Saako vierasta lasta komentaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hanna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Saako vierasta lasta komentaa?

• Kyllä

Äänet: 20 100.0%
  • Ei

Äänet: 0 0.0%

• Kaikki äänestäjät
    20

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Miten toimitte, kun vieras lapsi käyttäytyy mielestänne huonosti vaikka leikkipaikalla: saako vierasta lasta komentaa? Milloin saa ja milloin ei, minkä perusteella arvioitte? Onko jotain tekijöitä, jotka estävät kommentoimasta, vaikka mieli tekisi?

Jos joku lapsi tekee vääryyttä omalle lapselleni tai muuten hölmöilee aivan älyttömyyksiä, puutun tilanteeseen. Samoin toivon muiden aikuisten ohjaavan omiani, jos hölmöilevät, enkä itse jostain syystä tilannetta huomaa. Tilanteet, joissa joku lapsi on selvästi vaarassa, kuuluvat mielestäni kaikille!

On tullut joskus kaupassa myös puututtua tilanteeseen, jossa lapsi oli rikkomassa kaupan omaisuutta, eikä vanhempia ollut lähellä. Oli alle kouluikäinen lapsi. Isompia teinejä olen kauniisti pyytänyt tekemään jotain, jos on ollut aihetta. Esim päästämään pienempiä lapsia leikkitelineisiin, mitä ovat valloittaneet tai sulkemaan puiston portin perässään, etteivät pienemmät karkaa. Yleensä reilulla omalla toiminnalla pärjää kaiken ikäisten kanssa ja jää kaikille hyvä mieli, kun itse muistaa kiitoksen lopussa. :)

Saa. Juuri tiistaina näin toimin, kun vieras lapsi heitti hiekkaa toista lasta (ei omaani) kohti, ja puiston henkilökunta oli toisaalla (olin siis kuopukseni kanssa tutustumassa paikalliseen puistotoimintaan).

Kyllä mielestäni aina saa komentaa, kun siihen on tarvetta, eli kun lapsen oma aikuinen ei vaikka huomaa tilannetta. Jos oma aikuinen on paikalla, odotan toki ensin, että hän puuttuu asiaan. Se olisi aika hämmentävää, jos lapsen mukana oleva aikuinen huomaisi ei sallitun toiminnan eikä puuttuisi asiaan - silloin tuntuisi vähän oudolta kieltää toisen lasta tämän puolesta, mutta kyllä silti niin tarvittaessa tekisin.

Niin ja toki toivon myös, että omia lapsiani kielletään tekemästä tyhmyyksiä, jos itse en tilannetta huomaisi.

Ja sellainen lisäys vielä, että mitenkään kovasti en ole joutunut vieraita lapsia komentamaan, yleensä huomautus on riittänyt. :)

Kyllä vierastakin lasta saa komentaa varsinkin jos hänen oma isä tai äiti ei huomaa mitä lapsi tekee. Ihan pikkuasiasta en menisi komentamaan, mutta jos lapsi on tekemässä jotain vaarallista, rikkomassa jotain tai vaikka satuttamassa toista lasta siihen pitää puuttua.

Yleensä ohjaan lapsia olivat he kenen tahansa, jos jotain ohjattavaa näkisi olevan. Komentaminen on minusta vähän turhan jyrkkä sana, lapset harvoin tarvitsevat komentamista.

Poikkeuksena tästä on vain lapsen serkun perhe. Siellä vanhemmat ovat antaneet ymmärtää että he osaavat kyllä ihan itse kasvattaa lapsensa ja loukkaantuvat, jos asiaan puuttuu. Niinpä olen pyrkinyt pysymään pois tieltä ja sulkemaan suuni vaikka tarvetta puuttumiselle olisi usein ollut. Esimerkiksi vanhemmat puhuivat että lapset tappelevat, kun nuorempi oli vielä alle 1-vuotias. Vauvat eivät tappele. Isoveli kiusasi ja pieni huusi. En myöskään puuttunut kun 3-vuotias leikki ongenkoukuilla äitinsä silmien alla. Oikein toivoin että koukku olisi iskeytynyt syvälle sormeen.
Vain silloin puutun heidän jatkuvaan huonoon käytökseensä jos oma lapseni on vaarassa.

