Saako vieraaseen lapseen koskea?

Saako vieraaseen lapseen koskea?

• Kaikki äänestäjät
    45
Ei ole kyllä sopivaa mennä vierasta pientä vauvaa ilman lupaa koskemaan :( Esikoisen vauva aikana ei kukaan koskenut mut hymyili tai lirkutteli kauempaa, ja se on mun mielestä ihan ok.
Nyt ku oon taas raskaana rv 34, niin ei ole onneks tähä saakka kukaan ilman lupaa mun vatsaan koskenut. Ei koskenu esikoisenkaan aikana. Varmaa hämmentyisin enkä ehtis sanoa mitään ennenku tilanne olisi ohi..

Riippuu koskemisen tarkoituksesta, tilanteesta, lapsen iästä jne.

Jos lapseni on vaarassa tai luvattomalla asialla, niin saa koskea ja ottaa pois/estää lapsen touhut ihan kyselemättä. Samoin teen itsekin vastaavassa tilanteessa. Jos siitä loukkaantuu, niin voivoi.

Muuten ei itseäni edes kiinnosta kosketella toisten lapsia, eikä kyllä kukaan täysin vieras oo tullu omaa lasta koskaan tuosta vaan lääppimään. Tutut on asia erikseen.

Jos oma lapsi alkaa juttusille jonkun vieraan kanssa ja siinä yhteydessä tämä esim taputtelee lasta päälaelle/haluaa halata lastani, niin se on sitten lapsen omassa päätäntävallassa, antaako koskea itseensä vai ei.

Itse olen raskaana mahan kanssa kulkenut, enkä ole kokenut että kukaan tulee mahaani silittelemään. Ehkä olen varauksellinen ihminen ja minusta aistitaan jotain "älä tule iholle" vibaa.... Kun lapsi on syntynyt niin aion kyllä olla tarkkana enkä halua että vieraat ihmiset tulevat koskemaan. Itse olen kokenut pienenä kun kuljin äidin kanssa kaupungilla kuinka vieraat ihmiset tulevat silittelemään ja koin sen erittäin ahdistavana. En osannut kieltäytyä tai sanoa mitään vastaan mutta pahalta tuntui. Siksi aion olla haukkana oman vauvan kanssa ja pitää suojissa tuntemattomilta.

No ei sovi ilman lupaa mennä, ellei sit oo muksu menossa pahoja tekee, silloin saa koskee. Mut ihan vauvaa ei kyllä ilman lupaa. Voisin kuvitella jonkun tilanteen, kun juttelee jonkun tuntemattoman kanssa ja sitten siinä yhteydessä kysyis, että saako silittää lasta. Jos tuntuu hyvältä antaa koskea, niin sitten joo, mutta jos tulee ikävät vibat ihmisestä, niin en antais koskee. Vähän tilanteen mukaan aina, mutta lähtökohtaisesti oon sillä asenteella, että "näpit irti mun vauvasta, ellei muuta sovita".

Voihan asenne muuttua vielä jyrkemmäksikin tms. kun vasta esikoista odotan. Mutta näillä fiiliksillä nyt.

"Hei, saako sun lasta silittää?", mulle tulee ihan mieleen se, kun lapset kysyy ulkona koiranulkoiluttajalta "Saako sun koiraa silittää?" Itse en kyllä lapsena tehnyt sitä, koska mun mielestä se ei ollut sopivaa. Ja tässä aikuisena, musta ei todellakaan ole sopivaa, että mennään koskettelemaan toisen lasta.

Itse olen joskus pienemälle lapselle hymyillyt junassa tai bussissa, kun toinen on niin suloisesti hymyillyt ja jäänyt katselemaan, mutta kääntänyt katseeni pikaisesti pois. Itse en ole pitänyt siitä, että omaa lastani tuijotellaan ja hänelle aletaan juttelemaan ja utelemaan asioita o_O

Poikkeustilanteita voi kyllä aina tulla vastaan eli esim. jos kaksi lasta tappelee niin silloin kyllä saattaisin mennä siihen väliin.

Hmm.. lähtökohtaisesti ei saa koskea. Yks ihan höpsähtänyt mummu tuli kerran kaupoilla jutteleen mun pojalle ja otti häntä kädestä kiinni ja sanoi kättä päivää pojalle. En oikein edes ehtinyt tajuta ja vastata, kun mummu kysyi et saako lapselle jutella ja samassa olikin jo höpöttämässä sille. Mut se mummu oli kyl siisti, hyvätapainen ja täysin höpsähtänyt vanhuuttaan. Kysyi varmaan kymmenen kertaa lapseni ikää, sukupuolta ja nimeä ja unohti samassa vastaukset. Oli niin hyväntahtoinen ja kiltti mummu, etten sitten pahastunut lainkaan, vaikka kevyesti sormella silitti poikani poskea ja leperteli hänelle. Ja poikakin hymyili ja jutteli hänelle valloittavasti, nii siinähä sitten seurustelivat aikansa.

Onneksi ihmiset yleensä kysyy, että saako lapselle jutella tai silittää poskea.. kyllähän pehmoiset vauvan posket on ihanat silittää, mut itse en ilkeäsi moista kysellä vierailta ihmisiltä. Ihmiset on niin erilaisia, toisille normaalit tavat tuntuu toisista ihan hulluilta. Toi mummu on eka kohdalle sattunut koskettaja, tähän mennessä ihmiset lähinnä ihailee, hymyilee ja vilkuttelee vaan alati hymyilevälle poitsulleni.

Minä en hyväksy missään nimessä. Hulluilla päivillä kävi mun ja vauvani kohdalla niin, kun pidin häntä sylissä saattoi ohikulkijat ottaa vähäksi aikaa kädestä kiinni tms. Näin niin punasta silloin, en voi sietää sitä että tuntemattomat koskee!

No itseä ei ole haitannut, jos joku vanhus on vaikkapa lapsen varpaita vähän rapsutellut tai vähän käteen koskenut tyyliin päivää päivää, mutta ehkä siinä menee se raja, että jos tullaan kasvoja kovasti lääppimään ym..

Mä taastusti murahdan jos joku tulee käpälöimään lastani (vielä toistaiseksi masussa) samoim jos joku tulee mun vatsaa taputtelee.

Takaisin