Seksi synnytyksen jälkeen

minna93

Jostain jotain jo tietävä
Hei, olen ollut vasta reipas 7 viikkoa raskaana ja monenlaisia asioita on ehtinyt pyöriä päässä, joten päätin rekisteröityä tänne hakemaan kokeneilta tukea. Mulle seksi on ollut aina todella tärkeä osa parisuhdetta, ehkä jopa tärkeämpi kuin miehelleni. Eniten tässä on vaivannut se, että kuinka toipuu synnytyksestä? Sehän on kuitenkin yksilöllistä ja eihän se enään samanlainen synnytyksen jälkeen ole, mutta onko esimerkiksi mitään keinoja kuntouttaa alapäätä? Ajattelen näitä asioita tässä vaiheessa vähän turhan pitkälle, mutta haluaisin kuitenkin saada mielenrauhan itselleni. Onko mitään keinoja esimerkiksi ehkäistä repeämistä? Kyllä lapsi on mulle kuitenkin tärkeämpi kuin seksi ym. mutta haluasin kuitenkin tehdä kaikkeni pitääkseni seksielämämme kunnossa.  

Terveisin nuori ja tietämätön
 
Onnea tuoreelle odottajalle! Ymmärrän tuon huolesi seksistä synnytyksen jälkeen. Seksi on mullekin tärkeä osa parisuhdetta, vaikka ei kuitenkaan se tärkein. Lapsen syntymän myötä moni asia muuttuu ja vaihtaa paikkaa tärkeysjärjestyksessä.

Synnytyksestä toipuminen on yksilöllistä ja alakerran palautuminen riippuu paljon myös siitä, onko tullut repeämiä tai onko tehty episiotomia. Toki asioihin voi jonkin verran itse vaikuttaa, mutta on myös hyvä antaa aikaa palautumiselle eikä kiirehtiä seksinkään kanssa. Itse yllätyin positiivisesti, kun seksielämä elpyi jo parin kuukauden päästä synnytyksestä, vaikka heti synnytyksen jälkeen ajattelin, että hyvästi seksi! Mulle tehtiin episiotomia ja haava oli pari viikkoa niin kipeä, etten pystynyt tuona aikana istumaan. Mutta parannuttuaan se ei ole haitannut millään lailla elämääni :)

Ekat kerrat seksiä synnytyksen jälkeen olivat vähän hankalia, johtuen ilmeisesti kuivuudesta. Myöhemmin sekään ei enää vaivannut ja mielestäni seksi on ollut nyt jopa parempaa kuin ennen synnytystä :) Vaikka palautuminen veisikin enemmän aikaa, niin mielestäni hyvä parisuhde kestää suvantovaiheet seksinkin osalta. Lantiopohjan lihakset kannattaa treenata kuntoon synnytyksen jälkeen.
 
Kiitoksia paljon vastauksestasi! :) Kyllä helpottaa kuulla positiivisiakin kokemuksia, ku oon ilmeisesti lukenut vain niitä huonoja. 
 
Itseänikin on tuo seksiasia vähän huolettanut, vaikken ole siitä ääneen puhunut :) Kuitenkin seksi on erittäin tärkeä osa suhdettamme. Mies on jo pelännyt vuoden taukoja, koska olen niin pienikokoinen, että kuitenkin hajoan pahasti synnytyksessä ym. mutta en usko että niin pitkään joutuisi odottamaan :'')
Toivotaan, että tuleva tytsy ei siltikään ole kovin iso, sillä pelkään kyllä itsekin hiukan sen puolesta, että paikat repeää hiukan normaalia pahemmin, sillä en ole ikinä mitenkää isokokoinen ollut mistään kohdilta :o Lantio on kyllä leveä, mutta...
Nooh... Mutta toivon myös, että seksielämä elpyisi normaalisti. ^^ Sen näkee sitten, mutta toivokaamme parasta. :) Ja melkeen kyllä uskon myös, että lapsen tarpeet menevät kauan aikaa tärkeimpien joukkoon, ettei ehdi seksiä ajatellakkaan :)
 
Se, että on pienikokoinen, ei onneksi tarkoita sitä, että hajoaa pahasti synnytyksessä :) Repeämät on kiinni siitä miten ponnistusvaihe etenee ja kuinka paljon väliliha antaa periksi. Välilihaa voi loppuraskaudessa itse venytellä öljyn kanssa. Se saattaa ehkäistä repeämistä. Ainakin Ceridal-öljyn tuotesivuilta löytyy hyvät ja tarkat ohjeet.

