Seksi lapsiperheessä

  • Ketjun aloittaja Hukannut
  • Aloituspäivämäärä
H

Hukannut

Vieras
Meillä oli ennen kohtalaisen vilkas seksielämä. Vauvan syntymän jälkeen eli nyt puoleen vuoteen ei ole lakanoissa muuta kuin nukuttu. Nyt vinkkejä kehiin, millä herätellä seksielämää, please? Onko tämä joku tyhmä tabu mistä ei puhuta vai onko kaikilla muilla pientenkin lasten kanssa seksielämä voimissaan?
 
Minulta hävisi kaikki kiinnostus seksiin lapsen syntymän jälkeen ja kiinnostus palasi vasta noin 1,5 vuoden kuluttua synnytyksestä ihan itsekseen ja yhtä vahvana kuin ennenkin. Molempien lasten kohdalla sama juttu. Oletan tämän olevan jokin luonnon tapa varmistaa, ettei lapsille tule liian lyhyet ikäerot.
 
Vinkkejä minulla ei valitettavasti ole muita kuin että kannattaa yrittää varata kalenteriin kahdenkeskisiä hetkiä esim. vauvan päikkäreiden aikaan tms. ja pikku hiljaa tutustua toisiinsa uudestaan.

Luulen, että tuo on melko tavallista. Meillä oli samanlaista vauvan syntymän jälkeen ja mitä olen jutellut ystävien kanssa, niin pitkälti kaikilla on käynyt näin. Minä halusin saada ”ekan kerran” synnytyksen jälkeen pois alta, joten n. 3kk kohdalla minä tein aloitteen. Sen jälkeen yritimme muistaa aika ajoin harrastaa seksiä, jotta ei jäisi kokonaan ja taas tulisi tavaksi. Nyt ilokseni olen huomannut, että halut ovat taas palanneet aikaisemmalle tasolle. Lapsi on 1,5-vuotias. Yrittäisin olla stressaamatta asiasta, kun lapsen syntymän jälkeen on niin paljon muuta mielessä. Paljon tsemppiä ja toivottavasti menee vähitellen parempaan suuntaan. :Two-hearts:
 
Entä jos toinen haluaa ja toinen ei? Niinkin voi käydä. Ja nimenomaan äiti haluaa isä ei. Kamala tilanne kun monta vuotta halunnut eikä toinen vaan lämpene. Ahdistaa kyllä, mieluusti olisi heti haluttanut kun jälkivuoto loppui.
 
Niinhän se vauhti hidastuu joksikin aikaa. Imetys lamaa hormonitoimintaa naisella, ja ylipäätään isäksi tulo laskee miehen testosteronitasoja. Valvominen, yösyötöt, (minipillerit :No Evil Monkey:) ... helposti siinä sitten unohtuu parisuhteen hoitokin.

Suosittelen myöskin kalenteriseksiä, yksinkertaisesti sovitaan päivät et milloin harrastellaan. Se on kuin lenkille lähtö, aluksi harmittaa mutta jälkeenpäin on hemmetin hyvä olo! Ja uusi kerta voi tulla nopsempaa kun kroppa on paremmin hereillä ja paikat verevämpiä. Jos on epävarma olo niin kannattaa nostaa yöpöydälle liukkaria, auttaa jos ei fiilikset nousekaan heti. Mutta usein lapsiperhekiireiden keskellä jo sekin että halitaan ja haetaan unta lusikassa, on jo paljon. Se läheisyys oman miehen kanssa on melkeinpä tärkeämpää kuin seksi. 😻

Kyllä ne omatkin fiilikset lopulta nousevat. Kun hormonitoiminta käynnistyy niin oviksen aika on ihan tunnistettavissa, silloin mies näyttää kovin hyvältä. Imetyksen lopettaminen voimistaa tätä efektiä, (en toki tietenkään suosittele imetyksen lopettamista tästä syystä. Eiköhän me mammat mennä vauvelin etu edellä).

Mut joo. "Seksi lapsiperheissä". Se on jotain mihin hyökätään kiinni heti kun lapset ovat nukahtaneet sille 45min unijaksolleen. Ei, et ehdi siivota keittiötä silloin. Seksi on priorisoitava jos sitä haluaa, ja onhan sitä hyvä haluta. Se on yksi parisuhteen liima, yhteinen nautinto. Jollain kierolla tavalla se on yksi asia jonka koitat suorittaa lapsiperhearjen lomassa; mieskin tarvitsee hoitamista. Ja minä itse.
 
