Saiko synnytyssairaalassa nukkua vastasyntyneen kanssa?

Naistenklinikalla 2025 sanottiin että vauvan kanssa voi nukkua vaan niin että puoliso on silloin hereillä. Vaan eipä ne sitä olleet huoneessa valvomassa. Taisin jossain kohtaa kevyesti torkahdella imettäessä.

Mutta siis mulle tulee tästä kysmys, että saitteko te oikeasti unta sairaalassa? :O

Mä olin synnytyksen päätyttyä valvonut kolmisen vuorokautta putkeen ja sen jälkeenkin sain aivan lyhyitä pätkiä unta. Oltiin kaksi vuorokautta synnyttäneiden osastolla ja pisin uni oli 1,5 h (se sitten tuntuikin niin palauttavalta että ihan kuin olisi koko yön nukkunut!). Perhehuoneeseen vauvan kanssa päästessä taisi tulla semmoinen 45 min tosi kevyttä unta ollut torkahdus.

Mulla toki unettomuus jatkui muutenkin raskauden alusta loppuun ja kateellisena kuuntelin muiden tarinoita siitä kuinka voisivat nukkua loputtomasti.

2018 Oysissa oltiin aika tiukkana, että ei nukuttu vauvan kanssa samassa sängyssä. Enää en kyllä lupia kyselisi, kun ei sitä varsinaisesti voi kukaan kieltääkään. Jännä, miten suositukset vaihtelee eri paikoissa ja miten ensisynnyttäjille ollaan usein niin paljon tiukempia kuin uudelleensynnyttäjille. Yhdellä tutulla äidillä kokemus, että hänen huonetoveri (ensisynnyttäjä) oli saanut "valitukset" kun nukahti imettäessä, ja tää usean lapsen äiti nukkui ja imetti samalla jatkuvasti ja se oli hoitohenkilökunnalle ok. Onko teillä kokemusta vastaavasta, että ensisynnyttäjiä varoitellaan enemmän? Ajattelen itse, että nyt uudelleensynnyttäjänä sitä osaa varmaan pitää puolensa ihan eri tavalla kuin parikymppisenä ensimmäisen äitinä. "Omalla vastuulla" voi olla ohjeistus, mutta itselle se on aika itsestään selvää joka tapauksessa, että se vastuu lapsesta seuraa mukana koko hänen lapsuusajan 🥰
Mäkään en saanut nukkua esikoisen kanssa sairaalassa samassa sängyssä, ja nöyränä ja väsyneenä sitä ohjetta sitten noudatin. Nyt toisen kohdalla ei sanottu mitään asiasta. Kerran koetin nukuttaa vauvan siihen sairaalan vauvasänkyyn, mutta vauva nukkui siinä 10 min ja alkoi vinkistä, niin sitten en jaksanut edes yrittää, vaan nukuttiin yhdessä samassa sängyssä. 😅

Kotkassa viime kuussa ei ainakaan kielletty vauvan kanssa nukkumista. Ja nukuinkin oikeastaan kaikki yöt vauva vieressäni, tuntui niin työläältä jos olisi pitänyt siirrellä vauvaa edestakaisin.

Muokattu viimeksi:
Naistenklinikalla 2025 sanottiin että vauvan kanssa voi nukkua vaan niin että puoliso on silloin hereillä. Vaan eipä ne sitä olleet huoneessa valvomassa. Taisin jossain kohtaa kevyesti torkahdella imettäessä.

Mutta siis mulle tulee tästä kysmys, että saitteko te oikeasti unta sairaalassa? :O

Mä olin synnytyksen päätyttyä valvonut kolmisen vuorokautta putkeen ja sen jälkeenkin sain aivan lyhyitä pätkiä unta. Oltiin kaksi vuorokautta synnyttäneiden osastolla ja pisin uni oli 1,5 h (se sitten tuntuikin niin palauttavalta että ihan kuin olisi koko yön nukkunut!). Perhehuoneeseen vauvan kanssa päästessä taisi tulla semmoinen 45 min tosi kevyttä unta ollut torkahdus.

Mulla toki unettomuus jatkui muutenkin raskauden alusta loppuun ja kateellisena kuuntelin muiden tarinoita siitä kuinka voisivat nukkua loputtomasti.
En todellakaan saanut sairaalassa nukuttua 🙈 Oltiin reilu viikko vauvateholla, nukuin tuon viikon aikana yhteensä 5 tuntia? Kun pääsin kotiin, nukuin ekana yönä varmaan yhteen putkeen tuon saman 5 h, heräsin sitten paniikissa miksi vauva ei ole herättänyt, mutta hänkin taisi kotiinsa päästyään saada ekat kunnon yöunet 💛

Mä en vaan saanu unta siellä kun laitteet piippasi, porukkaa lappasi huoneeseen (siis hoitajia), huoneessa oli älyttömän kuuma, vauvan sinivalokaappi hohkasi valoa.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus, vauva joutu tosiaan olemaan sinivalokaapissa letkuissa kiinni, sen takia en hämtä viereeni saanut, oli tosi raastavaa kun hän joutui yksin itkemään 😭

Takaisin