Samaa ruokaa vauvalle ja vanhemmille

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Me todettiin ettei kuopuksen kanssa ruveta sosetehtailuun. (Ja taitaa olla hyvä niin, kun soseet ei oikein maistu.) Annetaan omasta ruuasta siinä määrin kuin mahdollista ja loput purkista (jos vain kelpaa). Höyrytetään kasviksia niin että siitä saa vauva ja isommatkin jne.

Ja sitten kysymykseen: Missä määrin te olette tehneet vauvalle ruokaa oman ruuan ohessa? Mitkä on teillä hyväksi todettuja ruokia joista saa helposti sekä vanhemmille (ja isommille lapsille) että vauvalle?

Jälkimmäiseen kysymykseen... Tänään tehtiin kesäkurpitsaveneitä ja kypsennettiin samalla vauvalle pala ilman täytteitä. Kasvissosekeitto on suunnitelmissa. Siinä saa keitettyä kaikille sellaistakin mitä ei muuten itse syötäisi. :)
 
Me ollaan edellisille vauvoille tehty isompia satseja soseita (n. 20 annosta samaa ruokaa) valmiiksi pakastimeen niille päiville kun ei saa omasta ruuasta sopivaa laitettua sivuun. Pakastimessa on ollut aina 3 eri sosetta (liha, kala, kana), niin saanut vuoroteltua mitä sieltä sitten syödään ja seuraava erikseen vauvalle valmistettu ruoka mitä valmistettu on ollut eri sitten aineksista tehtyä.
Sanoisin että puolet on suunnilleen ollut soseita ja puolet sormiruokaa tai haarukalla muussattua muun perheen ruokaa.
Eli karkeasti olen n. 2x/kk tehnyt vauvalle erikseen sosetta.
 
Ei täysin vastaa kysymykseen mutta suosittelen kirjaa samasta padasta! Mulla on ja siinä on tosi kivasti paljon hyviä ja helppoja reseptejä. Ja nimenomaan suunniteltu reseptit et vauvalle tai taaperolle saa samasta ruuasta. Toki mitä vanhempi vauva sitä enemmän siinä on käytettäviä reseptejä.
 
Samasta Padasta täältäkin suositus!

Ja simppelin kirjassa ja netissä on hyviä sormiruokailu ohjeita joita itse oon pakkaseen vääntänyt ja sieltä sulattanut kun meillä on ollut jotain mitä ei ole voinut vauvalle tarjota.
Meillä vauva on kuitenkin syönyt lähes kaikkea mitä mekin, teen muutenkin melkein maidotonta ruokaa, enkä käytä suolaa ollenkaan kun tosiaan se vauva ja miehelle vain 1.3 toimivaa munuaista. :) joten helposti tulee vauvalle samaa ruokaa kuin muillekin. :)
 
Mä oon antanut viimeisten kolmen lapsen syödä itse samaa ruokaa kun muukin perhe ihan alusta asti(6kk-) Toiminut oikeen hyvin meillä. Ei mene aikaa syöttämisiin tai sosetehtailuun. Alkuun vähän himmannut suolan kanssa, muuten käyttänyt ihan normi aineksia. Alkuunhan se on lähinnä maistelua, tottuu siihen oman perheen makumaailmaan, eikä muodostu myöhemminkään syöminen ongelmaksi.
 
Takaisin
Top