Onko tämä joku tyhmä tabu mistä ei puhuta vai onko kaikilla muilla pientenkin lasten kanssa seksielämä voimissaan?

Veikkaan tabua. Todennäköisesti oikeasti on harvassa ne parit, joilla on seksiä vauvavuonna samaan tapaan kuin ennen lapsia. Siitä ei vaan puhuta. Ei meilläkään ole seksielämä voimissaan, vaikka kuopus on 1v 7kk. Vinkiksi en osaa antaa muuta kuin läheisyyttä. Toisen kainalossa voi alkaa tehdä mieli ihan eri malliin kuin jos puuhailee pahimmillaan ihan eri huoneessa.
 
Kyllä ne ekat kerrat synnytyksen jälkeen pitää vain sopia ja toteuttaa. Tilanne on tavallaan uusi molemmille. Synnytyksen jälkeen voi molemmilla olla huoli siitä, miltä tuntuu, sattuuko, onnistuuko vai ei ym. Myös kiinnostus asiaa kohtaan voi olla täysin nollissa. Se halu pitää vain uudestaan herätellä sieltä jostain. Äideillä se on luonnollisista syistä aika lailla hakusessa, voi olla että pitkään aikaan ei aihe kiinnosta. Kannattaa rohkeasti kertoa omista tuntemuksista, ajatuksista ja odotuksista ja kysyä niitä myös siltä toiselta osapuolelta.
 
Kyllä ne ekat kerrat synnytyksen jälkeen pitää vain sopia ja toteuttaa. Tilanne on tavallaan uusi molemmille. Synnytyksen jälkeen voi molemmilla olla huoli siitä, miltä tuntuu, sattuuko, onnistuuko vai ei ym. Myös kiinnostus asiaa kohtaan voi olla täysin nollissa. Se halu pitää vain uudestaan herätellä sieltä jostain. Äideillä se on luonnollisista syistä aika lailla hakusessa, voi olla että pitkään aikaan ei aihe kiinnosta. Kannattaa rohkeasti kertoa omista tuntemuksista, ajatuksista ja odotuksista ja kysyä niitä myös siltä toiselta osapuolelta.
Kuulostaa ahdistavalta. Sanoisin että tässä pätee ihan sama kuin aina muulloinkin, eli jos haluja ei ole, ei ole mitään velvollisuutta sopia ja toteuttaa pakkoseksiä koska toinen sitä haluaa, ei edes avioliitossa.

Kyllä ne halut palaavat kun kroppa on palautunut -- hirveä univelka toki nollaa halut, eli sellaisessa tilanteessa mies voi hyvin ruveta huolehtimaan siitä että lasten äiti saa riittävästi unta joka yö, jotta halut voisivat palautua.
 
Kiva kun muillakin samaa ja kiva kun ne halut myös palaa joskus. Väkisin ei innosta touhuilla. Ei se tunnu hyvältä ilman sitä fiilistä. Läheisyyden lisääminen sen sijaan kuulostaa toteuttamisen arvoiselta. Eipä sitäkään ole liikaa ollut.
 
Kuulostaa ahdistavalta. Sanoisin että tässä pätee ihan sama kuin aina muulloinkin, eli jos haluja ei ole, ei ole mitään velvollisuutta sopia ja toteuttaa pakkoseksiä koska toinen sitä haluaa, ei edes avioliitossa.

Kyllä ne halut palaavat kun kroppa on palautunut -- hirveä univelka toki nollaa halut, eli sellaisessa tilanteessa mies voi hyvin ruveta huolehtimaan siitä että lasten äiti saa riittävästi unta joka yö, jotta halut voisivat palautua.

Varmaan riippuu ihan ihmisestä, mikä toimii ja mikä ei. Joskus se pitkä lista tekemättömistä töistä ja vauvan huolehtimisesta on siinä ykkösenä ja seksi aivan jossain muualla. Mutta siihen kun toinen sanoo, että tunti meille kahdelle, unohda kaikki muu, niin se voi tehdä ihmeitä varsinkin sille pääkopalle. Ja aloituksessa kysyttiin neuvoa seksielämän uudelleen aloittamiseen synnytyksen jälkeen, ei siihen, että kuinka usein ja kenen tahdon mukaan pitäisi "antaa" (kuullostaa vähän entisaikojen neuvoilta, että vaimon pitäisi aina antaa kun toinen haluaa).
Eka kerta synnytyksen jälkeen on iso asia, molemmille. Ja mun neuvo on edelleen se, että tehdään aika sille hetkelle ja aletaan opettelemaan uudestaan niitä juttuja.

ps. seksi on parempaa synnytyksen jälkeen, joten aloittajalle sanon että go for it.
 
