Saako vierasta lasta komentaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hanna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Saako vierasta lasta komentaa?

• Kyllä

Äänet: 20 100.0%
  • Ei

Äänet: 0 0.0%

• Kaikki äänestäjät
    20
Mulla oli just viikonloppuna tilanne, jossa en itse ehtinyt vilkkaan kolmevuotiaan perään, ja hän oli sitten ehtinyt liukumäen jonossa ohitella toisia lapsia. Joku nainen oli häntä komentamassa, kun tulin paikalle. Tää olisi itsessään ollut ihan ok, mutta sitten samainen nainen alkoi valittaa minulle, että lapsi on huono tottelemaan. (Naisen yrityksestä huolimatta lapseni oli siis laskenut liukumäestä ensimmäisenä, eikä päästänyt näitä ohittamiaan lapsia edelle.) Lapseni ei osaa puhua, eikä ymmärryskään ole ikätasoista, joten lapsi ei totellut tätä naista ihan vain siitä syystä, ettei ymmärtänyt mitä hänelle sanottiin. Kyllä mulla meni tunteisiin, kun tuntematon ihminen tuli kyseenalaistamaan taitojani kasvattajana..

No tuo nyt oli täysin tarpeetonta, siis alkaa valittaa, että lapsi on huono tottelemaan. Ikinä ei voi tosiaankaan tietää, onko kyseessä erityislapsi vai ei, ja muutenkin on mielestäni tarpeetonta alkaa puuttua vanhemman kasvatustaitoihin. Oma keskimmäinen lapseni on melkoinen jäärä ja varmasti monen mielestä "huono tottelemaan", mutta ei se huonosta kasvatuksesta johdu. Lapset nyt vain ovat yksilöitä hekin ja siis persooniltaan erilaisia.

Nostetaanpa kun osui itselle aiheeseen sopiva tilanne. 3-4-vuotias lapsi löi minua päiväkodissa, kun vein poikaa sinne. Sanoin lapselle napakasti että ei saa lyödä. En siis mielestäni mitenkään liioitellun tiukasti. Lapsen isä (joka ei puutu mitenkään mihinkään mitä lapsensa tekevät) sanoi minua sitten hulluksi. Saako teistä vierasta lasta kieltää lyömästä? Itse pidän ihan itsestään selvänä että saa, jos lapsen vanhempi ei sitä tee.

Ohhoh. Ei taida olla kasvatus ihan kohdallaan, jos lyöminen sallitaan ja sen kieltämisestä nimitellään hulluksi.

Saa. Ja pitää. Itse puutun leikkipuistossa myös toisten lasten tekemisiin, jos puututtavaa nään. Ja todellakin toivon vieraiden puuttuvan omien lasten hölmöilyyn.
Etenkin kun esikoisella ihana testausvaihe, eikä korvaansa letkauta mun sanomisille :rolleyes:Tyytyväinen vaan olisin jos joku vieras sanoisi kun oma puhe ei mene perille.

Joskus tulee vastaan näitä, jotka katsovat todella pahasti jos huomautan lapselle jostain. Esim.kuopukseni ollessa vasta reilun vuoden ikäinen, oli liukumäessä ruuhkaa. Yksi lapsi, 2-3v (joten pieni vielä hänkin), ohitteli portaissa. Sanoin lapselle rauhallisesti, että eipäs ohitella portaissa. Ja selitin, että jokainen vuorollaan ja voi sattua vahinko portaissa jos menee ohi pienessä tilassa. Lapsen aikuinen ei sanonut mitään, mutta tuli heti lapsen vierelle ja mulkoili minua pahasti loppuajan o_O

Ohhoh. Ei taida olla kasvatus ihan kohdallaan, jos lyöminen sallitaan ja sen kieltämisestä nimitellään hulluksi.

Näyttäisi olevan sekä isä että lapset näitä vapaan kasvatuksen hedelmiä. Lapset saa (vanhempiensa mielestä) tehdä mitä hyvänsä ja isäkin tuntuu ajattelevan voivansa tehdä. :rolleyes:

Joskus tulee vastaan näitä, jotka katsovat todella pahasti jos huomautan lapselle jostain. Esim.kuopukseni ollessa vasta reilun vuoden ikäinen, oli liukumäessä ruuhkaa. Yksi lapsi, 2-3v (joten pieni vielä hänkin), ohitteli portaissa. Sanoin lapselle rauhallisesti, että eipäs ohitella portaissa. Ja selitin, että jokainen vuorollaan ja voi sattua vahinko portaissa jos menee ohi pienessä tilassa. Lapsen aikuinen ei sanonut mitään, mutta tuli heti lapsen vierelle ja mulkoili minua pahasti loppuajan o_O

Aika erikoista käytöstä tuokin vanhemmalta. Ihan aiheesta mielestäni sanoit varsinkin kun ohittelemalla portaissa voi ihan oikeasti sattua vahinko. Mitäs sitten jos joku lapsi olisi pudonnut ohittelijan takia...

Takaisin