Minäkin sanoisin että ehkä ensijaista ei ole toisen lapsen komentaminen vaan ehkä enemmänkin keskustelu tai pyyntö. Esim. jos joku etuilee jonossa niin voi pyytää toista lasta (tai aikuista) ettei etuilisi. Sitten tietenkin jos joku on vaarassa niin en mieti niin tarkkaan puheen sävyä vaan komennukset tulee suusta automaationa. Jos oma aikuinen on läsnä niin ensisijaisesti oma aikuinen ohjaa. Itsekin mieluummin ohjaan omaa lastani, mutta toki tilanteessa, jossa on itsellä kaksi lasta ja toinen ehtii johonkin niin, etten itse nään niin pitää komentaa muidenkin, jos tilanne esim. vaarallinen.

Kerran olin kuitenkin lentokoneessa, jossa lapset riehui ja sekoili niin, et he samalla löivät minuun päällään tai kädellään vähän väliä ja äiti vaan koitti nukkua siinä. Tai ei hän oikeasti nukkunut mutta oli nukkuvinaan eikä tehnyt mitään estääkseen lasten riehumista. Silloin ärähdin lapsille että "stop" koska en tiennyt mitä kieltä he puhuvat. He olivat nätisti loppumatkan eikä äitikään välittänyt sen enenpää.

Tuli mieleen tarina lentoemäntäsukulaiselta. :D Lennolla oli ollut joku noin 2-3v lapsi, joka oli juossut aivan päättömänä edes takaisin käytävää ja häirinnyt aivan kaikkia henkilökunnasta lähtien. Vanhemmat eivät olleet tilanteeseen puuttuneet tai sitten sillä ei ollut mitään vaikutusta lapseen, en nyt enää muista. Täysin vieras mies oli pysäyttänyt lapsen juoksun käytävällä ja kuiskannut tämän korvaan jotain, jonka jälkeen lapsi oli mennyt sanaakaan sanomatta omalle paikalleen ja ollut siinä koko loppu matkan. Lentoemäntä oli kysynyt myöhemmin, mitä mies oli lapselle kuiskannut. "Istu hiljaa paikallasi tai räjäytän koko koneen", oli mies vastannut. Aikaa tästä on, ehkä nykyään ei enää moista uskaltaisi lentokoneessa kenellekään sanoa.. :D

Joskus muuten tuntuu, että vieraan aikuisen huomautus tehoaa lapsiin paremmin kuin oman vanhemman. Mutta niitäkin lapsia on tullut vastaan, jotka eivät korvaansa lotkauta vieraankaan aikuisen kommenteille, vaan jatkavat samaa rataa.

Ehdottomasti saa, jos tarve vaatii. Eilen olin tosi kiitollinen kahdelle rouvalle, jotka ottivat poikani kiinni kun tämä oli säntäämässä kaupasta ulos. Itse en selkävaivaisena meinannut pysyä perässä. Vaikka kyseessä ei nyt ollut komentaminen, niin oli hienoa, että joku kehtasi ns. puuttua toisten asioihin.
Itse olen mm. komentanut katolla leikkivät lapset alas ja käskenyt pulloja rikkoneet pojat lopettamaan hölmöilynsä.

