Sain vasta tietää olevani raskaana..

minä&nuijapää

Oman äänensä löytänyt
Huomenta.
Täällä kirjoittaa 21 vuotias kahvikuppi kädessään aamutunneilla - vapaapäivää viettävä nuori nainen.
Ei oo mun tapaista yleensäkään kirjoittaa foorumeihin tai mihinkään julkiseen tietoon omia asioita, ja nytkään en oo varma salaako mun tunnus mun henkilöllisyyden. Ei kai sillä niin väliä.
Mä sain perjantaina tietää olevani raskaana. Raskaana, vaikkei sen pitänyt olla mun kohdalla mahdollista muutamista raskaista syistä.
Mistä epäilin? - en epäillyt. Multa tuli punertavaa v-vuodon seassa ja vähän nipisteli vatsaa, ajattelin että varmaan joku tulehdus. Lääkäri ei uskonut tulehdukseen kun katsastettiin tilanne, veikkasi joko tautia tai raskautta. Naurahdin, että taudit ei voi olla mahdollisia, että mun mies on tosi kiltti eikä tekis mitään sellaista ja raskaana mä en voi olla (syistä joita en täällä viitsi mainita).
Lääkäri kehotti kuitenkin tekemään jonkun halvan testin vaikka kotona, että sen jälkeen menisin tautiklinikalle. Jotenkin tosi huvittuneena menin ja ostin lähimmästä apteekista testin. Olin siis kauppakeskuksessa ja menin yleisvessaan.
Testin tein. Ja selkeä plussa.

Pari ekaa päivää meni itkiessä ja shokissa, miten tää on mahdollista kun mulla loppu vasta 5 päivää sitten mun normaalit kuukautiset? Eikä mun pitäis olla raskaana? Eikä mulla ole mitään muuta oireita paitsi väsymys/vitutus/kiukku jonka oon vaan ajatellu johtuvan jostain syys/talvi masennuksesta tmv. Ja muutenkin oon terveyden tilaltani sellanen että välillä heikottaa ja päätä särkee jne, joten ite en ainakaan huomaa mitään pahoinvointia..

Nyt on jotenkin epätodellinen olo, testit tehty joka päivä, kaikki plussia, mutta jotenkin sitä ei usko todeksi. Neuvolaan ja TK oltu yhteydessä. Enemmän mua stressaa koska en tiedä äitiydestä saati raskaudesta mitään.
En mä edes ole miettinyt haluaisinko mun elämässä lasta koska se ei ole ollut vaihtoehto.
Mut en mä aborttia pysty tekemään. En ainakaan nyt kun tää tilanne voi olla, joko pidän nyt, tai en välttämättä tule enää raskaaksi. Ja kyllähän mä joskus oon miettiny et jos sylissä ois se oma käärö. Kotona ois se konttaava jne.

Mä oon vakituisessa työsuhteessa luojan kiitos, mutta satun työskentelemään turvallisuusalalla vartijana ja järjestyksenvalvojana. Työhön liittyviä kysymyksiä ja stressiä on yllin kyllin. Mitä mun pomo sanoo tähän kaikkeen? Otetaanko mua enää vakavasti? Pystynkö enää elämässäni tekee sitä työtä mistä oikeasti tykkään?

Mulla on vierelläni 5 kuukauden ikäinen koiranpentu, jonka hankkiminen oli mulle yhtä iso päätös kun olisi lasta adoptoinut, koska ajattelin että tavallaan se kompensoi sitä etten voi saada lasta. Koira on pieni, ja energiaa täynnä. Iloinenkin. Silti huolettaa, miten pärjään? Mitä jos koira ei hyväksy vauvaa?

