Saako virpoa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Palmusunnuntai on jo ylihuomenna! Mitä mieltä sinä olet virpomisesta? Miten suhtaudut oven taakse tuleviin virpojiin? Entä annatko/antaisitko oman lapsesi virpoa?

Itse annan ihan mielelläni pienille virpojille suklaamunia. Oman lapsen virpomaan päästäminen kuitenkin vähän epäilyttää. Monet kuitenkin suhtautuu tympeämmin virpojiin ja kuopus (joka sanoo haluavansa virpoa) on mielestäni vähän pienikin siihen. Tänä vuonna asia ratkesi, kun tuli muuta menoa sunnuntaille. Mutta ensi vuonna pitäisi varmaan joko antaa lapsen virpoa - tai keksiä lapselle kelpaava perustelu miksi ei.

Saa virpoa. 🥰 Meidän kolmevee ei vielä käy virpomassa kuin isovanhemmilla ja yhdellä ystävälläni, mutta ehkä jo ensi vuonna vanhemman kanssa. Asutaan kadulla, jossa asuu pelkkiä lapsiperheitä ja lähes kaikki ovat vähintään moikkaustuttuja, niin ei arveluta ollenkaan päästää ~ekaluokkalaista sitten yksinkään tai kaverin kanssa.

Mulle ei oo tietääkseni ikinä tullut yksin asuessani kukaan virpomaan, eikä nyt kun miehen kanssa asunut. Aiemmin ei olisi haitannut jos joku olisi tullut virpomaan, olisin varmaan avannut oven ja antanut jotain suklaata yms. Nyt oon kyllä sen verran v-mäisellä päällä etten tule avaamaan ovea kellekkään jos lapsia tulisi oven taakse. Ja mun tuurilla tietty varmaan tulee kun en haluaisi...

Omaan lapsuuteen virpominen kuului ja mukavat muistot perinteestä on jäänyt, asuttu naapurustossa jossa monet asuneet vuosia ja "naamatuttuja" lähes kaikki. Mutta nykyään tuntuu, että virpominen on selkesti vähentynyt, kaduilla ei pikkunoitia enää juurikaan näy. Aikuisikäni olen asunut lähestulkoon täysin kerrostalossa, jossa alaovet on lukossa niin niissä ei ole virpojia käynyt, ei edes naapurin lapsia. Nyt viimeiset vuodet tässä omakotitalossa asuessa kerran on käynyt kaksi vierasta lasta oven takana. Siskon tytöt on käyneet kyllä ja he käyvät etupäässä sukulaisten luona, juurikaan vierailla hekään eivät ainakaan pienempänä ole käyneet. Ollaan kyllä varauduttu virpojien tuloon, mutta saa nähdä pitääkö itse syödä ne herkut.

Oma lapseni on vasta niin pieni, etten oikein osaa sanoa miten toimitaan kun tuosta kasvaa. Olisihan se ainakin omilla vanhemmillani ja vaarini luona kiva käydä ja ehkä siskon luona, kun hänen lapset alkaa olla sitten jo sen ikäisiä etteivät varmaan enää virpomaan lähde. Miehen lapsuuteen taas ei virpominen ole kuulunut, puheidensa mukaan vanhemmillaan ehkä jopa vähän negatiivinen asenne ollut virpomista kohtaan.

Omasta lapsuudesta hyvät muistot virpomisesta, kierrettiin aina kaverin kanssa yli puoli päivää puolet kylästä läpi virpomassa ja saatiin hullut saaliit 😂 lapsuudenpaikkakunnalla oli sillon paljon muitakin virpojia. ois kiva kun oma lapsikin sais kokea samaa ja (ala)kouluikäisenäkin innostuis käymään ihan pidemmälläkin kun muutenkin liikkuu yksin. Nyt aikuisiällä en muista että kukaan ois virponut meillä. Taitaa perinne olla hiipumassa tai paikkakuntakohtaisia eroja 🤔 aiemmin asuttu rivitaloissa ja nyt uudella paikkakunnalla kerrostalossa. Tässä asuu aika paljon muitakin lapsiperheitä, niin varauduttiin pääsiäismunilla jos joku naapurin lapsista kävis. Samaten omalle lapselle (pian 6v) annettu lupa, että saa käydä yksin vaikka joka rapun ovilla virpomassa jos haluaa 😃 saa nähdä uskaltaako (ja paljonko oksia innostuu väsäämään), vai käykö vain tutuilla kavereiden ovilla. Aiempina vuosina kun ei oo naapureita niinkään tunnettu ja lapsikin ollut pienempi niin käyty yhdessä virpomassa muutamassa paikkaa mm hoitokaverilla, sukulaisilla, mun kaverilla.

Takaisin