Sairaalakassi

Anjuska86

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Pakkasin jo alustavasti kassia.
Teen kaksi eri kassia; 1. Se, johon tulee varsinaiseen synnytykseen mukaan tulevat kamat.
2. Se, joka tulee mukaan potilashotelliin tai osastolle.

1. Synnytykseen:
- kamera, kännykkä
- suklaata, pillimehuja
- reino-sisätossut
- hierontaöljy, kauratyyny
- synnytystoivelista, neuvolakortti

2. Potilashotelliin
- vauvalle vaatetta 44cm ja 50cm +bodyn jatkopala varmuuden vuoksi
- itselle ja miehelle mukavaa vaihtovaatetta
- shampoo, hoitoaine, huulirasva, perusvoide, dödö, hammasharja, -tahna
- meikit, pompuloita, pinnejä, hiuslakka
- Lansinoh-nännivoide, reumalääkkeet, vitamiinit
- imetysliivit x2
- pari vauvanvaippaa ja pari omaa sidettä (jos kotimatkalla käy isovanhemmilla)
- vauvan oma pehmopupu
- taaperolle vaippa ja piltti (jos isovanhemmat unohtaa ottaa mukaan, kun tulevat katsomaan vauvaa taaperon kanssa)
- kännykän laturi
- harso
- kosteuspyyhkeitä
- vauvan haalari+turvakaukalo+pikkuviltti (odottaa autossa)

Potilashotellissa on vaippoja, siteitä, ruuat+välipalat, pumpulipuikkoja, vanulappuja, fööni jne.
Osastolla useimmat pitää sairaalan vaatteita itsellä ja vauvalla.
Jos olen useamman päivän, pyydän miestä tuomaan lehtiä jne. Viimeksi olin vain yhden yön potilashotellissa.

Jotkut jättää kotiutumiskamat kotiin ja mies tuo ne sit erikseen. Mutta mä en tee niin, koska viimeksikään mies ei käynyt välissä kotona, vaan oltiin yhdessä alusta loppuun.

Ne kamat, joita en voi vielä pakata, kirjoitan listalle, jotta muistan napata lähteissä.

Muokattu viimeksi:
Mun listalta löytyy vauvalle:
- turvakaukalo+toppapussi
- fleecehaalari ja pipo jos kovin pakkasta kotiin lähtiessä
- kotiintulovaatteet (50-56)
- unilelu
- harso
- tutti

Itelle:
- henkkarit ja neuvolakortti
- kotiintulovaatteet
- villasukat
- omat tossut
- imetysliivit ja liivinsuojat
- hygieniatuotteet (shampoo, pesuaine, h.harja+tahna, dödö, nännivoide)
- hiusharja ja ponnarit
- suklaa, laku ja salmiakki
- pillimehua
- känny ja virtapankki (laturin johto älyttömän lyhyt)
- tekemistä (kutimet, ristikko, yms,)

miehelle:
- evästä
- tabletti
- villasukat
- mukavampaa vaatetta (jos joutuu tulee töistä suoraan, niin työvaatteet likaset ja öljyiset, bensassa ja vaikka missä töhnässä!) :)

Osan pakkaan sairaalakassiin ja osan saa mies tuoda/hakea kotona käydessään.

En oo vielä miettinyt kassia sen kummemmin, mutta edellisellä kertaa pakkasin kaikkea turhaa. Nyt siis vähemmän tavaraa. Mitä nyt ainakin niin:
- neuvolakortti
- synnytystoivelista
- korvatulpat
- villasukat
- namipussi
- kännykkä + laturi
- kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle (vaikka nää mies voisi tuoda myöhemminkin, niin haluan itse pakata)
- hammasharja+tahna+shampoo
- rintakumi (esikoinen ei ainakaan saanut ekoina parina viikkona vasemmasta sisäänpäin kääntyneestä nännistä otetta ilman ja piti vähän neuvotella, että sain sen kätilöltä)

Jorvissa sai oikeastaan kaiken muun (esim. nännirasvat) talon puolesta. Koko sairaala-ajan kuljin tyytyväisenä niissä kaavuissa+omat villasukat, eli vaatetta en tartte.

Aa joo ne kotiintulovaatteet. Ei ehkä lähetä kotiin sairaalasta pummatuissa vaatteissa. Mä aattelin ottaakans ihan minit ja vähän isommat vaatteet mukaan. Ja tietty toppataminetta ja kaukalo. Pitää niitäkin katella joku päivä kunhan vaan saan aikaseks. Kai tässä lähemmäks kuukaus on kuitenkin vielä aikaa...

Toi olikin hyvä idea Anjuska86:lla, että kaks erillistä kassia. Synnytyssaliin ei sit tarvi raahata ihan kaikkee "varmuuden vuoksi pakattua".

Taidan tehdä samalla tavalla. Ehdottoman tärkeät reppuun ja reppu mukaan saliin. Autoon saa aluks jäädä sit toinen laukku, jossa muutama vaate itelle ja vauvalle + muuta sälää synnytyksen jälkeiseen oleskeluun liittyen.

Kunhan mahtuu ne omat päälläolevat vaatteet sitten siihen reppuun. Synnärille tullessa piti riisua kaikki omat vaatteet+kengät, työntää omaan laukkuun ja sit pukea sairaalakamat tilalle. Jos toppatakkiakin tarvii kuljettaa mukana, niin kätevä, jos kaikki vaatteet mahtuu siihen yhteen laukkuun. Itse taisin lähteä synnäriltä pois aikalailla samoilla vaatteilla kun olin tullutkin.