Olen myös parisuhteessa, ehkä maailman tasapainoisimman ja kilteimmän miehen kanssa. Työssäkäyvä - toki kalja maistuu vapaalla kuten normaalilla suomalaisella miehellä. Mutta mieheni on monella tapaa oikea onnen potku. Ei lyö, ei huuda. Tukee tosi paljon.
Hänen mielipide asiaan oli ettei halua lasta, mutta tukee päätöstä jos pidän sen. Ei hän(kään) ollut ajatellut lasta ainakaan tässä vaiheessa elämää. Ollaan vasta muuttamassa yhteen (miettikää otettiin kolmio ja nythän se yksi huone tulee hyvin käyttöön :D )

Tosiaan ollaan muuttamassa, kolmioon - miksi kolmioon? Alkuperäinen suunnitelma oli että jos toisen naama alkaa ärsyttää jossain vaiheessa niin voi leiriytyä sinne yhteen huoneeseen josta oltais tehty sellanen laiskanlinnake. Koti on muutenkin ihana ja ihan parin viikon päästä me muutetaan!

Mulla oli muutakin suunnitelmaa ensi vuodelle. Kamppailulajien jatkaminen jne. Tuntuu että niin moni asia jää. Mietin että mitä voin oikein tehdä?

Mitä voin syödä? Miten voin liikkua? Mitä voin tehdä?
Okei joo kaikki sanovat että neuvolassa selviää. Mutta jotenkin mä tahdon tietää heti. Ja inhoon hakea netistä sitä tietoa. Eniten tässä häiritsee se, etten tiedä mistään mitään. On jotenkin ihan outo olo. Ei tunnu siltä että olisi raskaana. Mulla on ihan "normaali" olo, jossei tätä stressiä oteta huomioon.

Eniten mietityttää, että millähän viikolla mä olen?
Kun tää byrokratia laittaa mut odottamaan ikuisuuden.

Ja ne neuvolan ajanvaraukset voi ************ mä en kestä niitä jonoja.. nimimerkillä jonotin eilen oikeasti 58 minuuttia. Ja en päässyt varaamaan.

Nyt haen lisää kahvia, toivottavasti täältä saa asiallista keskusteluseuraa! :)
 
Huomenta.
Täällä kirjoittaa 21 vuotias kahvikuppi kädessään aamutunneilla - vapaapäivää viettävä nuori nainen.
Ei oo mun tapaista yleensäkään kirjoittaa foorumeihin tai mihinkään julkiseen tietoon omia asioita, ja nytkään en oo varma salaako mun tunnus mun henkilöllisyyden. Ei kai sillä niin väliä.
Mä sain perjantaina tietää olevani raskaana. Raskaana, vaikkei sen pitänyt olla mun kohdalla mahdollista muutamista raskaista syistä.
Mistä epäilin? - en epäillyt. Multa tuli punertavaa v-vuodon seassa ja vähän nipisteli vatsaa, ajattelin että varmaan joku tulehdus. Lääkäri ei uskonut tulehdukseen kun katsastettiin tilanne, veikkasi joko tautia tai raskautta. Naurahdin, että taudit ei voi olla mahdollisia, että mun mies on tosi kiltti eikä tekis mitään sellaista ja raskaana mä en voi olla (syistä joita en täällä viitsi mainita).
Lääkäri kehotti kuitenkin tekemään jonkun halvan testin vaikka kotona, että sen jälkeen menisin tautiklinikalle. Jotenkin tosi huvittuneena menin ja ostin lähimmästä apteekista testin. Olin siis kauppakeskuksessa ja menin yleisvessaan.
Testin tein. Ja selkeä plussa.

Pari ekaa päivää meni itkiessä ja shokissa, miten tää on mahdollista kun mulla loppu vasta 5 päivää sitten mun normaalit kuukautiset? Eikä mun pitäis olla raskaana? Eikä mulla ole mitään muuta oireita paitsi väsymys/vitutus/kiukku jonka oon vaan ajatellu johtuvan jostain syys/talvi masennuksesta tmv. Ja muutenkin oon terveyden tilaltani sellanen että välillä heikottaa ja päätä särkee jne, joten ite en ainakaan huomaa mitään pahoinvointia..

Nyt on jotenkin epätodellinen olo, testit tehty joka päivä, kaikki plussia, mutta jotenkin sitä ei usko todeksi. Neuvolaan ja TK oltu yhteydessä. Enemmän mua stressaa koska en tiedä äitiydestä saati raskaudesta mitään.
En mä edes ole miettinyt haluaisinko mun elämässä lasta koska se ei ole ollut vaihtoehto.
Mut en mä aborttia pysty tekemään. En ainakaan nyt kun tää tilanne voi olla, joko pidän nyt, tai en välttämättä tule enää raskaaksi. Ja kyllähän mä joskus oon miettiny et jos sylissä ois se oma käärö. Kotona ois se konttaava jne.

