Sananlaskut

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä sananlaskuja tulee mieleen? Mitä niistä käytät?

Mies sanoi tänään, että "Kunnian kukko ei käskemällä laula.". Itse sanon joskus, että "Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.". Mieleen tuli myös sanonta "Happamia, sanoi kettu pihjalanmarjoista."
 
Miksi pihlajakarkissa on ketun kuva ja niitä usein sanotaan myös kettukarkeiksi, jos ketun mielestä pihlajanmarjat ovat happamia (vaikka karkki on makea) ja liittyykö tämä vanhaan suomalaiseen sananlaskuun? :grin
 
Miksi pihlajakarkissa on ketun kuva ja niitä usein sanotaan myös kettukarkeiksi, jos ketun mielestä pihlajanmarjat ovat happamia (vaikka karkki on makea) ja liittyykö tämä vanhaan suomalaiseen sananlaskuun? :grin
Luulen niin.:) Muistelen muuten, että oikeasti ne marjat ovat rypäleitä ja kettu huijaa, että ovat happamia. Joku käännösvirhe käynyt ja rypäleet vaihtuneet pihlajanmarjoiksi.
 
Miksi pihlajakarkissa on ketun kuva ja niitä usein sanotaan myös kettukarkeiksi, jos ketun mielestä pihlajanmarjat ovat happamia (vaikka karkki on makea) ja liittyykö tämä vanhaan suomalaiseen sananlaskuun? :grin
Tarina on Aisopoksen. Piti ihan tarkistaa Wikipediasta:
Tarina on seuraava: Kettu löysi pihlajapuun, ja halusi syödä marjoja. Hän yritti napata niitä puusta, mutta ne ovat liian korkealla. Jonkin aikaa turhaan yritettyään kettu totesi: ”Ne ovat kuitenkin happamia”, ja lähti murheissaan pois. Tarinan opetus on, että ihmiset tapaavat haukkua sellaisia asioita, joita he eivät saa.

Alkuperäisessä puhutaan kyllä rypäleistä, mutta länsimaissa käännöksissä on usein joku hapan marja.
 
Luulen niin.:) Muistelen muuten, että oikeasti ne marjat ovat rypäleitä ja kettu huijaa, että ovat happamia. Joku käännösvirhe käynyt ja rypäleet vaihtuneet pihlajanmarjoiksi.
Juurikin näin. Suomenkielinen versio tulee käännöksenä ruotsinkielisestä sanonnasta, eli "surt sa räven om rönnbären". Molemmat sanat kun alkavat ruotsiksi r-kirjaimella niin taipui ihmisten suuhun paremmin kuin "surt sa räven om vindruvorna". Näin muistelisin lukion äikän tunneilta. :hilarious:
 
Muokattu viimeksi:
Meillä varmaan lapsena eniten käytetty oli "ahneella on paskanen loppu" o_O en tuota kyllä omien lasten kanssa käytä :grin
 
Takaisin
Top