Itse haava on parantunut hyvin ja olen koko ajan ollut paremmassa kunnossa kuin osasin ennalta odottaa. Kivut eivät olleet isoja muuta kuin ekana päivänä ja mitään tulehduksia ei ole tullut. Mutta mutta, nyt kuukauden jälkeen oon kuitenkin tajunnut sen, että sektiossa on kyse isosta leikkauksesta ja kestää oikeesti tuhat vuotta ennen kuin maha on taas kunnossa. Olis ihanaa päästä liikkumaan oikeesti, kunnon jumppaan, juoksemaan tai hyppimään, mutta mulle ainakin sanottiin, että tuollaset on kielletty useiksi kuukausiksi. Millasia liikuntaohjeita te saitte? Mulle siis neuvottiin, että 4 viikkoa nostelukieltoa, pari kuukautta kantsii olla aika hissukseen ja sitten voi aloittaa rauhalliset lajit, esim pyöräily. Vatsalihasliikkeitä voi tehdä sitten joskus kuukausien päästä. Ja kun tämä ei ole asia, jolla haluaisi leikkiä, niin olen vähän epävarma, että mitä sitten uskaltaa tehdä.
Toinen juttu, jota oon miettiny. Ihan ku mulla olis vielä joitain raskausoireita. Esim. jalat ja kädet on turvonnu. En saa sormusta sormeen kivasti (menee mutta puristaa) ja ku kokeeksi sovitin korkkareita, ni tuntu ahtailta. Lisäksi sormien nivelet kipeytyy helposti, jos esim käsi vähän puutuu imettäessä, ni sit on ihan jäykät sormet. Johtuuko sektiosta vai kuuluuko kuvaan ylipäätänsä synnytyksen jälkeen? Yks positiivinen raskausoire on, että mun kynnet ja hiukset voi paksusti, siis paljon paremmin kuin ennen raskautta, vaikka eikös hiuksien pitäis lähteä imettäessä. Hyvä jos ei lähde, mietin vaan, että onko mun hormonitoiminnassa jotain vikaa.
Tänään siis vähän huolestunut olo kaikesta, maha on tosi pömppö, kilot ei enää karise ja sormien jäykkyys ärsyttää. Onneksi poika on kasvanut jo kilon lähtöpainosta, joten siitä ei ainakaan tarvi huolehtia :)