Kyllä saa, täällä on hienoa huomata kuinka kaikki aikuiset komentavat/ kasvattavat lapsia riippumatta siitä kenen ne ovat. Lapset tottelevat pääsääntöisesti todella hyvin kaikkia aikuisia.
Täällä kyllä muutenkin huomioidaan lapset täysin eritavalla kuin Suomessa.
Aikuisten kunnioitus on juurtunut täällä lapsiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

Kyllä saa, täällä on hienoa huomata kuinka kaikki aikuiset komentavat/ kasvattavat lapsia riippumatta siitä kenen ne ovat. Lapset tottelevat pääsääntöisesti todella hyvin kaikkia aikuisia.
Täällä kyllä muutenkin huomioidaan lapset täysin eritavalla kuin Suomessa.
Aikuisten kunnioitus on juurtunut täällä lapsiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa.

Missä päin asut? :)

Kyllä minusta vierasta lasta saa komentaa. Meidän poika on ainakin välillä semmonen että se ei kuuntele ketään eikä mitään niin joskus tuntuu jopa ihan hyvälle että joku muu huomauttaa sille hyvistä käytöstavoista. Ilmeestä ihan näkee että ohoh mitäs sitä nyt tulikaan tehtyä.

Nostetaanpa kun osui itselle aiheeseen sopiva tilanne. 3-4-vuotias lapsi löi minua päiväkodissa, kun vein poikaa sinne. Sanoin lapselle napakasti että ei saa lyödä. En siis mielestäni mitenkään liioitellun tiukasti. Lapsen isä (joka ei puutu mitenkään mihinkään mitä lapsensa tekevät) sanoi minua sitten hulluksi. Saako teistä vierasta lasta kieltää lyömästä? Itse pidän ihan itsestään selvänä että saa, jos lapsen vanhempi ei sitä tee.

Kiellän kyllä, jos on pakko, mutta tiedän että on vanhempia, jotka siitä pahastuvat. Ikävä kyllä myös yksi sukulaisperhe kuuluu näihin.

Nostetaanpa kun osui itselle aiheeseen sopiva tilanne. 3-4-vuotias lapsi löi minua päiväkodissa, kun vein poikaa sinne. Sanoin lapselle napakasti että ei saa lyödä. En siis mielestäni mitenkään liioitellun tiukasti. Lapsen isä (joka ei puutu mitenkään mihinkään mitä lapsensa tekevät) sanoi minua sitten hulluksi. Saako teistä vierasta lasta kieltää lyömästä? Itse pidän ihan itsestään selvänä että saa, jos lapsen vanhempi ei sitä tee.

Saa ehdottomasti. Pahastun kyllä, jos lastani komennellaan muiden taholta syyttä, mutta jos lapseni löisi toista tai käyttäytyisi muuten selvästi väärin, olettaisinkin että hänelle sanotaan ettei saa. Tietysti itse puutun, jos näen tilanteen.

Mulla oli just viikonloppuna tilanne, jossa en itse ehtinyt vilkkaan kolmevuotiaan perään, ja hän oli sitten ehtinyt liukumäen jonossa ohitella toisia lapsia. Joku nainen oli häntä komentamassa, kun tulin paikalle. Tää olisi itsessään ollut ihan ok, mutta sitten samainen nainen alkoi valittaa minulle, että lapsi on huono tottelemaan. (Naisen yrityksestä huolimatta lapseni oli siis laskenut liukumäestä ensimmäisenä, eikä päästänyt näitä ohittamiaan lapsia edelle.) Lapseni ei osaa puhua, eikä ymmärryskään ole ikätasoista, joten lapsi ei totellut tätä naista ihan vain siitä syystä, ettei ymmärtänyt mitä hänelle sanottiin. Kyllä mulla meni tunteisiin, kun tuntematon ihminen tuli kyseenalaistamaan taitojani kasvattajana.

En muista olenko itse koskaan puuttunut täysin tuntemattomien lasten käytökseen. Sukulaisten ja kavereiden lapsia kyllä ohjeistan tarpeen vaatiessa. Varmasti tuollaisessa Vargynjan mainitsemassa tilanteessa tulisikin jo sanottua, mutta uskon että omalla kohdalla saa olla aikamoista perseilyä lapsen kohdalta, ennen kuin menen tilanteeseen puuttumaan.

Takaisin