Saako vauva katsoa TV:tä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alle 2-vuotiaana telkku ei kiinnostanut kuin maksimissaan 5 sekunnin ajan, sitten lapsi lähti tekemään jotain muuta. Ei edes ymmärtänyt, miksi telkkua pitäisi katsoa. Lapseni ovat saaneet katsoa aika vapaasti ensin Pikkukakkosta, ja sitten Netflixin lastenohjelmia -- englanniksi. Isompi puhui sujuvaa englantia 7-vuotiaana, nuorempi 5-vuotiaana, ihan vain telkun katsomisen takia. Muuten olen opettanut lapsille ruotsia, ja Espanjassa asuessamme lapset joutuivat kommunikoimaan lastentarjanopettajien kanssa espanjaksi, eikä telkustakaan jostain kumman syystä tullut muuta kuin espanjankielistä ohjelmaa. 😆 Kyllä tähän komboon saadaan telkun avulla vielä viideskin kieli auttavalle tasolle ennen kuin esikoinen täyttää 10 vuotta. Tosin nyt ovat olleet 2 kk kokonaan ilman telkkua, koska hukkasivat kaukosäätimensä. Ehkä pitää auttaa heitä löytämään se.

Opetusvälinehän tuo telkku on.
Puheen edistykseen tvn avulla uskon itsekin, meillä ei esim ekaan 2,5v vuoteen luettu yhtään eikä vieläkään hirveästi koska lapsi ei vaan jaksanut kuunnella ja olla paikoillaan ja kirjoista vaan revittiin sivut. Lisäksi isänsä on todellinen vähäisten sanojen mestari enkä mäkään juuri turhia puhu, mut oon tsempannu kyl lapsen kanssa keskusteluun. Eikä ole kauhean isot sosiaaliset piirit muutenkaan. Siltikin päiväkodissa ihmetellään miten sanavarasto on niin laaja ja on puheessa hyvin edistynyt. Lastenohjelmistahan noita sanoja ja keskustelua bongaa...

Alle 2-vuotiaana telkku ei kiinnostanut kuin maksimissaan 5 sekunnin ajan, sitten lapsi lähti tekemään jotain muuta. Ei edes ymmärtänyt, miksi telkkua pitäisi katsoa. Lapseni ovat saaneet katsoa aika vapaasti ensin Pikkukakkosta, ja sitten Netflixin lastenohjelmia -- englanniksi. Isompi puhui sujuvaa englantia 7-vuotiaana, nuorempi 5-vuotiaana, ihan vain telkun katsomisen takia. Muuten olen opettanut lapsille ruotsia, ja Espanjassa asuessamme lapset joutuivat kommunikoimaan lastentarjanopettajien kanssa espanjaksi, eikä telkustakaan jostain kumman syystä tullut muuta kuin espanjankielistä ohjelmaa. 😆 Kyllä tähän komboon saadaan telkun avulla vielä viideskin kieli auttavalle tasolle ennen kuin esikoinen täyttää 10 vuotta. Tosin nyt ovat olleet 2 kk kokonaan ilman telkkua, koska hukkasivat kaukosäätimensä. Ehkä pitää auttaa heitä löytämään se.

Opetusvälinehän tuo telkku on.
Pakko kompata! Opetus väline hyvin käytettynä! Suomalaisilla on yllättävän hyvä englannin kielen osaaminen, kiitos dubbaamattomien ohjelmien. Opetin itse muutaman vuoden Espanjassa englantia ja sen huomasi heti, kuka kuunteli Englannin kielistä musiikkia tai katsoi dubbaamattomia ohjelmia. Kielikorvan kehitystä 😁

Olen lukenut, että tutkimuksissa on havaittu yhteys varhaisen ruutuajan ja ADHD-oireilun välillä, joten olen pitänyt tv:n vielä visusti kiinni. Meidän vauva kiinnostui televisiosta joskus 4 kk ikäisenä ja sen jälkeen ei olla katsottu telkkaria vauvan ollessa samassa huoneessa. Hän on tosi kiinnostunut kaupassakin kaikista näytöistä, joissa pyörii mainoksia. Tuleva ruutuaddikti... 😬

Yritetään lukea ja laulaa mahdollisimman paljon ja näin tukea kielen kehitystä. Varmasti lastenohjelmat tulee ennen pitkää mukaan päiviin, mutta jos edes lähemmäs 1,5 vuoden ikää päästään, niin hyvä.

