle vyöstä on jonkin verran hyötyä, mutta selkä on jumissa joka tapauksessa jos olen pidemmän aikaa liikkeessä (oli tukivyötä tai ei). Tämä johtunee tästä valtavasta mahasta.

Hennamami: Juuri noin minullekin kävi - vaikka yritin olla kevyemmissä tehtävissä työpaikallani, niin silti selkäkivut ja polttelu-/paineen tunne alavatsalla alkoivat viimeistään loppupäivästä! Inhottavaa se lääkärillä hyppely, jos lääkäri ei tajua kirjoittaa tarpeeksi pitkää sairaslomaa.. Toivottavasti lepo auttaa selkäkipuihisi!

Hyvää odotuksen jatkoa teille ja aurinkoista kevättä! :) 

Täällä kans joka kärsii raskauden ajan selkäkivusta... Opiskelen vielä, ja pitäis saada paperit ennenku lapsi syntyy, ja olen työharjottelussa. niin ei taija mennä niinku suunnittelin... :/ viikkoja on nyt 25. Teen päivittäin raskasta fyysista työtä keittiöllä.. ja seison jalkojen päällä 7h päivässä.. illat itken ku oon niin kipeä.. enkä oikeen tiedä mitä tekisin kivun kanssa...

Mulla alkoi jo noin 10. raskausviikolla (muutama viikko sitten) kipu oikealla alhaalla, ihan alaselässä tai lantiossa. Istumisen jälkeen ei tahdo päästä kävelemään hetkeen, imurointi tekee hallaa ja kävely myös. Jumppatunnilla ei mitään ongelmaa. Olen miettinyt olisiko tämä lantion löystymistä vai mitä. Ja kysyäkö apua neuvolasta vai työterveydestä?

Takaisin