Sectiosta toipuminen

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mits teillä muilla huhtikuisilla on tuo sectiosta toipuminen mennyt? Mulla ei nyt pariin päivään enää ole tullut mitään vuotoa, ja sitä ennenkin oikeastaan noin 2vko synnytyksestä jälkeen vain tippa silloin tällöin veren sekaista vuotoa. Henkisesti ja fyysisestikin se alku oli tosi rankka, kun en ollut rehellisesti varautunut siihen että sectioon voisi joutua. Nyt asian kanssa olen jo sinut. Eka viikko pari oli tosi kivuliasta, elkuun kävelykin oli melko mahdotonta. Masussa tuntui tosi kauan, ainakin nelisen viikkoa sellainen mustelman oloinen tuossa navan ja häpyluun välillä, mutta sekin on jo poistunut. Voisi muutenkin sanoa että kroppa toimii kuten pitää.
Mulla on jälkitarkastus vasta 25.5. Mites teillä muilla? Entä miten nuo liikunta ohjeistukset on olleet? Alkaa selkä kaivata muutakin liikuntaa kuin kävelyä... En kuitenkaan ole uskaltanut mihkään jumppaan vielä mennä.
 
Mulla on nyt 2 viikkoa sektiosta ja olen toipunut yllättävän nopeasti. Sairaalassa heti tokana päivänä olin jalkeilla ja kolmantena kävelin jo ympäri osastoa. Noin viikon verran sängystä nouseminen oli ikävän tuntuista, mutta nyt olen ollut ilman lääkkeitäkin jo kolme päivää ja pärjään hyvin.
Tietty kiristystä ym. tuntuu kun kävelee ja pitää varoa muutenkin liikkeitään. Välillä vihlaisee jostainkohti. Haava on parantunut hyvin ja on kuulemma tosi siisti. Itse en sitä näe kun peilillä :) Ne hakaset jolla se oli kiinni, oli kyllä aika rajut.
Vuotoa tuli muutaman päivän vaan verisenä, nyt se on pitkään ollut sellaista kellertävää ja pärjään pikkuhousunsuojalla. Vois loppua kyllä jo kokonaan, pikkasen tekis mieli kokeilla jo seksiä :)
Mulle sanottiin, että 8 viikkoon ei saa nostella vauvaa painavampaa ja pitää ottaa rauhassa. Eli vaan kävelyä liikuntana. Selkä alkaa kyllä väsyä ja kaipaisin muutakin, mutta tosiaan ei tulisi mieleenkään tehdä vielä mitään. Ärsyttää vaan kun haluis päästä näistä läskeistä eroon. Mulla lähti vaan 8 kg pois kun sitä tuli kaikkiaan jotain 14...ja silkkaa läskiä se on. Sormuksetkaan ei vielä mene sormeen :(
Henkisesti mulle sektio ei ollut paha, kun en ollut suunnitellut synnytystä mitenkään etukäteen. Ehkä mun kohdalla parempi kun pelkäsin niitä ponnistuskipuja. Harmi vaan kun joutuin kokemaan avautumisvaiheen kivut ja nyt sektion. Mutta ainakin alapää on kunnossa :D
 
Mulla on tänään tasan 2 vkoa sektiosta ja sanoisin että henkisesti se otti kovemmalle kuin fyysisesti. Tai ainakin samanverran. En ollut osannut varautua siihen ja 25 tuntia käynnistystä, 11 tuntia aktiivista avautumista sekä ilman että tipan kanssa - mikä valtava pettymys kun kohdun suu on jo 8cm auki ja lääkäri toteaa että vauva ei käänny suotuisaan tarjontaan (oli päälaki edellä tulossa eikä laskeutunut) ja päätti kiireellisestä sektiosta. Jotenkin tuntuu että sitten kaikki tapahtui niin äkkiä - mies jäi yksin saliin ja mulla oli kohta katetrit ja letkut ja putket, kuskattiin sängyllä leikkuriin, "maha auki" ja ihmisiä ympärillä. Koin olevani totaalisen yksin. Leikkava lääkäri hälytettiin saliin ja viimeisen ihokerroksen kokoonkursi anestesialääkäri... (no vekki nauraa kahdesta kohtaa ja haavahoitoja oon tehny reilun viikon kotona, nyt alkaa pikkuhiljaa näyttää paremmalta)

En olisi ikinä arvannut miten kipeä sektiohaava voi olla!! Tokana päivänä jo jalkeille sellaisessa huumelääketokkurassa että oksat pois. Valtava ikävä vauvaa jota ei saanut nostaa syliin, mies oli paljon osastolla ja sylitteli poikaa ekat päivät.
Kävelin osastolla ja pakotin itseni liikkeelle. Mut leikattiin to-pe yönä ja olisin kunnon puitteissa saanut lähteä kotiin jo su mutta jäin vielä yöksi. Sängystä ylösnouseminen oli ehkä kaikista haastavinta (kivuliaita viiltoja haavan tuntumassa) mutta kun keksi sitten oman tekniikan niin pikkusen helpotti. Söin kotona Buranaa ja Paratabsia melko maltillisesti ja nyt olen jo muutaman päivän ollut ilman särkylääkettä. Haavanseutua toki aristaa, mutten anna sen häiritä. Ja mustelmia on alavatsalla myös.

Vuotoa oli 1½ viikkoa tosi runsaasti, mutta nyt jo paljon niukemmin, osan päivää pärjää mainiosti tavallisella siteellä. Maidon erityksen kanssa oli isoja haasteita mutta sekin on paranemaan päin ja poikanen saa selvästi jo suun makiaksi monta kertaa päivässä, osa paikkaillaan vielä vastikkeella. Iso poika, iso nälkä!

Olen tehnyt pieniä vaunulenkkejä jo viikonajan, tuntuu että liikkuminen tuolla kauniissa kevät säässä on parasta huoltoa niin päälle kuin kropallekin. Aika parantaa, ja sanoisin että miehen tuki ja kannustus on ollut korvaamattoman arvokasta.

Sipriina ; mulle sanottiin että 4 viikkoon ei saa kantaa vauvaa painavampaa!? Onpas erikoista jos on noin erilaiset ohjeistukset!
 
Mulla oli kas kohdunsuu 8cm auki kun avautumisvaihetta oli kestänyt 18 tuntia... Ja sitten päädyttiin siihen kiireelliseen sektioon. Se oli yhdeksältä illalla ja seuraavana aamuna nousin itse sängystä klo 10 aikaan ja kävelin vessaan - kaikki hoitajat kehui mua koko mun sairaalassaolon ajan et monet nousee tossa tilassa vasta seuraavana päivänä ylös. Mut kyl mä sit sen mukasesti huusinkin siinä ylös noustessa, tuli ihan paniikinomainen olo siitä hirveestä kivusta koko vartalossa!

Se jälkivuotohan mulla kesti 3kk josta 2kk melko runsaana.

Nyt kun sektiosta on se 6kk niin ei enää tunnu oikeen juuri missään. Tosin en ole pariin viikkoon voinut liikuntaa harrastaa koska olen flunssassa, joten sellaset paino- ja venytystunteet on siinä jääny kokematta...
 
Takaisin
Top