Saiko synnytyssairaalassa nukkua vastasyntyneen kanssa?

Satasairaalassa 2013 (tai sillon vielä Satakunnan keskussairaala) vauva otettiin pois vierestä ja laitettiin omaan sänkyynsä. En nuorena esikoisen äitinä uskaltanut sanoa, että olisin halunnut olla vauvan vieressä.

2021 vauva oli käytännössä kaiken ajan, mitä ei ollut isän sylissä, ja omien vessareissujeni ajan, minun sairaalakaapuni sisällä, ja nukuinkin niin, että vauva oli kaavussa rinnalla. Sillon ei sanottu mitään, annettiin vauvan olla siellä. ❤️ Ainut kommentti oli joltain, en muista, oliko hoitaja vai lääkäri, että eikö vauvalle ole vaatteita puettu, kun on pelkässä vaipassa. Kysyin, että mihin se vaatteita tarvitsee, kun on jatkuvasti ihokontaktissa. Totesi, että no, siinä tapauksessa ei kai tarvitsekaan. 🫠

2023 vauva oli samalla tavalla ihokontaktissa eikä sillon kommentoitu mitään. Eipä siellä meidän huoneessa kyllä pahemmin edes käyty, vuoron alussa tuli uusi työntekijä esittäytymään ja muun ajan olimmekin keskenämme. 😅

Hyvinkäällä viime viikolla vauva sai ihokontaktissa, eli pelkässä vaipassa mun rintojen päällä kun itse nukuin selällöni, en ollut zombi, ei kipulääkkeitä yms. omaan tajuntaan vaikuttavia seikkoja. Sain tyynyt molemmille kyljille estämään kääntymistä, ja sängyn reuna oli ylhäällä.
Asioikseni nukkumisasiaa heti huoneeseen siirryttäessä kysyin.

Toki kun huoneessa oli sähkysänky niin nostamalla sen ihan ylös oli helppo myös ojentaa oma käsi vauvan sänkyyn..
Virallinen nykyinen kotiohjeistus on ei perhepetiä, vaan oma sänky. Vauva selälleen. Vauvalla saa olla peitto. Vauvan sängyssä ei saa olla ylimääräistä tavaraa kuten pehmoja/ nalleja/ uniriepuja tms.

Hyvinkäällä viime viikolla vauva sai ihokontaktissa, eli pelkässä vaipassa mun rintojen päällä kun itse nukuin selällöni, en ollut zombi, ei kipulääkkeitä yms. omaan tajuntaan vaikuttavia seikkoja. Sain tyynyt molemmille kyljille estämään kääntymistä, ja sängyn reuna oli ylhäällä.
Asioikseni nukkumisasiaa heti huoneeseen siirryttäessä kysyin.

Toki kun huoneessa oli sähkysänky niin nostamalla sen ihan ylös oli helppo myös ojentaa oma käsi vauvan sänkyyn..
Virallinen nykyinen kotiohjeistus on ei perhepetiä, vaan oma sänky. Vauva selälleen. Vauvalla saa olla peitto. Vauvan sängyssä ei saa olla ylimääräistä tavaraa kuten pehmoja/ nalleja/ uniriepuja tms.
Onneksi olkoon! 😍 eilen just ajattelin, että teillä ehkä jo tulokas sylissä. ☺️

Onneksi olkoon! 😍 eilen just ajattelin, että teillä ehkä jo tulokas sylissä. ☺️
Onnitteluista kiitos niin sinulle @VäriSointu kuin kaikille muillekin onnittelijoille.
On jäänyt tämä tänne foorumille kirjoittelu nyt hieman vähemmälle taapero+vauva -yhdistelmän toistaiseksi todella hyvin sujuneessa "sisäänajovaiheessa".

Onnitteluista kiitos niin sinulle @VäriSointu kuin kaikille muillekin onnittelijoille.
On jäänyt tämä tänne foorumille kirjoittelu nyt hieman vähemmälle taapero+vauva -yhdistelmän toistaiseksi todella hyvin sujuneessa "sisäänajovaiheessa".
Tottakai jää kirjoittelut vähemmälle. ☺️ kiva kuulla, että sisäänajovaihe on sujunut hyvin. Ihanaa uutta arkea sinne! ❤️

En muista mitään kommenttia aiheesta, en esikoisen syntymän jälkeen 2016 enkä toisen syntymän jälkeen 2020. Oleskelin paljon sängyssä vauva sylissä joo, mutta en nukkunut niin. Esikoisen kanssa aika paljon vuoroteltiin lapsen isän kanssa, jos toista nukutti, toinen valvoi vauvan kanssa, oli myös siinä vaunussa välillä. Toisen lapsen kohdalla isä ei päässyt meidän kanssamme koronan takia vuodeosastolle, niin laitoin vauvan siihen vaunuun ja vedin vaunun kiinni sänkyyni kun alkoi nukuttaa, meni tosi hyvin niin. Meillä tosin ei olla vauvojen kanssa nukuttu lainkaan samassa sängyssä kotonakaan.

