Saako toisen lasta komentaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja petra.houghton@sandviks.com
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuttujen lapsia kyllä komennan. Jos on vieras lapsi niin saatan sanoa asiasta mutta en heti komenna, ellei kyse oo siitä, että esim. kiusaa yms.
Ja oletan, että jos jotkut vanhemmat näkisi, että mun lapset kiusaa tai on jotain muuta mistä pitää mainita tai komentaa niin he tekisivät sen. Tai ainakin mainitsisi asiasta mulle.

Olen komentanut. Kyllä mun mielestä se on kaikkien aikuisten tehtävä. Tietysti tilanteissa pitää käyttää tervettä järkeä ja toimia korrektisti. Jos lapset tekevät jotain vaarallista, kiusaavat pienempää..jne, on mun mielestä täysin absurdia olla puuttumatta tilanteeseen. Ja toivon samaa oman lapseni/lapsieni kohdalla, jos en ole näkemässä niin toivon että aikuinen puuttuu tilanteeseen.

Kyllä minä ainakin olen komentanu vieraitakin lapsia jos tekevät pirruutta tai muutenki käyttäytyvät asiattomasti.
ja toivon myös että tulevaisuudessa jos minun lapseni tekee jotain mikä ei todellakaan ole sallittua niin aikuiset komentaisivat heitä.
muuten oppivat siihen että muualla saa tehdä iha mitä haluaa.

Ilman muuta saa ja täytyykin komentaa. Itse olen komentanut muiden lapsia ja jos oma lapsi tekee jotain kiellettyä, ilkeää, vaarallista tms. niin tottakai jokaisen vastuullisen aikuisen tehtävä on puuttua asiaan jos itse en ole näkemässä tai juuri paikalla.

Kyllä minäkin otan mielelläni vastaan neuvoja/ohjeita mummuilta ja papalta pojankasvatukseen liittyen. tähän mennessä ei ole ollut kuin hyviä vinkkejä.kuitenki ensimmäinen lapsi meillä vasta niin olen oikein otettu kun saa neuvoa ja apua.
kyllä kuuntelen myös kavereitani ja muitaki joilla on lapsia niin heidän neuvoja.

Kyllä saa ja PITÄÄ! 

Olisi kiva tavata tämänkin pihan lapsien vanhemmat ja kysyä, että mitä heidän päässä liikkuu vai liikkuuko ylipäätänsä mitään! Lapset heittelevät toisiaan kivillä, huutavat v*ttua ja p*skaa ym.

Mielestäni myös kyllä saa ja pitääkin komentaa. Taitaa käydäkkin niin, että meidän läpselle tulossa monta "varaäitiä" ja "-isää", kun monella kaverilla juuri syntyneitä tai syntymässä samoihin aikoihin lapsia. Todettukin, että se on hyvä, kun on lapsille myös seuraa toisistaan, kun isät ja äidit kahvittelee. Enkä todellakaan epäile yhtään etteikö kommennettaisi toistemme lapsia, silloin kun siihen on tarvetta. Mielestäni hyvinkin suotavaa. Ei sitä saa toisten lapsiltakaan hyväksyä ihan mitä tahansa niinkun ei omiltakaan.

Minä en edes ymmärrä sellaisia äitejä ja isejä jotka alkaa siitä valittaa jos heidän lastaan menee komentaa.

Muistupa mieleen tuossa, kun kesällä sukujuhlila tuli aiheesta puhetta. Kummini kertoivat, että samassa rivitalossa heidän kanssaan (aikaa sitten) asunut perhe ja lapset. Lapset teki pihalla ihan mitä sattuu ja mitä halusivat ja kun kummini kävivät hieman kometamassa niin lopulta tuli lasten vanhemmat sanomaan ettei heidän lapsia saa komentaa. Ja missä nykyään tämän perheen lapset ovat. Yksi ollut jo pariin kertaan vankilassa ties mistä rötöksistä ja toinen samaa reittiä menossa. En nyt sano, etteikö normaalin perheen kasvatille, jota lapsena on komennettu ei voisi käydä niin, että josai vaiheessa tie vie huonolle polulle, mutta muistu vain mieleen tämmöinen juttu.

sitä äkkiä eksyy väärälle tielle jos ei oo kuria ollut minkäänlaista. vaikka kyllähä sitä joutuu sellaisetkin joilla on ollut kuria. aina ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan.
itekki muistan joskus teini vuosina ku kaverit sai mennä miten halusivat ja ite en että kuinka sitä oli kotona sitte huutoa minun osaltani kun en saanutkaan tehdä ja mennä niinkun ite halusin. mutta kyllähä sitä kiitteli sitten vanhempia täysikäisenä ku tuli järkeä päähän lissää että en saanu tehä iha kaikkea mitä halusin. tiiä mitä kaikkea pöljää sitä olis voinu tehä ja minkälainenha minusta olisi tullut ilman kuria.

