Sektion jälkeen kuumeilevat

elsiina

Jostain jotain jo tietävä
Onko täällä muita sektion jälkeen kuumeilevia? Onko teillä minkälainen suunnitelma yrittää uutta lasta sektion jälkeen? Onko teillä pelkoja uuden raskauden ja synnytyksen suhteen?

Meille syntyi esikoinen viime kesänä sektiolla. Alateitse yritettiin synnytystä kauan, mutta vauva ei laskeutunut ja tämän takia kaikkien yritysten jälkeen päädyttiin sektioon. Tuo oli itselle rankka paikka. Lääkäri sanoi, että vähintään vuosi olisi hyvä odottaa ennen uutta raskautta ja tässä on kiltisti suunnitelmissa odottaa sitten kesän loppuun ennen kuin yritys aloitetaan. Ikää on kumminkin sen verran, ettei pian pitäisi saada uusi raskaus alkuun, koska tahtoisin monta lasta. Kumminkin pelottaa se miten kohtu kestää uutta raskautta ja synnytystä. Olen kuullut kauhutarinoita siitä miten toisen lapsen synnytys, ensimmäisen synnyttyä sektiolla, on johtanut verenvuotoon ja kohdun poistoon, koska kohtu ei ole kestänytkään supistuksia. Ja tuossa tapauksessa synnytysten välillä oli kolme vuotta! Ja olen kuullut, että joillekin on sanottu, että kahden sektion jälkeen ei kannata yrittää uudelleen enää raskautua. Näiden asioiden takia itsellä on pelko uudesta raskaudesta ja siitä, että uusikin raskaus päätyisi sektioon. Toisaalta vauvakuume varmana voittaa ja uutta raskautta yritämme, mutta pelottaa jo valmiiksi se, että koko raskauden ajan on olemassa pelko uudesta sektiosta. Muutoin itsellä tuo ensimmäine sektio kyllä meni hienosti. Leikkaus ei mitenkään ollut kauhea kokemus ja paranin nopeasti.
 
Siis mitä? Kahden sektion jälkeen ei saa uutta raskautta yrittää... Aika jännä.

Itsellä esikoinen syntyi kiireellisenä sektiona 7/07 ja kuopus syntyi 3/09, kun ittepäisenä likkana istu perätilassa ja enkä lähtenyt edes yrittää synnyttämään alakautta, kun raskaus oli erittäin kivulias. Ja kivun syy löytyi sitten sektion yhteydessä, virtsarakko oli kiinnittynyt kohtuun. Ikäeroa lapsille tuli 1v8kk.

Tytön syntymän jälkeen lääkäri suositteli, että olisin 2 vuotta raskautumatta, että kohtu saisi omassa rauhassa palautua. Ja kuulemma yleensä suositellaan sitä 2 vuotta, joissakin tapauksissa se yksi. Itellä ei meinannut kohtu supistua ollenkaan tuon toisen sektion jälkeen ja meinasin viimeisellä minuuteilla sanoa, että ottakaa pois, koska olin ajatellut, että nämä kaksi riittää, mutta onneksi en sanonut. Elämän tilanne on sen jälkeen muuttunut ja uusi mies rinnalla. Ja toiveissa pieni tuhisija. <3
 