Mä oon vakituisessa työsuhteessa luojan kiitos, mutta satun työskentelemään turvallisuusalalla vartijana ja järjestyksenvalvojana. Työhön liittyviä kysymyksiä ja stressiä on yllin kyllin. Mitä mun pomo sanoo tähän kaikkeen? Otetaanko mua enää vakavasti? Pystynkö enää elämässäni tekee sitä työtä mistä oikeasti tykkään?

Mulla on vierelläni 5 kuukauden ikäinen koiranpentu, jonka hankkiminen oli mulle yhtä iso päätös kun olisi lasta adoptoinut, koska ajattelin että tavallaan se kompensoi sitä etten voi saada lasta. Koira on pieni, ja energiaa täynnä. Iloinenkin. Silti huolettaa, miten pärjään? Mitä jos koira ei hyväksy vauvaa?

Olen myös parisuhteessa, ehkä maailman tasapainoisimman ja kilteimmän miehen kanssa. Työssäkäyvä - toki kalja maistuu vapaalla kuten normaalilla suomalaisella miehellä. Mutta mieheni on monella tapaa oikea onnen potku. Ei lyö, ei huuda. Tukee tosi paljon.
Hänen mielipide asiaan oli ettei halua lasta, mutta tukee päätöstä jos pidän sen. Ei hän(kään) ollut ajatellut lasta ainakaan tässä vaiheessa elämää. Ollaan vasta muuttamassa yhteen (miettikää otettiin kolmio ja nythän se yksi huone tulee hyvin käyttöön :D )

Tosiaan ollaan muuttamassa, kolmioon - miksi kolmioon? Alkuperäinen suunnitelma oli että jos toisen naama alkaa ärsyttää jossain vaiheessa niin voi leiriytyä sinne yhteen huoneeseen josta oltais tehty sellanen laiskanlinnake. Koti on muutenkin ihana ja ihan parin viikon päästä me muutetaan!

Mulla oli muutakin suunnitelmaa ensi vuodelle. Kamppailulajien jatkaminen jne. Tuntuu että niin moni asia jää. Mietin että mitä voin oikein tehdä?

Mitä voin syödä? Miten voin liikkua? Mitä voin tehdä?
Okei joo kaikki sanovat että neuvolassa selviää. Mutta jotenkin mä tahdon tietää heti. Ja inhoon hakea netistä sitä tietoa. Eniten tässä häiritsee se, etten tiedä mistään mitään. On jotenkin ihan outo olo. Ei tunnu siltä että olisi raskaana. Mulla on ihan "normaali" olo, jossei tätä stressiä oteta huomioon.

Eniten mietityttää, että millähän viikolla mä olen?
Kun tää byrokratia laittaa mut odottamaan ikuisuuden.

Ja ne neuvolan ajanvaraukset voi ************ mä en kestä niitä jonoja.. nimimerkillä jonotin eilen oikeasti 58 minuuttia. Ja en päässyt varaamaan.

Nyt haen lisää kahvia, toivottavasti täältä saa asiallista keskusteluseuraa! :)

Osta apteekista clearblue digitaalitesti. Se näyttää viikot noin suurinpiirtein. Meillä pystyy puhelimitse varaamaan neuvola-ajan (vai sinnekkö jonotitkin?) raskaanahan siis suurinpiirtein pystyy tekemään kaikkea mitä ennenkin mikä vaan tuntuu hyvältä vaikka tietty sen edetessä hetkeksi joutuu pidättäytymään joistain jutuista mutta kyllähän niitä sitten raskauden jälkeen taas pystyy jatkamaan. Sallitut ja ns kielletyt ruoka aineet löytyy netistä listana ja tietty saa myös ohjeet neuvolastakin (tässä yks sivu vältettävistä https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet ) toivottavasti saat pian aja neuvolaan ja paremmin tietoa :)
 
Miten on liikunnan laita?
En oo hetkeen liikkumalla liikkunut, mutta aijemmin taustalla rankkaa salilla käyntiä.
Miten nyt raskaana ja kuntosaleilu/lenkit?
 
