Seksi synnytyksen jälkeen

Meillä oli synnytyksestä 16vrk. Hyvin varovasti ja litra liukkaria kun oli eppari leikattu ja tikkejä jälellä😂
Niin ja hyvin normaalilta tuntu heti. Ainut ero oli ekan parin kk aikana, että klitoris oli paljon normaalia herkempi. Sitten sekin palautu normaaliksi. Miehenkin mukaan ei huomannut eroa entiseen. Toki minä tunnistin ja pystyin käyttämään lantionpohjalihaksiakin oikeastaan heti synnytyksen jälkeen.

3kk esikoisen synnytyksestä eikä edes tehnyt mieli. 😬 Mies ei painostanut yhtään, vaan se oli oma valinta, kun halusin hoitaa asian ”alta pois”. Halut palasivat kunnolla vasta kun esikoinen oli n. 1,5-vuotias ja oli kulunut pari kuukautta imetyksen loppumisesta.

Myös toinen synnytys oli alatiesynnytys ja silloin taisi olla vähän nopeammin eikä synnytyksen jälkeen seksi tuntunut yhtään oudolta, vaikka tässäkin repesin vähän. Molemmista taisin saada pari tikkiä. Kuopuksen synnytys jotenkin korjasi esikoisen synnytyksestä jääneet arvet alapäässä. En tiedä onko se mahdollista, mutta siltä se tuntui.

Ekoja ajatuksia, että seksiäkin voisi joskus harrastaa, tuli ehkä jostain 2,5 kk synnytyksestä, mutta ei oikein saatu tilaisuutta.

Mua kursittiin melkoisesti kokoon alatiesynnytyksen jälkeen (lääkäri kutsuttiin lausumaan, että on ”vain” toisen asteen repeämät, tikkien määrästä ei hajua). Eka seksikerta ja yhdyntäkokeilu oli n. 4 kk lapsen syntymän jälkeen. Silloin jokin tuntui kiristävän liikaa emättimessä liukkarista huolimatta ja lopetettiin yhdyntä siihen. Seuraava yhdyntäkokeilu oli kun synnytyksestä oli 8 kk. Liukkaria kului melkoiset määrät ja toi samainen kohta tuntui ikävältä, mutta se sit jousti kuitenkin. Haettiin myös sopivaa kulmaa tunkemalla tyynyä lantion alle. Ilmeisesti arpi kiristi, mieskin totesi, että tossa kohtaa tuntuu erilaiselta. Yhdynnän jatkuessa tuntemus kuitenkin jo hälveni.

Muistan että paikka tuntui parilla seuraavallakin kerralla, mutta vähemmän, eikä sen jälkeen ole ollut mitään. Seksielämä palautui just sit tossa 8 kk synnytyksestä, samaan aikaan mun halut palautui myös normaalille tasolle. Tyypillinen frekvenssi meillä on ollut nyt n. 2 krt/vk. Liukkaria käytetään yleensä, koska limakalvot on vielä kuivat (vauva nyt 11 kk ja imetän 5 krt/vrk). Yksittäisen kerran ollaan menty ilmankin liukkaria ja hyvin sekin sujui, kun oli lämmitelty riittävästi.

Kaikkien synnytysten jälkeen on mennyt n.3kk että on harrastettu. Kahden ekan synnytyksen jälkeen seksi tuntui jopa paremmalta kuin ennen. Kolmannen synnytyksen jälkeen pelästyin kun seksi ei tuntunut juuri miltään. Kunnes huomasin että lantiopohjalihaksia piti laittaa kuntoon ja siitä se seksikin alkoi tuntua normaalilta. Edelleen jotkut asennot tuntuu ikäviltä en sitten tiedä johtuuko kierukasta koska mieskin sanoo että jtn tuntuu. Mutta sepä selviää kun kohta otan sen pois.

Kaikkien synnytysten jälkeen on mennyt n.3kk että on harrastettu. Kahden ekan synnytyksen jälkeen seksi tuntui jopa paremmalta kuin ennen. Kolmannen synnytyksen jälkeen pelästyin kun seksi ei tuntunut juuri miltään. Kunnes huomasin että lantiopohjalihaksia piti laittaa kuntoon ja siitä se seksikin alkoi tuntua normaalilta. Edelleen jotkut asennot tuntuu ikäviltä en sitten tiedä johtuuko kierukasta koska mieskin sanoo että jtn tuntuu. Mutta sepä selviää kun kohta otan sen pois.
Minä tiedän naisen jolle kierukka oli asetettu niin huonosti, että pisteli ukkonsa munaa. 🙈 Se asennettiin kyllä uudelleen hyvin nopeasti. 😅

