Saiko synnytyssairaalassa nukkua vauvan kanssa sylikkäin?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Joskus olen kuullut kokemuksista, kun synnytyssairaalassa ei ole kuulema suositeltu ottamaan vauvaa syliin, kainaloon tai viereen nukkumaan sairaalasänkyyn. Miten teitä ohjeistettiin?

Naistenklinikalla ei puututtu siihen, kun nukuin vauvan kanssa. Autettiin kyllä asettamaan tyynyjä laidoille, että asento pysyy mukavana eikä vauva tipu. Koiranuntahan se sairaalassa kyllä oli, kaikki oli niin jännittävää ettei sitä kunnolla malttanut tai saanut nukuttua ja kyllähän sitä vähän mietti, ettei kai vauva tipu..
 
Ois saanut nukkua, mutta mä en kyennyt nukkumaan jälleen kerran ollenkaan sairaalassa. Olin niin väsynyt ja hoitajat otti osayöksi vauvan niinkuin esikoisenkin. Puhutaan parista kolmesta tunnista ja silti joillain oli vähän nihkeä asenne vaikka yritin selittää että kotona saan unta, kun ei ole kokoajan levoton niinkuin sairaalassa.
 
Ois saanut nukkua, mutta mä en kyennyt nukkumaan jälleen kerran ollenkaan sairaalassa. Olin niin väsynyt ja hoitajat otti osayöksi vauvan niinkuin esikoisenkin. Puhutaan parista kolmesta tunnista ja silti joillain oli vähän nihkeä asenne vaikka yritin selittää että kotona saan unta, kun ei ole kokoajan levoton niinkuin sairaalassa.
Sairaalassa kyllä oli vaikea nukkua monestakin syystä! Ovi kävi koko ajan, kun oli huonetoveri/tovereita, joku kuorsasi, jonkun vauva itki aina, sitten tuntui muutenkin että keho ja pää käy ihan kierroksilla:Eyes: Tai sitten vaan teki mieli vain tuijottaa ihanaa vastasyntynyttä ja ihmetellä ihanuutta:Smiling Face With Heart Shaped Eyes:
Meillä kumpikaan vauva ei oikein tuntunut viihtyvän kapaloitunakaan sairaalan vauvasängyssä, nukahtivat parhaiten ja helpoiten rinnalle. Lisäksi se kun oli kova tahto nostattaa maito rintoihin, tuntui että ihokontaktissa olisi hyvä pitää niin paljon kun vain voi.
 
Jorvissa, kätilöopistolla ja hyvinkäällä ei ainakaan mitenkään kielletty. Vauva oltiin viety mun ollessa puoli unessa vierestä johonkin mittauksiin ja palautettu viereen takaisin.
 
Oikein suositeltiin sylikkäin nukkumista. Itseä se pelotti, olen kunnolla nukahtaessani niin sikeäuninen että pelkäsin pudottavani/liiskaavani vauvan. Ensimmäisellä kerralla isä piti vauvaa kun nukuin ja toisella kertaa kun isä ei saanut koronan takia olla huoneessa mukana, laskin sitten vain siihen "kippoon" mikä vauvalle oli tarkoitettu ja vedin sen kipon kiinni omaan sänkyyni. Siinä ei kyllä kauheasti tullut nukuttua kun piti koko ajan vahtia vauvaa.
 
Esikoisen syntyessä 2014 sai pitää sylissä ja samassa sängyssä nukkuessa. Kuopuksen syntyessä tänä vuonna ei saanut. Kumpikin on syntynyt Tyksissä.
 
Vuonna 2016 esikoisen kanssa mulle ei edes annettu sitä vauvakaukaloa, oli kova suositus pitää vauvaa mahdollisimman paljon ihokontaktissa. Samassa sairaalassa vuonna 2021 sanottiin että eivät suosittele nukkumaan samassa sängyssä, mutta eivät sitä estäneetkään. Tai ei kai heillä siinä mitään valtuuksia olekaan kieltää, tuskin alkavat repiä vauvoja äitiensä sylistä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: hoitaja näki siis yöllä minun nukkuvan vauva kainalossa ja mainitsi tästä suosituksesta, minä vastasin että ai jaa ja jatkoin koisimista, niin asian käsittely jäi siihen.
 
Esikoinen nukkui siinä sairaalalodjussa koska mua pelotti pitää vieressä ja olin aika kipeä epparin takia mut sit 2 ja 3 on nukkuneet vain kainalossa.
 
2017 sai ja suositeltiin pitää vauva ihokontaktissa. Pidinkin siis esikoisen lähes kokoajan vieressä, uni ei sairaalassa oikein tahtonut tulla, mutta sektion jälkeen maidon nousuun varmasti lopulta auttoi jatkuva ihokontakti ja aktiiviset imetysharjoittelut.
 