Miten on liikunnan laita?
En oo hetkeen liikkumalla liikkunut, mutta aijemmin taustalla rankkaa salilla käyntiä.
Miten nyt raskaana ja kuntosaleilu/lenkit?

Liikuntaahan voi harrastaa siihenasti että tuntuu hyvältä. Oman voinnin mukaan oon ymmärtäny että voi liikkua mutta tostakin paremmat ohjeet saa neuvolasta. Lenkkejähän voi tehdä ihan synnytykseen asti mikäli vointi antaa myöden salilla olettaisin että ei hirveen raskasta mutta perusjuttuja. Itse en ole liikunnallinen niin tähän vähän vaikea sanoa mitään :D
 
Raskaus ei oo sairaus, sä voit tehdä kaikkia samoja fyysisiä juttuja ku aina ennenki. Voit matkustella tiettyihin viikkoihin asti ja treenaa salilla veren maku suussa jos tuntuu siltä. Ruokavalioon pitää vaan vähän enemmän kiinnittää huomiota. Tosta sun työstä kun se on varmaan vähä riskialtista niin sä voit saada kelalta erityisäitiyspäivä rahaa, en muista tarkemmin millo se alkaa mut kelan sivuilta selviää. Onnea odotukseen!
 
Helpoimmalla pääset kun soitat kelan asiakaspalveluun :)
 
Hei minä&nuijapää :)

Täältä foorumilta löytyy monta samanikäistä kuin sinä - ja myös kaiken ikäisiä, joilla on on ollut vastaavanlainen tilanne kuin sinä. Toivottavasti saat hyvää vertaistukea heiltä. Ja sitten, oletan että tiedät milloin sinun alustava laskettu aikasi on (jollakin hehtaarilla) - voit hyvin seurailla ja jutella siellä lisää sen ryhmän alla.

Liikunnasta sanoisin vain, että aluksi (ekat kolme kuukautta), voi mennä enemmän ja vähemmän kuin ennenkin. Sen jälkeen pitää vähän alkaa miettiä tekemisiään - ei suoria vatsalihaksia, ehkä vähän kevyempää treeniä, painoja jne. ja sitä kevennetään kohti loppuraskautta. Mutta tosiaan, kuten muut ovat sanoneet, sinun tulee kuunnella kroppaasi - jos vatsa on tosi pinkeä treenin jälkeen, silloin se on ollut vähän liian kova. Ja kamppailulajit joutunee odottamaan raskauden jälkeistä aikaa - ei iskuja kroppaan, varsinkaan vatsa-alueelle tai selkään.

Itse pystyin ensimmäisen raskauden aikana juoksemaan lenkeillä (viimeinen lenkki oli 7km) kunnes olin jotain 6kk raskaana. Sen jälkeen juoksu ei enää tuntunut hyvältä - jatkoin pyöräilyä ihan viimeiseen asti (viimeinen lenkki oli 5pv ennen synnytystä). Kaveri taas juoksi jonnekin raskausviikoille 34... eli melkein ihan loppuun asti.

Ruokavaliosta niin paljon, että katso, että vihannekset ja hedelmät ovat hyvin pestyjä ja kaikki liha, kala ja kana on läpikypsiä (ei enää mitään medium-pihviä). Muista syödä säännöllisesti ja monipuolisesti kaikkea (ja syö joku raskaudenajan monivitamiinipilleriä joka päivä)

Tunteesi tulee varmaan heilumaan edes ja takaisin - nyt voit mahtavasti syyttää raskaushormooneja :) Kyllä se siitä - ja sinulla ja miehelläsi on se 9kk aikaa sopeutua tilanteeseen (vaikka ehkä miehellesi se konkretisoituu ennemmän kun hän saa pitää lastaan sylissään).
 