Mulla on kaksi kiireellistä sectioo takana.. 5/09 ja 7/11. Esikoinen kääntyi avotarjontaan ponnistusvaiheessa ja jumittui lantioon, ponnistin pitkään tuloksetta ja apuna oli kaksi erilaista imukuppia ja useita imuvetoyrityksiä ennen kuin mentiin leikkuriin. Tosikon raskausaikana kuvattiin ja mitattiin lantio joka todettiin verrattain ahtaaksi, mutta kun vauva oli normikokoinen niin tahdoin yrittää synnytystä alateitse. Tässä toisessakin synnytyksessä vauva kääntyi avotarjontaan ponnistusvaiheessa (mulla siis lantion muodossa luultavasti vikaa joka kääntää vauvan juuri ennen ulostuloa väärään tarjontaan jossa ei sitten mahdu ulos lantion ahtauden takia!), joten päädyttiin taas leikkuriin. Kummankaan section jälkeen en oo saanut mitään varoaikoja, eikä sellaisia virallisia kuulema olekkaan, kun neukkulääkäriltä asiaa tiedustelin.. Kätilö mulle sanoi, että usein sanotaan, että sectiosta seuraavaan synnytykseen olisi parisen vuotta sellainen hyvä väli. Sectioiden määrä katsotaan tapauskohtaisesti, joillain arpikudosta kehittyy enemmän ja joillain vähemmän.. Kuuleman mukaan section aikana kohtua pystytään myös "korjailemaan" jos arpikudosta on edellisestä sectiosta paljon. Oma lääkäri mulle sanoi, että Suomessa sectioiden määräksi yleensä sanotaan max. viisi, mutta Suomestakin löytyy äitejä joille on tehty jopa 8 sectiota.. Se on niin tapauskohtaista..
 
Kohdun kestäminen riippunee paljon siitäkin, miten on "jouduttu leikkaamaan". Jos kaikki on mennyt ok ja leikattu vaan yhteen suuntaan, niin ei kai ole mitään estettä että palautumisajan jälkeen kohtu kestäisi ihan ok. Se on aikamoinen elin :)
Mutta jos on jouduttu leikkaamaan kahteen suntaan, niin sitten on tosiaan mahdollista ettei kohtu kestä supistuksia ja raskautta ei välttämättä pysty viemään aivan loppuun asti. Ja ainahan ennenakaisissa synnytyksissä on riskinsä.
Mulle tehtiin sektio rv 36 etisen istukan takia(+vesien menon) ja jännäilen kyllä, että jos vielä raskaudun niin pääsenkö yrittämään "tavallista" synnytystä, vai päädytäänkö jälleen sektioon.
 

Moi. Mulla kaksi lasta 1,5v ikäerolla. Molemmat syntyivät sektiolla. Nyt olen taas raskaana ja nuorimmaisten ikäeroksi tulee n. vuosi. Itteetä vähän pelotti aluksi miten kohtu tulee kestämään ja tuleeko sanomista neuvolassa tai lääkäriltä. Tähän mennessä kukaan ei vielä ole kommentoinut asiaa millään tavalla. Katotaan sit mitä ne np-ultrassa sanoo vai sanovatko mitään.

tällä kertaa tulee suunniteltu sektio, edelliset olleet kiireellisiä. Olen toipunut leikkauksista todella hyvin ja toivon että nytkin sujuu mukavasti. Eihän se itse leikkaustilanne niin mukava ole mutta tiedän mitä on tulossa niin ei jännitä niin paljon. Oon vaan tyytyväinen kun ei tarvii kärvistellä supistusten kanssa ;-)

 
Synnytin itse 23.10. ja nyt haaveissa toinen. Sain lääkäriltä luvan raskautumiseen vaikka heti vaikka synnytyksestä on 4kk. Kuulemma vuoden varo aika on yli tarkkuutta ja normaali raskaus voi olla täysin mahdollinen nyt jo. Itse luotan tähän :)
 
Moi. Tammikuun 10 päivä sain esikois tytön sektiolla ja paranin leikkauksesta hyvin ja lopputarkastuksessa lääkäri suositteli 1v. odotusta kun kohtu ei meinannut supistua kokoon kun oli rankka myrkytystila ja joutuivat laittaa vielä erikoistikit sinne.

Toivottavasti onnistuu saada pikkaselle kaveri .
 
