Seisomaan/kävelemään oppiminen?

Lya M.

Sukkela juttelija
Mietin tässä, että onko siitä haittaa, kun meidän kuopus nousi itsenäisesti seisomaan 7kk ikäisenä ja nyt 7,5 kk iässä kiertää sohvaa edes takaisin siihen tukeutuen ja kiipeää kirjaimellisesti kaikkia mahdollisia ja mahdottomia juttuja pitkin ylös seisomaan. Välillä yrittää seistä ilman tukea, mutta se ei sentään vielä onnistu.
Ja jos hänelle antaa kädet, hän tarttu niihin kiinni ja alkaa tepastella eteenpäin ja hymyillä aivan onnessaan. Ennätys taitaa tähän mennessä olla 30-40 askelta.

Kyllä hän konttaakin, kun haluaa seurata äitiä/isää/isosiskoa jonnekin. Taitaa olla aika virittää portaisiin portit...
 
En ainakaan keksi mitään syytä miksi siitä olisi haittaa, kun vauva kerran siihen itse pystyy. :) Selvästi siihen on valmiudet ja konttauskin sujuu, jota joku asiantuntija on tainnut pitää toivottavana ennen kävelyä. En muista minkä ikäisenä meidän esikoinen seisoi ja otti askeleita, mutta hän teki sen jo ennen konttausta ja ihan hyvä hänestä tuli. :) Tietenkin jos asia huolettaa kannattaa aina kysyä neuvolasta.
 
Eipä noita vauvoja mikään pidättele. Jos on menohaluja, niin antaa mennä. Nuorin kävelijä, jonka olen nähnyt oli 6kk ja hänestä tuli kyllä isonakin varsin ketterä, ei ollut haittaa.
 
Mäkään en näe, että olisi millään tapaa haitaksi. Toki siinä kaatumisia tulee ehkä enemmän kuin, että vauva olisi vähän isompi ja osaisi (ehkä?) itse varoa enemmän.
Meillä kaikki 3 on joskus 7kk ikäisenä alkanut kävelemään tukia pitkin. Kävely sujunut tuetta jo hyvin ennen 1v ikää, eikä pahempia kaatumisia ole sattunut, vaikka koko ajanhan se pää opettelevalla lapsella johonkin kolisee, jos ei ihan koko ajan ehdi olla ottamassa koppia.
 
Takaisin
Top