Sairaalakassin sisältö!

Hennamami

Oman äänensä löytänyt
Tuolla Toukokuisissa olikin jo aloiteltu aihetta, mutta kysympä täältäkin ku esikoinen tuloillaan (La 7.6) eikä oikeen oo hajua mitä pakata ja ottaa mukaan sairaalaan.. :)

Eli, miten paljon sille vastasyntyneelle on puettava päälle kotiin lähtiessä? Jos oletetaan, että on tulossa yhtä helteinen kesä kuin mitä edelliset ovat olleet.

Olis mukavaa, jos vaikka jotain listaa sais tänne niin olis itsekin paremmin kartalla! :D
 
Itse ajattelin pakata ainakin omat vaihtovaatteet/vaatekerraston, mitkä pukee sitten päälle kun kotiin lähtee(sairaalassa pidin vain sairaalan vaatteita),neuvolakortti, imetysliivit, liiivinsuojia,jotain luettavaa itselle mukaan,vauvalle varmaan pitkähihaisen bodyn, puolipotkuhousut,ohuet tumput, vauvamyssy,ja jos on viileää kun kotiin päästään niin pyydän miestä tuomaan kaukalon mukana jonkun viltin minkä laittaa vauvan päälle. :) Ja jos kassista jotai jää nii aina sitä voi pyytä miestä sitten tuomaan niitä. Ja kaikki ei siis ota edes mitään muuta mukaan kun tuon neuvolakortin kun lähtee sairaalaan, vaan sitten juuri mies tai joku muu tuo sen kassin myöhemmin.Kännykkä ja laturi tietenkin mukaan. Kamerakin olisi ihana kun ainakin esikoisen syntymästä jäi kauniita muistoja juuri kuvien muodossa. Tai kauniita.... Poika oli kaunis, äiti vain räjähtänyt kaikissa kuvissa. Varmaan sitten hiusharja ja pesuaineet. 
Siinä ainakin jotain mitä itse meinasin pakata. 
 
Sairaalaan mukaan otan hammasharjan, shampoon, hoitoaineen ym. pesuvehkeet. Kotiinlähtö vaatteet itselle (sis. imetysliivit ja suojat), lakuja, kivennäisvesi tms. pullo, rahaa, neuvolakortin, huulirasvan, puhelimen ja kameran. Oikeastaan vaan kamera on ehdoton :) Muun saa jälkeenkinpäin. Turhaa oli pakattuna viimeksi kirja, enhän mä mitään lukenu kun tuijottelin pientä kun olin hereillä.

Vauvan kassiin pakkaan pari eri vaatekertaa, josta sitten sään mukaan päälle, isukki tuo ne sitten kaukalon kera myöhemmin.
 
Mä kans meinaan itselle ottaa hammasharjan ja kotiinlähtövaatteet, imetysliivejä käytän jo sairaalassa, jos vanhat merkit paikkansa pitää niin heruminen on jo sen verran päällä sairaalassa etten haluu rintamus märkänä kulkee käytävillä. Liivinsuojukset ja myös siteitä mukaan, sairaalan siteen on aika halkoja.. Tuskin tarviin lukemista syn.vuodeosastolla, mutta voi olla että kun avautumista odottelee niin siinä voi aika käydä pitkäksi, ei se lehti/kirja paljon paina. Mitään jättilaukkua en mukaan ota, pikku kassi vaan. Ja tosiaan se neuvolakortti on tärkee olla mukana!
Vauvalle mukaan ohut myssy, body - varmaan sekä pitkä- että lyhythihainen ja säästä riippuu  kumman puen päälle, potkarit ja sukat. Sit harson voi laittaa viel suojaks jos tarvii, meillä on turvakaukalossa sellainen jalkasuoja ni ei pääse viima sinne. Ehkä myös tutti kotiin lähtöä varten.

Ja vaikka ei mukaan ehtis ottaa muuta kun sen neuvolakortin (lähtö tulee äkisti vaikka kaupasta/kylästä), saa sairaalassa kaiken mitä oikeesti tarvii ja isä ehtii tuoda sit myöhemmin tullessaan. Monelta löytyy kamerakännykkä niin kuviakin saa otettua.. itse en ainakaan liiku missään ilman kännyä, rahapussia ja neuvolakorttia, ne kun on mukana niin pärjää :)
 
Tää olikin kiva aihe, oon pohtinu tota sairaalakassin sisältöä vaikka kuinka paljon. Tai lähinnä sitä minkälaiset vaatteet sitä sille pienelle mukaan sitten pakkaa, ettei vahingossa ole sitten liian vähän vaatetta, liikoja vaatteita onkin sitten varmaan helpompi vähentää jos tarve vaatii :) Meillä la osuu mukavasti juhannussunnuntaille ja itse en kyllä yhtään osaa etukäteen ennustaa millaisia ilmoja sitten kotiutumishetkellä mahtaa olla..