Heippa vaan!!
Meillä esikoinen syntyi normaalisti alakautta ja toka muksu sektiolla. Nyt toiveissa kolmas ja jännittää kyllä miten se kolmas synnytys menisi. Meillä jouduttiin sektioon tarjonta virheen takia, olin jo 8cm auki kun kätilö rupesi houkuttelemaan ponnistamaan, mutta n.30 min ponnisteluiden jälkeen kätilö huomasi että vauva olikin kääntänyt päänsä siten että se ei tuu pihalle muutoin kun sektiolla, se oli iso kolaus mulle, mutta siihen kipuun verrattuna mikä oli, niin aivan oikea päätös tehtiin. Mutta olen jo päättänyt että kolmanen kohdalla saavat mittailla ja kuvailla noi mun paikat kunnolla, että onko siellä ahdasta. Koska ensimmäisen lapsenkin kohdalla pää juuttui eikä meinannut tulla ulos, mutta kun rupesivat imukuppia tarjoamaan niin sit löyty jostakin voima saada se poika pihalle ennen sen vekottimen käyttöä. Mulla huomattiin sektiossa että istukka oli liimaantunut kohtuun kiinni, jotenka kirurgit saivat tehä duunia ja oli massukin tosi kipeä sen takia aika pitkään. Mutta kotiuttava lääkäri sitten sanoi että se vuosi olisi hyvä ootella uutta raskautta, ja että normaali alatiesynnytys ei ole pois suljettu. Nyt sektiosta 1.v 6kk joten eiköhän kohtu ole levännyt jo tarpeeksi.
 
Mulle marraskuussa tehty kiireellinen sektio josta palkintona ihana poika. Syntyi 4,5 kiloisena ja 56cm pitkänä, eli ei siis olisi edes mahtunut kuulema ulos.. Poika oli avotarjonnassa jonka takia sit 20h hirveitten supistusten jälkeen leikattiin, ja nyt täälläkin kuumeilen pikkukakkosta. En tosin vielä (kai)  aio raskautua, kun mies ei oikeen vielä lämpene vaikka tahtookin myös toisen lapsen. Eli PERIAATTEESSA raskautuminen olisi sallittua jo! :) Kauhea vauvakuume iskenyt mulle, ja tahdonkin lapset ns pienellä ikäerolla. 

Sektio oli itselläni muuten tosi positiivinen ja helpottava kokemus, aivan mahtava leikkaustiimi yms. 
 
Mulle myös sektio oli todella positiivinen kokemus vaikka hätäisenä menikin. Toivuin tosi hyvin.

SIksi olenkin saanut luvan uudelleen raskautumiseen. Edellinen synnytys siis lokakuun lopulla.
 
Meidän poika syntyi kiireellisellä sektiolla jouluaattona yllätysperätilan vuoksi. Nyt on jo noin kuukauden ajan ollut "vauvakuume", joka tuntuu jotenkin aivan uskomattomalta. Mies meinasi perälleen lentää, kun kysyin, että tehdäänkö toinen lapsi :D

Kysyin uudelleen raskautumista synnytyssairaalassa kätilöltä ja kahdelta lääkäriltä, myöhemmin jälkitarkastuksessa neuvolalääkäriltä. Heidän vastauksensa vaihtelivat suositusvälin osalta 1-1,5 vuoteen. Nyt näin jälkikäteen harmittaa, kun en tajunnut tarkentaa, että syntymien välille toivotaan tuo vai raskauksien. Siinähän on oleellinen ero :D

Mutta joka tapauksessa siis en uskalla lähteä tuota uhmaamaan vaan odotellaan nyt vähintäänkin, että poika täyttää 1 vuoden. Mun mielestä on hyvä, että pääsen edes käymään töissä. Tosin se, että koska oikeasti tulen raskaaksi on sitten eri tarina, sillä poikaa yritimme 5-vuotta. Ei yhtään raskautumistakaan ennen kuin koeputkihedelmöityksen jälkeen ensimmäinen alkio istutettiin kohtuun. Ja heti tärppäsi siitä :) Meillä jäi noista hoidoista kolme alkiota pakkaseen säilytykseen ja soitin jo sinne klinikalle ja kysyin, että koska heidän puolestaan istutus olisi mahdollinen. Vastaus oli, että imetyksen täytyy olla loppunut ja kuukautisia muutama normaalikierto.

