Saako toisen lasta komentaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja petra.houghton@sandviks.com
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Malin: Niinpä, kohtelias nyt aina pitäisi pyrkiä olemaan...varsinkin niitä lapsia kohtaan joita komentaa. Itselläni on lähtemättömät traumat eräästä vieraasta tädistä joka tuli mua komentamaan kun olin alle kouluikäinen..Mutta totta kai väliin pitää mennä, jos lapsi on tekemässä jotain tyhmää/vaarallista!

"Komentaminen" on muutenkin aika vahva ja ikävä sana, mun mielestä... Mä en ehkä 'komenna' muiden lapsia, mutta saatan neuvoa ja ohjata ;)

Heheh, Miramaria, nyt kukkahattu pois päästä ja reilusti komentamaan ;)) (Pliiiiiis, lue edellinen sillain hyväntahtoisella huumorilla sävytettynä!)

Mun mielestä vanhemman ei tarvitsekaan olla "täydellinen" tai kaikilla ei tarvii olla samat arvot - mutta jos aikuinen ei puutu oman lapsensa törttöilyyn, joka on muille inhottavaa/haitaksi, niin kyllä siinä tilanteessa saa mun mielestä aikuinen vähän nolostuakin, että täysin vieras ihminen tulee ihan henkilökohtaisesti sanomaan! En nyt tarkoita mitään pikkunipottamisia, jos lapsi vähän keikkuu ja heiluu ja pelleilee esim. junassa ja sattuu kuranen tossu osumaan toiseen aikuiseen/lapseen, mutta jos se lapsi tietentahtoen hyppii niillä kuraisilla kengillään penkeillä tai potkii tarkoituksellisesti muita ihmisiä, niin kyllä se vika on siellä sen vanhemman päässä, jos ei komentamaan ala! Kyllähän se "vieras ihminen" sit luulis myös olevan kohtelias tästä huomauttaessaan, mutta mulla ainakin pitkän päivän jälkeen saattaa olla pinna jo kiristynyt ja tuollaiseen epäkohtaan tuskin osaisin enää kovin kohteliaasti puuttua, vaan saattaisin täräyttää just parit kirosanat siihen samaan litaniaan! Aivan kun eilen yhden taksin ajaessa puolen metrin päästä meidän ohi aikamoisella vauhdilla, kun olimme suojatietä ylittämässä, niin en todellakaan olisi sitä kuskia taputtanut päälaelle sanoen "Olisipa todella ihanaa, jos sinä ehtisit vilkaista, ettei suojatiellä ole ketään ylittämässä!" vaan takuuvarmasti oisin sanonut jotain ei-niin-kohteliasta.

Ups, lipsahti vähän off topic, mut vaan sen verran vähän, että annan olla ;)

SannaKoo, mutta KUN mä tykkään kukkahatuista! :D :P

Joo, siis olen aivan samaa mieltä, että jos nyt joku aikuinen törttöilee eikä komenna omaa lastaan, niin siinä saa jo vetää raivarit ko. vanhemmalle! :D Ja oon kyllä aika höyrypäisenä sanonut muutamia valittuja sanoja teineille, jotka tekevät typeryyksiä.. mutta mä tossa edellisessä kommentissa tarkoitinkin lähinnä ihan pienten lasten komentamista :)

Ja se vika tosiaan löytyy yleensä sieltä vanhemman päästä...tää on ihan kauheeta, mutta välillä sitä toivoisi, että lasten tekemiseen vaadittaisiin anomukset ja vanhemmuustestit emoticon

neuvoa ja ohjata oli just niit sanoja mitä sillo kirjotessa haiskelin.. ärsyttää välil ku tääl kirjottelee eika sanat tuu mielee muuta ku ruottiks eikä jaksa sanakirjast ettii mitä suomen sanaa vois sopii... :)

Miramaria, no okei, kukkahattua sit vaan syvemmälle päähän! :))