Joku 5-6 viikkoa taisi olla molemmilla kerroilla. Jälkivuodon hiivuttua tiputteluksi, kun mulla ne on kestäneet kauan. Tän tokan jälkeen kotiuttava kätilö suositteli kokeilemaan kerran edes ennen jälkitarkastusta, että jos huomaa jotain olevan vialla, voi kysyä lääkäriltä. Ja tää toinen synnytyshän oli siis hätäsektio ennen ensimmäistäkään supistusta tai avautumista, joten ois luullut alapään selvinneen. Ekan, alatien, jälkeen hommien aloitus oli kuitenkin paljon helpompaa, rennompaa ja nautinnollisempaa, kun taas tällä tokalla kerralla on ollut negatiivisia vaikutuksia seksielämään. Jotain psykofyysistä varmaan, ni eipä tähän taida julkiselta edes apuja saada 🤷🏼‍♀️ Oon ajatellut, että parhaiten tässä auttanee "fake it til you make it" vaan 😶

Mulla oli kiinnostusta jo alle viikko synnytyksen jälkeen kokeilla, mutta en nyt ihan tarkkaan muista olisiko ekan jälkeen ollut aika tasan kaksi viikkoa synnytyksestä kun en jaksanut enää odotella. Epparihaava oli, mutta se ei haitannut yhtään, oli muutenkin tosi oireeton :) Toisen jälkeen meni oiskos ollut noin viikko? Ei ollut epparihaavaa mutta pari tikkiä pienissä repeämissä.

Mun mielestä pari ekaa kertaa synnytyksen jälkeen oli tyyliin parhaimpia seksikertoja ikinä, varsinkin ekan synnytyksen jälkeen. En tiedä miksi, mutta näin oli, tuntui jotenkin ihan erityiseltä.

Minä tiedän naisen jolle kierukka oli asetettu niin huonosti, että pisteli ukkonsa munaa. 🙈 Se asennettiin kyllä uudelleen hyvin nopeasti. 😅

Se saattaa johtua ihan muistakin asioista (kuten anatomiasta ja vehkeiden koosta tms) kuin vain siitä että ois huonosti :D Nimimerkillä mulla on nyt kolmas kierukka menossa ja jokaisesta näistä on mies sanonut että aina joskus saattaa pistää häntä. Silloin kun tää uusin kierukka oli tuore, ei meinannut seksistä tulla yhtään mitään, kun se sattui häneen. Sanottiin vaan että joo ne on ne langat. Se pistää edelleen satunnaisesti ja on ollut mulla 1,5v :D Ja siis joo, joka kerta noita lankoja on lyhennetty. Aiemmatkin saattoi joskus tuikkia, vaikka olivat vuosikausia. Toi Silverlinen kierukka oli pahin, kun se pisteli mua itteenikin! Poistatin sen jo muistaakseni noin vajaan vuoden jälkeen kun oli karmea. Flexi-T kierukat ei oo sentää itselle tuntuneet.

... Sori nää tuli kahteen eri viestiin vaikka yritin yhdistää ne!

Muokattu viimeksi:
Rohkeasti vaan jos siltä tuntuu. 😊 Voittehan ekalla kerralla tehdä niin, että sinä määräät tahdin niin ei toisellakaan ole paineita, että satuttaako sinua.

Näin ajattelinkin, en edelleenkään ole uskaltanut asian eteen mitään tehdä, kun kuulostelen nyt niin kovin tarkkaan, että voisiko mahdollisesti tuottaa kipua liikaa :tears: Vaikka jälkivuotokin on jo aikalailla taputeltu ja ei ole mitään kummempia tuntemuksia, ainakaan kipeitä sellaisia.

Kiva kun tullut monet kertomaan omia kokemuksiaan! Eli se ei ole mikään myytti, että omaan tahtiin ja sitten kun vain uskaltaa ja tuntuu siltä. Kun olen miettinyt, että onko kaikista turvallisinta odottaa jälkitarkastukseen, mutta en kyllä ehkä malta sinne asti, kun edellisestä kerrasta on jo melkoinen tovi, kun loppuraskaus oli omalta osaltani vähän kuivempaa kautta :tears:

Eikö tänne uskalla kukaan muun tulla tunnustamaan joilla menny vähän kauemmas seksin aloitus 🙈
Kyllä meilläkin meni varmaan ainakin 3 kk synnytyksen jälkeen jollei kaueminkin. 😆 Mulla tehtiin eppari ja ei kyllä kauheasti ollut halujakaan aiemmin hommiin ryhtyä. Jotenkin tuntemukset yhdynnässä alkaa olla vasta nyt "normaaleja" yli 2 vuotta synnytyksen jälkeen.