Mutta alustavasti nyt olin ajatellut pakata vauvalle mukaan kotiutumista varten bodyn (luultavasti lyhythihaisen), pitkähihaisen huppupaidan, ehkä jonkun ohkaisen myssykän ellei hupparin huppu riitä, jotkut mukavat pöksykät ja tietysti sukat. Entä mitenkä kesävauvoilla tarvitaan jonkinlaisia tumppuja?
Matka taittuu autolla ja ulkona ei tarvitse olla kuin sen verran mitä kestää sairaalan ovelta autolle siirtymisessä ja sitten taas toisessa päässä autolta kotiovelle.

Omaan kassiin tietysti neuvolakortti, kamera ja puhelin latureineen. Ne nyt on varmasti ne tärkeimmät ja kaiken muun voi sitten tuo mies vaikka tuoda, vaikka varmasti jotkut vaatteet itselle koitan kanssa mukaan pakata valmiiksi.
Luultavasti mulla käy kuitenkin niin, että pakkaan laukkuun vaikka mitä turhaa joista yli puolet jää tarpeettomaksi :D
 
Minäkin olen tätä jo miettinyt. :) Vauvalle ajattelin pakata mukaan bodyn, potkuhousut, neulepaidan, lämpöiset sukat ja myssyn. Muutaman päivän ikäinen tarvitsee kuitenkin vähän enemmän vaatetta, ellei nyt ihan helle satu olemaan. Jonkun pienen peiton otan myös, varmuuden vuoksi, niin ja pari vaippaa. :) Onneksi sairaalasta on vain 15min matka kotiin, mies voi tuoda tarvittaessa jos jotain unohtuu/ lähtö tulee yhtäkkiä jossain muualla.. Viime kerralla esikoisen kanssa kaipailin omia eväitä, sairaalaruoka on aika kamalaa. Nyt ajattelin pakata eväiksi hedelmiä, pähkinöitä, jotain pientä suolaista purtavaa. Ja ajattelin pyytää, että mies/isovanhemmat tuo jotain kunnon syötävää, kun tulevat, mistä oikeasti pidän. Lisäksi otan shampoot, meikit, oloasun, yöpaidan ja kotiinmenovaatteet. Omia siteitä kannattaa tosiaan ottaa mukaan, sairaalan siteet on kamalan isoja ja paksuja, ihan kuin vaipat olisi jalassa. ;) verta kuitenkin vuotaa muutamia päiviä synnytyksen jälkeen. Miehen laitan hakemaan rintakumit sitten sairaalan kanttiinista. Itse en viihdy yhtään sairaalan vaatteissa, omissa on paljon kivempi olla. Ostan jonkun kivan ja pehmeän oloasun piakkoin. :) Sitten tietysti neuvolakortti ja känny, oma päiväkirja.
 
Tää on kyllä kiva aihe :)

Itse en varmaan ihan hirveästi pakkaa mukaan, mutta ainakin kotiutumisvaatteet itselleni, shampoo, dödö jne henk. kohtaiset tarvikkeet. Sairaalassa meinaan olla ihan niissä sairaalan vaatteissa. Päivän-kaksi mitä (toivottavasti) vaan joudun viettämään siellä menee niissäkin vaatteissa. Siteitäkään en todennäköisesti ota mukaan, kun kotona meinaan käyttää pelkkiä kestositeitä, minusta ne kertakäyttöiset on kaikki ihan yhtä kamalan tuntuisia, oli ne sitten sairaalan paksuja tai kaupan ohkaisempia!

Vauvan kotiutumisvaatteet varmaan pakkaan erikseen pieneen kassiin, jonka mies saa tuoda sitten sairaalaan. Vauvalle pakkaan varmaan bodyn, puolipotkarit ja jonkun vähän paksumman hupparin tms. paidan ja housut, ohuet myssyn ja tumput. Mikäli on viileämpää niin varmaan jonkun viltin vielä.Toki jos oikein hellettä niin lyhythihainen body varmaan riittää. Meillä myös n. 10minsan matka sairaalalta kotiin, joten ei kovin kummoisia varusteita matkalle tarvitse.

Ja yks ihan ehdoton juttu minkä meinaan ottaa mukaan on korvatulpat! Ensimmäisen kohdalla en tajunnut ottaa mukaan ja en nukkunut juuri yhtään. Toisen kohdalla sain levättyä tosi hyvin tulpat korvissa, en herännyt ollenkaan muihin ääniin kuin oman vauvan itkuun :)
 
Nuo tumput siis sitä varten(ohuet sellaiset) jos ei bodyssa ole niitä pussi hihansuita, että ei vauva raavi itseään. Niitä kai ihan suositellaan pidettäväksi juuri sen takia.Vauvan kynsiä kun ei saa leikata heti.  Jos siis sitä kysyit remmi? :)
 
Tälläinen kynsi-asia tullut mieleen ollenkaan, ajattelin vaan ettei pienen sormet palellu :D Lisäänpä nuo siis tuonne vauvalle mukaan-listaan. Kiitoksia Mamma1/11.
 