Kyllähän tuo alapään repeäminen ja leikkeleminen on ajatuksena aika vastenmielinen ja pelottavakin. Ja mitä siitä sitten seuraa. Kyllä mäkin sitä paljon mietin. Mutta onneksi kai aika harvoin repeämät on pahoja. Mulle sanoi kätilö synnytyksen jälkeen käytävässä keskustelussa, että hän ei suosittelisi ensisynnyttäjälle synnytysjakkaraa (olisin halunnut synnyttää jakkaralla, mutta vauvan sydänäänien laskun takia se ei käynyt), koska siinä tilanteessa kätilön on hankalampi kontrolloida synnyttäjän välilihan repeämistä. Toki tässä voi olla sairaala-/kätilökohtaisia eroja. Eli kannattaa varmaan miettiä niitä synnytysasentojakin vähän etukäteen. Mutta loppujen lopuksihan synnytys kuitenkin menee niin kuin se menee. Siihen voi jonkin verran itse vaikuttaa, mutta jos vauva täytyy saada nopeasti ulos, niin yleensä niitä saksia jodutaan käyttämään.
 
Nyt oon todella helpottunut, kun sain puhuttua mieheni kanssa tästä asiasta ja yllätyksenä mulle oli itse lukenut raskaudesta, synnytyksestä yms. ja tiesi mitä voi tapahtua mutta hän rohkaisi mua, että kyllä tästä selvitään vaikka miten kävisi ja että hän antaa kaiken tuen mulle ja auttaa mua. Jos joku tietää vielä muita ehkäisy keinoja pahalle repeämiselle niin kertokaa! :)
 
Hmm... Eräs vyöhyketerapeutti oli sitä mieltä, että kasvissyöjillä on kudokset elastisemmat, jolloin repeämiäkään ei tulisi heille niin helposti. Synnytyksen avautumisvaiheessa vesiammeessa olemisesta voi olla apua, koska lämmin vesi pehmittää välilihaa. Mulla tosin avautumisvaihe kesti niin tuskastuttavan kauan (20 h), etten millään pystynyt olemaan ammeessa kuin 4 tuntia, minkä jälkeen piti saada jo vähän järeämpää kivunlievitystä, minkä jälkeen ei ammeeseen enää ollut asiaa. Mutta jos on mahdollisuus ammeeseen, niin suosittelen kokeilemaan (auttaa supistuksiin suht tehokkaasti) ja pysymään siellä niin kauan kuin itsestä tuntuu hyvältä.
 
Ai, enpäs ollut kuullutkaan tuollaista kasvissyöjäjuttua. :D Itse olen kasvisyöjä.. :D

Tietysti palautuminen riippuu ihan jo siitäkin, että synnyttääkö alateitse vai sektiolla. Ja sitä kun ei välttämättä voi itse valita.

Minä synnytin alateitse, ja pelkäsin niiiiin että tulisi repeämiä / jouduttaisiin leikkelemään.
Loppujen lopuksi mulle laitettiin vain yksi tikki. Kätilö sanoi synnytyksen jälkeen että "tosi siistiltä näyttää. Vähän kuin kissa olisi raapinut. Ei mitään isoja haavoja, ihan vain pikku naarmuja.". Oli joo tosi ihana vertauskuva.. :D

Mulla sattui tosi pitkään veskissä käynti, ja seksiä ei tosiaan uskaltanut hetkeen harrastaa. Vaikka mulla ei mitään isoja repeytymiä tullutkaan, kipu oli sanoinkuvaamattoman hirveä. Ekat päivät synnytyksen jälkeen meni hienosti: ei sattunut ollenkaan, mutta sitten jossain vaiheessa rupesi sattumaan.

Seksiä harrastettiin reilu kuukauden päästä synnytyksestä. Vaan eipä se mitenkään ihanalta tuntunut. :D Sain myös jälkitarkastuksessa kuulla, että seksiä ei olisi saanut harrastaa vielä. :O


 
Yksi monien suosima keino ehkäistä repeämiä on Epi-No Delphine Plus -synnytysharjoituslaite, joka auttaa venyttämään paikkoja synnytystä varten. Paljon kehuttu, ja itsekin hankin (tosin liian myöhäisessä vaiheessa eli en ehtinyt treenaamaan täyttä 3 viikkoa), mutta uskon, että se esti pahemmat repeämät koska itselläkin on luonnostaan tosi tiukat paikat. 