Kyllä saa ja pitää komentaa.  Itse ainakin toivoisin että omia lapsia komennettaisiin jos ne hölmöjä tekisivät.

Nykyään tuppaa olemaan yleistymään päin semmoinen linja että ei saisi komentaa.  Vanhemmat, hoitajat ja opettajat saattavat tulla silmille jos menet heidän lastaan/oppilastaan  komentamaan.  Se jos mikä on järjetöntä...

ennen vanhaa sitä sai tuppivyöstä jos ei ollut kiltisti ja nykypäivänä jos luunappia tai tukkapöllyä antaa lapselle niin joutuu syytteeseen.

Ehdottomasti saa! Metrossa eräänä päivänä ulkomaalainen nainen oli lastensa kanssa. Yksi lapsista pomppi kurasaappailla penkillä. Äiti ei sanonut mitään. Minä sitten nousin ja kävelin heidän luo ja sanoin: Nyt alas siitä penkiltä - siihen pitäisi jonkun vielä pystyä istumaan.
Poika katsoi silmät pyöreinä ja myös äiti. Mutta poika istui paikalleen - siihen kuralätäkköön siis itse, jossa just oli likaisilla kengillä pomppinut :)

Minunkin lastani saa komentaa - aiheesta tottakai.

Minusta kaikki paikalla olevat lapset ovat kaikkien paikalla olevien aikuisten vastuulla. Toki ensisijaisesti vanhempiensa tai muun "oman hoitajan", mutta yksikään aikuinen ei saa ummistaa silmiään.

Toki hieman mietin mistä komennan - tuttuja lapsia perheiden kasvatusperiaatteet ja säännöt tuntien voi opastaa enemmänkin, mutta perusjutut eli vaaratilanteet, kiusaamiset, kiroilut yms. on puuttumisen arvoisia vieraidenkin lasten kanssa. Kamalintahan tässä on se, että minä ole harrastanut tätä jo hyvän aikaa vaikka olen ollut vasta 2kk äiti, ja tiedän, että joillain on särähtänyt kun lapseton alkaa heidän lastaan ojentaa... mutta
ei lapsettomuus poista vastuutani kun lapsi kiipeää pöydälle, heittelee pallolla lasivitriiniä tai kiroilee muiden lasten kuullen (ja kaikki tämä yhtenä iltana :D).

Niin, omaa kaksikuista ei vielä ole kukaan komentanut, mutta toivon, että ainakin tuttujen aikuisten osalta voin luottaa siihen, että pidetään yhdessä lapsukaiset tolkuissaan. Toisaalta eri aikuiset vaatii erilaisia käytöstapoja ja vielä eri ikäisiltä lapsilta, ihan kaikkesta en ehkä tykkää... esim. ainakin näin etukäteen ajattelen, että meidän lasta ei sitten patisteta syömään lautasta tyhjäksi tai halaamaan anteeksipyynnön yhteydessä - katsotaan mikä on todellisuus sitten aikanaan.

Mä meinasin tähän sanoa ihan ykstynkäisesti, että todellakin saa! Mutta sitten lueskelin ton koko ketjun läpi ja jumitin tuohon 2301 kertomukseen metrossa kuraisena penkeillä pomppineesta... Jäin pohtimaan, että tuossa tilanteessa itsellä ei ehkä olisi ollut sisua mennä komentamaan! Siis ei sillä, etteikö munkin mielestä niin saisi tehdä ja kirjoittaja olisi toiminut aivan oikein, mutta itse en vain jotenkin "kehtaisi" jos se vanhempi siinä itse olisi vieressä. Ja rupesinpa tässä miettimään, että olenko koskaan komentanut muiden (tuntemattomien) lapsia, jos niiden vanhemmat ovat tilanteen nähneet ja siitä olleet tietoisia? Tosiasiassa en muista kuin ihan pari sellaista kertaa, ja näistä molemmat ovat jotenkin koskettaneet myös minua henkilökohtaisesti. Eli ollaan oltu puistossa tai jossain seikkailuhallissa riekkumassa oman pojan kanssa, ja oma poika on joutunut sitten jollain tavalla "kaltoin kohdelluksi" eli joku on etuillut jonossa tai tullut viemään pojaltani jotain kädestä - tuolloin olen kyllä huomauttanut topakasti sille väärin tehneelle lapselle, että niin ei saa tehdä ja pitänyt omani puolia. Mutta tämäkin johtuen enemmän siitä, että meidän taaperolla ei vielä ole aina kaikki käyttäytymissäännöt hallussa ja muistissa, joten hänen törttöilyihinsä puutun myös, mutta hänenkin pitää saada nähdä, että muut käyttäytyvät aivan samojen sääntöjen mukaisesti, ja kyllä äiti häntä puolustaa sitten kun siihen on syynsä!