Mulla tulee jo oikeestaan "ammattitautina" että teineille ja niiden hölmöilyille tulee aika herkästi sanottua, vaikka oisivat ihan randomeita... Teinien kohdalla myöskään ei voi aina olla syyttämässä niitä vanhempia, joten ehkä jo siksikin tulee täteiltyä niiden tunnerikkaiden muksujen kanssa :D

Kukkahattutätejä pitää kunnioittaa! Ja kun ne tädit  jotakin nätisti sanoo, niin ne on sitä ennen miettineet ja puhisseet ittekseen jo jonkin tovin. Täällä yks terhakka -  semmonen täti!

Minusta ainakin on hirmu vaikee  mennä ketään  "tilanteesa" neuvoskelemaan. Siis jos siinä on se lapsen oma vanhempi vieressä. Ja jos joku tulisi minua vierestä neuvomaan, vetäisin kyllä hernettä syvälle! Niin arasti se oma kasvatus on tapetilla! Sitä vaan toivoo, että omat lapset osaa käyttäytyä ihmisten ilmoilla! Ja että kunnioitus muita ja itseä kohtaa tulisi jo aamupuurossa!

Ja nyt tullaan siihen ite asiaan. Pakkohan se on aikuisen vastuu kantaa jos näkee silmiensä eessä touhuja, jotka ei ole millään muotoa sallittuja! Ja kyllä sitä sitten tarttuu toimeen ja puuttuu! Ja kukkahattu tärisee, kun täti selvittää asioita!
------------
JA:
Kerran pyysin "röyhkeesti" lasten vanhempien puhelin numerot, kun oli kauhee käsirysy ostoskeskuksen pihalla. Kaikki aikuiset käveli kiireesti ohi, kun kun pientä tyttöä potkittiin ja hakattiin. Lupasin ilmottaa niitten teinien kouluun... ( ja sitten ite pari viikkoa pelkäsin, että ne tytöt HYÖKKÄÄ MUN kimppuun.. Mutta moikkasivat vaan!)

JA:
Muutaman päivänä seisoin "ilkeästi" bussipysäkillä "vartiossa", että yhtä pikkupoikaa ei joka päivä vedetä turpaan, kun se pääsee koulusta. Olin sattunu useana päivänä ajamaan ohi ko. pysäkin ja lopulta pistin auton parkkiin ja marssin paikalle, että MITÄ HEMETTIÄ??? Loppuhan se kiusaaminen, ainakin siinä pysäkillä. Taisin neljänä päivänä pysähtyä siihen samalle pysäkille, kun näin nyrkkien viuhuvan!

Mun mielestä saa ja pitää "komentaa", jos vääryyttä tapahtuu toista kohtaan. Haluan myös, että mun lasta "komennetaan", jos tekee mun huomaamatta jotain sellaista johon pitää puuttua.

maarinen kirjoitti:
Kukkahattutätejä pitää kunnioittaa! Ja kun ne tädit  jotakin nätisti sanoo, niin ne on sitä ennen miettineet ja puhisseet ittekseen jo jonkin tovin. Täällä yks terhakka -  semmonen täti!

Ihana! :D

Kamala mitä tilanteita oot maarinen joutunut todistamaan!

Kerran jouduin itsekin menemään väliin, kun kaksi jotain varhaisteini-ikäistä potki ja hakkasi rannalla maassa makaavaa nuorempaa jätkää - ihan hirveetä! Ja vielä kamalampaa tilanteesta teki se, että ympärillä oli ihan hirveästi aikuisia ihmisiä kaksikymppisistä keski-ikäisiin, eikä KUKAAN tehnyt mitään!

