Sairaalakassi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninniw
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo,ne verkkoalushousut on just niin ihanat/samaa mallia kuin sairaalan putki sukatkin [:D] venyy ja paukkuu joka kokoon!!
Mutta on käytännölliset kun voi olla että joutuu käyttää jonkunlaista sidettä tai lähinnä vaippaa itekkin, niihin housuihin istuu side kuin vaippakin ja eipähän tarvii pelkää että läpi tulee tai jos tulee niin eipähän tarvii ite pestä! Ja sairaalan vaatteita saat vaihtaa niin paljon kuin haluat.

Eli jos verta tulla tupsahtaa ihaniin pöksyihin, niin ei muutakuin surutta vaihtamaan. Tuleeko ne siteet/äidin vaipat sairaalan puolesta? Itse en ole vielä laatinut minkäänlaista listaa sairaalakassista, enkä aio vielä pitkään aikaan. Tuntuu niin kaukaiselta sairaalaan lähtö, laskettuun aikaan kun on vielä reilu 8 viikkoa.

Mulle sisko sanoi, että kannattaa ehdottomasti ottaa omat siteet mukaan (mahdollisimman imukykyiset), koska sairaalasta saa kyllä sitetitä, mutta ne ovat ihan älyttömän paksuja (itsekin niitä hoitotyössä nähnyt, kyllä, ovat todella paksuja) ja sellainen side housuissa tuntuu epämukavalta, sama kuin vaippa olisi kuulemma.

Mun pitäis varmaan alkaa aktivoitua tuon sairaalakassin kanssa, kun laskettuun aikaan on tänään tasan kuusi viikkoa ja saattaahan tuo tuolta tulla etuajassakin. Sen verran olen saanut aikaiseksi, että olen alkanut kirjoittaa listaa sairaalaan mukaan otettavista tavaroista. Voidaan sitten kiireellä listan kanssa haalia tavaroita kasaan, kun lähtö on lähellä. [:D]

-äitiyskortti
-tossut, omia sukkia ja mahd. myös jotain pikkareita
-shampoo, hoitoaine, dödö, kosteusvoide, bepanthen, harja, hammasharja ja -tahna, (meikit?)
-imetysliivit, liivinsuojuksia (niitä ei kuulemma saa sairaalasta), siteitä
-kännykkä, kamera, videokamera ja kaikkien näiden laturit
-vesipullo, pillimehuja, kuivattuja luumuja, paljon karkkia! (lopetan vuoden kestäneen karkkilakon synnytykseen [:)])
-mp3-soitin, pari kirjaa
-kantoliina
-omat vaatteet kotiutumista varten

En ole vielä katsonut vauvan kotiutumisvaatteita valmiiksi, mutta ainakin pitää pakata turvakaukalo (ja alusta pitäisi kiinnittää autoon), lämpöpussi, toppapuku/fleecepuku, myssy, tumput ja itse kudotut villasukat ja sitten tietenkin joku body, potkuhousut, vaippa ja harsoja.

Kerrasta viisastuneena, en aio tällä kertaa ottaa muuta mukaan kun kotiintulo vaatteet, omat shamppoot ja hammasharjan sekä kameran ja kännykän latureineen. Ei siellä oikeasti tarvitse muuta.
Kyllä mä ainakin tykkäsin noista sairaalan "vaipoista", ei ainakaan päässyt vuoto läpi tulemaan. Ja ihaninta oli juuri se kun sai vaatteita vaihtaa vaikka kymmenen kertaa päivässä, eikä niitä tarvitse itse pestä [:D] Otin vaippoja muutaman kotiinkin, mikäli olisi tullut jotain runsasta vuotoa vielä. Ne siis tulevat sairaalan puolesta, joku sitä muistaakseni kyseli.

Kyllä sairaalasta saa kaiken tarpeellisen, ainakin mielestäni, huulirasvasta lähtien. Ja sitä nännirasvaakin sieltä saa, sekä rintakumeja. Ruokaa ainakin Porin sairaalassa oli tarjolla yltäkyllin, jatkuvasti syötiin ja mikäli yöllä nälkä yllätti niin jääkaapissa oli hedelmiä yms.