Puhelimen käytössä pitäisi tsempata. Itse olen tarkempi siinä, että pyrin pitämään puhelimen piilossa, mutta puoliso saattaa välillä selata puhelinta vauvaa syöttäessäkin.

Meillä auttoi pitää erossa tvstä sen kaksi vuotta, kun tv oli vaan alakerran makkarissa eikä olkkarissa (tosin siellä oli tietokoneet, mut ne ei ees kiinnostanut vauvaa). Nyt on taas tv olkkarissa, kun ollaan muutettu.

Olen lukenut, että tutkimuksissa on havaittu yhteys varhaisen ruutuajan ja ADHD-oireilun välillä, joten olen pitänyt tv:n vielä visusti kiinni. Meidän vauva kiinnostui televisiosta joskus 4 kk ikäisenä ja sen jälkeen ei olla katsottu telkkaria vauvan ollessa samassa huoneessa. Hän on tosi kiinnostunut kaupassakin kaikista näytöistä, joissa pyörii mainoksia. Tuleva ruutuaddikti... 😬

Yritetään lukea ja laulaa mahdollisimman paljon ja näin tukea kielen kehitystä. Varmasti lastenohjelmat tulee ennen pitkää mukaan päiviin, mutta jos edes lähemmäs 1,5 vuoden ikää päästään, niin hyvä.

Puhelimen käytössä pitäisi tsempata. Itse olen tarkempi siinä, että pyrin pitämään puhelimen piilossa, mutta puoliso saattaa välillä selata puhelinta vauvaa syöttäessäkin.
Miten tämä toimii meidän vanhempien sukupolveen, me kun olemme olleet lapsesta asti myös ADHD-ihmisiä, eikä meillä ollut mitään ruutuja katsottavaksi? 70-luvulla ei ollut hirveän montaa ruutua perheissä. Ei ollut kuin 2 kanavaa, VHS:ää ei ollut vielä keksitty. Mitenkäs nuo 40-luvulla syntyneet, miten on selitetty heidän ADHD-ominaisuutensa, kun ei kellään ollut edes telkkua?

Minä epäilen kyllä ADHD:n syyksi perinnöllisyyttä enemmän kuin mitään ruutuaikoja. Meillä periytyi ADHD isommalle, pienemmälle ei, vaikka pienempi on varmasti katsonut moninkerroin enemmän ruutuja kuin isompi. Lasten vanhemmilla ja isovanhemmilla on kaikilla selkeät nepsyominaisuudet, joten näistä lähtökohdista on todella yllättävää, että nuorimmalla ei niitä ole. Meniköhän klinikalla alkiot sekaisin? 😆

(Tämä muistuttaa kovasti sitä, kun selitetään, että ruoka-aineallergiat johtuvat liiasta puhtaudesta vauva-aikana, mutta mitenkäs kun maitoallergia oireilee jo synnäriltä asti? Olisiko ennen synnytystä pitänyt hieraista toosaan multaa synnärin pihaojasta, jotta lapsi saa riittävästi likaa heti syntyessään?)

^Kyse ei ole minun mielipiteestäni, vaan tieteellisestä tutkimuksesta. Ruutuaika on toki vain yksi osatekijä ADHD:n taustalla. En osaa sanoa, miten paljon perinnöllisyys vaikuttaa, mutta mutulla heittäisin, että varmasti vaikuttaa. ADHD-tyyppinen oireilu ja diagnoosit ovat kuitenkin selvästi lisääntyneet viime vuosina ja tieteellisissä tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että runsas ruutuaika korreloi näiden oireiden kanssa.

En tosiaankaan siis tarkoittanut syyllistää ketään viestilläni, lähinnä perustelin, miksi meillä pyritään pitämään vauva pois ruudun äärestä mahdollisimman pitkään. Yhden lapsen kanssahan tämä on helpompaa, kun ei ole isompia sisaruksia, jotka katsoisivat telkkaria tms. tai veisivät vanhempien huomiota ja aikaa. Ja toistaiseksi se on ollut aika helppoa myös siksi, että esim. pyykkikone toimii vielä oikein hyvin viihdyttäjänä sen aikaa, kun käy itse vaikka vessassa. 🤭