Taysissa (joulukuu -24) sain nukkua kyllä vauva rintakehän päällä ihokontaktissa ❤️ puoliso valvo meidän unta sillon, kun mulla ei silmät pysyny enää auki. Oltiin neljä vuorokautta sairaalassa ja oltaisko me vikaksi yöksi uskallettu kätilön kannustamana nukkua poika omassa kopassaan, että saatais edes jonkinlaiset unet 🙈 mulla oli sektiosynnytys, joten puoliso hoiti pojan useemmin ja nopeemmin, kuin minä. Eräs kätilö totesi tähän vauvan kanssa nukkumiseen, että oon tehnyt just hyvin ja oikein, että oon saanut maitoa nostatettua 😍

Helmikuu2025 Hyvinkää sai nukkua vieressä ensimmäisestä yöstä alkaen 🥰

Naikkarilla nyt menneellä viikolla ei asiasta sanottu mitään (tai en ainakaan muista 😅) mut vauvat paketoitiin omaan (yhteiseen) sänkyynsä kun päästiin lapsivuodeosaston huoneeseen. Itse pelkäisin perhepedissä tappavani jonkun, joten tää järjestely sopi mulle oikein hyvin, pojat sai kuitenkin olla toisiaan lähellä. 🩵 Kerran tosin karmean unettoman sinivalohoitoyön jälkeen vahingossa nukahdin yksi vauva rinnalla - sängyn pää oli onneksi vähän kohotettuna ni ei ollut riskiä mihinkään kierähtämisestä - ja herätessä en heti edes tajunnu että vauva on siinä eikä siellä sinivalolampun alla 😅

Esikoisen syntymän aikaan (Tays) vauva pidettiin enimmäkseen omassa pikkusängyssään. 2021 (PHKS) oikein kannustettiin nukkumaan ihokontaktissa, joten poika käytännössä asui mun sairaalamekon sisällä rinnan päällä, ellei ollut isän sylissä. Tänä vuonna asia jätettiin äidin päätettäväksi. Sanottiin vain, että jos ei pidä rinnan päällä, niin sitten vauvalle vaatteet.

Meidän kesäkuisen kanssa sai nukkua ihokontaktissa (Ekks). Ekana yönä kätilö kysyi, haluunko nukkua vauvan kanssa vai laitetaanko nukkumaan omaan koppaan. Eka yö nukuttiin omissa sängyissä, mutta loput oltiin ihokontaktissa laidat ylhäällä ja tyynyillä tuettuna. Mulla ei ollut pelkoa vahingossakaan kääntymisestä kiireellisen sektion jälkeen, sen verran epämukavalta tuntui olla missään muussa asennossa kuin selällään 😅 joku kätilö sanoikin, että hänellähän on oikein hyvä paikka siinä mun sairaalakaavun sisällä 😍

Rovaniemellä 2016 ei tykätty et nukku vauvan vieressä. Antoivat lopulta siunauksen kun sanoivat et nukkuu niin et vauva on oman pään korkeudella ettei voi kieriä päälle. 2023 eivät sanoneet mitään kun nukuin vauvan vieressä.

Kun esikoinen syntyi 2023 kesällä, en nukkunut kahteen yöhön, joten vauva nukkui sylissäni. Mutta yksi aamu sitten heräsin siihen, että nyytti oli minulla kainalossa ja kukaan ei ollut tullut kieltämään.

Mahduttiin hyvin vierekkäin sairaalasängyssä pötköttelemään, joten koko sairaalavisiitin (poislukien äidin ruokailut) vauva oli minulla sylissä tai kainalossa.

Olen tosin maailman kevyin nukkuja, joten uskalsinkin ottaa vauvan sairaalasänkyyn kanssani.

Perhepedissä nukutaan edelleen. Toimii meille parhaiten!

KYS 2025
Osa hoitajista kielsi, pari sanoi, että virallinen kanta on olla suosittelematta, mutta jos kokee turvalliseksi ja mukavaksi niin anti mennä omalla vastuulla.
Itse torkahdin muutamia kertoja niin että vauva oli sylissä tai vieressä, mutta en tietoisesti niin nukkunut ennen kuin kotona kun ei ollut pelkoa että joku tulee valittamaan. 😅

Takaisin