Tulipas paljon hyviä vastauksia, nyt oon taas viisaampi! :)
Oon myös miettinyt, miten kauan vauva tarvitsee "ylimääräistä vaatekerrosta" kesällä? Oon kauheesti ostellu kaikkia ihania hihattomia kesämekkoja, toivottavasti ei jää käyttämättömiksi :D
 
Jos on kovin hellesää niin ylimääräistä ei kannata laitta. Vauvan lämmönsäätelyjärjestelmä on siinä mielessä vajavainen ettei hän hikoile vaan kehon lämpö nousee jos liikaa päällä. Eli jos on samanmoinen kesä kuin kaksi edellistä niin ota hellemekko jo laitokselle mukaan :D
 
itse olen jo muutama viikko sitten pakannut laukun varalta valmiiksi :) laitoin sinne shampoota, hoitoainetta, harjan, perusvoidetta, vaatteet itselle ja lapselle bodyn ja potkarit kahta eri kokoa kun ei tiedä minkä kokonen vaavi syntyy ja myssy ja tumput. sekä tosi kevyt haalari jos on viileempi, peitto ja harso. muutama vaippa, siteitä. miehelle energia juomaa ja lakuja että se jaksaa olla mun tukena. Eipä paljo muuta. Mies hoitaa tuon kamera kaluston kun hän sattuu oleen valokuvaaja. itselle riittä ihan tuo iphonen kamera ;)
 

Hoh, kassin pakkaus olisi vielä edessä...viimeksi en tainnut tarvita, muuta kuin omia siteitä sairaalassa olo aikana. Herkutkin jäi syömättä, kun ei vaan maistunut. Vauvalle voikin pakata monta eri vaihtoehtoa, kun niin ihanan pikkusia vaatteet on.

Jotkut löysät housut itselle kotiutumista ajatellen ja synnytykseen jotain evästä ainakin mukaan. Pillillinen juomapullo oli myös tosi kätevä synnyttäessä! Onneksi ei kauheen kaukana sairaalasta asuta niin voi mies tuoda sairaalalle jos ei jotain hoksaa mukaan ottaa:)

 
Kauhee valinnanvaikeus mitä vaatteita ottaa mukaan vauvalle kotiinlähtöpäiväksi. :D Tekis mieli ottaa koko vaatekaappi :) Aattelin itse jättää syömiset ostamatta, mulla kun on Rd niin itse en saa synnytyspäivänä syödä mitään, tippa laitetaan heti käteen ku pääsen sairaalaan ja mies saa ja pakotankin sen välillä käymään jossain kanttiinissa.. Itse siskon synnytyksen nähneenä on tosi mukavaa päästä välillä "omaan rauhaan" kun katsella sitä kipua ja kärsimystä koko ajan :D Tutti pitäis vielä keittää, niin sitten on kaikki kunnossa :) Niin ja ne omat vaatteet laittaa sairaalakassiin. Ihan varmasti joku unohtuu! :D
 
Hennamami: mulla kans tuo Rd  mut ei mulle ole ketään kertonut etten saisi syödä mitään ja eihän sitä tiedä, koska lähtö tulee?! Ja muahan on jo varoiteltu synnytyksen alkamisesta, kun oli paikat kypsät :D Apuva, pitää kysyä tuota neuvolasta ensi viikolla, jos sinne asti päästään :S
 
En mäkään ole kuullut että rd:n takia pitäis olla syömättä :o

Piti sit itekin jo ruveta vähän kattelee mitä sitä sit sairaalaan ottaa mukaan :D Vauvalle vaatteet jo katottu (sekä pojalle, että tytölle) ja imetysliivit + suojat vasta itelle mukaan tulossa. Toivon et täs on kuitenkin vielä vähän aikaa miettiä loppuja :D
 
Sullahan on riksuke jo ihan hyvällä mallilla verrattuna meikäläiseen :D
En ole vielä mitään laittanu valmiiks, enkä ole edes imetysliivejä vielä ostanut : /
Kyl kait pitäis jo ottaa itseään niskasta kiinni ja laittaa jotakin valmiiks, ku mieskin joka päivä kyselee; oonko jo pakannut?!
 
Jaiks! Ne imetysliivit. öhöm, jotenkin nämä oon ihan unohtanut vaikka ei ole edes ensimmäinen kerta kun niitä pitäs käydä ostamassa. Kiitos muistutuksesta :)
 
Riksuke & Damon: Mulla on aika "paha" toi Rd, syön nykyään pelkkiä kasviksia ja salaattia + lihaa/kalaa/kanaa, ruokajuomaks kivennäisvettä mut silti 1h jälkeiset arvot huitelee siellä 8-10 kieppeillä :/ Vaikkakin pistän insuliinia 3 kertaa päivässä ja on vielä se tablettilääkityskin. Tuntuu ettei mikään tehoo! Joten, joten.. Kai sillä jotenkin varmistetaan vauvan hyvinvointia syntymänsä jälkeen sekä mun? En tiedä ollenkaan, ei mulle sen kummempia selitelty ja olin itekkin niin pyörällä päästä etten tajunnu kysyä :D
 
Takaisin
Top