Sairasloman palkka

Tintti81

Silmät suurina ihmettelijä
Hei! Kuuluuko työnantajan maksaa palkkaa lapsettomuushoidoista johtuvista sairaslomapäivistä? Onko kenelläkään tietoa?
Lääkäri antoi 3 päivää sairaslomaa kun minulta kerättiin munasoluja, mutta työnantajani ei maksanut niiltä päiviltä palkkaa vaikka annoin sairaslomalapun.
 
En tiedä, mutta tuntuisi, että palkkaa ei tarvitse maksaa. Kyseessä taitaa olla ns. vapaaehtoinen hoito, mikä menisi samaan kastiin esim. silmäleikkausten kanssa. En tarkoita, että kukaan vapaaehtoisesti valitsisi tarvita lapsettomuushoitoja, mutta hyvin usein työnantaja tulkitsee lakia ja pykälöitä itselleen edullisemmalla tavalla, mihin työnantajalla on oikeus. Jos työpaikallasi on luottamusmies, niin kysäisepä häneltä.
 
Miten tämä muuten päättyi Tintti81?

Minulla on töissä 3pv luvallista olla poissa ilmoituksella, joten olen muutaman kerran käyttänyt sitä, kun on ollut tällaisia "ei työhön liittyviä sairaspoissaoloja", kuten fysioterapia 5 vuotta vanhaan vammaan, jotka sattuivat olemaan keskellä päivää 3päivän ajan.

Onhan sitä ihmisillä lastenhankinnastakin syntyvää stressiä, johon saa ihan luvallista lääkärin kirjoittamaan rauhoittumislomaa (eli ei ole työkelpoinen sellaisesta asiasta, joka ei alunperin ole työn aiheuttamaa).
 
Minä pyysin lapsettomuuspolia kirjoittamaan sairasloman punktiosta alkion siirtopäivään niin, että diagnoosi joka näkyi, oli vatsakivut. Jos olisin ottanut sairaslomatodistuksen, missä näkyy diagnoosina hedelmöityshoidot, ei työnantajan olisi tarvinnut maksaa minulle kyseisiltä kolmelta päivältä palkkaa.
 
Lain mukaan ennalta sovitut käynnit kuten hammaslääkärit, gynet ja lapsettomuushoidot eivät ole palkallista sairaslomaa, joten jos jää kiinni "flunssapäivistä" tai "mahakipupäivistä" niin työnantaja voi periä maksetut palkat takaisin, ja ainakaan määräaikaisille en suosittelisi, työnantaja tuskin katsoo hyvällä. Esimiehenä olen joutunut epäämään palkallisen sairasloman ivf:n takia. Onko tämä reilua, on sitten toinen asia. Työterveyslääkärillä tai -hoitajalla käynti on kuitenkin työaikaa, oli syy mikä tahansa. Hänhän voi myöntää sairaslomaa, jos katsoo tarpeelliseksi. Toisaalta, työnantajalle ei periaatteessa tarvitse kertoa oman ilmoituksen sairasloman syytä, vaikka monet luottamuksen herättämiseksi niin tekevätkin. Kuitenkin, jos todistus on, esimiehen täytyy nähdä se hyväksyessään ilmoitetun sairasloman jälkikäteen. Tämä ei siis ole ihan yksiselitteistä ja yhtenäisestä työöaikalaista huolimatta työpaikoilla on myös vähän erilaisia käytäntöjä. Itsekin olen ehdottanut ja hyväksynyt sairasloman esim. läheisen kuoleman kokeneelle, vaikka ohjeistuksen mukaan niin ei saisi tehdä. Järjen ja sydämen käyttö pitäisi olla sallittua. Lapsettomuuden tuskan tuntevana pidän sen hoitamista ja käsittelyä asiana, jota pitäisi ymmärtää yhtä lailla kun perheasioitakin.
 
Mä sain kyllä koko viikon saikulta keväällä palkan eikä työnantaja kyseenalaistanut yhtään koska tiesi syyn miksi olen saikulla :)
 
Takaisin
Top