Jos jotain tuntuu tarvitsevan niin voihan mies tuoda sen sitten myöhemmin, mitään ressiä ei sairaalakassista kannata ottaa [:)]

Aika samoilla linjoilla katrikertun kans mennään.
Tylsääkään ei kerenny tulla, koska ihaili uutta tulokasta, tai sitte vaan nukuin.
Päiväkirjan otan mukaan, kiva lueskella jälkeenpäin minkälaisia tuntemuksia oli,
niitä ei muista jälkeenpäin.

Multa tuntu just samalta, että ei muuta kerenny tehdä ku syödä. Nälkää siellä ei pode.

Lykkyä tykö, kaikille ensi-synnyttäjille ja uudelleen-synnyttäjille!  [:D]

Täällä rv 34+1 ja en ole vielä kassia pakannut.. ajattelin että nyt kun osa on jo pikkuisen saan ut nii voisitteko kertoa mitä sine sairaalaan nyt oikeasti kannattaa ottaa mukaan ja mitä siellä tarvi?

Olen jo useamman viikon miettinyt kassin pakkaamista mutta en saa aloitettua kun en tiedä mitä sinne pakkaisin vaikka kaikenmaailman listoja on olemassa mutta vaikeaa silti :)

minä myös luulen että se tulee pakattua siten vasta kun vauva on tulossa :D saapahan jotain tekemistä sittenkin :)

No niin elikkäs siis sairaalakassin pakkaus pitäisi aloittaa. Onneksi katselin tämän keskustelun läpi niin sain hyviä vinkkejä ja olenkin kirjoittanut jo listan mitä otetaan mukaan.

Tarjoitus olisi yrittää saada perhehuone eli pitäisi siis miehellekin ottaa jotain tavaraa mukaan eli niidenkin pakkaaminen jää mulle.
Mitäs ihmeen evästä ukolle oikein ottaisi mukaan? Ollaan hankittu jo myslipatukoita ja niitä sellaisia valmis tuorejuusto (?) näkkäriä. Mitä muut ovat keksineet? Itsehän ei juuri saisi syödä mitään eikä varmaan mikään ei oikein tahdo edes maistuakaan..

Ei omaa syömistä ole enää kielletty, suositeltavaa on olla jotain pientä tuomassa energiaa. Mehuja, hedelmiä, keksejä...

Mulla on hedelmämehuja, sit semmoisia Mehukatti-hedelmävälipaloja (säilyy huoneenlämmössä), Paussi-keksejä ja lakritsia. Suklaata vois kans pakata mukaan kun on suositeltu energiantarpeeseen ;)

Hyviä vinkkejä löytää ihan googlaamalla 'Sairaalakassi' ja siitä erilaisia variaatioita :) Kannattaa lueskella korkeintaan parin vuoden takaisia vinkkejä kuitenkin, törmäsin vaikka mihin ohjeisiin kun aloin etsimään :D

Mullakin sairaalakassi sen verta pakattu mitä meinaan.. Loput sit otan mukaan kun lähtee kamerat hammasharjan jne. Et nyt siellä on vaan vauvalle viltti (koirille haju tuliaisia), kantoliina ku kuulemma neuvovat sen käyttöä ja juomapullo. Ainii ja konvehtirasia :) jätän suosiolla terveelliset energian tuojat kotiin. :D Meinaako kestovaippailijat ottaa kestoja mukaan? Kun ite en toisaalta haluais ottaa kun en tiedä oikein mitä pitäs ottaa mukaan mutta ne neuvois niitten käytössä. Niistä pitää vaan ite sit huolehtia eli tuoda kotiin pestäväksi jne niin menee aika hankalaksi mutta ois kiva jos joku neuvois niitten kanssa. Aattelin et jos ottais pari mukaan ja vois sit kotiin lähtiessä laittaa sen oikea oppisesti.

basura: Minä ajattelin ite ottaa vaan yhden kertiksen vauvalle mukaan, ajattelin sitten kotona rauhassa aloitella kestojen kanssa. Kotona voi sitten opetella omassa tahdissa. Eipähän muut ole todistamassa jos ei meinaa heti luonnistua ;-D

Kantoliina ei mulla mahdu kassiin joten myös sen opettelu jää kotiin. Netistä varmaan löytyy hyviä sidontavinkkejä.

