Saavatko perheelliset paremmat loma- ja vapaapäivät?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Joskus olen kuullut jonkun sanovan, että on epäreilua, kun perheelliset saavat parhaimmat loma- ja vapaapäivät, esim. pyhät. Oletteko törmänneet tälläiseen? Mitä mieltä olette, pitääkö lapsellisen saada esim. joulu vapaaksi ennemmin kuin lapsettoman?
 
En ole törmännyt itse ja välillä jopa tuntuu, että lapsiperheiden kohdalla pitäisi joustaa enemmän. Tosin yövuorot pystyi mun entisellä työpaikalla jättää pois, jos oli lapsia.

Miehestä tulee matikka/fysiikka opettaja, joten hänellä tulee olemaan pitkät ja mukavat lomat vieläpä samaan aikaan kuin lapsilla, mistä olen hirmu onnellinen. :)
 
Meillä kaikki saavat toivoa lomien ajankohdat ja yleensä ne toteutuu toiveiden mukaisesti, vaikka lähes kaikilla on perhettä
 
Omassa työpaikassa en ole huomannut vapaita ja lomia jaettavan sen mukaan, kenellä on lapsia ja kenellä ei. Toiveiden mukaan on menty. Mun mielestä vanhemmuus ei yksinään ole mikään syy saada vapaaksi perinteisiä perhejuhlapäiviä. Voihan lapsettomallakin olla perhettä, läheisiä, tärkeitä perinteitä...
 
Joidenkin työntekijöiden suosiminen toisten kustannuksella on huonon työpaikan merkki. Yhdessä tällaisessa olin, ja kun sen havaitsin, irtisanouduin oitis. Nykyään en enää mene sellaiseen työpaikkaan, jossa lomista joutuu vääntämään.

Kaksi viimeisintä työpaikkaani ovat suoraan sanoneet, että työntekijät ilmoittavat milloin pitävät lomansa, eikä sellaista tilannetta tule, että lomat eivät onnistuisi silloin kun niitä halutaan pitää.
 
Meillä on tiimissä paljon pienten koululaisten äitejä, joiden lapsilla on aivan liikaa lomaa verrattuna vanhempien lomiin. (pitkä kesäloma, pahimmillaan viikon syysloma, joululoma, talviloma) Ja sitten on isoäitejä, jotka tarvitsevat lomaa samaan aikaan samasta syystä, eli hoitavat niitä lapsenlapsia, joiden vanhemmilla ei lomapäivät riitä.

Yleensä lomat on saatu jotenkin kiertämään, mutta toki solidaarisuuttakin on ollut, eli perheettömät ja nuoremmat työntekijät ovat luopuneet esim. heinäkuusta.
 
Olen töissä alalla, jossa kesälomat ovat automaattisesti heinäkuussa ja talvilomat yleensä välipäivinä, joka toimii hyvin päiväkoti-ikäisten lasten kohdalla. Työpaikallamme pyritään siihen, että koululaisten vanhemmat saisivat olla kotona lastensa kanssa esimerkiksi hiihtoloman tai muun koulun loman aikaan. Toki työntekijät joilla on 38 lomapäivää saavat etumatkaa jossain määrin, mutta joustavat hyvin mikäli heillä on isoja lapsia tai ovat lapsettomia :)
 
Meillä on kiertävä lomalista ja se on tasapuolinen ja minusta muutenkin hyvä juttu. Ei ole stressiä ja vääntöä lomista eikä joudu pätkimään, 4 viikkoa saa pitää putkeen. Loman ajankohta on ajoissa tiedossa, niin pääse suunnittelemaan. Säät kuitenkin vaihtelee ja niistä ikinä ei tiedä etukäteen.
 
Tasapuolisesti kiertää lomalista ja kaikkien toiveet otetaan huomioon. Lyhennettyä työaikaa hyödynnetään esim. lapsiperheissä tai opinnoissa työn ohessa. Joustetaan eri elämäntilanteissa. :happy:
 
Takaisin
Top