Meillä kyllä käytöksessä huomaa jos esikoinen on saanut katsoa liikaa telkkaria. Kaikki tyypilliset, on vaikeaa lopettaa katselua ja tulee helpommin itkua ja raivareita, valittaa että on tylsää jne. Näitä huomataan jos on ollut esim viikon sairastelua tms muuta että on jouduttu laittaa telkkarin ääreen. Asia korjaantuu nopeasti kun vähennetään katseluaikaa. Jos annettais jatkaa katsomista samaan tapaan koko ajan niin oltaisiin ongelmissa. Perus arjessa saa katsoa aamulla max 30min ja sitten iltapäivällä pikkukakkosen, joskus jonkun jakson yleAreenasta vielä päälle

Ruutuaika ei voi aiheuttaa ADHD:ta. Käsittääkseni ADHD joko on tai ei ole koko elämän ajan eikä se voi ilmestyä ruudun katsomisen seurauksena. Mutta liika ruudun katsominen voi aiheuttaa ADHD:n piirteitä muistuttavaa oireilua.

Diagnoosit taas on lisääntyneet, koska tietoisuus on lisääntynyt. Omassa lapsuudessa ADHD:t katsottiin vain tyhmiksi/häiriköiksi/villeiksi, kun nykyisin tunnistetaan paremmin, mitä on käytöksen takana.

Itse luulen, että runsas ruutuaika voi pahentaa ADHD-oireilua, jos ADHD jo on entuudestaan. Muilla runsas ruutuaika voinee aiheuttaa ADHD-tyyppisiä keskittymisoireita. Itsellä mieleen tuli myös se, että onkohan mahdollista, että ADHD-lapsi laitetaan herkemmin katsomaan jotain vaikka lastenohjelmaa, että saadaan hetkeksi paikalleen? Itselläni on ADHD, mutta en tiedä olenko katsonut sen enemäpää televisiota kuin muutkaan lapset :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: päinvastoin tuntuu, että ulkoiltiin paljon ja luettiin kirjoja tms..

Meillä vanhin lapsi alkoi katsoa teletappeja ja (uusia) muumeja noin 1v4kk iässä. Oli pakko laittaa jotakin pyörimään siksi aikaa, että pääsin nukuttamaan ulos rattaisiin pikkusisarusta. Pienemmät tietty alkaneet katsomaan aiemmin isompien perässä

Ruutuaika ei voi aiheuttaa ADHD:ta. Käsittääkseni ADHD joko on tai ei ole koko elämän ajan eikä se voi ilmestyä ruudun katsomisen seurauksena. Mutta liika ruudun katsominen voi aiheuttaa ADHD:n piirteitä muistuttavaa oireilua.

Diagnoosit taas on lisääntyneet, koska tietoisuus on lisääntynyt. Omassa lapsuudessa ADHD:t katsottiin vain tyhmiksi/häiriköiksi/villeiksi, kun nykyisin tunnistetaan paremmin, mitä on käytöksen takana.
Niin, kirjoitin, että havaittu yhteys ADHD:n kaltaiseen oireiluun (m. Korjaan, että sanantarkasti kirjoitin ADHD-oireisiin. Samaa sanaa käytetään tuolla Duodecimin artikkelissa). ADHD on monitekijäinen sairaus.

Joka tapauksessa esim. WHO suosittelee alle 2-vuotiaille ruutuaikaa 0 tuntia päivässä ja meillä on päätetty yrittää noudattaa tätä mahdollisimman pitkään.

Tässä nyt vielä kiinnostuneille tietoa, mitä pikagooglauksella löysin:

ja

En nyt selvästikään osaa taas ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi, joten päötän keskustelun osaltani tähän. Jokainen perhe tekee näissä omat ratkaisunsa ja tuskin tästäkään asiasta tarvitsee tehdä itselleen ideologiaa tai uskontoa. Mielenkiintoinen aihe tämä kyllä on, toivottavasti näistä saadaan vielä lisätietoa tulevaisuudessa!

Muokattu viimeksi:
Niin, kirjoitin, että havaittu yhteys ADHD:n kaltaiseen oireiluun. ADHD on monitekijäinen sairaus.

Joka tapauksessa esim. WHO suosittelee alle 2-vuotiaille ruutuaikaa 0 tuntia päivässä ja meillä on päätetty yrittää noudattaa tätä mahdollisimman pitkään.

