Selällään nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Selmer
  • Aloituspäivämäärä
S

Selmer

Vieras
Löysin vähän ristiriitaista tietoa raskauden aikana selällään nukkumisesta, joten ajattelin kysellä teidän ajatuksia/kokemuksia. Luin neuvolasta tulleesta "Raskausajan ravitsemus ja liikunta"-esitteestä, että "Raskauden 16. viikolta lähtien suositellaan välttämään liikuntaa selinmakuulla, sillä asento saattaa heikentää verenkiertoa tai aiheuttaa pahoinvointia".

Itse nukahdan parhaiten, kun nukahdan selälläni. Tällä hetkellä (rv 11+5) rinnat ovat niin kipeänä, että kyljellä oleminen ei tunnu mukavalle. Olen jotenkin ajatellut, että oma keho tietää myös myöhemmillä raskausviikoilla, miten toimia ja välttää vauvalle haitallisia asentoja. Nettikommenttien perusteella olen ilmeisesti ollut väärässä...
 
Ite oon ymmärtänyt, että jos istukka on takaseinässä, niin vauvan alkaa painaa sitä ja se voi heikentää sitä verenkiertoa. Itselle tuli ainakin esikoisen odotuksessa selällään nukkumisesta oikeesti huono olo. Jostain puolenvälin paikkeilta tais olla, ettei voinu nukkua kun kyljellään ja loppujen lopuks vaan vasemmalla.
 
Mulla sama ku candysillä, esikon aikana ku istukka oli takana nii tuli oikeasti huono olo jos selällään makas ja piti vaan kyljellään nukkua. Kiellettyä se ei oo mutta voi heikentää verenkiertoa jos vauva painaa lantion verisuonia tukkoon. Itte nukun selällään vielä, nukun nii pitkään ku mahdollista. Nyt istukka on etuseinäs.
 
Mä luotan kyllä siihen, että kroppa ilmoittaa kun joku ei ole ok. Mä olen edellisessä raskaudessa nukkunut loppuun asti selällään ja nytkin varmaan nukun, ellei selvästi tunnu pahalta.
 
Näillä viikoilla vauva on vielä niin pieni ettet saa kyllä mitään haittaa aikaiseksi vaikka selällään nukkuisitkin. Niin monet asiat vaikuttaa, mutta mullakin tais puolenvälin jälkeen loppua selällään makoilu, mut sekin lähinnä sen takia että vatsan uppoaminen sisuskaluihin aiheutti hengenahdistusta :shifty: kyllä sen oloista huomaa kun jokin juttu ei enää ole hyväksi!
 
Ja toki tyynyillä sekä ylävartaloa nostamalla voi saada asentomuutoksia, jotka helpottaa selällään oloa. Suosittelen kokovartalotyynyä, siitä on moneksi :)
 
Mä en ainakaan ollu viime raskaudessakaan nukkumisasennosta huolissaan, mahallaan nukkuminen loppu itestään loppuraskaudessa mutta ei tullut kyllä huonoa oloa tms selällään olemisesta ja nukkumisesta :)
 
Kyllähän siitä on juttua ollut, että selällään nukkuminen voi olla huono juttu, kohtu painaa suonet tukkoon ja saa olon kehnoksi. Eli ihan oikeassa olit :)
 
Mullakin kävi edellisessä raskaudessa samoin kun Candysilla ja Niemjalla, että pikkuhiljaa jäi nukkumisasentoja pois. Ensin mahallaan, sitten selällään, sitten oikea kylki ja loppupeleissä nukuin vain vasemmalla kyljellä (ehkä noin neljällä tyynyllä tuettuna) :D Kroppa ja olot kyllä pitkälti kertoivat mikä milloinkin oli hyvä Tällä hetkellä 14+5 menee vielä ihan kaikki asennot - nautin siitä :)
 
Mie luin jostain, että vasemmalla kyljellä nukkuminen on fysiologisesti raskaana ollessa paras nukkuma-asento. Uskon itse juurikin siihen kuuluisaan maalaisjärkeen, että jos se ei tunnu hyvältä-älä tee niin! Eli ihan reippaasti olen nukkunut vielä vatsallanikin, kun ei erikseen ole kielletty tai mitään muuta neuvoa lääkäristä annettu, kun että "kroppa kyllä sitten kertoo kun joku asento ei enää toimi." :)
 
Suosituksista ja kielloista ei tietoa ittellä mut eilen makasin sängyssä hyvän aikaa selällään ja näpräsin puhelinta. Tuli huono olo :eek: En keksi yhtään mitään muuta syytä ku asennon. Kai sitä jotenki rentoutuu sillai et se pikkunenki möllykkä aiheuttaa tuommosen tuntemuksen. Asentoa vaihtamalla se siitä hetken päästä rauhottui ja meni ohi :)
18+1
 
Täälä on jo muutamat viikot joutunu välttelemään selällään oloa. Tekee huonon olon, johtuu kun kohtu painaa valtimoita ja veri ei pääse liikkeelle kunnolla :)
 
Viime yönä "sätkähdin" kun kuopus huusi jotain ja nousin istumaan turhan nopeasti...sitten keräilinkin itseäni, kun vihlaisi tuo nousu kovasti. Muutoin huomaan että voin kyllä vielä selälläänkin nukkua, eikä juuri asentoa ole, jota en voisi käyttää. Kädet puutuvat suht nopeasti ja niskat ovat jumissa...
 
Asentoa joutuu sängyssä vaihtamaan kyllä nyt jo rv20 tiuhaan kun jo pienen ajan sisällä alkaa kolottamaan lonkasta tai häntäluusta tms. Esikoisesta ei ollut näin varhain tällaista. Pystyn viel nukkumaan selällään kuitenkin jonkin aikaa.
 
Onko moni ennen raskautta ollut aina mahallaan nukkuja? huomenna tulee 18+0 mittariin ja nukun mahallani, koska en yksinkertaisesti kykene nukahtamaan muihin asentoihin. Olen muutenkin tosi huono nukkumaan ja iltasin kauhistelenkin että miten siitä tulee yhtään mitään jos pitää koittaa muuhun asentoon nukahtaa.. Ja onko siihen luottaminen että keho kertoo kun on aika nukkua muussa asennossa? Olen kaksi kertaa herännyt kauhuun unesta että lapsi on kuollut yöllä masuun kun olen liiskannut sen painollani.
 
Mä olen vatsallaan nukkuja ja edelleen nukun :) esikoisestakin ties miten pitkään, ihan sama mihin asentoon illalla jää kun yöllä päätyy vatsalleen :joyful: hyvin selvis esikoinenkin hengissä ulos :rolleyes:
 
Minä myös nukun täysin vatsallaan tai ainakin nukahdan. Kaksi edellistä raskautta myös nukkunut.
 
Ja mä taas käännyn aina väkisin selälleen ja kädet pään päälle :D useita kertoja yössä herään vaihtamaan kylkiasentoon mutta toisaalta en ole herännyt pahaan oloon, joten arvelisin että selällään nukkuminen on edelleen ok. Mullakin on istukka takana mutta ehkei se vielä niin paina... Esikostakin oli istukka takana ja oli aika iso lapsi mutta ei ikinä tullut huonoa oloa selällään olemisesta.
 
Takaisin
Top