Uusperhesatu
Asioista perillä oleva
Mulla oli just viikonloppuna tilanne, jossa en itse ehtinyt vilkkaan kolmevuotiaan perään, ja hän oli sitten ehtinyt liukumäen jonossa ohitella toisia lapsia. Joku nainen oli häntä komentamassa, kun tulin paikalle. Tää olisi itsessään ollut ihan ok, mutta sitten samainen nainen alkoi valittaa minulle, että lapsi on huono tottelemaan. (Naisen yrityksestä huolimatta lapseni oli siis laskenut liukumäestä ensimmäisenä, eikä päästänyt näitä ohittamiaan lapsia edelle.) Lapseni ei osaa puhua, eikä ymmärryskään ole ikätasoista, joten lapsi ei totellut tätä naista ihan vain siitä syystä, ettei ymmärtänyt mitä hänelle sanottiin. Kyllä mulla meni tunteisiin, kun tuntematon ihminen tuli kyseenalaistamaan taitojani kasvattajana..
No tuo nyt oli täysin tarpeetonta, siis alkaa valittaa, että lapsi on huono tottelemaan. Ikinä ei voi tosiaankaan tietää, onko kyseessä erityislapsi vai ei, ja muutenkin on mielestäni tarpeetonta alkaa puuttua vanhemman kasvatustaitoihin. Oma keskimmäinen lapseni on melkoinen jäärä ja varmasti monen mielestä "huono tottelemaan", mutta ei se huonosta kasvatuksesta johdu. Lapset nyt vain ovat yksilöitä hekin ja siis persooniltaan erilaisia.