Tuttujen lapsia komennan kyllä myös, mutta oonpa monta kertaa huomannut joutuvani pahoittelemaan näille vanhemmille (tuttavapiirissä kun niin pieniä vielä kaikki muutkin muksut, että vanhemmat kyllä aina siinä lähellä itsekin), että sorisori kun puutun ja ´muistutan, että niin sitten saa ja pitääkin komentaa meidänkin poikaa!

Pihan lapsia komennan myös ja monesti tullut mieleen, että pitäisi ihan heidän vanhemmilleen näistä penskojen tempauksista kertoa! Monestihan vanhemmat ei tiedä, mitä heidän kouluikäiset tuolla pihoilla puuhailee! Eli varmasti vanhemmat sitä kuria pitäisivät, jos vain tietäisivät... noh, ehkä rohkaisen mieleni minäkin vielä tämän komentamisen suhteen ja uskallan myös kertoa naapureille, jos heidän muksunsa jotain puuhaavat (jos vain vielä tietäisin, että kukas se kenenkäkin äiti tai isä on :D) - ollaan asuttu tässä yhtiössä vasta vajaa vuosi, joten en oo niin ehtinyt noihin naapureihinkaan tutustua, kun harvoin tuolla pihassa muita vanhempia mun lisäks pyörii, muiden lapset on jo isompia.

Meillä on ainakin tässä rivitalojen pihapiirissä sellanen sopimus vanhempien kesken, että jos näkee toisen lapsen käyttäytyvän huonosti tai vaarantavan oman ja/tai muiden turvallisuuden, niin kyllä saa komentaa ja pitääkin. Vanhemmat eivät kumminkaan aina ole kaikkea tarpeellista näkemässä!

Oma mielipiteeni asiaan on... että rajansa kaikella. Että jos on todella tarpeellista komentaa, niin siitä vaan, mutta turhista asioista on turha komennella. Mieluummin sitten mainitsee kyseisille vanhemmille, että oottekos muuten tietoisia.... tämmösestä asiasta jne. sitten vanhemmat voivat tarkkailla asiaa.

pikkuasioistahan ei muitten lapsia tarttis komennella ku ehkä sitte vanhemmille pieni vinkkinä antaa miten ite tekis tai oma laps tekis.. mut jos kiusaa tai tekee jotai muuta kiellettyä ni vois komentaa tai sanoa nätisti vieraalle lapselle miten pitää toimia...

oman lapsen kohalla ainaki toivosin ettei kukaa vieras ala komentaa mitenkää ilkeesti tai suoraa vaa selittäs lapselle kans etttä miten pitää toimia tai miten muulla tavoin vois tehä...

Lempeydellä voittaa aina

Nykyään vanhemmat ovat liian herkkänahkaisia. Jos joku puuttuu heidän pikku kullannuppunsa kasvatukseen, niin saa kyllä satikutia. Kyllä mä ainakin katson vähän moittivasti aikuista, joka ei oikeasti puutu mitenkään lapsensa käytökseen ja saa juosta posliinikaupassa hyllyjen välissä tai pudottaa astiat ruokapöydästä tms. Yleensä juuri sellaiset vanhemmat ovat kaikkein herkimpiä ulkopuolisten kommenteille.

siinäkin voi valita sanans ja mitenkä esittää asiansa, asiallisesti vai moittivasti, jos toinen parhaansa yrittää kasvattaa eikä mitää kokemuksia entuudestaan niin kaikki ei aina mee niin kuin olis halunnu...

Takaisin