Kunhan mahtuu ne omat päälläolevat vaatteet sitten siihen reppuun. Synnärille tullessa piti riisua kaikki omat vaatteet+kengät, työntää omaan laukkuun ja sit pukea sairaalakamat tilalle. Jos toppatakkiakin tarvii kuljettaa mukana, niin kätevä, jos kaikki vaatteet mahtuu siihen yhteen laukkuun. Itse taisin lähteä synnäriltä pois aikalailla samoilla vaatteilla kun olin tullutkin.

Mä pistin vaatteet muovipussiin ja mies vei ne kotiin ni ei tarvinnu änkee kassiin

Ei sairaalassa ole pakko vaihtaa, jos ei halua. Mäkin automaattisesti vaihdoin, kun hoitaja toi heti sairaalavaatteet. No yöllä kivuissa, väsyneenä odotettiin avautumista (ennen ammeeseen pääsyä) ja olin ihan jäässä niissä ohuissa vaatteissa. Vetäsin takasin omat legginssit jne.
Nyt en vaihda kaikkia juurikin aiemmasta viisastuneena. Toki osan, koska mielummin sotken ne kuin kaikki omat.
Ihan vaan tiedoksi, jos jotakuta ahdistaa ajatus sairaalavaatteista!

Tays:issa kamat sai jättää aluksi omaan pikkukaappiin. Sieltä mies sit haki ne mukaansa kun siirryttiin synnytyssalista eteenpäin.
Ja oli kyl talvikengät, toppatakki jne.

Ottaisin omat mukaan varmuuden vuoksi, mutta ainakin päksissä sain thyroxinit talon puolesta. Saa vaan olla tarkkana kun ne niitä lääkkeitä jakaa, sen vajaa kolme viikkoa kun päksissä olin, niin kahdesti tuli väärä määrä lääkkeitä :meh:

Ottaisin omat mukaan varmuuden vuoksi, mutta ainakin päksissä sain thyroxinit talon puolesta. Saa vaan olla tarkkana kun ne niitä lääkkeitä jakaa, sen vajaa kolme viikkoa kun päksissä olin, niin kahdesti tuli väärä määrä lääkkeitä :meh:
Toi on kyllä jo aika paha moka...

Toi on kyllä jo aika paha moka...
No joo, onneksi olisi ollut vaan liian vähän eikä mulla esimerkiksi yhden päivän unohdus ole vaikuttanut oloihin mitenkään, kun taas nostot pitää tehdä tosi varovaisesti ja hitaasti.

Mä ottaisin kanssa omat reseptilääkkeet mukaan, varsinkin jos on yhtään erikoisempi lääke käytössä.

No joo, onneksi olisi ollut vaan liian vähän eikä mulla esimerkiksi yhden päivän unohdus ole vaikuttanut oloihin mitenkään, kun taas nostot pitää tehdä tosi varovaisesti ja hitaasti.
Vähän eri asia on jos on vaikka vanhus joka on vanhainkodissa ja ei oo oikee kärryllä omista lääkkeistä enää jolla marevan on käytössä ja se tabletti vaikka unohtuu lääkekiposta. Veriarvot menee aika sekasin jo yhestä unohuksesta saati sit 3 viikon sisällä 2. Tiedän et noita jakovirheitä sattuu vaikkei sais sattua mut on toi aika paljon et 2 virhettä 3 viikon aikana...

Mä ottaisin kanssa omat reseptilääkkeet mukaan, varsinkin jos on yhtään erikoisempi lääke käytössä.
Ja ihan erikoisempia lääkkeitä ei välttämättä oo mut thyroxin on aika yleinen lääke. Esimerkiks jos on joku lääke joka joudutaan aina tilaamaan apteekkiin erikseen niin voi olla hyvä ottaa mukaan. Mut esim. Monet verenpainelääkkeet, masennuslääkkeet, veren hyytymisen vaikuttavat lääkkeet, monet sokerilääkkeet on semmossia mitä löytyy sairaaloista. Tietysti kaikkiin lääkeaineryhmiin kuuluu lääkkeitä mitkä on harvinaisiakin. Mä ainakin muistelisin et oon saanu sairaalasta lääkkeitä kun oon siellä ollu.

Reseptilääkkeet pitää ottaa mukaan joo. Ei kuulu ns. palvelupakettiin ;) Toki ne antaa, jos sattuu olemaan ja omat on unohtuneet, mutta sen varaan ei kannata millääm tavalla laskea.

No voi perse ei oo koskaan tullu mieleenkään et omat lääkkeet pitäis mukaan sairaalaan ottaa :wideyed:

No voi perse ei oo koskaan tullu mieleenkään et omat lääkkeet pitäis mukaan sairaalaan ottaa :wideyed:

Ei mullakaan aiemmin, onneks kysyin täällä :rolleyes: Kiitos vastauksista!
Jotenkin ollut jopa sellainen olo että omaa pilleripurkkirivistöä katottais pahalla, mutta järkeväähän se on nyt kun ajattelee että synnyttäjät tuovat omansa. Eri asia jos joutuu johonkin sairaalahoitoon esim leikkauksen takia, silloin on annettu kaikki lääkkeet talon puolesta, varmaan helpompi määrätä muita lääkkeitä ja kontrolloida kaikkien yhteisvaikutusta.

Takaisin