Pojat olivat vissiin jo jonkin ajan ehtineet pahoinpitelemään sitä raukkaa, kun tultiin rannalle. Raivoissani menin niille pojille huutamaan että NOIN EI VAIN TEHDÄ! Mukana oli onneksi mies ja sen kaveri, joten niiden läsnäolo vaikutti varmasti siihen että lopettivat touhunsa. Tuli varmasti haukuttua pojat ties ja miksi, siinä tilanteessa näki vain punaista.. Valitettavasti puhelinnumeroita ei ylös saatu, nimittäin olisin todellakin halunnut vähän jutella vanhemmille.. Aivovaurion vaara tossa todellakin oli.

Ja harmittaa vieläkin ihan hirveästi, että en tajunnut raivota ympärillä oleville aikuisille ihmisille.. ARRGH mitä porukkaa...
emoticon

Tällaisissa tilanteessa kyllä kukkahattutätikin suuttuu! :D

Mä oon kans sitä mieltä että saa ja ehdottomasti pitääkin "komentaa", jos oikeen reilusti mennään mönkään. Ja ite tuleeki helposti sanottua tai "komennettua", kasvatusalan ammattilaisen nurjia puolia kenties Mut en mä nyt ihan turhasta nipota ku täytyyhän lasten saada olla lapsia. Mut sit jos kyseessä on vaik se teini-ikänen ni sit pitäis olla jo älliä itelläki päässä et jos jotain tyhmää tekee ni kyl siitä saa sitte kuullakin.

kerran oltiin mieheni kanssa keilaamassa. Naapuriradalla oli kaksi miestä ja heillä molemmilla yksi lapsi mukana. Molemmat 3-6 ikävuoden välillä. No idit istuskeli ja pojat "keilasivat".. ei siinä mitään. Pojat tykkäsivät koko ajan juoksennella muille radoilla yhtään katsomatta, ettei törmäile muihin keilailijoihin... useat kun ei kuitenkaan paikaltaan heitä vaan ottavat kunnolla vauhtia. Pari kertaa pojat pyörivät aika pahasti tiellä, eivätkä väistyneet kun heidän viereisellä radallaan olevat nätisti heille sanoi. Isät eivät reagoineet! Jatkoivat vaan juttelemistaan. Pojat myöskin tykkäsivät käydä painelemassa naapuriratojen tuloskonsoleita sekaisin. Tuosta ojensin varmaan tunnin aikana neljä kertaa vanhempaa lapsista: "Nyt pois sieltä!" Isit ei tee vieläkään mitään. Viereisen radan mies sitten kunnolla suutahti, kun kompuroi toisen lapsen kanssa kiihdyttäessään. Oikein kunnolla sanoikin pojalle, kun oli niin monta kertaa meinannut jäädä kontteihin. Poika meni isänsä luokse ja kuulin isän sanovan pojalleen lässyttäen: "Joo olet ihan oikeessa, kenelläkään muulla ei ole lupaa komentaa sinua kuin isällä ja äidillä:" Että tällä tavalla.. teki kyllä mieli muutama halaistu sana sanoa esimerkillisille isille heidän pojistaan. Kyllä vähän täytyy perään katsoa, ettei satu kellekään mitään : /

tilannearvion mukaan siis ulkopuolisten minusta täytyy hieman edes puuttua peliin, jollei vanhemmilla lamppu syty :) joskus voidaan olla muissa maissa :)

No kylläpäs oli "huonoja isiä" siellä keilaradalla... juuri tuon takia naiset pyrkivät yleensä olemaan lastensa mukana paikassa kuin paikassa, kun tuollaisia tilanteita pelkäävät. Onneksi kumminkin nykyään todella moni isä on "kunnon isä" ja katsoo lapsensa perään, jo pelkän turvallisuudenkin takia. Suututtaa tuollainen välinpitämättömyys... murr

harmittaa vaan tosi paljon.... toivottavasti ensi kerralla paremmat puolikkaat on mukana... tuollaisessa paikassa voi pienille ihmisille käydä pahemminkin, kun on liukkaat kovat lattiat... :)

Takaisin