Synnytyksestä toipuminen vei aikansa ja kuivat limakalvot olivat ongelma, mutta muuten seksi tuntuu nyt paremmalta sekä musta että miehestä kuin ennen synnytystä. :-)
 
heips, mäki jaan oman kokemukseni..

eli tuli synnytyksessä vaan pieni repemä ja yks tikki, vaikka vedettiin imukupilla!! mä luulen et jos siinä ponnistusvaiheessa ois malttanu mielensä eikä puristanu ihan hullun vauhdilla, niin ei ois tullu sitäkään. eli jos malttais antaa paikkojen venyä ja ponnistais silleen pikkuhiljaa..katotaan ens kerralla sit jos pystyis sellastaki ajatteleen :)

puol vuotta synnytyksen jälkeen tikkiarpi tuntu inhottavalta ja haittas seksiä, mutta kun oli vuosi menny, niin ei enää mitään tuntunu!! ja oon nyt tehny lantionpohjalihaksia vähäsen noin joka toinen päivä, ja just todettiin miehen kaa, että ei oo ainakaan löystyny paikat :D!!!

useimmiten siis varmaan arvet paranee hyvin, ja ne on aika ja ne lantionpohjalihakset jotka siihen hetkelliseen löystymiseen auttaa, eli teet niitä vaan hulluna :D! (auttaa myös raskaanaollessa ettei tuu ikäviä vahinkoja..;)
 
Minna, me harrastettiin seksiä ensimmäisen kerran 5 viikkoa synnytyksestä. Mun teki hirveesti mieli, vaikka pelkäsinkin kovin. Sovittiin että yritetään varovasti, ja käytettiin liukastetta varmuuden vuoksi. Ei mitään ongelmaa. Taisin itkeäkin jälkeenpäin, kun mun "naiseuteni on vielä tallella" :'D
 
Meillä kanssa harrastettiin seksiä 5viikkoa synnytyksen jälkeen elikkä se tapahtui eilen. emoticon Se oli hienoa ja sen jälkeen päästiin vielä rauhassa kahdestaan saunaan ku poika nukkui ulkona vaunuissa sikeästi.
Kyllä teki hyvää tuo kahden keskinen hetki tässä uudessa ja ihmeellisessä vauva arjessa.
Heti tuli sen jälkeen suuri yhteenkuuluvaisuuden tunne. Ja taisi kaikki pikku känkkäräisyydet heti unohtua.
Piristää kummasti. :D
 
Ajattelin minäkin nyt omista kokemuksista kertoa. Kaksi synnytystä takana ja molemmilla kerroilla toisen asteen repeämät ja jonkun verran tikkejä. Toipunut olen omasta mielestä suhteellisen nopsaan. Ekalla kerralla olin paljon varovaisempi ja odottelinkin kauemmin ennen kun mitään uskalsin tehdä, olisko menny pari kuukautta. Nyt on viime synnytyksestä kolme viikkoa ja kaks päivää, repeämä parantunu ja tikit sulanneet  sekä jälkivuoto oikeastaan jo kokonaan loppu: seksiä suunnitelmissa tänään =) Mies ei kyllä mun suunnitelmista ihan perillä ole ku ajattelin yllättää.
 
Hello!!
Itselläni on synnytyksestä vähän päälle kaksi viikkoa. Tein toisen lapseni :) Käytin raskauden puolesta välistä asti Ceridal-öljyä. Levitin joka aamu ja ilta öljyä tuonne alakertaan sisä-ja ulko puolelle ja välilihalle. Treenasin myös koko raskauden ajan päiittäin lantionpohja lihaksia. Öljyäminen kannatti, koska välilihaa ei tarvinut leikata ja tikkejä tuli vain pari (1.asteen eli pinta haava). Alakerta on toipunut yllätysvauhtia verrattuna esikoisen synnytykseen, missä sain melkein kaksikymentä tikkiä alakertaan. Sen jälkeen päätinki kun toisen lapsen teen, että kaikkeni yritän että säästyisi repeämisiltä ja tikeiltä ja onneksi öljyllä läträäminen ja treenaaminen kannatti! :) 
 
Moi!

Täällä synnytyksestä nyt tasan 3vk ja mulla paikat jo ihan tip top kunnossa! Tikkejä sain 7kpl jotka sulivat pois jo toisella viikolla synnytyksestä! Synnytyksessä öljysivät oikein rutkasti tuota alapäätä, niin en tiedä oliko vaikutusta. 

 Ja kovasti sanoova että öljyäminen raskauden ajan auttaisi!

Ja peeäs. ite oon ollu ihan yllättyny mitenkä siistissä kunnossa alakerta on! kauhulla odotin mitä tuhoa siellä on.. mutta tuskin kannattaa heti ensimmäisenä viikkona miettiä laisinkaan sitä alapäätä, kyllä se siitä paranee!

