Minua synnytys ei pelottanut etukäteen. En juuri edes miettinyt asiaa sen kummemmin, ajattelin vaan, että kyllähän siitä selviää, kun kaikki muutkin on selvinneet.
Supistusten aiheuttama kipu sitten yllätti. Minulla ei ollut etukäteen valmistavia supistuksia, ennenkuin vasta kun synnytyksen aika tuli. Ennenkuin vauva syntyi, olin valvonut 58 tuntia, lukuunottamatta yksiä 3 tunnin päikkäreitä, ja tuosta sitten viimeiset 38 tuntia supistuksissa. Varsinaisesti synnytyssalissa olin 11 tuntia. Tietenkin siellä sitten sai puudutteita, mutta kyllä olin väsynyt!
Avauduin synnytyksessä tosi hitaasti, mutta kuitenkin sen 10 senttiä lopulta. Syy, miksi sektioon sitten päädyttiin, oli se, että vauva ei mahtunut ulos ja vauvan sydänäänet alkoivat tehdä ponnistuksen myötä laskukaaria. Vauva oli jo tuloillaan, sain ponnistaa, mutta ei sitten kuitenkaan tullut kunnolla, kun ei lantio antanut myöten. Siihen tuli lääkäri imukupin kanssa. Sain yhden kerran ponnistaa imukupin kanssa, ja kun se ei tuonut toivottavaa tulosta, minut kiidätettiin hätäsektioon. Seitsemän minuuttia ponnistamisen jälkeen vauva oli syntynyt. Minä en tietenkään sitä tiennyt, kun olin yleisanestesiassa. Vauva sai alkujaan ainoastaan 2 apgar-pistettä, johtuen pitkittyneestä synnytyksestä ja anestesiasta. Minun papereissani luki: "vaikeahoitoinen potilas".
Vauvan syntymä oli 10 päivää lasketun ajan jälkeen ja vauva oli yli nelikiloinen. Tämä oli tiedossa jo etukäteen, että iso vauva tulee. Olin sanonut siitä, että sisarellani on ollut sektiot johtuen lantiosta (hänen ensimmäinen synnytys oli kuin toisinto minun kokemastani) ja myös muilla suvun naisilla on niukat lantiot. Minua katsottiin päältä päin, ja sanottiin, että on harvinaista ettei mahtuisi. Ei siis tutkittu lantion kokoa kertaakaan. Olen rehevän mallinen muuten, mutta ei se kaikkea kerro. Minusta tuntui pahalta synnytyksen jälkeen, kun lääkäri sanoi, että "vauva ei mahtunut, juuttui kiinni". Synnärillä ja neuvolassa minulle sanottiin, että nyt "olet sitten kokenut molemmat synnytystavat". Kun itkin synnärillä kokemustani, kätilöt totesivat että "tämä on herkistymisen aikaa jne.". Otti päähän se alentuva suhtautuminen. Ajan keskusteluun oltaisiin saatu siinä vaiheessa, kun meidät jo ajettiin pois synnäriltä ja oltiin ovella lähdössä.
Pari ensimmäistä päivää sektion jälkeen oli tuskallista, seuraava viikkokin oli vaikea, sillä haava oli kipeä. Tällä hetkellä haava tekee arpikudosta, siinä on kohollaan oleva "panta", joka kiristää. Viitisen senttiä haavan yläpuolelta on edelleen tunnotonta aluetta. Itse haava on reilun 20 senttiä pitkä ja vaakasuora.
Ennen synnytystä en pelännyt synnytystä. Mutta voin sanoa, että nyt pelkään. Silti, jos synnyttäisin toisen kerran, valitsisin sektion, mutta suunnitellun sellaisen. Synnytyspelko kuitenkin on niin voimakas, että voi olla, että tämä muksu jää ainokaiseksi.