Tässä nyt vielä kiinnostuneille tietoa, mitä pikagooglauksella löysin:

ja

En nyt selvästikään osaa taas ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi, joten päötän keskustelun osaltani tähän. Jokainen perhe tekee näissä omat ratkaisunsa ja tuskin tästäkään asiasta tarvitsee tehdä itselleen ideologiaa tai uskontoa. Mielenkiintoinen aihe tämä kyllä on, toivottavasti näistä saadaan vielä lisätietoa tulevaisuudessa!

Poimin tuosta aiemmasta Duodecimin artikkelista ne seikat, joita oletan, että yritti hakea 😊

"Lisäksi yhteys digitaalisen median kanavien käytön ja ADHD-oireiden ilmaantuvuuden välillä on osoitettu pitkittäistutkimuksessa nuorilla, joilta merkittävät ADHD-oireet seurannan alussa puuttuivat (8). Neurobiologisten mekanismien osalta älylaitteiden lyhytjännitteinen ja hallitsematon käyttö muistuttaa muita riippuvuuksia, joiden mekanismit puolestaan ovat osittain päällekkäisiä ADHD:n kanssa (13,14)."

Sekä

"Mitä heikommin tarkkaavuuden suuntaamista, ylläpitämistä ja omaa toiminnanohjausta tukeva elinympäristö on, sitä lievemmät, aiemmin hallinnassa olleet ADHD-piirteet aletaan kokea kognitiivista toimintakykyä haittaaviksi (17,18)."

Kiitos hyvistä artikkeleista! (Oon synnytyksen käynnistyksessä ja ihana saada jotain luettavaa kun kerrankin saa ajatuksen kanssa perehtyä ❤️)

Kaunis ajatus oli välttää ruutuaikaa (pl. se että itse katson telkkaria tai selaan puhelinta mm. imettäessä), mutta jos en olisi keksinyt, että tää 3kk jaksaa katsella jonkin tovin esimerkiksi youtubesta videoita niin en varmaankaan saisi ikinä tehtyä esim. ruokaa paitsi yöllä. 😂 Silloin kun tää vielä nukkui päikkäreitä niin oli tilanne toinen.

Kaunis ajatus oli välttää ruutuaikaa (pl. se että itse katson telkkaria tai selaan puhelinta mm. imettäessä), mutta jos en olisi keksinyt, että tää 3kk jaksaa katsella jonkin tovin esimerkiksi youtubesta videoita niin en varmaankaan saisi ikinä tehtyä esim. ruokaa paitsi yöllä. 😂 Silloin kun tää vielä nukkui päikkäreitä niin oli tilanne toinen.
Anteeksi asian vierestä, mutta ymmärsinkö oikein että vauvasi on 3kk eikä nuku päiväunia?!?

Mulla oli synnytyksen jälkeen ensimmäisinä kuukausina tosi yksinäinen olo, ja tuntui, että tv vähän helpotti tuota oloa. Kun vauva makoili/nukkui olohuoneen lattialla, saatoin katsoa jotain ohjelmaa. Sitten noin 3 kk kohdalla vauva alkoi kääntämään katsettaan telkkariin, jäi sitä tapittamaan. Sammutin telkkarin aina heti ja tuosta eteenpäin telkkarin katsominen on jäänyt pois lapsen ollessa hereillä. Tosin, kerran vauvalla oli tosi hankala itkukohtaus, en saanut sitä loppumaan. Ikuisuudelta tuntuneen itkun jälkeen laitoin telkkarista simpsonit päälle, vauva lakkas itkemästä ja mä sain myös vähän huojentua, kun sain nauraa simpsoneille. 5 min siinä istuttiin, tuntu että molemmat rentoutu. En muuten ole käyttänyt telkkaria tuollaiseen tarkoitukseen, mutta tuossa tilanteessa oli jo tosi kädetön olo. Edelleen muistan sen hyvän tunteen, mikä tuli siitä kun istuttiin yhdessä sylikkäin ja simpsonit nauratti, siis sen ison avuttomuuden tunteen jälkeen.

Simpsoneista ja muumeista mä tykkään siis älyttömästi 😄 Onkin siis hassua, että käytännössä nyt noin vuoteen en ole niitä juuri katsonut.