(niin ja esikoisen tosiaan synnytin)
 
Vautsi! En ollu pitkään aikaan käyny kahtomassa tätä keskustelua, tännehän on tullu paljon vastauksia! :) Ite oon tosiaan päässy jo yli suurinpiirtein tästä pelosta ja ihan innoissaan haluaisinki jo kokea synnytyksen ja nähdä tuon ihmeen. :) Kiitos kuuluukin teille, jotka jaatte näitä teidän hyviä kokemuksia ja ne antaa mulle tosi paljon toivoa! Ja se öljy, pitääkö sen olla jotain tiettyä ja kuinka useesti olis hyvä sitä käyttää? :)
 
Kuten jo aiemmin sanottu; se on täysin yksilöllistä, asiaan toki vaikuttaa mm. miten synnytys meni. Kyllä oma keho kertoo aika tarkkaan, kun ollaan valmiita :) Mulle ei synnytyksessä tullut oikeastaan mitään vahinkoja, pari pienehköä "pintanirhaumaa".. vessassa käyminen kirveli n. päivän synnytyksen jälkeen. Synnäriltä kotiin palatessani vaivana oli ainoastaan vuoto. Seksi astui kuvioihin n. viikko synnytyksestä :) Esikoisen synnytyksestä on siis kyse.
Toki seksi on tärkeä osa parisuhdetta, mutta missän nimessä ei kannata ottaa sen suurempaa stressiä asiasta, parasta mennä vaan sen mukaan mitä oma kroppa sanoo. Voihan olla, että seksi ei hetkeen käy vauvan synnyttyä kummankaan mielessä, kun keskitytte ihailemaan pientä ihmettä. Se lähentää :)
 
Siis vau ! mä oon itse 15 vuotias ja nyt on 12 viikko alkamassa .. että ensimmäinen kolmas on kohta ohi :) mutta ihanaa ku täältä saa tietää näin paljon tietoa.. ihanaa ku on niin paljon aiheitaki mihin haluaa vastauksi aja täältä löytää kaiken !! :) kiitos hei kiakille tosi paljon :)
 
Meillä touhuttiin ekan kerran vajaa kolme viikkoa synnytyksestä. Säilyin ehjänä vaikka oon ite pienikokonen. Mahdollisii syitä miksen hajonnut; Vauva oli pieni: 45cm,/alle 3kg ja päänympärys 32cm ja oon muuten kasvissyöjä :D Mitään välilihan öljyämistä tms. en tehny raskausaikana. Ponnistusvaihe kesti yli 30min ja vauvan pää venytteli paikkoja edes-takas liikkeellä kun kävi jo vähän kurkkimassa ja meni takas sisälle.

Seksi oli ihan kivaa, muttei ihan kivutonta ja tuntui ettei kosteesta olosta huolimatta paikat antanut yhtään periksi eikä joustanut ollenkaan xD Hieman tuli verta limakalvoilta seksin takia, eli liukuvoidetta kehiin vaikka ei muka tuntunut sitä tarttevan. Kai se tästä kun aikaa kuluu ja palaudun enemmän. Vasta siis kerran kokeiltu synnytyksen jälkeen. Lantiopohjalihaksia oon treenannut joka päivä useeseen otteeseen!
 
Ei sitä seksin harrastamista tarvi odotella, jos haluja on ja uskaltaa kokeilla.:) Me heiluteltiin peittoja 16 päivää synnytyksen jälkeen, seuraavan kerran 19 päivää synnytyksestä (ja silloin PITKÄÄN JA HARTAASTI) ja kolmannen kerran seuraavana päivänä edellisestä. Ja huom, mulle tehtiin episiotomia.:P Ei haitannu menoa, kun otti vaan tarpeeksi rauhallisesti. Ja suosittelen lämpimästi liukkaria eka kerroille! Tuntuuhan ne ekat kerrat oudoilta eikä ehkä osaa nauttia niistä vielä samalla tavalla kuin ennen, mutta ei kannata antaa sen ajatuksen juurtua mieleen. Kun toipuu paremmin niin sit heittäytyy paremmin tunteeseen, kyllä se siitä taas lähtee.:) Mie oon sitä mieltä, että synnytyksen jälkeen seksi oli jopa parempaa kuin ennen raskaaksituloa.

Ceridal voi tosiaan toimia välilihan venyttelyssä apuna. Mie käytin sitä viimesinä viikkoina eikä tullu mitään repeämiä (tuo eppari tehtiin, koska pojan sydänäänet laski hälyttävästi). Poika oli reippaan kokoinen (liki 3,9kg ja 51cm) ja ponnistusvaihe kesti vain 16min.

Mut niin, tuota Ceridalia saa apteekista, jos ei sitä oltu vielä mainittu. Suositellaan kai kerran päivässä käytettäväksi. Netistä jostain löysi siihen ohjeistusta miten sitä välilihaa voi venytellä sen öljyn kans. Mie ite vaan hieroin sitä öljyä lähinnä, en ihmeemmin ruvennu ropaamaan.(; Ja suositus tais olla rv 34 eteenpäin.

Ja lantionpohjan lihaksia ahkerasti jumppaalla saa kellarin vähän timmimpään kuntoon.;) Siinä voi käyttää apuna kuulia, jos tuntuu hankalalta ilman.

 
Takaisin
Top