Sektio nukutuksessa

æityli86

Vasta-alkaja
Heippa. Odotan kolmatta lastamme. Ensimmäinen syntyi 3/07 hätäsektiolla. Kaikki meni todella hyvin. Puudutuksen laannuttua pääsin heti jalkeille ilman mitään kipuja. Erittäin hyvä fiilis jäi.

Toinen lapsemme syntyi 12/09 suunnitellulla sektiolla. Tämä ei ollutkaan niin kovin hyvä kokemus. Puudutus ei ollut kunnolla vielä tehonnut. Varpaani liikkuivat ja yht äkkiä aloin vatsani vasemmalla puolella tuntemaan kamalaa kipua. Sanoin tästä ja lääkäri vaan totesi että olemme tässä aloitelleet mutta ei sinun mitään pitäisi tuntea. Ja ne lisäsi puudutusta mutta se mittään auttanut. itkin siinä sitten koko ajan kipujeni kanssa. Onneksi mieheni oli vieressä koko ajan. Heräämössä oli vielä aika kamalia kipuja. Seuraavana päivänä en meinannut päästä ylös sängystä. Oli tuskaa kun piti kävellä vessaan. Siitä jäi niin kauheat muistot että nyt juttelin neuvolassa asiasta ja hän sanoi että on mahdollista myös nukuttaa, mutta lapsi pitää saada mahdollisimman nopeasti ulos.
Nämä synnytykset oli eri sairaaloissa ja nyt menen samaan kuin toinen synnytys oli.

Olisiko jollain kokemuksia siis sektiosta että olisi nukutettu?
 
Moikka!
En ole ollut sektiossa itse mutta vauva on perätilassa ja olen näitä sektiojuttuja aika tavalla pohtinut ja lueskellut. Oon käsittäny että nukutusaine leviää myös vauvaan, jos ei saada tarpeeksi nopeasti ulos. Tästä voi seurata ainakin hengityksen lamaantumista, en tiedä mitä muuta.
 
Heippa aetyli86!

Ei toi sun sektio ole mennyt sitten ihan niin kuin Strömsössä, näin hoitajan näkökulmasta ajatellen. Yleensä sektioäideille annetaan hyvä lääkitys epiduraalitilaan ja tarkistetaan ennen leikkauksen alkua, että puudutus on tehonnut. Sitten vaan lääkäri kipin kapin ottamaan vauvaa ulos masusta. 
Kun vauva on ulkona, voidaan antaa voimakkaampia kipulääkkeitä vatsan sulkemista varten tai tarvittaessa nukuttaa. 
Itse en ole ollut paikalla äidin nukutuksessa, mutta olen kuullut, että raskaana olevia naisia on nukutettu esim. umpparileikkaukseen. Hyvin nekin leikkaukset ovat menneet ja terve lapsi tullut sitten aikanaan maailmaan. 
Uskon täysin, että seuraava sektio pelottaa. Toivon, että voisit jutella hyvissä ajoin ennen toimenpidettä anestesiahoitan ja/tai anestesialääkärin kanssa edellisestä kerrasta ja tulevasta sektiosta. Näin ollen he voivat miettiä oikeaa tapaa puuduttaa ja antaa myös (oikean) riittävän määrän lääkettä. Keskustelu heidän kanssa varmasti rauhottaisi myös sinua. 
Voimia odotukseen!



 
 
Takaisin
Top