Mulla halut kyllä palasivatkin nopeasti synnytyksen jälkeen (ainakin ekan synnytyksen jälkeen nopeammin kuin miehellä, joka oli järkyttynyt synnytyksessä näkemästään) mutta tosiaan se aikataulutus ja yhdessä sopiminen auttoi arjessa! Sovittiin että kun vauva nukahtaa niin sitten on aika yhdessäololle ja seksille, oli muuta suunnitelmissa tai ei. Omakohtaisesti ainakin mitä enemmän harrastaa seksiä, sitä enemmän sitä mielikin tekee. Ja joskus jos just sillon ei erityisesti tehnyt mieli, mutta oli sopiva hetki, annoin mennä. Ne halut kyllä heräs siinä samalla. Meillä oli jonkin verran sitä ongelmaa, että minä sain innostaa miestä, kun hänellä ei niin haluja ollut.

Ja mitä tulee tuohon että seksi parempaa synnytyksen jälkeen, niin voin olla ihan samaa mieltä.
 
En minäkään sanoisi tuota miksikään yleispäteväksi tiedoksi, että seksi olisi parempaa synnytyksen jälkeen.

Riippuu ihan jokaisen tuurista miten siinä käy, eikä sitä voi etukäteen tietää. Jollain paranee, jollain huonontuu, eikä kannata ajattelevansa tietävänsä etukäteen onko seksi jollekin toiselle parempaa vai huonompaa synnytyksen jälkeen.
 
Mä oon raskaana vähän yli puolen välin. Mulla on kyllä tässä raskausaikana halut loppuneet kuin seinään. Aluksi ajattelin että halujen puute johtuu pahoinvoinnista ja halu palaa kun pahoinvointi loppuu. Pahoinvointi on loppunut mutta ei vaan huvita seksi. Elämä on niin kiireistäkin ettei oikein ole tullut virittäydyttyä tunnelmaan. Mietin että jos alkaisin vain kiehnäämään miehen kanssa ilman että sen suuremmin olen seksuaalisesti virittäytynyt niin voihan se olla että halu spontaanisti herää ja se johtaisikin pidemmälle. Pitää toivoa että synnytyksen jälkeen kun arki lähtenyt rullaamaan, alkaisi taas halut hyrräämään ja vähän vilkkaampi seksielämä. Harmittaa miehen puolesta kun tietää että toisella kuitenkin halut hyrrää edelleen samaan tapaan. Onko muilla alkanut haluttomuus vasta synnytyksen jälkeen vai onko ollut jo raskausaikana?
 
Mä oon raskaana vähän yli puolen välin. Mulla on kyllä tässä raskausaikana halut loppuneet kuin seinään. Aluksi ajattelin että halujen puute johtuu pahoinvoinnista ja halu palaa kun pahoinvointi loppuu. Pahoinvointi on loppunut mutta ei vaan huvita seksi. Elämä on niin kiireistäkin ettei oikein ole tullut virittäydyttyä tunnelmaan. Mietin että jos alkaisin vain kiehnäämään miehen kanssa ilman että sen suuremmin olen seksuaalisesti virittäytynyt niin voihan se olla että halu spontaanisti herää ja se johtaisikin pidemmälle. Pitää toivoa että synnytyksen jälkeen kun arki lähtenyt rullaamaan, alkaisi taas halut hyrräämään ja vähän vilkkaampi seksielämä. Harmittaa miehen puolesta kun tietää että toisella kuitenkin halut hyrrää edelleen samaan tapaan. Onko muilla alkanut haluttomuus vasta synnytyksen jälkeen vai onko ollut jo raskausaikana?
Minulla halut hävisivät vasta synnytyksessä.
 
Mä oon raskaana vähän yli puolen välin. Mulla on kyllä tässä raskausaikana halut loppuneet kuin seinään. Aluksi ajattelin että halujen puute johtuu pahoinvoinnista ja halu palaa kun pahoinvointi loppuu. Pahoinvointi on loppunut mutta ei vaan huvita seksi. Elämä on niin kiireistäkin ettei oikein ole tullut virittäydyttyä tunnelmaan. Mietin että jos alkaisin vain kiehnäämään miehen kanssa ilman että sen suuremmin olen seksuaalisesti virittäytynyt niin voihan se olla että halu spontaanisti herää ja se johtaisikin pidemmälle. Pitää toivoa että synnytyksen jälkeen kun arki lähtenyt rullaamaan, alkaisi taas halut hyrräämään ja vähän vilkkaampi seksielämä. Harmittaa miehen puolesta kun tietää että toisella kuitenkin halut hyrrää edelleen samaan tapaan. Onko muilla alkanut haluttomuus vasta synnytyksen jälkeen vai onko ollut jo raskausaikana?