Itsekin nyt viimeinkin lukaisin tämän ketjun läpi ja tein oman listani. Juuri synnyttänyt kaverini suositteli villatakin ja villasukkien mukaan ottoa, eli aion ottaa ne myös mukaan. Ei tarvii ainakaan palella. CD:itä pitäisi valikoida synnytyksen ajaksi, kättärillä kun saa kuunnella omia cd:itä synnytyssalissa. Paljonkohan sitä tarttis käteistä rahaa mukaan? Kortit kun ois hyvä jättää kotiin. Taksimatkoihin voi mennä kyllä yllättävän paljonkin rahaa, oletan kylläkin saavani jostain kyydin kotiin paluumatkalle.

mutta sehän on synnyttäjille vain oma vastuu suomessa onko se jotai 10€ luokkaa... taksi kuski hakee korvausta kelalta ja allekirjoituksensa papereihin jostain mistä saavat silloin kun sinua kuskaavat ja samalla jos taksilla pois menet niin lääkäriltä taksi lappu mukaan taksiin... :D kannattaa hyödyntää.. ainakin itsellä on niin pitkä matka ettei omalla kyydillä pääse 20€ mitenkää päin... ja vaikka mieski olis matkassa niin eiku taksilla vaan körryyttelet... mutta ainut on se huonopuoli että mies yksinään ei saa lääkäriltä paluu kyytiin taksilappua...

Mistäköhän saisi lisätietoa tuosta taksin  omavastuusta? Monethan lähtevät useamman kerran sairaalaan "synnyttämään", mutta sairaalasta voidaan käännyttää takaisin kotiin. Eli sen taksi kerran tulisi olla sellainen, että oikeasti jää synnyttämään? Maksetaanko kuskille tosiaan vain 10e? Siis että kela ei maksa kyydittävälle takautuvasti, vaan kuskille?

Juu taksimatkan omavastuu on tosiaan sen 10€. Tiedän kun olen itse joutunut taksilla sairaalaan menemään, meilläkin sairaalaan matkaa 100km. Sit joissain kunnissa on vissiin kimppakyyti, meillä täällä ainakin. Sillä joudun menemään ensi viikolla, kun on loppuraskauden tarkastus (?) synnärillä ja mies on töissä. Sekin ottaa vaan sen omavastuun 10€. Ja itse "potilaan" ei tartte huolehtia Kelasta, kuski hakee korvaukset sieltä. Kunhan vaan on taksilappu hoitajalta.

Minun mies sanoi, että Kelalta voisi hakea jopa korvausta itselle kaikista noista sairaalamatkoista (meilläkin kun tuota matkaa sinne on, eikä kulkeminen omalla autollakaan ilmaista ole), mutta siitä en mene takuuseen. Itse en noista Kela-jutuista tajua mitään. emoticon

Minä olen sairaalakassiin saanut peräti crocsit ja farkut laitettua. emoticon Ajattelin ostaa sinne jotain pillimehuja ja keksejä, ehkä suklaata. Vauvan vaatteetkin on vielä pesemättä, ainoastaan pari vaatekertaa pesin varulta, jos lähtö tulee. Mies ei niitä kuitenkaan osaa katsoa, oikeankokoisia.

Adara kirjoitti:

Minä olen sairaalakassiin saanut peräti crocsit ja farkut laitettua.

Laitoithan ainakin äitiysmalliset farkut? emoticon  Tavalliset ei liene kivoimmasta päästä, kun sieltä päästä kiristää ja kivistää ja maha ei heti häviä mihkään. :)

Adara kirjoitti:

Minä olen sairaalakassiin saanut peräti crocsit ja farkut laitettua.

Laitoithan ainakin äitiysmalliset farkut? emoticon  Tavalliset ei liene kivoimmasta päästä, kun sieltä päästä kiristää ja kivistää ja maha ei heti häviä mihkään. :)

jotenki en usko että sieltä saa yhtähyvät korvaukset jos on omalla autolla mennyt, mutta korvaukset kuitenkin... vaikka pitäishän se oma vastuu olla sama kuitenkin meni taksilla tai ilman...

Takaisin