Anteeksi asian vierestä, mutta ymmärsinkö oikein että vauvasi on 3kk eikä nuku päiväunia?!?
Kyllä 🥴 Jonnekin 2kk ikään nukkui parit päikkärit, sitten ne vaan jäi pois oikeestaa kerrasta. Ihan vartiksi saattaa torkahtaa tissille ja joinakin harvoina päivinä nukkuu 1-3h päikkärit, mutta tätä tapahtuu ehkä kerta viikkoon. Öisin nukkuu 8h unia. 🤷

Kyllä 🥴 Jonnekin 2kk ikään nukkui parit päikkärit, sitten ne vaan jäi pois oikeestaa kerrasta. Ihan vartiksi saattaa torkahtaa tissille ja joinakin harvoina päivinä nukkuu 1-3h päikkärit, mutta tätä tapahtuu ehkä kerta viikkoon. Öisin nukkuu 8h unia. 🤷
Meille sanoi lääkäri, että vauvat kyllä ottavat tarvittavan määrän unta, kun huolestuttiin lapsen vähäisestä unesta. Meillä nukkui kunnon päikkärit vain LIIKKUVISSA vaunuissa ja muutoin tuollaisia pikapäikkäreitä milloin missäkin. Oppi vasta lähempänä 1v nukkumaan oikeasti päikkärit ja 2v jättänyt kokonaan pois. Mutta tuli hyvää liikuntaa joka päivä, kun tein tunnin reippaan kävelylenkin säässä kuin säässä, ettei ilta mennyt ihan väsyitkuisena. 🤭

Meille sanoi lääkäri, että vauvat kyllä ottavat tarvittavan määrän unta, kun huolestuttiin lapsen vähäisestä unesta. Meillä nukkui kunnon päikkärit vain LIIKKUVISSA vaunuissa ja muutoin tuollaisia pikapäikkäreitä milloin missäkin. Oppi vasta lähempänä 1v nukkumaan oikeasti päikkärit ja 2v jättänyt kokonaan pois. Mutta tuli hyvää liikuntaa joka päivä, kun tein tunnin reippaan kävelylenkin säässä kuin säässä, ettei ilta mennyt ihan väsyitkuisena. 🤭
Joo tässä voi olla sekin, että tää syö rinnalla semmoisen 1-2h ja en voi sanoo onko ihan 100% hereillä siinä niin ehkä saa jotain mikrounia otettua ja ei siksikään nuku kunnon päikkäreitä.

Mistä päästään siihen, että juuri imetysten aikana telkkari itellä auki ja tulee siinä taustameluna ruutuaikaa vauvallekin. Välillä toki muutakin, luen, selaan puhelinta, mutta mulle olis ihan painajainen istua/maata aloillani noin pitkiä aikoja ilman mitään.

Meillä ei myöskään lapsi nukkunut vauvavuotena pahemmin päiväunia. Pari kertaa päivässä nukkuu max. 45min. Öisin kyllä nukkui sen 12h, yhdellä herätyksellä. Vuoden ikää lähestyessä alkoi nukkumaan kahdet 2h päiväunet, yöunien lisäksi.

Mistä päästään siihen, että juuri imetysten aikana telkkari itellä auki ja tulee siinä taustameluna ruutuaikaa vauvallekin. Välillä toki muutakin, luen, selaan puhelinta, mutta mulle olis ihan painajainen istua/maata aloillani noin pitkiä aikoja ilman mitään.

Annan tälle ihan täysin synninpäästön. Ei se vauva siinä telkkaria katso. Ja meillä myös molemmat lapset on välillä asuneet tissillä. Tuskin kukaan jaksaa vain tuijotella tissittelevää vauvaa tuntia. Itse olen tosi paljon selannut puhelinta ja mm. lukenut e-kirjoja imettäessä. En ota asiasta huonoa omaa tuntoa.

Annan tälle ihan täysin synninpäästön. Ei se vauva siinä telkkaria katso. Ja meillä myös molemmat lapset on välillä asuneet tissillä. Tuskin kukaan jaksaa vain tuijotella tissittelevää vauvaa tuntia. Itse olen tosi paljon selannut puhelinta ja mm. lukenut e-kirjoja imettäessä. En ota asiasta huonoa omaa tuntoa.
Jep, en itsekään tästä jaksa huonoa omatuntoa potea, arvostan myös omaa hyvinvointia sen verran. Jos puhuttaisi jostain puolentunnin imetyksestä tai vähemmän niin sen jaksaisi varmaankin keskittyä ihan vauvaan ja läheisyyteen, mutta meillä näin. 😅

Takaisin