Eikö tänne uskalla kukaan muun tulla tunnustamaan joilla menny vähän kauemmas seksin aloitus 🙈

En muista kauan meillä meni, mutta useampi kuukausi. Vuoto kesti kauan (yli 6vkoa),ei ollut mitään haluja, eppari leikattiin (ei repeämiä) ja alapää oli erittäin kuiva. Kävin synnytyksen jälkeen festarilla, jossa opastettiin hieromaan haavaa (jotta antaa joustoa ja ei ala kiristämään) ja ehdotti rasvaamista (tiettyä öljyn käyttämistä päivittäin), että saadaan kuivuutta hoidettua.

Halusin muutenkin odottaa, että olen henkisesti, että fyysisesti valmis seksiin. Puoliso oli samaa mieltä kanssani, että mennään minun tahtiin, kun ollut niin suuri muutos itselleni.

Mekin odotettiin useampi kuukausi. Mulle tehtiin kiireellinen sektio ja jännitti kovasti miten kaikki eri kerrokset paranee ja pysyy kiinni :No Evil Monkey: Jälkivuoto kesti yli kuukauden, limakalvot oli niin kuivat että suihkukin kirveli, oltiin molemmat ihan uuvuksissa ja itse masennuin. Muutaman yrityksen jälkeen todettiin että antaa olla ja kokeillaan taas sitten joskus kun alkaa oikeasti siltä tuntua. Kun lapsukainen oli n. vuoden ikäinen, imetys oli vähentynyt sen verran että limakalvot paranivat ja elämä alkoi muutenkin olla kaikin puolin helpompaa. Eihän sitä nykyäänkään ihan entiseen tahtiin harrastella, mutta se on jotenkin parempaa kuin ennen raskautta. Ihan kuin tuonne syvemmälle olisi kasvanut uusia hermoja joista lähtee ihan uudenlaisia tuntemuksia 🤭

Mekin odotettiin useampi kuukausi. Mulle tehtiin kiireellinen sektio ja jännitti kovasti miten kaikki eri kerrokset paranee ja pysyy kiinni :No Evil Monkey: Jälkivuoto kesti yli kuukauden, limakalvot oli niin kuivat että suihkukin kirveli, oltiin molemmat ihan uuvuksissa ja itse masennuin. Muutaman yrityksen jälkeen todettiin että antaa olla ja kokeillaan taas sitten joskus kun alkaa oikeasti siltä tuntua. Kun lapsukainen oli n. vuoden ikäinen, imetys oli vähentynyt sen verran että limakalvot paranivat ja elämä alkoi muutenkin olla kaikin puolin helpompaa. Eihän sitä nykyäänkään ihan entiseen tahtiin harrastella, mutta se on jotenkin parempaa kuin ennen raskautta. Ihan kuin tuonne syvemmälle olisi kasvanut uusia hermoja joista lähtee ihan uudenlaisia tuntemuksia 🤭

Minulla muuten samantyylinen kokemus uusista tuntemuksista! Synnytysten jälkeen oma nauttiminen on lisääntynyt (vaikka aina onkin hyvältä tuntunut). Ihan uudetkin asiat on olleet mahdollisia, mitkä eivät ennen onnistuneet 😊
Molemmat synnytykset alakautta ja seksi aloitettu omasta aloitteesta n. 2-3kk välillä, ensimmäisen synnytyksen jälkeen n. 5 ekaa kertaa olivat aluksi vähän kipeitä, toisen jälkeen ei mitään ongelmaa.

Esikoisen jälkeen eka kerta oli heti kun tikit oli sulaneet, eli jossain kahden viikon kohdalla, tokan jälkeen menikö ehkä viikko korkeintaan, kun ei ollut kuin pieni nirhauma. Allekirjoitan myös ton, mitä edellä olijat on sanoneet noista uusista tuntemuksista, omalla kohdalla synnytysten jälkeen seksi on tuntunut paremmalta kuin ennen. Ei nyt ehkä tossa viikko synnytyksestä vielä, mutta melko pian sen jälkeen 🤭

Itse jotenkin ajattelin sen niin päin, että haluan kokeilla ennen jälkitarkastusta, niin jos olis ollut jotain ongelmaa, niin olisi voinut ottaa sen heti jo puheeksi. Lantionpohjan jumppaa suosittelen kyllä tekemään jo raskausaikana ja ekat tunnistusharjoitukset jo vuorokauden sisällä synnytyksen jälkeen. Se auttaa palautumisessa tosi paljon.

Takaisin