Sektiosta sanoivat sairaalassa silloin, että jos ensimmäinen on sektiolla syntynyt, niin se ei ole vielä este ollenkaan sille, etteikö voitaisi toista yrittää normaalisti synnyttää alateitse. Mutta jos sitten toinenkin jouduttaisiin leikkaamaan, niin sitten sen jälkeen leikataan aina seuraavatkin, koska riski siihen, ettei kohtu kestä synnytystä kahden leikkauksen jälkeen ilman suuria vuotoja on selkeästi kasvanut. Siksipä en jännitä tuossa mielessä toista raskautta ja varsinkin jos synnytykseen asti päästään, niin loppujen lopuksi minulle melkoisen sama kummalla tapaa tulee, kunhan sujuu vauvan kannalta turvallisesti. Meillä kun ei olisi kahta enempää aikeissa kuitenkaan tehdä.

Vaikka alatiesynnytyksestä haaveilinkin, niin en ole varsinaisesti pettynyt sektioon päätymisestä. Ihan positiivinen fiilis jäi, vaikka haavan kanssa olikin ongelmia jälkikäteen.
 
Toi on tapaus kohtasta. Mun lääkäri sanoi että varsinkin eka synnyttäjä jos kohtu on normaalia voi tehdä toisen lapsen heti sektion jälkeen :)
 
Minulla myöskin ensimmäinen raskaus ja kohtu ihan hyvässä kunnossa, joten ei siitä kyse. Sanoivat vaan yleismaallisesti, että sektioiden jälkeen suositus olisi se 1-1,5 vuotta. Mutta tässä voi olla myöskin sairaalakohtaisia eroja eli miten on ohjeistettu vastaamaan.
 
Esikoinen syntyi 2010 kiireellisellä sektiolla, perätila ja itsepäinen kun oli niin tuli maailmaan jo etuaikaisena ja kiireellä. :)
Meille sanottiin että ainakin vuosi pitää kohdun saada palautua, venähti pidemmäksi ajaksi ja nyt ollaan sitten yrittettykin jo kauan, tosin ei johdu sektiosta, mutta uutta sektiota en haluasi.

Jotkut kestävät ennemmän, jotkut vähemän.
 
ite en kyllä lähtis ikinä yrittään toista heti sektion jälkeen!
Sillä kyllä siinä laitetaan niin paljon paikkoja rusettiiin.
 
täällä kanssa yksi kuumeilija :) tyttö syntyi syyskuussa kiireellisellä sektiolla ja lääkäri sanoi että 1,5v. olisi hyvä olla synnytysten väli. nyt syön vielä pillereitä tämän ja seuraavan liuskan ja sitten ei mitään ehkäisyä. kesällähän vasta periaattessa sais alkaa yrittää, mut en usko että kuitenkaan heti tärppää.
 
Mulla on kolme sektiota takana. Ensimmäinen 06 päätyi kiireelliseksi, toinen suunniteltu 08 ja kolmas automaattisesti 11. Kaikki menneet hyvin ja nyt kuumeilemme nejättä pienokaista, joka syntyisi myös sektiolla. Lapsilukumme olisi sitten täynnä.

Toki leikkaus aina jännittää, mutta esikon kanssa koetut todella kovat poltot ja useat epäonnistuneet epiduaalit saivat jo toivomaan sektiota. Toisen raskauden aikana jopa pelkäsin, että joudun synnyttämään alateitse, mutta onneksi ei.

Tapauskohtaisesti varmasti suosittelevat ja itsekkin olen ollut yhteydessä sairaalan äitiyspoliklinalle toiveesta saada vielä yksi lapsi.
 
vuonna 2010 sektiolla synnyttänyt, viikoilla 34+4.
vuosi sanottiin että ennen ku yrittää, no nyt on mennyt jo reilu 3 vuotta tuon pojan syntymästä :D
eiköhän paikat ole palautuneet.
Raskausmyrkytys niin sovittiin että leikataan, oma verenpaine ei olisi kestänyt synnytystä.
Toivoisin että seuraavan saisin synnyttää alateitse, mutta aika näyttää, kunhan joskus raskaudun.
Meitä on neljä sisarusta ja äiti sanoi että 2 meistä on leikattu vanhin(veljeni) ja nuorin (toinen pikkusiskoistani), eli jos menee kuin äidillä, voisi olla toivetta, mutta jokainenhan on yksilö.
niin ku sanoin aika näyttää..

niin joo piinailu viikot itellä menossa :wink
 
Takaisin
Top