Mä meinasin tähän sanoa ihan ykstynkäisesti, että todellakin saa! Mutta sitten lueskelin ton koko ketjun läpi ja jumitin tuohon 2301 kertomukseen metrossa kuraisena penkeillä pomppineesta... Jäin pohtimaan, että tuossa tilanteessa itsellä ei ehkä olisi ollut sisua mennä komentamaan! Siis ei sillä, etteikö munkin mielestä niin saisi tehdä ja kirjoittaja olisi toiminut aivan oikein, mutta itse en vain jotenkin "kehtaisi" jos se vanhempi siinä itse olisi vieressä. Ja rupesinpa tässä miettimään, että olenko koskaan komentanut muiden (tuntemattomien) lapsia, jos niiden vanhemmat ovat tilanteen nähneet ja siitä olleet tietoisia? Tosiasiassa en muista kuin ihan pari sellaista kertaa, ja näistä molemmat ovat jotenkin koskettaneet myös minua henkilökohtaisesti. Eli ollaan oltu puistossa tai jossain seikkailuhallissa riekkumassa oman pojan kanssa, ja oma poika on joutunut sitten jollain tavalla "kaltoin kohdelluksi" eli joku on etuillut jonossa tai tullut viemään pojaltani jotain kädestä - tuolloin olen kyllä huomauttanut topakasti sille väärin tehneelle lapselle, että niin ei saa tehdä ja pitänyt omani puolia. Mutta tämäkin johtuen enemmän siitä, että meidän taaperolla ei vielä ole aina kaikki käyttäytymissäännöt hallussa ja muistissa, joten hänen törttöilyihinsä puutun myös, mutta hänenkin pitää saada nähdä, että muut käyttäytyvät aivan samojen sääntöjen mukaisesti, ja kyllä äiti häntä puolustaa sitten kun siihen on syynsä!
Tuttujen lapsia komennan kyllä myös, mutta oonpa monta kertaa huomannut joutuvani pahoittelemaan näille vanhemmille (tuttavapiirissä kun niin pieniä vielä kaikki muutkin muksut, että vanhemmat kyllä aina siinä lähellä itsekin), että sorisori kun puutun ja ´muistutan, että niin sitten saa ja pitääkin komentaa meidänkin poikaa!
Pihan lapsia komennan myös ja monesti tullut mieleen, että pitäisi ihan heidän vanhemmilleen näistä penskojen tempauksista kertoa! Monestihan vanhemmat ei tiedä, mitä heidän kouluikäiset tuolla pihoilla puuhailee! Eli varmasti vanhemmat sitä kuria pitäisivät, jos vain tietäisivät... noh, ehkä rohkaisen mieleni minäkin vielä tämän komentamisen suhteen ja uskallan myös kertoa naapureille, jos heidän muksunsa jotain puuhaavat (jos vain vielä tietäisin, että kukas se kenenkäkin äiti tai isä on :D) - ollaan asuttu tässä yhtiössä vasta vajaa vuosi, joten en oo niin ehtinyt noihin naapureihinkaan tutustua, kun harvoin tuolla pihassa muita vanhempia mun lisäks pyörii, muiden lapset on jo isompia.