Suositeltiin nukkumaan vauva vieressä, jopa koin omasta mielestäni painostusta tähän. Tiesin, että alusta asti haluan vauvan nukkuman omassa sängyssä mun sängyn vieressä ja onneksi sain sen lootan. Nukun muutenkin huonosti sairaalassa
 
OYS:issa vuonna 2008 suositeltiin pitämään vauvaa mahdollisimman paljon ihokontaktissa ja yrittämään imettämistä. 2016 muistelen pitäneeni vielä vauvaa vieressä. Mutta -18 suositus muuttui ja lastenhoitaja kävi minua opastamassa että vauva kainalossa ei saa nukkua. Nyökyttelin vaan ja jatkoin vauvan kanssa. Ei tullut ottamaan vauvaa pois, mutta sanoi kirjoittavansa minusta tietoja ylös että en suostunut nukuttamaan vauvaa siihen punkkaan. Jeps, pahis mutsi. -20 nukutin vuoroin punkkaan ja vuoroin viereen, aina sen mukaan että miten vauveli rauhoittui. Nyt -22 ajattelin kyllä pitää vauvelin vieressä, sanokoot mitä sanovat - osaan mielestäni homman.
 
Ei olis saanut, mutta koska vauva ei suostunut nukkumaan omassa kopassaan, niin otin kyllä viereen. En olis nukkunut varmaan ollenkaan, jos en olis ottanut viereen. En tiedä, onko nyt ohjeet muuttuneet, mutta aion toimia samoin tämän toisenkin kanssa, jos tilanne niin vaatii.
 
Tayssissa 2016 hoitajat katsoivat että imuote on hyvä ja tokaisi, että sielä on pienen hyvä olla, äidin kainalossa, sammutti valot lähtiessään.
2021 oltiin hotellissa, jossa sanottiin ettei vauvaa saa ottaa kainaloon, koska liian pehmeä sänky mutta koska mies ei jäänyt sinne yöksi, sain vauvan viereen turvallisesti. Kumpaakaan ei saanut akvaarioonsa unille :)
 
Ei tullut edes puheeksi. Perhehuoneen sängyt olivat todella kapeita, eikä niissä ollut reunoja, joten varmasti parempi että vauva nukkui omassa sängyssä. Toki hän nukkui paljon meidän vanhempien päällä kenguruhoidossa päiväsaikaan. Sai mukavasti ihokontaktia. Kokemus vuodelta 2019.
 
Ei ollut erityisemmin puhetta asiasta. Vauva nukkui välillä omassa sängyssään ja välillä mun kainalossa eikä siihen puututtu mitenkään. Imetykseen ohjeistivat nimenomaan kylkimakuulla imetyksen ja huolella tukivat vauvan siihen mun kainaloon peittorullalla ettei pääse sängystä tippumaan. Ei mitään puhetta, ettei siihen saisi nukahtaa. Huoneessa oli ihan tuhottoman kuuma, mutta pidin vauvaa lähellä silti mahdollisimman paljon ja siinä se parhaiten viihtyikin. Illalla pistin nukkumaan omaan sänkyynsä, mutta ei kyllä koko yötä siellä nukkunut.
 
Yksi hoitajista sanoi, kun meidät oltiin synnytyssalista kärrätty omaan perhehuoneeseen, ettei vauva vieressä saa nukkua. Toki silloin takana rankka synnytys ja kova väsymys, niin en olisi uskaltanut nukkuakaan vauvan kanssa.

Vauva toki nukkui sylissä/vierellä, mutta olin silloin itse hereillä :Slightly Smiling Face:
 
2011 ja 2013 suositeltiin että vauva nukkuisi vieressä. Vastauksista päätellen tämäkin sitten muuttunut.
 
Taysissa on aika ehdoton kielto koska siellä valitettavasti on vauva kuollut vastikään äidin rinnan alle. Kaveri on töissä vastasyntyneiden teholla ja itselle myös sanottiin että kun itse laitan nukkumaan, pitää vauva nostaa omaan sänkyyn.
 
2019 esikoisesta kysyttiin, että nukunko vauva vieressä vai omassa pedissä. Olivat viereen kovasti laittamassa, mut pelkäsin että liiskaisin vauvan enkä sais nukuttua, niin halusin omaan petiin. Sit lopulta vähän vuorottelin, välillä nukku vieressä ja välillä omassa kopassaan.

2021 ei kyselty tai sanottu mitään. Nukutin viereen, paitsi jos sain nätisti nukahtaa omaan koppaansa niin sit siihen. Vieressä oli kuitenkin pääasiassa ja siitä helppo tunkee tissiäkin yöllä suuhun :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Takaisin
Top