Muistaakseni välillä halutti ja välillä oli pitkiä aikoja ettei yhtään ainakin kuopusta odottaessa. Käsittääkseni hormonit voi vaikuttaa raskaana kumpaan vaan suuntaan.
 
Mä oon raskaana vähän yli puolen välin. Mulla on kyllä tässä raskausaikana halut loppuneet kuin seinään. Aluksi ajattelin että halujen puute johtuu pahoinvoinnista ja halu palaa kun pahoinvointi loppuu. Pahoinvointi on loppunut mutta ei vaan huvita seksi. Elämä on niin kiireistäkin ettei oikein ole tullut virittäydyttyä tunnelmaan. Mietin että jos alkaisin vain kiehnäämään miehen kanssa ilman että sen suuremmin olen seksuaalisesti virittäytynyt niin voihan se olla että halu spontaanisti herää ja se johtaisikin pidemmälle. Pitää toivoa että synnytyksen jälkeen kun arki lähtenyt rullaamaan, alkaisi taas halut hyrräämään ja vähän vilkkaampi seksielämä. Harmittaa miehen puolesta kun tietää että toisella kuitenkin halut hyrrää edelleen samaan tapaan. Onko muilla alkanut haluttomuus vasta synnytyksen jälkeen vai onko ollut jo raskausaikana?
Minulla oli hieman haluttomuutta raskausaikana. Pahoinvoinnin takia sekä sitten ihan loppuraskaudesti, kun oli niin valtava eikä nauttinut enää seksistä vatsan ollessa koko ajan tiellä ja tukalana. Keskivaiheilla raskautta kun ei ollut valtavan kokoinen eikä oksettanut, halutti paljonkin. Synnytyksen jälkeen halut palasivat heti.
 
Mä oon raskaana vähän yli puolen välin. Mulla on kyllä tässä raskausaikana halut loppuneet kuin seinään. Aluksi ajattelin että halujen puute johtuu pahoinvoinnista ja halu palaa kun pahoinvointi loppuu. Pahoinvointi on loppunut mutta ei vaan huvita seksi. Elämä on niin kiireistäkin ettei oikein ole tullut virittäydyttyä tunnelmaan. Mietin että jos alkaisin vain kiehnäämään miehen kanssa ilman että sen suuremmin olen seksuaalisesti virittäytynyt niin voihan se olla että halu spontaanisti herää ja se johtaisikin pidemmälle. Pitää toivoa että synnytyksen jälkeen kun arki lähtenyt rullaamaan, alkaisi taas halut hyrräämään ja vähän vilkkaampi seksielämä. Harmittaa miehen puolesta kun tietää että toisella kuitenkin halut hyrrää edelleen samaan tapaan. Onko muilla alkanut haluttomuus vasta synnytyksen jälkeen vai onko ollut jo raskausaikana?
Aiemmissa raskauksissa mulla oli haluttomuutta jo raskausaikana ja jatkui synnytyksen jälkeen, erityisesti esikoisen kohdalla. Tämän kolmannen kanssa halut säilyi loppuun asti ja palasivat myös lähes heti synnytyksen jälkeen.
 
Mulla halut ovat olleet poissa jostain toiselta kolmannekselta lähtien, ei huvittanut yhtään kun oli epämääräisiä vuotoja, liitoskipuja ja pahoinvointia kaverina. Halut palasivat kyllä tuossa vauvan synnyttyä, mutta nyt nukutushommat sun muu vie niin paljon aikaa, etten jaksa olla hereillä ja haluan vaan nukkumaan kun vauvakin menee. Saa hommat varmaan odotella vielä hetken. Onneksi mies on kärsivällinen :red-heart:
 
Ruuhkavuodet eivät ole se kaikkein helpoin aika sekään, kun juokset töistä hirveällä kiireellä töistä päiväkodille ja päiväkodilta kotiin, jotta ehdin syöttää isommalle välipalat ennen harrastuksia.

(Mies taas voi viipyä töissä ja harrastaa mitä haluaa, vaikka kulkee autolla.)

Lisäksi sain kaavinnasta sellaiset arvet, että vähän kaikki tekee kipeää. Halut ovat usein ihan nollassa.
 
Takaisin
Top