Peukkuja sinne, ei munka pitäny saada lasta, varsinki kun ikää oli paljon. Olin samassa tilanteessa, mitään en mistään tiennyt enkä edes vaippaa vaihtanu. Hienosti on mennyt, poika nyt reilu 2 v. Mene eteenpäin maalaisjärjellä kroppaasi ja ehkä vähän sydäntäkin kuunnellen.
Niinkuin jo aiemmin todettiin, et ole sairas. Asenne ratkaisee myös aika paljon. Kyllä luonto hoitaa.
 
Mä olin myös semmosessa tilanteessa että tuli ihan puskista koko raskaus. Oltiin 7 vuotta yritetty ja sitte luovuin koko ajatuksesta saada lasta. Olin 6. viikolla kun tein testin ku ohimennen muistin olevani myöhässä. Oli kyllä iso yllätys kun testi oliki positiivinen.

Pienen paikkakunnan etuja oli päästä nopsaan neuvolaan ja sain ns. pyörän pyörimään. Olihan se kaikki uutta ja ihmeellistä, neuvolakäynnit ja muu. Kelan kommervenkkien kanssa meinas välillä käpy palaa ja vannoin etten ikinä haluu jäädä ees eläkkeelle ku on nii vaikeeks tehty kaikki. Mutta niistä kummasti vaan selvis vaikka mulla ei raskaus ollutkaan ihan läpihuutojuttu kun todettiin raskausajan diabetes niin piti joka kuukausi matkustaa viereiseen kaupunkiin ultraan kun seurattiin tarkemmin vauvan kasvua. Tehtiin lapsivesipunktio kun epäiltiin kromosomihäiriötä yms. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Vaihdoin elämäni ensimmäisen kerran vaipankin vasta omalle vauvalleni enkä ollut aiemmin pitänyt edes vauvaa sylissä. Siihen kaikkeen kummasti vaan kasvaa ja tulee se tietty varmuus omaan tekemiseen. Kyllä sä sen sitte itsekin huomaat.

Nyt poika on vähän vaille 11 kk ja päivääkään en vaihtaisi pois. Tää on ollu hieno matka vaikka "äkkilähtönä" eteen tulikin ja vasta on taival alussa. Tsemppiä ja rohkeutta!!
 
Raskaus ei oo sairaus, sä voit tehdä kaikkia samoja fyysisiä juttuja ku aina ennenki. Voit matkustella tiettyihin viikkoihin asti ja treenaa salilla veren maku suussa jos tuntuu siltä. Ruokavalioon pitää vaan vähän enemmän kiinnittää huomiota. Tosta sun työstä kun se on varmaan vähä riskialtista niin sä voit saada kelalta erityisäitiyspäivä rahaa, en muista tarkemmin millo se alkaa mut kelan sivuilta selviää. Onnea odotukseen!


Väkivallan uhka töissä ei ole peruste erityisäitiyspäivärahaan valitettavasti..erityisäitiyspäivärahaa saa vain jos on töissä esim paikassa jossa käsitellään vaarallisia kemikaaleja tms
 
Töissä kannattaa pomolle kertoa tilanteesta :) Jos vaikka olisi mahdollista järjestellä sellaista työtä/vuoroja jolloin olisi pienempi väkivallan uhka.
 
Täällä kanssa yksi jolla ollut aikanaan vastaavanlainen tilanne, tosin meillä vauveli sai alkunsa ehkäisystä huolimatta... Pelon sekaisin tuntein liikkeelle sitten lähdettiin, olin itse silloin 20v. Nyt tuo "ylläri" tuolla pelaa korttia! =) Ja on nyt 16 vuotias! :happy:
 
En minäkään tiennyt mitään vauvoista tai vaipanvaihdosta ennen! Oma vauvani on ensimmäinen vastasyntynyt, jota olen ikinä pidellyt, eikä ikinä jännittänyt häntä pidellä. Vaipanvaihto kyllä jännitti ja voi jessus, synnärillä verhon takana koitin pyyhkiä tervaista kakkaa vauvan pyllystä tyyliin omalla paidallani, kun unohtui pakata pyllypyyhkeet sairaalakassiin eikä minulle kerrottu, että viereisessä huoneessa on puuvillaisia kertiksiä vaikka millä mitalla. Kätilö tuli juuri sopivasti tarkistamaan meidän tilannetta ja totesi nyrpeästi, että Taitaa olla ensimmäinen lapsi. :oops:

Tosiaan jos netistä tiedon hakeminen on tympeää, niin liity tänne oman lasketun aikasi ryhmään! Sieltä me heinäkuisetkin on saatu hurrrja määrä tietoa toisiltamme :) Paljon onnea odotukseen, oma vauva on (minusta ainakin) suurin siunaus elämässä :Heartred
 
Mun ongelma tässä on se, etten tiedä millä viikolla olen, koska kuukautiset olleet normaalisti :sad001
Ensimmäinen - ilmeisesti varhais - ultra on tiistaina ja mua pelottaa onko täällä ylipäätään elämää.
5-6 päivää tullut tiputtelua, maksimissaan sen ruokalusikallisen, mutta päivystyksissä "rauhoittelevat" että keskenmeno voi olla ihan normaalia tässä vaiheessa ja etteivät ota ellei mulla ole hengenvaaraa tmv. :sour:

Nyt on tuo tiputtelu rauhottunut kuitenkin, ettei ihan koko ajan tule, eikä sidettä tarvitse, ja testi näyttää hailakkaa plussaa. ja aijemmin oli aika tummahko viiva.

Pahoin pelkään että kesken on mennyt. Mitää nylitsepä'äsemätöntä kipua en tosin ole huomannut. eikä verta ole tullut yllinkyllin, tai niitä klönttejä.. Ehkä ne sitten kohta tulee.. :sad001

Ihmetyttää vaan just kun vatsa on tosi isona, turvonneena, mietin että olenko oikeasti vaan lihonut kuukauden aikana näin isoksi vai mitä..:bored:
 
Raskaustestien viivojen väri voi vaihdella esim. sen mukaan mihin aikaan vuorokaudesta testailet. Sitä en tiedä, haalistuuko viivat vähän, jos raskaus on jo edennyt vähän pidemmälle?? Tiputtelevaa vuotoa voi tulla raskaanakin ja joillain alussa myös aivan normaali vuotokin. Mutta en voi tietenkään mitään luvata. Valitettavasti alkuraskauden keskenmenoja tulee myös jonkin verran. Tosin olen lukenut jostain, että niistä valta osa tulee jo niin varhain, että raskautta ei ole edes ehditty huomata!

Tuosta liikunnasta.. Hyvin yksilöllistähän se on, miten liikuntaa voi raskausaikana harrastaa. Se mikä tuntuu hyvältä! Mutta mitä pidemmälle aika menee, ei saisi nostella salilla kovin painavia painoja ja rv 20 mennessä pitäisi lopettaa suorien vatsalihasten teko. Nuo kamppailulajit on kyllä syytä lopettaa, kun mitään sellaisia lajeja ei suositella, joissa tulee kontaktia ja iskuja.

En tiedä, miten turvallisuusalalla, mutta joistain hommista voidaan raskauden edetessä siirtää väliaikaisesti toiseen työhön. Ainakin hoitoalalla, jossa itse olen, voidaan esim. fyysisestä vanhustyöstä, päihde- mielenterveystyöstä tai kuntoutuksesta esim siirtää sellaiseen työhön samalle alalle, jossa ei tule väkivallan riskiä tai suurta fyysistä kuormitusta.

Toivottavasti asiat selviää pian! Toivotaan, että kaikki on hyvin! Ja onhan teillä pitkän aikaa valmistautua muutokseen! Onnea matkaan!
 
Hiiva on tosi yleinen raskauden aikana, johtuu kaikenlaisista hormoneista ja ph-pitoisuuksien vaihtelusta... Hoidettuna ei kai pitäisi olla vaarallinen. Mulla oli ensimmäistä kertaa elämässä hiiva raskausaikana ja hoitui canesten combilla muutamassa päivässä. Raskaana ollessa suositellaan kuitenkin menemään lääkäriin, jos epäilee hiivatulehdusta. :)

Ja sitten tiputteluvuotokin on alkuraskaudesta aika yleistä. Toivottavasti kaikki on hyvin! :shy:
 
Takaisin
Top