Saitko valita synnytyssairaalan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Asuinpaikasta riippuen saattaa olla ainakin teoreettinen mahdollisuus valita synnytyssairaala. Onko sinulla näin? Miten asia käytännössä meni?

Muistaakseni ainakin esikoisen aikaan olisi voinut mennä myös Saloon synnyttämään (asun Turussa). Ei kyllä autottomina harkittu sitä sekuntiakaan.
 
Ollaan itse HUS alueella aina valittu meitä lähin sairaala ja myös niihin sitten mahduttu, 3 eri kokeiltu.
Meni muistaakseni niin että synnytyksen käynnistymistä epällessä soitettu siihen sairaalaan minne haluttu mennä synnyttämään ja sitten on vaan sovittu että tullaan käymään sinne.
Meidän kunnasta kyllä neuvolan mukaan myös toiseen sairaanhoitopiiriin menee moni synnyttämään, se sairaala vähän kauempana, joten ei ole syöksysynnytysten takia ollut edes harkinnassa.
 
Khks eli kantahämeen keskussairaala tai hyvinkää oli vaihtoehdot. Otettiin Khks ja hetkeäkään en ole katunut. Pääosin ihana ja empaattinen henkilökunta ja osaavat kädet.

Tekivät esikoisen kohdalla päätöksen jatkaa alatiesynnytystä haasteista ja pitkästä ponnistusvaiheesta huolimatta ja vaikka synnytys oli traumaattinen, se edesautti kuopuksen syntymän onnistumista. Tai ainakin niin uskon.

En olisi ollut pahoillaan sektiopäätöksestäkään, mutta kaikki meni silti niinkuin parhaaksi nähtiin.

Oon kuullut, että khks:llä on joku kirurgi joka osaa tehdä suunniteltuja sektioita todella ylipainoisille henkilöille uudella ja paremmalla tekniikalla kuin perinteinen. Siinä viiltoa ei tehdä navan alle, vaan ylemmäs, mikä tekee haavan hoidosta huomattavasti helpompaa. Yksi tuttava sanoi tästä ja kuulemma kipuja oli paljon vähemmän kuin edellisessä sektiossa ja paraneminen nopeampaa.

Eli khks:lle pisteet täältä. ❤️
 
Esikoinen on syntynyt Lohjalla sulun takia, vaikka toiveena oli synnyttää Espoossa/Naistenklinikalla. Perheessä ei ole autoa, eli tuli taksireissu Lohjalle 50km päähän kotoa. Takaisin päästiin vähän halvemmalla, kun otettiin kela-taksi.

Toinen lapsi on syntynyt Espoon sairaalassa, joten tuli vähän lyhyempi taksireissu tällä kertaa, ja se oli myös toive synnytyksen suhteen.
 
Muokattu viimeksi:
Esikoisen synnytys lähenee lähenemistään ja meillä Pohjois-Pohjanmaan pikkukunnassa pääasiassa Kokkola on paikkana. Me kuitenkin päädyttiin, että synnytetään Kajaanissa, mikäli asiat menevät h-hetkellä niin että se on mahdollista. Kokkolaan meiltä matkaa 1h autolla ja Kajaaniin 2h eli pitkä matka joka tapauksessa.
 
Esikoisen synnytys lähenee lähenemistään ja meillä Pohjois-Pohjanmaan pikkukunnassa pääasiassa Kokkola on paikkana. Me kuitenkin päädyttiin, että synnytetään Kajaanissa, mikäli asiat menevät h-hetkellä niin että se on mahdollista. Kokkolaan meiltä matkaa 1h autolla ja Kajaaniin 2h eli pitkä matka joka tapauksessa.
Meillä myös Kokkola valittuna, vaikka asuinpaikan mukaan määriytyis Oulu. Kokkola kuitenkin lähempänä meitä joten sinne haluttiin. Mut jos ihan mielenkiinnosta saan kysyä, niin miksi Kajaani? 😊
 
Meillä myös Kokkola valittuna, vaikka asuinpaikan mukaan määriytyis Oulu. Kokkola kuitenkin lähempänä meitä joten sinne haluttiin. Mut jos ihan mielenkiinnosta saan kysyä, niin miksi Kajaani? 😊
Ollaan kuultu paljon hyvää Kajaanista ja miehen veljen vaimo synnytti siellä myös vuosi sitten ja tykkäsivät kovasti. :) Siellä taitaa olla myös paremmat valmiudet ja mahdollisuudet ammeeseen sekä perhehuoneeseen kuin Kokkolassa. :)
 
Valitahan aina saa, mutta se on eri asia toteutuuko valinta. Olisin halunnut synnyttää esikoisen Naistenklinikalla (HUS), mutta siellä oli remontti, eikä sinne otettu tavallisia synnyttäjiä. "Valitsin" siis Kätilöopiston. Synnytyksen tullessa Naistenklinikka, Kätilöopisto ja Jorvi olivat kaikki täynnä, joten Hyvinkäälle oli pakko lähteä Helsingistä ajamaan. Ei muuten missään kohtaa mainittu, että tällainen tilanne on edes mahdollinen. Ja aina kun näistä on telkussa juttua, on siellä joku lääkäri selittämässä, että ei esim. Helsingistä kenenkään tarvitse ruuhkien vuoksi Hyvinkäälle lähteä, ja minä ruudun tällä puolella kiehun tuolle valheelle, kun olen itse juuri sen kokenut.

Toista odottaessa minulle sanottiin, että edellisen synnytyksen perusteella riski matkasynnytykselle on todellinen, joten saan mennä lähimpään synnytyssairaalaan, olipa se ihan kuinka täynnä tahansa. Sillä kertaa pääsin Naistenklinikalle.
 
Ollaan kuultu paljon hyvää Kajaanista ja miehen veljen vaimo synnytti siellä myös vuosi sitten ja tykkäsivät kovasti. :) Siellä taitaa olla myös paremmat valmiudet ja mahdollisuudet ammeeseen sekä perhehuoneeseen kuin Kokkolassa. :)
Ahaa okei! Itsellä ei tullut Kajaani edes mieleen. 😅 Se taitaakin olla meiltä katsoen lähes saman etäisyyden päässä kuin Oulu.
 
Ahaa okei! Itsellä ei tullut Kajaani edes mieleen. 😅 Se taitaakin olla meiltä katsoen lähes saman etäisyyden päässä kuin Oulu.
Joo no meillä on kans tosiaan kokkola 1h ajomatka, oulu 1,5h ajomatkan ja kajaani 2h ajomatkan päässä. Että sinänsä saa joka tapauksessa hilata itsensä jonnekin kun tuo Oulaisten synnäri suljettiin. 🤭
 
Ei muuten missään kohtaa mainittu, että tällainen tilanne on edes mahdollinen. Ja aina kun näistä on telkussa juttua, on siellä joku lääkäri selittämässä, että ei esim. Helsingistä kenenkään tarvitse ruuhkien vuoksi Hyvinkäälle lähteä, ja minä ruudun tällä puolella kiehun tuolle valheelle, kun olen itse juuri sen kokenut.

Tämä minuakin raivostuttaa koska sama kokemus taustalla. Miksi sitten täytyy avata suunsa ja valehdella suoraan. Olisi hiljaa sitten.
 
Takaisin
Top