Sairasloman saamisen vaikeus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Väsynyt valittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
V

Väsynyt valittaja

Vieras
Moikka!

Ensimmäinen raskaus nyt. Viikkoja on 9.
Väsymys on riivannut alusta asti. Unettomuus vaan lisääntyy päivä päivältä ja kaamea olo myös. Autolla ajamisen olen jo lopettanut olon takia, koska tuntuu että en ole tarpeeksi ”läsnä”. Joten mistään pienestä univajeesta ei ole kyse. Nukun yössä sen 4h. Ja siinä se. Päivät olen töissä ja illat menee kotijuttujen ääressä ennenkö menen nukkumaan.

Mutta saikkua tähän en saa!! Kovasti tätä ihmettelen. Kuulemma neuvolan pitäisi hoitaa asia ja raskaus ei ole sairaus.

Onko teillä vastaavia kokemuksia?

Moikka!

Ensimmäinen raskaus nyt. Viikkoja on 9.
Väsymys on riivannut alusta asti. Unettomuus vaan lisääntyy päivä päivältä ja kaamea olo myös. Autolla ajamisen olen jo lopettanut olon takia, koska tuntuu että en ole tarpeeksi ”läsnä”. Joten mistään pienestä univajeesta ei ole kyse. Nukun yössä sen 4h. Ja siinä se. Päivät olen töissä ja illat menee kotijuttujen ääressä ennenkö menen nukkumaan.

Mutta saikkua tähän en saa!! Kovasti tätä ihmettelen. Kuulemma neuvolan pitäisi hoitaa asia ja raskaus ei ole sairaus.

Onko teillä vastaavia kokemuksia?
Eikö työterveys tee arvion työkykyisyydestä ja kirjoittaa siihen liittyvät sairaslomat? Näin itselleni ainakin raskaana ollessa työterveyshoitaja sanoi. Itselleni neuvolasta terkkari käynnilläni kirjoitti muutaman päivän saikkua, kun olin vastaanottoa ennen ehtinyt aamulla useamman kerran oksentaa. Mutta pitkäaikaisemmat jutut olisi luultavasti työterveyden asia, kun vaikuttaa työkykyyn. Myös ystäväni on ollut työterveyden kirjoittamilla sairaslomilla raskaana.

Ongelma tässä on ehkä se, että työterveys kokee että asia on ”hoidettavissa”, ja ei ole sairaus. Ja siksi ohjaa neuvolaan tämän asian kanssa.

Kuulostaa kyllä oudolta. Niin miten siis on hoidettavissa? Ja joo, raskaus itsessään ei ole sairaus, mutta raskauteen voi liittyä sairauksia, tietenkin... Esim. raskausoksentelu löytyy ihan normaalisti icd-sairausluokituksesta 🤔 t: jouduin itse olla tässä alkuraskaudessa pari viikkoa saikulla pahoinvoinnin takia. Voisiko varata aikaa työterveyteen jollekin toiselle ammattihenkilölle...? Neuvolassakin toki voi kokeilla asiaa hoitaa, mutta kyllä se tosiaan kuuluisi työterveydelle, jos yhtään pidempiaikaisesta työkyvyttömyydestä on kyse.

Minulla työterveys kirjoitti sairasloman raskaudesta johtuvaan unettomuuteen. Lisäksi resepti unilääkkeeseen varuilta.

Mullakin asian hoiti työterveys. Työterveyden asia on arvioida työkyky. Nyrkkiä pöytään vaan. Ite tein osa-aikasta työaikaa pari kertaa raskauden aikana ja olin myös jonkun aikaa saikulla. Sen kerran ku kävin julkisella, niin mut ohjattiin työterveyteen ja siellä sitten hoito jatkui. Kävin esim univalmennuksen työterveyden kautta.

Mä oon nukkunut kausittain huonosti ja mulle sanottiin neuvolasta, että myös raskausaikana siihen saa lääkkeellistä apua. Pyytäisin sitä siis neuvolasta. Sairasloman pitäisi kuitenkin olla työterveyden heiniä ja itse oon saanut unettomuuden takia sairaslomaa työterveydestä, kun elämänkriisin kohdatessa lakkasin akuutisti nukkumasta ja olin aivan seis.

Takaisin