Sektio

Kuinka pian sektion jälkeen saa mennä saunaan...?

Miten muuten operaatio meni ja miten ootte toipunu leikkauksesta?
 
Kiitoksia.. Tosiaan jännittää kovasti, kun on vielä ensimmäinen lapsi tulossa eikä tiedä vielä mitään tulevasta. Mutta luottavaisin mielin lähdetään aamulla..:)
 
Mulle tehtiin kiireellinen sektio viime keskiviikkona ja hyvin on lähtenyt paraneen. Huomenna jo tikit pois. Liikkuminen on vielä arkaa ja varoa pitää mutta yllättävän nopee on ollut toipuminen. Ja tietenkin pitkä on vielä kuntoutuminen kun mitään ei saa nostella pitkään aikaan. En siis pääse yksin ees ulos vauvan kans kun en saa nostella vaunuja.
 
Niin ja operaatio sinänsä ei ollut kummonen. Tylsää oli olla pöydällä kursittavana niin pitkään kun vauva vietiin pois ja sitte vielä pari tuntii heräämössä.
 
Mulla alkanu selvästi tunto palaileen haava-alueen hermoihin kun tuntuu niinku ois menny takapakkia toipumisessa. Käveleminen sattuu, vaikkei mun laahustamista voi edes kävelyks sanoo kun pelkkä jalan nosto kirpasee. Koko ajan pitäis tukee haavaa niin olis helpompaa, mutta tässä nyt on käsillä vähän muutakin tekemistä...! :D

Päällisin puolin on mielettömän siisti haava TAAS. Oon siis nähny muutamiakin aika epäsiistin näkösiä sektioarpia, ja oma eka haava oli suorastaan nätti. Olin varma että tää toka on sit hirvee mutta mitä vielä!

Tekis niin paljon mieli kaapata esikoinen syliin, kutitella ja pusutella ja heitellä ilmaan! Mutta eih... Ihan kamalaa välillä vaikka aamuisin nähdä unenpöpperöinen tyttö taapertamassa kädet ojossa luokse ja sit joutua sanomaan että muistatkos ettei äiti nyt vielä voi ottaa sua syliin... :sad001 Kertaakaan se ei oo kyllä neitoo harmittanu, vaan joka kerta oon saanut hyvin tietävän (joskin unisen) vastauksen: "Haava." Onneks istualteen voidaan sylitellä! ♡

Mites muut on toipunu?
 
Kiva kuulla että toipuminen lähtenyt sujumaan. Itselläni on kanssa lähtenyt hyvin parantumaan haava. Tosi kosketus arka iho haavan ympäriltä, mutta muuten tosi siisti. Ei oo erittäny eikä mitään muutakaan. Nyt alkanut kiristyksen tunne häviämään ja pystyn melkein mitä vaan tekemään ettei koske. Kuitenkin vielä syön särkylääkkeitä aamuin illoin.
 
Leikkaus itsessään oli tosi nopea. Mutta heräämössä sitten sainkin olla senkin edestä n. 5 tuntia. Mulla oli täydellinen alaraaja puudutus päällä lähes 3 tuntia.:D Vaikkakin puudutuksen määrä oli tosi pieni, olisi pitänyt lähteä noin tunnissa pois. Se jäi vähän harmittamaan kun ei mies päässyt vauvan kanssa käymään luonani kun synnytysosastolla oli ruuhka. Muuten kaikesta jäi tosi hyvä mieli.
 
Mulla meni sektioksi epäonnistuneen käynnistyksen päätteeksi. 15h oksitosiini tippaa ja ei muuta kuin kauheet tuskat. Paikat ei auennut yhtään. Lääkäri tuli sanomaan että sektio taitaa olla paras vaihtoehto nyt ja en todellakaan pistänyt hanttiin enää siinä vaiheessa! :D No itse leikkaus meni tosi hyvin, olinkin jo niin väsynyt ja pihalla kaasun imppaamisesta et oli vaikee vaan pysyä hereillä kun mahaa murjottiin...
Tirautin kyyneleen kun kuului rääkäisy ja vauva lähti isän kanssa pesulle saliin ja mä jouduin heräämöön. Mutta mullepa laitettiin vahingossa tuplasti jotain opiaatti kipulääkettä spinaalitilaan joten koko päivä meni sit siellä heräämössä (8,5 h) ja ikävä oli kauhee vaikka olinkin aika pihalla koko ajan. On muuten veikeetä kun ei tunne jalkojaan ja ne ei tottele!! :D mut se vapina oli ihan hirveetä!
Sektiosta jäi kaiken kaikkiaan hyvä fiilis ja ei jäänyt kaivelee mikään. Onhan vauva nyt turvallisesti sylissä ♡ :)
 
Takaisin
Top