Saako päiväkodista xylitol-pastillit?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Saako teidän päiväkodista siellä nautittavat xylitol-pastillit vai pitääkö vanhempien hommata ne itse? Mitä mieltä, pitäisikö jokaisen kunnan tarjota ne?

Meillä on paikkakunnasta riippuen joko päiväkodissa annettu tai sitten kun muutettiin pois Helsingistä, niin jouduttiin ostaa itse. Minusta pitäisi joka kunnassa Suomessa olla sama, että päiväkodista saisi.
 
Lapset saa päiväkodista.
Esikoisen koulussa vanhempainyhdistys hommaa pastillit, toisen lapsen koulussa vanhemmat itse jos haluaa.
Olisihan se hyvä jos kaikissa päiväkodeissa pastillit tulisi talon puolesta.
 
Mä olen työskennellyt kolmessa eri kunnassa varhaiskasvatuksessa ja lapset olleet kahden eri kaupungin varhaiskasvatuksessa ja jokaisessa on ollut vähän omansa eli osassa on tarjottu ja osassa joutunut itse kustantamaan. Itse oon sitä mieltä, että kunnan tulisi tarjota, koska nyt lapset ovat eri arvoisessa asemassa (kaikki vanhemmat eivät esimerkiksi muista tuoda pastilleja tai perheellä ei ole varaa), olisi myös ennaltaehkäisevää hammashuoltoa.
 
Mä olen työskennellyt kolmessa eri kunnassa varhaiskasvatuksessa ja lapset olleet kahden eri kaupungin varhaiskasvatuksessa ja jokaisessa on ollut vähän omansa eli osassa on tarjottu ja osassa joutunut itse kustantamaan. Itse oon sitä mieltä, että kunnan tulisi tarjota, koska nyt lapset ovat eri arvoisessa asemassa (kaikki vanhemmat eivät esimerkiksi muista tuoda pastilleja tai perheellä ei ole varaa), olisi myös ennaltaehkäisevää hammashuoltoa.

Totta.
Me ollaan sit joskus annettu toisen lapsen pastilleista, jos jollakin uupuu hetkellisesti. Ja joku vanhempi joskus sanoikin että heiltä saa antaa muillekin muistaakseni.
 
Täällä ei saa päiväkodin puolesta, ellei vanhenpainyhdistys satu kustantamaan. Esikoisen päiväkodissa muistaakseni oli jonkin aikaa vanhempainyhdistyksen kustantamia. Mielestäni kaikkien pitäisi olla tasa-arvoisessa asemassa eli jos osassa kunnissa/päiväkodeissa saa päiväkodin puolesta, pitäisi saada kaikissa. Ja hyvä pointti tämäkin, kun osa vanhemmista ei muista tai pysty (tai halua?) tuoda, on lapset päiväkodissa eriarvoisessa asemassa.
 
Hyviä pointteja. Ei ole hyvä, ettei kaikkialla saa. Meillä toinen lapsista on suuntuntuman ja muun ruokaan liittyvän herkkyyden vuoksi valikoiva, että kuitenkin ehkä jouduttaisiin ostaa omat, mutta kuitenkin.
 
Meillä jokainen perhe tuo omansa. Tämä on hyvä, koska monelle lapselle ei mikä tahansa pastilli joko sovi tai kelpaa.
 
Meilläkin tuodaan xylitolipastillit kotoa, eli ostetaan itse täyttöpakkauksia, joista voi sitten kaataa osan rasiaan, joka viedään päiväkotiin ja osa käytetään kotona.
 
Pitää ostaa itse ja päiväkoti aikalailla ilmoittaa että nyt täytyy tuoda niitä(muistaapahan) ja jo heti pienelle alettiin kysellä että syökö pastelleja (annettiin alkuun puolittaisia koska lapsi oli alle vuoden hoidon aloitettuaan ja kiinteisiin siirtyessä pastillit tuli kuvioon mutta maha ei kestänyt isoa pastillia niin sai sitten pilkottuja) 🤔 ostan yleensä purkkeja tarjouksesta mutta voisi harkita täyttöpakkauksen hankintaa koska nykyään pastillipurkit on myös isovanhempien luona, hoitolaukussa ja kotona ja hoidossa 😇
 
Päiväkodista saa xylitol pastillit, mutta vanhempien täytyy maksaa pastilliraha syksyllä/keväällä
 
Takaisin
Top